تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

 استان ها باید استقلال در تصمیم گیری داشته باشند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که با حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر اعضا برگزار گردید، اظهارداشت: خوشبختانه جلسات شورای گفتگو در استان به صورت منظم و تا اندازه ی زیادی مثمرثمر برگزار می گردد و تاکنون توانسته مشکلات عمده ی اقتصادی استان را کاهش دهد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه مسائل اقتصادی استان بی ارتباط با مسائل کلان کشور نیست، افزود: اغلب مشکلات اقتصادی در اصفهان ناشی از شرایط کشور است و به دلیل ظرفیت بالای این استان در زمینه ی تولید و صنعت، و دارا بودن سرمایه گذاری های بزرگ واکنش به تنش های اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه بارها بر استقلال استان ها در تصمیم گیری ها تاکید شده است، افزود: استان ها باید در جهت تسریع در توسعه مناطق، استقلال در تصمیم گیری داشته باشند تا بتوانند از پتانسیل ها و ظرفیت های استانی به نحو مطلوبتری بهره برداری کنند .
وی با بیان اینکه سیستم اقتصادی و بودجه ی کشور وابسته به نفت و درآمدهای نفتی است؛ افزود: این امر باعث شده است که صنعت نتواند روی پای خود بایستد و با کوچکترین تنش، واکنش سریع از خود نشان می دهد و اثرات منفی آن دامن گیر تولید می شود.
مهرعلیزاده افزود: اگر اصل بر این باشد که بخواهیم از رقابت ها و توانمندی های افراد و ظرفیت ها و منابع در جهت تولید حداکثری بهره برداری نماییم در آن صورت باید به مقدار زیادی تصمیم گیری ها در خصوص نحوه ی تولید و .. به استان ها واگذار شود؛ مسئولان کشوری باید به مدیران استانی اعتماد کنند تا براساس شرایط بتوانند تصمیم گیری نمایند.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی کشور، باید بر مسیر اصلی تولید و استفاده از مزیت های نسبی هر منطقه برای تولید پایدار حرکت نماییم.
وی با اشاره به شرایط سخت دولت از ابتدای انقلاب تاکنون، اظهارداشت: مردم ایران به روزهای سخت عادت دارند چرا که شرایط سخت تری را به خوبی گذرانده ایم وهمانگونه که جنگ تحمیلی باعث انسجام و تحکیم پایه های انقلاب گردید اطمینان دارم که این جنگ اقتصادی نیز با هوشیاری و برنامه ریزی کامل و انسجام در برنامه ریزی اقتصادی و تولید وتغییر رویه های اساسی در ایجاد بنیادهای تولید در کشور که می تواند همیشگی و پایدار باشد، کمک نماید که با پیروزی ملت ایران توأم خواهد بود.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه وابستگی کشور به نفت باید از بین برود، افزود: ایران با دارابودن ظرفیت های بسیار در ابعاد مختلف نیروی انسانی، سابقه ی تولید، معدن و کشاورزی به عنوان کشوری است که می تواند قوی و قدرتمند روی پای خود بایستد ولی متاسفانه وابستگی به نفت باعث شده است که با تنش کوچک مشکلات اقتصادی خودنمایی کنند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه مدیران امروز اگر نتوانند این مشکلات را حل کنند باید به نسل آینده پاسخگو باشند؛ افزود: اگر بعنوان مدیران سیاسی؛ اقتصادی و اداری برنامه ریزی و طراحی خوبی داشته باشیم می توانیم در جنگ اقتصادی به خوبی ایستادگی نماییم و باید در اسرع وقت این تهدید را به فرصت مغتنم تبدیل نماییم.
وی حل مشکلات به روش های خاص و برخورد در اسرع وقت و به شکل قاطع را ضروری برشمرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات ماندگار دکتر مهرعلیزاده در استان خراسان، اظهارداشت: شاید اصفهانی ها بیش از سایر استان ها استحقاق حضور دکتر مهرعلیزاده در این استان را داشتند و باید این حضور را قدر بدانیم و در آینده شاهد تحولات مهمی در اصفهان باشیم.
غلامحسین شافعی توسعه ی منطقه ای؛ شکستن اختیارات مرکز و توزیع اختیارات در استان ها، را مهم برشمرد و افزود: عدم توجه به پتانسیل های مناطق ایران در برنامه های گذشته باعث شده است که یک برنامه ی واحد برای کل کشور تدوین گردد و با یک برنامه واحد نمی تواند توسعه اقتصادی کشور را اداره نمود.
شافعی با بیان اینکه شرط این کار شکسته شدن دیوار بسته قدرت مرکزی و توزیع قدرت در کشور است، افزود: باید اختیارات مدیران و نمایندگان دستگاه های دولتی در استان های کشور بالا رود تا بتوانند تصمیمات اساسی را اتخاد نمایند.
وی افزود: باید در برنامه توسعه ای کشور،؛ برنامه های توسعه ای حوزه های منطقه ای تدوین گردد و در یک جمعبندی به عنوان برنامه توسعه ای کشور ارائه گردد.
شافعی با اشاره به شرایط حساس کشور؛ اظهارداشت: در این شرایط باید سرمایه های اجتماعی بالا و اعتماد فعالیت اقتصادی به دولت زیاد شود و رویکرد حرکت جمعی برای مقابله با تهدیدات دشمنان مورد توجه قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار امیدواری نمود که با حضور مدیران ارزشمندی همچون دکتر مهرعلیزاده و ایجاد نگاه جدید به و با مطالعه ی گذشته ، آینده ای متفاوت را در استان و کشور رقم زنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا