شهر و جامعهعناوین اخبار

توقیف ۲۴ تن برنج خارجی قاچاق در اردستان/انبار ۳۳ میلیاردی احتکار آهن آلات و پروفیل در خمینی شهر لو رفت/مسافرکشی با خودروی مسروفه دست سارق را رو کرد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ” غلامرضا هاشمی زاده” اظهار داشت: در ادامه طرح ها و برنامه های مبارزه با قاچاق کالا، مأموران گشت خودرویی پاسگاه ظفرقند این فرماندهی حین کنترل خودروهای عبوری در محور اردستان به نائین به یک دستگاه خودرو تریلر حامل بار برنج مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه راننده خودرو فاقد هرگونه مدارک مثبته گمرکی برای بار خود بود اظهار داشت: ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی از آن بازرسی به عمل آوردند که در نتیجه مقدار ۲۴ تن برنج خارجی قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان گفت: ارزش محموله مکشوفه توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعلام شده است که در این رابطه راننده دستگیر و به جرم حمل کالای قاچاق به مراجع قضائی تحویل شد.

انبار ۳۳ میلیاردی احتکار آهن آلات و پروفیل در خمینی شهر لو رفت

گروه استان ها_ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر از کشف ۵۰۰ تن انواع آهن آلات و پروفیل احتکار شده به ارزش ۳۳ میلیارد ریال و دستگیری یک نفر در این رابطه خبر داد.

 

سرهنگ “علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در تشریح این خبر اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح مبارزه با اخلال گران و نا امن کنندگان بازار و محتکران اقتصادی، طی تحقیقات به عمل آمده توسط ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر مشخص شد برخی از فروشندگان عمده آهن آلات از عرضه آهن به بازار خودداری کرده که این اقدام باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شده است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: روز گذشته مأموران پلیس امنیت عمومی این فرماندهی موفق شدند یک انبار احتکار انواع آهن آلات را در این شهرستان شناسایی کنند که طی هماهنگی با مقام قضائی به همراه نمایندگان اداره تعزیرات حکومتی و بازرسی اتاق اصناف از این انبار بازدید به عمل آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر گفت: در این عملیات ۵۰۰ تن انواع آهن آلات شامل پروفیل وتیر آهن احتکار شده که برابر اعلام کارشناسان مربوطه ارزش آن ۳۳ میلیارد ریال بود کشف شد.

سرهنگ “جعفری نژاد” اظهار داشت: با دستور مقام قضائی انبار احتکار کالا پلمب و یک نفر در این رابطه نیز دستگیر و همراه پرونده تشکیل شده برای  اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

این مقام انتظامی با اشاره به استمرار طرح های نظارت و کنترل بر انبارهای نگهداری کالا در سطح شهر بیان داشت: برخورد با مفسدان اقتصادی در اولویت کاری ناجا بوده و پلیس با کسانی که کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار کنند، برخورد قاطع می کند.

دستگیری توزیع کنندگان مواد مخدر با ۲۲ کیلوگرم تریاک

گروه استان ها_ اصفهان _ ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان مبارکه در عملیاتی ۲ نفر از توزیع کنندگان مواد مخدر را دستگیر و ۲۲ کیلوگرم تریاک از آنان کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “احمد نیکبخت” با بیان این مطلب اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی شهرستان مبارکه در راستای مبارزه با خرده فروشان مواد افیونی در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت دو نفر در این زمینه موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افود: ماموران پس از انجام تحقیقات گسترده و بکارگیری یک سری اقدامات علمی و تخصصی سرانجام یک باب منزلی که در آن خرید و فروش مواد مخدر صورت می گرفت را شناسایی و تحت نطارت قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان داشت: با شناسایی مخفیگاه متهمان، ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی هر دو نفر را دستگیر و در بازرسی از محل مقدار ۲۲ کیلوگر تریاک را به همراه تعدادی آلات و ادوات استعمال مواد مخدر کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان مبارکه گفت: در این رابطه پرونده تشکیل و هر دو متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

مسافرکشی با خودروی مسروفه دست سارق را رو کرد

گروه استان ها_اصفهان _ فردی که پس از سرقت یک دستگاه خودروی سواری اقدام به مسافرکشی با آن می کرد با حضور به موقع ماموران شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “محمد علی یوسلیانی ” با اعلام این خبر اظهار داشت:در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر سرقت  خودروی سواری وی، موضوع در دستور کار ماموران این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران در حال انجام تحقیقات برای شناسایی خودروی سرقت شده بودند که حین گشت زنی هدفمند خود ، خودروی مسروقه را در حالی که سارق مشغول مسافرکشی با آن بود کشف کردند.

این مقام مسئول ادامه داد:ماموران بلافاصله وارد عمل شده و سارق خودرو را دستگیر و همراه با پرونده جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی دادند.

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه خودروی مسروقه به مالباخته تحویل و خرسندی این شهروند را فراهم کرد خاطر نشان کرد: با اجرای طرح های ویژه پیشگیری از سرقت سرعت عمل ماموران در شناسایی و کشف وسایل نقلیه مسروقه افزایش پیدا کرده است.

توقیف ۶۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در سمیرم

گروه استان ها _اصفهان _ محموله کالای خارجی قاچاق به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال توسط ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان سمیرم شناسایی و توقیف شد.

سرهنگ” سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: ماموران فرماندهی مستقر در ایستگاه بازرسی شهید “رئیسیان” فرماندهی انتظامی شهرستان سمیرم حین کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه خودروی سواری و یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آن هار را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از خودروهای مذکور محموله کالاهای خارجی قاچاق شامل ۱۵ دستگاه لوازم برقی، آشپزخانه، ۱۰۵ عدد ظروف آشپزخانه، ۲ دستگاه یخچال ، یک دستگاه  ماشین لباسشویی، یک هزار و ۶۶۵ قوطی نوشیدنی، ۳۰ هزار عدد فندک و یک هزار و ۲۰۰ عدد لامپ را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم، ارزش کالاهای کشف شده را برابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه ۶۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در این رابطه ۴ نفر دستگیر و همراه پرونده تحویل مراجع قضائی شدند.

شاخص های منظر شهری و ارتباط آن با احساس امنیت اجتماعی

گروه اجتماعی – فضاهای عمومی شهری، علاوه بر آنکه بیشترین ارتباط را با شهروندان و محیط زندگیشان دارند، نقش بسزایی نیز در ایجاد «هویت بخشی» و «برقراری احساس آرامش» در شهرها ایفا می کنند. در این راستا، منظر شهری به عنوان یکی از عناصر شکل دهنده و بخشی از ادراک کالبدی فضاهای عمومی شهری، به طور مستقیم بر مطلوبیت یا عدم مطلوبیت این فضاها تأثیر خواهد گذاشت.

امنیت به عنوان یکی از نیازهای اساسی شهروندان در ساختارهای شهری به شمار رفته و از اهمیت ویژه ای به واسطه در برگیری احساس آرامش و آسایش محیطی برای شهروندان برخوردار است. از این رو، در مطالعات و پژوهش های شهری همواره امنیت به عنوان یکی از شاخص های مهم کیفیت زندگی مورد توجه برنامه ریزان و شهرسازان قرار گرفته و در این خصوص نظریه های متنوعی نیز ارائه شده است.

فضاهای عمومی شهری در صورت دارا بودن احساس امنیت علاوه بر آنکه آرامش را برای شهروندان به ارمغان می آورند، سطح تعاملات و فعالیت های اجتماعی ساکنان شهر را نیز افزایش و در نهایت احساس مطلوبیت و رضایت محیطی را در شهروندان تقویت می کنند.

به طور کلی، فضاهای عمومی شهری علاوه بر آنکه بیشترین ارتباط را با شهروندان و محیط زندگیشان دارند، نقش بسزایی نیز در ایجاد “هویت بخشی” و “برقراری احساس آرامش” در شهرها ایفا می کنند. در این راستا، منظر شهری به عنوان یکی از عناصر شکل دهنده و بخشی از ادراک کالبدی فضاهای عمومی شهری به طور مستقیم بر مطلوبیت یا عدم مطلوبیت این فضاها و در نهایت بر شهروندان، فعالیت ها و رفتارهایشان، به عنوان کاربران اصلی محیط تأثیر خواهد داشت.

یکی از نیازهای اساسی انسان در زندگی شهری، امنیت است که با عنایت به گسترش و توسعه روزافزون شهرها و همچنین افزایش تراکم جمعیتی در این محدوده ها از اهمیت مضاعفی برخوردار است. تا کنون تحقیقات فراوانی بر این موضوع شکل گرفته و بررسی ها نشان می دهد که هر چقدر تصویر به نمایش در آمده از شهر، مغشوش، نفرت انگیز و یا حتی یکنواخت باشد. به طور مستقیم، علاوه بر آنکه شهروندان و احساساتشان را تحت تأثیر قرار می دهد، بستر بروز ناهنجاری های اجتماعی و ایجاد ناامنی در محیط های شهری را نیز بیش از گذشته فراهم خواهد کرد.

شاخصه های مؤثر منظر شهری در افزایش احساس امنیت

۱- حس مکان

منظور از حس یا روح مکان، کیفیت منحصر به فرد و ویژه ای است که یک مکان نسبت به سایر مکان ها دارد. این حس ناملموس است، اما ویژگی با ارزشی محسوب می شود که احساس تعلق و خودمانی بودن را در محیط به وجود می آورد. حس مکان امری از پیش تعیین شده نیست، بلکه از تعامل انسان با مکان زندگی روزمره ایجاد می شود. به گونه ای که فرد مجموعه ای از تصورات قبلی خود را به محیط می دهد و پاسخ آنها را از محیط دریافت می کند. این پاسخ ها همان حس مکان را تعیین می کند.

۲- هویت مکان

هویت مکان در اثر تجربه مستقیم محیط فیزیکی شکل می گیرد و ایجاد می شود. این مفهوم همچنین بیانگر بازتابی از وجوه اجتماعی و فرهنگی مکان است و به ویژگی های قابل تشخیص مکان بیرونی اشاره می کند، که به واسطه ارتباطشان با یک مکان برانگیخته می شود.

۳- خاطره انگیزی

احساس فضا و درک محیط با خاطرات عجین شده است. بخشی از معانی مکان را می توان در تجربه ها و حالات روحی انسان جست و جو کرد. چراکه کالبد شهر نمادی انتزاعی یا نمایشی نیست، بلکه همواره با حضور در زندگی روزمره با ذهن ساکنان پیوند می خورد و موجودی واقعی می شود که قابل درک است.

۴- تصویر روشن از محیط

اگر ساکنان و گروه های ذی نفوذ در فضای یک شهر امکان شناسایی خود را در آن فضا از دست بدهند، حس امنیت روانی آن شهر به دلیل احساس جرم خیزی به حس ناامنی روانی تبدیل می شود. از این رو، ادراک انسان از فضای شهری نقش بسزایی در احساس امنیت و افزایش رضایت و آرامش از محیط دارد.

داشتن تصویری روشن از شهر چه تأثیری دارد؟

۱- جهت یابی در شهر

۲- ایجاد حس آشنایی و امنیت در محیط

۳- افزایش عمق و شدت تجارب انسانی

۴- ایجاد زمینه خاطرات مشترک و پیوستگی بافت اجتماعی

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده باید متذکر شد که امنیت دارای ابعاد عینی و ذهنی است. ابعاد عینی بر اساس آمار وقوع جرم و جنایت قابل توصیف است اما ابعاد ذهنی که از آن با تعبیر «احساس امنیت» یاد می شود، تأثیر پذیری زیادی از عوامل روانشناختی دارد. همچنین «منظر شهری» اولین نقطه تماس انسان با محیط است که حواس آدمی را برمی انگیزد تا اطلاعات لازم را از محیط را دریافت کند.

مطالعات نشان می دهد که هر چه منظر شهری در نگاه شهروندان، علاوه بر بعد زیبایی شناسی آن، اطلاعات بیشتر و مناسب تر و متناسب با نیاز آدمی را در محیط ارائه دهد، بر احساس امنیت در محیط می افزاید.

در مجموع، نتایج حاصل از تحلیل فضای عمومی شهری نشان دهنده لزوم توجه به ملاحظات اجتماعی امنیت در شهرهاست. توجه به متغیرهایی چون زیبایی، جذابیت، پاکی، نفوذپذیری بصری، احساس آرامش، تنوع، ایمنی و سرزندگی به عنوان زیرمتغیرهای مؤلفه ادراکی کالبدی و عمومی هستند که بدون در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و احساس امنیت در محلات شهری، فاقد ارزش واقعی بوده و تنها از منظر فضایی و کالبدی قابل درک خواهند بود.

در مجموع، احساس امنیت، با ایجاد احساس مطلوبیت و آسایش تأمین می شود که با توجه به توسعه نامتوازن محلات شهری، بررسی نقش مؤلفه های منظر شهری در ارتقای احساس امنیت نشان می دهد که در فضاهای عمومی، افزایش ناهنجاری های محیطی، وجود اصوات مزاحم، وجود انواع آلودگی ها و مناظر نامطلوب به حس آشفتگی و ناامنی در برخی محلات شهر دامن زده است.

بنابراین ضرورت دارد به منظور دستیابی به احساس امنیت، به منظر شهری به عنوان اولین سطح تماس شهروندان با محیط که از دریچه نگاه بصری صورت می گیرد، توجه ویژه ای داشت. مطالعات صورت گرفته بیانگر آن است که منظر شهری با در برگیری ادراک معنایی و مطلوبیت از فضا با توجه به ۲ اولویت «خوانایی محیط» و «ایجاد ادراک عمومی مثبت»، در ایجاد احساس امنیت در محلات شهری نقش سازنده ای را ایفا می کند.

منابع

-پاکزاد، جهانشاه (۱۳۸۱)، میزگرد نقش فضاهای شهری در تامین امنیت اجتماعی، شهرداری ها، سال چهارم، شماره چهل و یکم.

-رضا زاده، راضیه (۱۳۸۲)، شاخص های امن در فضاهای شهری، مجله شهرداری ها، سال چهارم، شماره چهل و یکم

-منوچهر مویدی، منوچهر علی نژاد و حسین نوایی، بررسی نقش مولفه های منظر شهری در ارتقای سطح احساس امنیت عمومی، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، شماره ۳۵

 

تهیه و تنظیم: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرمانده انتظامی استان اصفهان

شناخت دنیای کودکان و چگونگی ایجاد رابطه با آنها

گروه اجتماعی _یکی از بهترین راه های شناخت و درک کودک و وارد شدن به دنیار پر رمز و راز آنها ،آشنائی با ادبیات کودک و مشارکت در فعالیت های کودکان است .

مقدمه

یکی از کارهای مهم و مبنائی برای کاهش آسیب های اجتماعی ،موضوع شناخت نقش والدین در تربیت فرزندان است که برای رسیدن به جامعه سالم توجه به شناخت نیازهای عاطفی و روحی فرزندان نقش انکار ناپذیری را ایفا می کند .هر چقدر  ،پدر و مادر در پایگاه اولیه یعنی خانواده برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارند وتلاش کنند این فرزندان در پایگاه ثانویه خود موفق تر عمل می کنند . فرزند چه پسر و چه دختر از بزرگترین و با منفعت ترین نعمت هائی است که حضرت حق به بندگان موءمنش عنایت می کند .فررند نعمت فوق العاده ای است ،منبع خیر است ،منبع کرامت و سود دنیا و آخرت برای انسان است ،البته انسانی که موءمن به خداوند است و به خاطر ایمانش فرزندان خود را موءمن و صالح و شایسته تربیت می کند .

بعضی از مردم علاقه چندانی به کودکان خود نشان نمی دهند یا اگر علاقه دارنداظهار نمی کنند و در فتار با آنان خشن و تند و سخت گیرند،این افراد باید بدانتد که با این روش غیر انسانی و غیر اسلامی خود را از رحمت حق محروم می کنند .

راه کارهای شناخت دنیای کودکان

۱)- برای ایجاد رابطه با کودکان باید آنها را شناخت و از نظر آنها به پدیده ها نگریست:

باید وضعیت روانی –عاطفی کودک و نیازهایش را مد نظر داشت و از توانائی ها و محدودیت هایش مطلع بود و برای فهم احساس همه آنها می باید مانندکودک و از پنجره ذهن و احساس آنها به دنیا نگریست .راه میان بر فهم کودک و وارد شدن به دنیای پر رمز و راز آنها ،آشنائی با ادبیات کودک و مشارکت در فعالیت های کودکان است .برای آشنائی با ادبیات کودکان لازم است کتاب های کودک و مجلات و نشریات آنها را بخوانید ،تصاویر آنها را ببینید و در تمام داستان ها و شخصیت ها و تبادلات حوادث آنها دقت نمائید .آنگاه بهتر در می یابید که کودکان چگونه پدیده های اطراف خود را می بینند .

از آنجا که نویسندگان کودک هنگام نوشتن مطالب مزبور ،خود را در فضای کودکانه و خاطرات کودکی خویش قرار داده اند و با آنها زندگی کرده اند، این موضوع برای بزرگسالان دیگری که خواننده هستند نیز می تواند برای آشنائی فضای ذهنی آنها کمک نماید .در این میان مطالعه و بررسی نشریات کودکان برای قرار گرفتن در فضای ذهنی آنها بسیار ضروری و راهگشاست .نشریاتی نظیر کودک ،رشد نو آموز، سروش کودکان و …و به لحاظ تنوع موضوعات و کم هزینه بودن و در دسترس بودن ،بیشتر توصیه می شوند .

۲)- شیوه دیگر آشنائی با دنیای کودکان مشاهده فعالیتها ایشان در زندگی روزمره و به خصوص بازهای کودکانه است :همچنین مشارکت در این فعالیت ها به بزرگسالان در درک احساسات و نگرش های آن ها کمک زیادی می کند .

۳)-با کودکان همراه و هم سطح شوید:

برای همراه شدن با کودکان باید با آهنگ آنها حرکت نمود و با آنها هم سطح شوید ،لغات آنها را کشف کرده و به کار ببرید .از جملات و عبارات کوتاه و ساده استفاده کرده و آرام و آرام صحبت کنید ،گاهی مکث کرده و از آنها سؤالاتی را بپرسید تا دریابید چقدر گفته های شما را فهمیده اند و لغاتی که احتمال می دهید برای آنها دشوار و ناآشناست را ساده کنید و درقالب مثال توضیح دهید .

از نظرات و تجارب آنها بپرسید و خلاصه ای از آنچه شنیده اید و آنها گفته اند را با هم مرورکنید و با حالت چهره ،لبخند زدن ،گاهی نگاه کردن مستقیم و بیشتر نگاه کردن به صورت غیر مستقیم و غیر آزاردهنده ،توجه خود را به آنها نشان دهید و در صورت لزوم و امکان آنها را لمس کنید ،دست آنها را بفشارید و گاه هنگام گفت و گو دست بر شانه آنها بگذارید و آنها را نوازش کنید و البته همیشه حد اعتدال را رعایت کنید ،چرا که افراط ها و تفریط ها باعث شکل گرفتن احساسات ناخوشایند با رفتارهای ناصحیح در کودکان می گردد .

لذا بسیاری از وقایع و فعالیت های روزمره کودک نظیز بازی کردن و نقاشی کشیدن که در نظر عموم مردم از حد سرگرمی و تفریح و لذت کودکانه پا را فراتر نمی نهند ،از دیدگاه متخصصین علوم رفتاری جلوه دیگری دارد .که قصه و قصه گوئی و قصه خوانی و طراحی و ساخت قصه نیز مشمول همین قاعده است .چه ما بخواهیم وچه نخواهیم و چه بپذیریم یا نه ،کودکان زبان خاص خود را دارند و همراه شدن با آنها می طلبد که از همان کانال استفاده کنیم .

بنابراین ابزارها و شیوه های مؤثردر برقراری ارتباط با کودکان عبارتند از :

قصه ، شعر،نقاشی،بازی ،ساختن کاردستی ،گردش و نمایش در آوردن .

۱)- یاد گرفتن چگونگی قصه و قصه گوئی و…را بیا موزید :

داستان و داستان پردازی و یا قصه و قصه گوئی می تواند چهار چوب مناسب برای گفت و گو با کودکان فراهم آورد .به علاوه کودکان به علت کمبود تجربه و محدودیت های سنی در مقابله با مشکلات با استفاده از راه های معمولی که بزرگسالان از آنها استفاده می کنند ،ناتوانند و مطالعه داستان های مناسب و جذاب از جمله راه های غیر مستقیم یاری رسانی و توانمند سازی آنهاست .داستان ها می توانند با استفاده از روش غیر مستقیم ،یعنی همانند سازی ،تخلیه هیجان ها و کاهش تنش ها ،نه تنها مشکل را به خواننده یا شنونده بشناسانند ،بلکه راه حل آن را نیز نشان دهند .

لذا برای بچه ها قصه بخوانید و در قسمتهائی از قصه از آنها سوال کنید و بخواهید خود را به جای شخصیت اصلی قصه بگذارند و بگویند اگر جای آنها بودند چه می کردند ،چه احساسی داشتند و با بازی قسمتی از قصه را اجرا کنند ،گاه بخواهید تا آنها برای شما قصه بخوانند و یا از چند نفر به صورت چرخشی برای خواندن قسمت هائی از قصه کمک بگیرد .

می توانید از بچه ها بخواهید برای خواهران و برادران کوچک تر و یا بچه های کوچک تر دیگر قصه بخوانند .می توانید از بچه ها بخواهید یک شعر بخوانند.معمولاً شعرهای عمومی و ساده ای هستند که تمامی بچه ها آنها را به یاد دارند چرا که کودکان با گم کردن صدای خود در جمع راحت تر صحبت می کنند و از اضطراب آنها کم شده و اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد .

برای استفاده تخصصی از قصه می توانید دو هدف را دنبال نمایید :

۱)-استفاده از قصه های مرتبط با مشکلات کودکان که به آنها کمک می کند تا احساس عمومیت پیدا نموده و بدانند مشکلات جزئی از زندگی هستند که برای دیگران هم مانند او و برای او همانند دیگران پیش می آید .

۲)- ضمن ایجاد بستر مناسب از امنیت و پذیرش و به گونه ای غیر مستقیم ،امکان بروز هیجانات قفل شده را فراهم نموده و نهایتا مهارتهائی، برای کنار آمدن با موقعیتهایی روزمره زندگی را فراهم می کند .از قصه ها می توان برای ایجاد فضای آرام و کاهش تنش درونی کودک استفاده نمود.قصه هائی با مضامین طبیعت ،حوادث خوشایند و فرح بخش ،خاطرات شیرین و آکنده از هم نوع دوستی و مهر ورزی به افراد و طبیعت می تواند در کودکان آرامش خار بیافریند و باعث تجدید و تقویت خاطرات و اطلاعات خوشایند و مطبوع آنها شده و منجر به قوت قلب و احساس شور و اشتیاق و تداوم زندگی گردد.

لذا قبل از اینکه قصه را برای کودک بخوانید خوب است خودتان آن را به خوبی بخوانید ،آن را حس کنید و در پدیده های آن و حالات و احساسات شخصیتهای آن تامل نمایید .

پیشنهاد می شود زمان مناسبی را برای اینگونه قصه ها در نظر بگیرید مثلا اواسط روز تا بتوانید بلافاصله بعد از اجرای داستان به فعالیتهای دیگری که تحرک و پو یائی و نشاط را به همراه دارد بپردازید .فعالیتهای هیجانی مثبت و سرگرمی های لذت بخش پس از اتمام این داستانها به احساس رضایتمندی از کنار آمدن با مشکل و حل مسئله در کودکان کمک می کند و به نوعی به آنها می فهماند با تمام مشکلاتی که در شخصیت داستان شما تجربه گردیده ،زندگی باز هم ادامه دارد و ماباز هم می توانیم از زندگی و مواهب آن بهره مند شویم و به قول سهراب سپهری : تا شقایق هست زندگی باید کرد .

۲)- بازی کودکان را جدی بگیرید :

بازی همه چیز کودکان است .کودکان در بازی یاد می گیرند به یاد می آورند و از یاد می برند .بازی عرصه زندگی کودک است لذا تا می توایند موقعیتها و امکانات بازی را برای کودکان فراهم سازید و از همراه با آنها لذت ببرید و از آنها نیرو بگیرید .

بازی کودکان حدو مرزی ندارد و وسایل خاصی نمی خواهد ،هرجند داشتن وسایل سرگم شدن بیشتری را به همراه می آورد .بازی های انفرادی یا بازی های دسته جمعی ،بازی های ایستا و بازی های پویا و یازی های خیالی و…همه و همه می توانند کودکان را در برقراری ارتباط با شما و برقرای ارتباط یکدیگر یاری دهند .

در بازی کودکان با کمی خلاقیت می توان از هر موقعیتی و با هر وسیله ای و از همه مهم تر بدون هیچ وسیله ای بازی هدفمند طراحی و اجرا نمود .کمی به دوران کودکی خود را مرورکنید و بازی ها را به یاد آورید .

۳)- از نقاشی استفاده کنید :

نقاشی یکی از کانال های طبیعی و متناسب برای ارتباط با کودکان است و می تواند مآمنی برای بیان احساسات ،نگرانی ها و ابهامات و تعارضات در قالبی با کمترین تهدید و بدون سختگیری های معمول محاورات گفتاری است و بدین جهت می بایست نقاشی کودک را فهمید و به آن از منظر ارتباط نگریست .

نقاشی نیز مانند بازی و قصه ابزاری است برای کودکان و نوجوانان در مقابل آن کمتر مقاومت نشان داده و همواره از روی میل و رغبت آن را انجام می دهند .نکته منفی آنجاست که بخواهید از به عنوان ابزار تفسیر و تعبیر و تعیین وضعیت روانی یا بهره هوشی کودک استفاده کنید .سعی کنید فازغ از این موضوعات نقاشی را برای باز کردن سرفصل گفتگو و ایجاد چهار چوب مصاحبه با کودک استفاده کنید . ازکودک بخواهید نقاشی آزد بکشد و برای آن داستان تعریف کند .می توانید از کودکان بخواهید از خاطرات خوشایند و یا مشکلات زندگی خود تصویری کشیده و همراه با کشیدن با آنها گفت وگو کنید .نقاشی کودکان را برای بیشتر گفتن و مشارکت در مصاحبه و گفت و گو را افزایش می دهد .

می توانید از نقاشی در قالب های دیگری نیز استفاده کنید مانند اینکه برای آنها مسابقه نقاشی با چشم بسته بگذارید یا با مشارکت کودکان نمایشگاهی از نقاشی هایشان تشکیل دهید و ضمن بازدید گروهی در مورد آنها گفت و گو کنید .تا می توانید از نقاشی کودکان جهت تسهیل برقراری روابط و ایجاد چهار چوب گفت و گو استفاده نمایید .

تنظیم و گرد آوری: کارمند زهرا خرمی ، کارشناس اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا