پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

کلاهبرداری میلیاردی با ترفند فروش اقساطی خودرو در اصفهان/کشف ۴۰۰ کیلو چوب بلوط قاچاق در فلاورجان/غرق شدن جوانی ۳۰ ساله در دریاچه چمگردان اصفهان/تحلیلی بر سرقت طلاجات اطفال

به گزارش سرمایه گستران از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان ،سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان  بیان داشت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر واریز مبلغ ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای خرید اقساطی خودرو و عدم دریافت خودرو و پاسخگو نبودن شرکت موردنظر، بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان داشت: شاکیان پس از مشاهده تبلیغاتی با عنوان “فروش خودروهای داخلی با اقساط ۷۰ ماهه بدون پیش‌پرداخت و تحویل فوری” در کانال‌های مجازی با شخص آگهی‌دهنده تماس گرفته و مبلغ مذکور را به‌عنوان هزینه‌های بیمه و … پرداخت کرده بودند که فرد کلاهبردار پس از دریافت مبلغ مربوطه تلفن همراه خود را خاموش و پاسخگوی خریداران نبوده است.

وی افزود: مأموران پلیس فتای اصفهان پس از انجام تحقیقات تخصصی در فضای مجازی، متهم را که مبلغ ۸ میلیارد ریال در استان اصفهان و چندین استان دیگر کشور کلاهبرداری کرده بود، شناسایی و پس از نیابت قضائی دریکی از استان‌های شمالی کشور دستگیر کردند.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به اینکه متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد، خاطرنشان کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع مجدد این‌گونه جرایم و نرسیدن کلاهبرداران سایبری به مقاصد شوم خود، شهروندان می‌بایست پس از انتخاب کالا یا خدمات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و قبل از هرگونه واریز وجهی از کم و کیف خدمات یا کالا و هویت فروشنده مطلع شده و حتی از پرداخت مبالغ کم به‌عنوان پیش‌پرداخت و بیعانه یا عناوین دیگر خودداری کنند.

رئیس پلیس فتای اصفهان در پایان به شهروندان توصیه کرد: درصورتی‌که از این طریق از آنها کلاهبرداری شده است به پلیس فتای اصفهان واقع در خیابان قائمیه، کوچه فضیلت مراجعه کنند، همچنین در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و کانال رسمی پلیس فتا در پیام‌رسان‌های داخلی با آی دی cyberpolice با ما در‌ میان بگذارند.

**کشف ۴۰۰ کیلو چوب بلوط قاچاق در فلاورجان

فرمانده انتظامی شهرستان “فلاورجان” از کشف مقدار ۴۰۰ کیلو گرم چوب بلوط قاچاق توسط ماموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “حسن نیکبخت”  اظهار داشت : ماموران کلانتری ۱۴ شهرستان فلاورجان حین گشت زنی در منطقه مربوطه به یک دستگاه سواری سمند مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار ۴۰۰ کیلوگرم چوب بلوط قاچاق که در صندوق عقب و صندلی های خودرو بود کشف شد.

سرهنگ نیکبخت بیان داشت : در این رابطه ۲ نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

این مقام انتظامی در پایان از شهروندان تقاضا کرد : هر گونه موضوع مشکوک را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلس اطلاع دهند .

**کشف ۱۴ کیلو گرم تریاک در شهرضا

گروه استان ها _اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از کشف۱۴کیلو و۵۰۰گرم تریاک و دستگیری یک نفردراین رابطه خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین باباکلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه سواری سمند که از کنگان به سمت رشت در حرکت بودمشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو مقدار ۱۴کیلوو۵۰۰گرم تریاک کشف و راننده خودرو دستگیر شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه فعالیت به آنها نخواهد داد.

**کشف ۱۴ هزار نخ سیگار قاچاق در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ ماموران انتظامی شهرستان در بازرسی از یک دستگاه سواری تیبا تعداد ۱۴ هزار نخ سیگار خارجی و ۹۶ بسته تنباکو را کشف کردند.

سرهنگ “حسن یار دوستی” فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در مصاحبه به خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت :ماموران کلانتری ۳۳ اصفهان حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یکدستگاه خودروی سواری تیبا مشکوک می شوند.

وی در ادامه به خبرنگار ما گفت : ماموران در بازرسی از این خودرو تعداد ۱۴ هزار نخ سیگار و۹۶ بسته تنباکو میوه ای ۲۵۰ گرمی خارجی فاقد مدارک گمرکی کشف کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۴۰۰ میلیون ریال اعلام شده است بیان داشت : در این خصوص راننده خودرو دستگیر وبرای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد .

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان با بیان اینکه قطعا کالاهای قاچاق لطمه شدیدی به اقتصاد کشور وارد می کند خاطر نشان کرد : مبارزه با کالای قاچاق وظیفه هر شهروند است و پلیس در راس این موضوع با متخلفان به شدت برخورد می کند.

**کشف موتورسیکلت سنگین قاچاق در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “سمیرم” از کشف یک دستگاه موتورسیکلت ۱۰۰۰ سی سی سوزوکی قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران ایست بازرسی شهید “رئیسیان” شهرستان “سمیرم” حین کنترل خودروهای عبوری از ایستگاه به یک کامیونت ایسوزو مشکوک و آن را متوقف کردند.

این مقام انتظامی ادامه داد: این خودرو حامل یک دستگاه موتورسیکلت سنگین ۱۰۰۰ سی سی سوزوکی خارجی بود که راننده مدارک گمرکی را ارائه نداد.

سرهنگ قرقانی بیان داشت : ارزش موتورسکیلت کشف شده توسط کارشناسان یک میلیارد ریال اعلام شده است .

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم در پایان از دستگیری راننده و تحویل او به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و مخلان اقتصادی کشور برخورد قانونی می کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

**توقیف محموله میلیاردی لوازم‌خانگی قاچاق در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از کشف یک محموله یخچال فریزر و کولرگازی خارجی قاچاق توسط مأموران ایستگاه بازرسی شهید “امامی” به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: مأموران انتظامی مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت مسقف ایسوزو کشنده که از جنوب کشور به مقصد تهران درحرکت بود مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: این خودرو حامل تعداد۴ دستگاه یخچال فریزر و ۲۷ دستگاه کولرگازی خارجی بود که راننده مدارک گمرکی را ارائه نداد.

سرهنگ کریمی از دستگیری راننده خودرو در این زمینه خبر داد و بیان داشت: ارزش محموله کشف‌شده توسط کارشناسان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعلام‌شده است.

معاون اجتماعی پلیس اصفهان با اشاره به اینکه متهم به مراجع قضائی تحویل داده شد، خاطرنشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می‌زند که از تمام مردم تقاضا می‌شود هرگونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**غرق شدن جوانی ۳۰ ساله در دریاچه چمگردان اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ جوانی ۳۰ ساله به دلیل آشنا نبودن با مهارت شنا در دریاچه “چمگردان” این استان غرق و جان خود را از دست داد.

سرهنگ “غلامرضا افشاری” فرمانده انتظامی شهرستان “لنجان” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: روز گذشته مأموران انتظامی شهرستان “لنجان” از غرق شدن جوانی در دریاچه “چمگردان” این شهرستان مطلع و به محل اعزام شدند.

وی افزود: این جوان ۳۰ ساله به قصد شنا کردن داخل آب‌رفته بود که متأسفانه به علت عدم آشنایی با فن شنا و باتلاقی بودن دریاچه غرق و جان خود را از دست می‌دهد.

فرمانده انتظامی شهرستان لنجان بیان داشت: جسد متوفی طبق دستور مقام قضائی به پزشکی قانونی منتقل شد.

سرهنگ افشاری در پایان ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده داغ‌دار این جوان به جوانان و نوجوانان توصیه کرد: با توجه به گرم بودن هوا از ورود به استخرهای غیرمجاز برای شنا کردن اکیداً بپرهیزید و در همه حال توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید.

**تحلیلی بر سرقت طلاجات اطفال

گروه اجتماعی _ یکی از جرایم شایع در فصل تابستان سرقت طلاجات اطفال است که وقوع این جرم علاوه بر ایجاد آسیب جسمی برای کودکان آسیب های روحی و روانی را نیز برای سالیان سال برای آنها به دنبال دارد.

یکی از جرایمی که در ایام تابستان شایع می شود جرم سرقت طلاجات اطفال است که متاسفانه علی رغم توصیه ها و هشدارهای فراوان پلیس به خانواده ها در خصوص رها نکردن فرزندانشان در کوچه و خیابان و پارک ها باز هم شاهد گزارش هایی از این دست هستیم. باید اذعان کرد، وقوع این جرم علاوه براینکه در برخی مواقع باعث ایجاد آسیب های جسمی برای کودکان می شود آسیب ها و صدمات فراوان روحی و روانی را نیز برای سالیان سال دامنگیر کودکان می کند و شاید هرگز آن اتفاق تلخ حتی در بزرگسالی نیز از خاطرشان دور نشود  و همیشه سایه سنگین مرد یا زنی  که قصد سرقت طلاجات از آنان دارد را حس کنند.

در این میان هرچند که بیکاری، مشکلات اقتصادی، اعتیاد و… می تواند زمینه ساز بروز سرقت از جمله سرقت طلاجات اطفال باشد اما پلیس معتقد است که پدران و مادران با نظارت و مراقبت دقیق از فرزندانشان و رها نکردن آنها با طلاجات و زیورآلات در کوچه، خیابان و پارک ها می توانند زمینه و بستر سرقت را از سارقان گرفته و از ایجاد آسیب و صدمات به دختربچه های خود پیشگیری کنند.

نگاهی به علل و ریشه های سرقت در جامعه

علت ها وریشه هایی که یک فرد سالم را تبدیل به سارق می کند می توان در عوامل زیر جستجوکرد؛

الف .علل فردی

۱٫خانواده

۲٫فقرعاطفی

۳٫بحران واضطراب

۴٫حسادت

۵٫ناامنی

۶٫پرخاشگری

۷٫خودنمایی

۸٫محبت افراطی

۹٫مسخ شخصیت

ب. علل اجتماعی

  1. اعتیاد

۲٫فقر مالی

۳٫فقرفرهنگی

۴٫همنشینی با افراد ناباب

تجزیه وتحلیل

جرم و هنجارشکنی  دارای دلایل بسیار متعددی است که خانواده و جامعه  از جمله محیط هایی هستند که در بروز آن نقش دارند و باید گفت متاسفانه به علت کم کاری از سوی این محیط ها شاهد وقوع جرم هستیم.

جرم سرقت از جمله جرایمی است که جدا از اینکه باعث می شود مالکی مال خود را از دست بدهد، اثرات زیانبار روحی و روانی و اجتماعی زیادی را نیز بر فرد و جامعه تحمیل می کند.

از عوامل مهم وقوع جرم سرقت می توان به عدم تربیت صحیح ، خانواده نابسامان، کنترل اجتماعی ضعیف، بی سازمانی اجتماعی بیکاری ، اعتیاد  و ارتباط با دوستان ناباب اشاره کرد.

در تحقیقی که کارشناسان اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان بر روی سارقان طلاجات اطفال انجام دادند می توان از مهمترین مسائل وقوع این جرم را اعتیاد و بیکاری عنوان کرد  که می تواند منشأ  موارد تشنج زا در جامعه  باشد.

برطبق نظریه نابسامانی اجتماعی، بی هنجاری درسطح فردی نوعی احساس فردی است که بی هنجاری پوچی وبی قدرتی را تجربه می کند. براساس نظریه دورکهیم اگر نتوان فرد را اجبار اجتماعی قرار داد وبا اجتماع همراه کرد ، منافع فردی خود را بر منافع جمعی تفوق می دهد. در نتیجه جامعه با آسیب و انحراف روبرو می شود واین آسیب ها و انحرافات با گرایش های فرد گرایانه یا گرایش های خود گرایانه نمو پیدا می کند، بدین ترتیب وجود بی عدالتی اجتماعی و ناهماهنگی درساختار اقتصادی- اجتماعی جامعه، رشد باورهای غیر اسلامی و رایج شدن خودخواهی و خود پسندی و حسادت های کورکورانه و رقابت ناسالم به عنوان تهدید  مسئله بشمار می رود که به این بن بست ها دامن زده و عواملی را به وجود می آورد که زمینه را برای ارتکاب سرقت از سوی جوانان آماده ساخته و در آنها بدبینی سرخوردگی و نا امیدی ایجاد کرده است.

سرقت از شایع ترین نابهنجاری ها وجرائم مهم و پرتعداد است که معمولاً بیشتر توسط افراد باهوش و زیرک صورت می گیرد که معمولاً قبل از دزدی فرد؛ محل را باز دید،کنترل ،مراقبت ، شناسایی وبررسی می کند و درصدد رفع موانع احتمالی است.

یکی از عواملی که می تواند افراد را به دزدی بکشاند می توان در اعتیاد جستجو کرد هنگامی که فرد معتاد می شود می توان از ۲جنبه احتمال سرقت را در فرد پیدا کرد اول اثرات فیزیولو‍‍ژیک مواد مخدر بر فرد معتاد ودوم تامین هزینه ها ی مواد مصرفی خود.

در مورد اول ؛ می توان با روی آوردن جامعه به استفاده از مواد مخدر صنعتی که می تواند آثار بسیار مخرب برروی سیستم مرکزی اعصاب گذاشته وباعث مسخ شخصیتی در فرد گشته و او را تبدیل به یک موجود بی احساس وبی شعور می گرداند بنابراین سرقت از جواهرات اطفال امری عجیب نیست چرا که جنایاتی که این افراد مرتکب می شوند به علت از دست دادن شعور ذهنی این نوع سرقت یک امری ناچیز به شمار می آید.

در مورد دوم؛ همانگونه که می دانیم کسانی که در دام اعتیاد می افتند افراد بی مسئولیت و بیکارخواهند بود و به علت نداشتن درآمد کافی و احتیاج مبرم بدن فرد به مواد در پی کسب پول از هر طریقی هستند که اگر با اثرات نا بهنجار مواد مخدر صنعتی جمع کنیم خواهیم دید که فرد به حدی می رسد که به اطفال هم رحم نمی کند.

یکی ازعواملی که می تواند این افراد مسخ شده را به اهدافشان برساند سهل انگاری والدین و اعتماد به افراد ناشناس و آشنایی نداشتن به طرز عملکرد افراد بزهکار است که متاسفانه به علت عدم توجه به این نکات اطفال در معرض دسترسی سارقان قرار می گیرند.

پیشنهادات

در پایان به منظور پیشگیری از بروز این گونه سرقت ها پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می کنیم که امید است با رعایت توصیه های ایمنی از سوی والدین شاهد به صفر رسیدن جرایمی از این دست باشیم.

۱-آموزش واطلاع رسانی افراد جامعه از نحوه سرقت های سارقان

۲٫عزم جدی در ریشه کن کردن معضل بیکاری وافزایش درآمدها

۳٫ایجاد هرچه بیشترمراکزفرهنگی برای تقویت اعتقادات مذهبی و آموزش مهارت های زندگی وشغلی

۴٫آموزش مداوم ومشاوره خانواده ها در مورد کنترل و مراقبت از فرزندان

۵٫اهمییت دادن هرچه بیشتر مسئولین در امر تأمین نیازهای جسمی وروحی افراد جامعه

۶٫بالابردن سطح آگاهی افراد جامعه از اثرات مخرب اعتیاد

۷٫ساخت فیلم و انیمیشن های هشداری و پخش آن از صدا و سیما

۸٫نصب دوربین های مداربسته در پارک ها ، خیابان های اصلی شهر و محله های آسیب پذیر

نویسنده : سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا