حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

کلاهبرداران میلیاردی با چک های سرقتی دستگیر شدند/کلاهبرداری تحت عنوان فروش نرم افزار هک/کشف ۱۱۸ کیلوگرم تریاک در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “علی صادقی” فرمانده انتظامی شهرستان” تیران و کرون”اظهار داشت : در پی وصول خبری مبنی بر اینکه افراد مشکوکی قصد خرید سنگ از مناطق صنعتی و سنگبری های “رضوان شهر” را دارند ، بلافاصله گروه گشت انتظامی وارد عمل شد.

وی افزود: در بررسی بعمل آمده مشخص شد این افراد قصد خرید سنگ به مبلغ ۳ میلیارد ریال با چک های سرقتی را دارند که دستگیر شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه ۲ کلاهبردار دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ علی صادقی در پایان به کلیه شهروندان و صاحبان صنایع و بنگاه های اقتصادی توصیه کرد، در انجام معاملات نقدی و غیر نقدی نهایت دقت را داشته باشند و در صورت مشاهده هر مورد مشکوکی با پلیس تماس بگیرید.

**توقیف کامیونت ایسوز با محموله میلیاردی گردوی قاچاق در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از توقیف یک دستگاه کامیونت ایسوز که حامل محموله ای گردوی خارجی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود خبر داد.

سرهنگ “محمدحسین بابا کلانی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: مأموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت ایسوز مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این کامیونت تعداد ۱۹۰ کیسه ۲۵ کیلویی گردوی خارجی فاقد مدارک معتبر گمرکی کشف شد.

سرهنگ بابا کلانی بیان داشت: ارزش محموله کشف‌شده توسط کارشناسان ۲ میلیارد۵۰۰میلیون ریال اعلام‌ و راننده خودرو نیز دستگیرشده است.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطرنشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می‌زند که از تمام مردم تقاضا می‌شود هرگونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**کلاهبرداری تحت عنوان فروش نرم افزار هک

گروه استان ها_اصفهان_ فردی که با تبلیغ تحت عنوان فروش نرم افزار هک شبکه های اجتماعی از شهروندان کلاهبرداری می کرد توسط ماموران پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی ” رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت :با توجه به گزارش های واصله مبنی بر اینکه فردی در فضای مجازی تبلیغ فروش نرم افزار هک شبکه های اجتماعی می کند و از کاربران کلاهبرداری می کند بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان داشت:با بررسی نرم افزار و تبلیغات فرد مجرم مشخص شد برنامه مورد ادعا کارایی نداشته و صرفا به قصد کلاهبرداری از شهروندان می باشد.

وی افزود:با انجام اقدامات تخصصی عامل انتشار نرم افزار که در کانال های زیادی اقدام به تبلیغ می کرد شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ مرتضوی در پایان خاطر نشان کرد : علاوه بر اینکه دانلود ، خرید و استفاده از نرم افزارهای هک جرم محسوب می شود تمام این نرم افزارها ابزاری برای سرقت و یا کلاهبرداری از کاربران نیز می باشند لذا به کاربران توصیه می شود به این تبلیغات کذب در شبکه های اجتماعی اعتنا نکنند.

**کشف انبار میلیاردی کالای قاچاق در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ ماموارن اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان در بازرسی از یک انبار تخلیه بار محموله‌ای از لوازم خانگی خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال را کشف کردند.

سرهنگ “سعید سلیمیان” رئیس پلیس آگاهی استان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی دریافت اخباری مبنی بر اینکه فردی اقدام به دپوی محموله‌ای کالای قاچاق در انباری کرده و قصد توزیع دارد بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی اصفهان قرار گرفت .

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضائی یک گروه مجرب به محل اعزام شد که تعداد یک دستگاه ماشین لباسشویی،۵ دستگاه ماشین ظرفشویی، یک دستگاه پنل و کمپرسور کولر گازی و ۵ دستگاه تلویزیون ال ای دی خارجی کشف شد.

سرهنگ سلیمیان با اشاره به اینکه مالک انبار مدارک گمرکی را ارائه نداد بیان داشت : محموله کشف‌شده توسط کارشناسان یک میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است.

این مقام انتظامی از دستگیری یک نفر در این رابطه خبر داد و اضافه کرد: در این خصوص پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با مفسدان اقتصادی جامعه و برهم زنندگان نظم اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می‌کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

**رودخانه زاینده‌رود اصفهان مرگ نوجوان ۱۲ ساله‌ای را رقم زد

گروه استان‌ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “لنجان” از غرق شدن نوجوان ۱۲ ساله‌ای در رودخانه “زاینده‌رود” بخش “باغ بهادران” خبر داد.

سرهنگ “غلامرضا افشاری” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر غرق شدن نوجوانی در رودخانه “زاینده‌رود” بخش “باغ بهادران” بلافاصله گروه گشت انتظامی شهرستان “لنجان” به محل اعزام شدند.

وی افزود: مأموران مشاهده کردند نوجوانی ۱۲ ساله که برای شنا کردن وارد رودخانه شده بود ، غرق و علی‌رغم تلاش مأموران امدادی و اورژانس جان خود را ازدست‌داده بود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این نوجوان با خانواده‌اش برای تفریح به آن منطقه رفته بودند که متأسفانه این حادثه تلخ اتفاق افتاده بود بیان داشت : علت وقوع این اتفاق توسط عوامل امدادی عدم مهارت نوجوان در شنا کردن اعلام‌شده است .

سرهنگ غلامرضا افشاری در پایان ضمن ابراز تسلیت به خانواده متوفی ، از شهروندانی که جهت تفریح در حاشیه زاینده‌رود مراجعه می‌کنند خواست ، نکات ایمنی را کاملاً رعایت کنند و مواظب خود و فرزندان خردسال خود باشند تا شیرینی یک تفریح به کامشان تلخ نشود.

**کشف ۱۱۸ کیلوگرم تریاک در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف مقدار ۱۱۸ کیلو گرم تریاک توسط ماموران یگان تکاوری پلیس اصفهان و دستگیری یک سوداگر مرگ خبر داد.

سرهنگ “سید تقی حسینی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران یگان تکاوری پلیس اصفهان حین گشت زنی و کنترل خودروهای عبوری در جاده “راه آهن-اصفهان” به یک دستگاه سواری دوو ماتیز مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: ازاین خودرو بازرسی بعمل آمد که در مجموع مقدار ۱۱۸ کیلو گرم تریاک که زیر صندلی ها و صندوق عقب خودرو جاساز کرده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه یک سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

سرهنگ سید تقی حسینی در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان داده نمی شود.

**یک گردشگر خارجی: پلیس اصفهان منحصر به فرد است

گروه استان ها _ اصفهان _ گردشگری از کشور اسلونی با حضور در پلیس گردشگری ، پلیس اصفهان را به دلیل اینکه به گردشگران کمک می کند پلیسی منحصر به فرد توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،هجدهم مهرماه سال ۹۰ بود که ایستگاه پلیس گردشگری برای اولین بار در کشور در میدان تاریخی حضرت امام (ره) افتتاح شد و طولی نکشید که آوازه پلیس گردشگری اصفهان به سازمان یونسکو هم رسید به طوری که تنها پس از گذشت ۶ ماه از راه اندازی آن از سوی این سازمان عنوان به نماد امنیت گردشگران در ایران تبدیل شد.

نکته جالب توجه این است که وقتی توریست‌های خارجی با این نیروهای پلیس گردشگری مواجه می‌شوند ابراز تعجب می‌کنند و برایشان باورکردنی نیست که در ایران پلیسی مخصوص راهنمایی و ارائه خدمات برای آنان وجود داشته باشد، چرا که بیشتر توریست‌های خارجی عنوان می‌کنند قبل از این‌که به ایران سفر کنند تصورشان از پلیس ایران یک نیروی جدی و خشن بوده است.

توریست‌های خارجی مهم‌ترین مساله‌ای را که هنگام برخورد با پلیس گردشگری استان مطرح می‌کنند احساس امنیت از تفرج در اصفهان است و همین امر سبب شده اعلام کنند بار دیگر نیز به ایران سفر می‌کنند.

دفتر یادبودی که به منظور ثبت یادداشت های توریست های خارجی در ایستگاه پلیس گردشگری اصفهان قرار دارد پر است از نظرات جالب توجه در مورد سفر به ایران و مهمان نوازی مردم و پلیس کشور با آنان که این نظرات توسط کارشناسان پلیس گردشگری ترجمه و جهت بهره برداری به سازمان گردشگری و دیگر ادارات ارجاع داده می شود که بازخوانی برخی از این نظرات خالی از لطف نیست.

پلیس اصفهان منحصر به فرد است

یک توریست کشور اسلونی در یادداشت خود عنوان داشت: پلیس اصفهان به جهت اینکه به جهانگردان کمک می کند منحصر به فرد است که در موقعیت رویایی خوبی قرار هم دارد و به توریست ها در یافتن نقاط متعدد داخل شهر کمک خوبی می کند. توصیه می کنم حرکت خود را ادامه دهید و به همین صورتی که خدمت می کنید بمانید از شما متشکرم.

پلیس توریست شما مهربان است

توریست دیگری از کشور ایتالیا عنوان کرد: من در شهر زیبای شما گم شده بودم و یک افسر پلیس توریست اصفهان بسیار مهربان و نوعدوستانه با من برخورد کرد. این اولین دیدار من از ایران است. کشوری زیبا و مردمی دوست داشتنی، من دوست دارم که به زودی دوباره به این جا برگردم.

پلیس اصفهان مرا تحت تاثیر قرار داد

توریستی از کشور چین گفت: بسیار خوشحال هستم که برای اولین بار به ایران سفر می کنم، جای تعجب دارد که پلیس گردشگری اصفهان قادر به صحبت کردن به زبان بسیار دشوار چینی است، پلیس اصفهان مرا تحت تاثیر قرار داد. کشور شما بسیار زیبا با مردمان خونگرم با تاریخ غنی است بازهم بسیار تشکر می کنم بابت خدمات و میهمان نوازی پلیس گردشگری و امیدوارم دوباره به کشور شما سفر کنم.

پلیس ایران بسیار مهربان و مهمان نواز است

یک گردشگر چینی دیگر گفت: در حال قدم زدن در میدان امام (ره ) اصفهان بودم و نمی دانستم به کدام سمت بروم که ناگهان یک پلیس جوان به من نزدیک شد و گفت آیا می توانم به شما کمک کنم؟ او کمک خوبی به من کرد. تازه فهمیدم برخلاف تبلیغات رسانه های غربی پلیس ایران بسیار مهربان و مهمان نواز است.

مردم شهر و کشور شما بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و فرهنگ سرزمین شما را بسیار دوست دارم، ۱۰۰ بار دیدن کشور شما کافی نیست و دو چشم برای دیدن این همه زیبایی کم است.

پلیس های ایران فراتر از حد خود کمک می کنند

مارتینال از آلمان که شارژ موبایلش به اتمام رسیده و به ایستگاه پلیس گردشگری مراجعه کرده بود تا آن را شارژ کند گفت: من بسیار خوشحالم که با پلیس ایران ملاقات کردم، من واقعاً تفاوت چشمگیر و قابل ملاحظه ای را در ایران با آنچه که رسانه های غربی می گویند دیدم و واقعیت را تجربه کردم و پلیس های ایران واقعاً فراتر از حد خود به توریست ها کمک و مهربانی می کنند.

نهایت دوستی و محبت پلیس

گردشگری از کشور فرانسه نیز که دوربین خود را گم کرده و سراسیمه به ایستگاه پلیس گردشگری آمده بود در یادداشت خود نوشته است: وقتی به پلیس گردشگری آمدم با گرمی به من خوش آمد گفتند و مطمئن شدم که هرکاری که امکان داشته باشد برای یافتن دوربینم انجام خواهند داد همچنین نکات خوب و کمک کننده ای در خصوص برگشت هزینه دوربین از طرف بیمه به من آموزش دادند. این نهایت دوستی و محبت پلیس ایران است و من از خدمات این عزیزان تشکر می کنم.

تهیه و تنظیم: حمید رضا محمدی، کارشناس رسانه- پلیس اصفهان

تحلیلی بر ریشه های بد پوششی در جامعه

گروه اجتماعی _ یکی از ریشه ها و دلایل اقبال دختران و زنان به سمت استفاده از پوشش های نامتعارف و آرایش های محرک را می توان در ارزش دانستن آنها از سوی برخی افراد جامعه عنوان کرد.

مقدمه

وقتی یک زن بد پوشش با آرایش های زننده اش وارد مغازه ای می شود و صاحب مغازه با عزت و احترام از او استقبال کرده و حتی اجناس را با تخفیف زیاد به او می فروشد، وقتی همان زن سر خیابان می ایستد و اولین تاکسی جلویش توقف می کند، وقتی وارد اداره یا بانکی می شود، همه برایش بلند می شوند و کارش را سریع انجام می دهند، وقتی با همسرش به میهمانی می رود و همه همسرش را به خاطر انتخاب چنین زنی تحسین می کنند! دیگر چه انتظار می توان داشت چنین شخصی بر روند بد پوششی خود ادامه ندهد.

وقتی ارزش بدپوشش ها بیشتر از باحجاب ها شود

درواقع یکی از ریشه ها و دلایل ترویج بد پوششی و اقبال دختران و زنان به سمت استفاده از پوشش های نامتعارف و آرایش های محرک را می توان در ارزش دانستن آنها از سوی برخی افراد جامعه عنوان کرد. کم کم چنین شخصی که تا دیروز از حجاب مناسبی برخوردار بوده به بی حجابی رو می آورد چون احساس می کند که با این کار اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده، با قدرت بیشتری در بین مردم حاضر شده و می تواند با تسلط بیشتری در بین جمعیت صحبت کند.

یکی از مهمترین دلایل بد پوششی این است که فرد بد پوشش مورد توجه و محبت بیشتری از سوی دیگران قرار می گیرد. در این بین برخی مردان به افراد بد پوشش بیشتر توجه می کنند و این ممکن است فرصت ها یا موقعیت هایی را برای آنها ایجاد کند و بتوانند در شرکت، مؤسسه یا اداره ای با درآمد مناسب استخدام شوند.

البته باید افراد بد پوشش از خود این سوال را بپرسند که چرا برخی مردان به آنها بیشتر از یک زن با پوشش مناسب توجه می کنند؟ واضح است که برخی مردان در دل خود نیت های سالمی نسبت به زنان ندارند و از بین زنانی که در اطراف خود می بینند جذب آنهایی می شوند که پوشیدگی کمتری در ظاهر و در رفتار خود دارند.

باید اذعان کرد، وقتی فردی حجاب و حیایش را کنار می گذارد و با آرایش های غلیظ در جامعه ظاهر می شود ناخواسته به مردان می گوید که از این پس مرزی بین ما نخواهد بود و شما می توانید با من راحت تر باشید.

تعریف و تمجید های بی جا از بد پوشش ها

یکی دیگر از دلایل و ریشه های تمایل دختران جوان به بد پوششی تعریف و تمجید بی جا از رفتار آنها است. واضح است که وقتی زنی خودش را آرایش می کند و بی حجاب می شود، بیش از گذشته زیباتر و جذاب تر به نظر می رسد و همین کار باعث می شود که بسیاری از اطرافیان آنها را تحسین کنند و زیبایی هایشان که تا قبل از این آشکار نبودند، ستایش نمایند. طبیعی است آنها هم لذت بیشتری از زندگی می برند چون احساس می کنند از همه زیباتر هستند و به همین خاطر مورد توجه دیگران قرار گرفته اند.

به این دسته از افراد باید گفت، شما به عنوان یک بانوی زیبا در نگاه نخست این حق را دارید که از زیبایی خود بهره بیشتری ببرید، شما به وسیله آرایش خود را زیباتر از آنچه هستید نمایش می دهید و مورد تحسین دیگران نیز قرار می گیرید.اما آیا می دانید با آرایش خود هر لحظه در حال تبلیغ کردن خودتان هستید تا مورد انتخاب افراد خاص قرار بگیرید؟

وقتی یک بانوی بد پوشش مورد احترام قرار می گیرد

وقتی زنی بی حجاب یا بد پوشش می شود، مورد احترام افرادی خاص قرار می گیرد که این نوع ظاهر را می پسندند. بنابراین از آنجا که این افراد با دیسیپرین خاصی با آنها رفتار می کنند، لذا احساس بد پوشش ها این است که شخصیت اجتماعی آنها تقویت شده و ارتقاء شخصیت یافته اند.

در آیه ۵۹ سوره احزاب می بینیم که قرآن کریم پس از آنکه توصیه می کند زنان خود را بپوشانند می فرماید: «این کار برای اینکه به عفاف شناخته شوند، بهتر است.»

بنابراین شخصیت واقعی یک زن، شخصیتی برخواسته از حیا و عفاف و محجوب بودن است و چنین شخصیتی در پیشگاه الهی و وجدان انسانی انسان ها معتبر و ارزشمندتر است.

ایجاد موقعیت های شغلی برای بد پوشش ها

متاسفانه این روزها می بینیم که در بیشتر نمایشگاه ها، فروشگاه ها و شرکت های خصوصی و حتی بخش بازاریاب کارخانجات برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند از افراد بد پوشش و آرایش کرده استفاده می کنند و همین موضوع خود زمینه ای را فراهم کرده تا زنان احساس کنند اگر این گونه پوشش را برای خود انتخاب کنند موقعیت های شغلی بیشتری برایشان فراهم خواهد شد. و این خود واقعیتی است که ریشه بیشتر بد پوششی ها را می توان در آن دید.

برخی شرکت ها حتی علناً ظاهر غیراسلامی را طلب می کنند و در غیراین صورت به بانوان شغلی نمی دهند. اگر دانشجویی بد پوشش و آرایش کرده باشد ممکن است بیشتر از یک دانشجوی با حجاب مورد توجه و عنایت استاد قرار بگیرد و در مجموع باید اذعان کرد که فرد با بی حجابی و بد حجابی در جامعه به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند.

اما یک موقعیت مطلوب چه موقعیتی است؟ آیا اینکه مردانی بخاطر ظاهر زیبا و جذاب به زن توجه بیشتری کنند در حالیکه نسبت به همسر خود چنین توجهی ندارند، یک موقعیت مطلوب است؟

شاید بد نباشد به این جنبه نیز فکر کنیم که نهایت زندگی و موقعیت ما به کجا خواهد رسید. اینکه نهایت موقعیت ما در پیشگاه الهی است. ما چه موقعیتی را در این محضر خواهیم داشت؟ دسترسی به کدام موقعیت برای ما موفقیت آمیزتر است؟

ارائه الگوی های مخرب پوشش در اجتماع

از مهمترین دلایل و ریشه های گرایش دختران و بانوان به سمت بد پوششی، استفاده از آرایش های زننده و مدگرایی و تجمل گرایی، ارائه الگوهایی است که در اجتماع به آنان ارائه می شود.

متاسفانه بازار های ما پرشده از کیف ها ، لباس ها، اسباب بازی ها، لوازم التحریر ، دفترهای مشق ، مجلات ژورنالیستی و .. که تصاویر زنان یا عروسک های بی حجاب غربی بر روی آنها چاپ شده است، از طرفی دیدن چهره زنان بازیگری که فیلم های آنها بر روی پرده سینماها است، تماشای فیلم ها و برنامه های ماهواره ای و تماشای تصاویر موجود در شبکه های اجتماعی خود زمینه ای را برای ترغیب و تشویق دختران و زنان به انتخاب یک نوع بد پوششی فراهم آورده است که در این میان برنامه های فرهنگی و تبلیغی برای مقابله با این پدیده و الگوسازی های مناسب در جامعه نیز با کندی پیش می رود.

در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که جمعیت افراد بد پوشش در جامعه اسلامی به نسبت افراد با حجاب و با حیا بسیار اندک است اما اگر دست روی دست گذاشته و هیچ حمایت و پشتیبانی از با حجاب ها صورت ندهیم و اگر بستر آزادی عمل و اختیار افراد بد پوشش را با ارزش قائل شدن و اهمیت دادن به آنها فراهم آوریم کم کم شاهد افزایش این جمعیت خواهیم بود.

اگر هر فرد مسلمان و با تقوایی در هر جا و مکان و موقعیتی که قرار دارد به افراد بد پوشش بی اعتنا باشد و از ارائه خدمات به آنها خود را معذور بداند و اگر هر بد پوششی با نگاه های تلخ و با بی توجهی افراد جامعه روبرو شده و خود را تنها ببیند دیگر چنین پوششی را برای خود انتخاب نخواهد کرد و پی به رفتار ناشایست و اشتباه خود برده و از روش گذشته اش توبه می کند.

بنابر این علاج درمان بیماری بد پوششی در جامعه اسلامی تنها در بی اعتنایی و عدم توجه و تحویل نگرفتن آنها است. مسلم است که بد پوشش ها تمام تلاششان از آرایش خود و خودنمایی در انظار عمومی این است که مورد توجه و اهمیت دیگران قرار بگیرند و اگر ببینند کسی به آنها نگاه نمی کند و توجهی به آرایش و زیبایی هایشان ندارد، پوشش خود را تغییر خواهند داد.

 

نویسنده: سردار “مهدی معصوم بیگی” فرمانده انتظامی استان اصفهان

 رابطه مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان در سازمان های نظامی

گروه اجتماعی _ بی تردید به کار گیری دانش در توسعه نیروهای مسلح امری گریزناپذیر و الزامی است و این دانش تنها با هوشمند کردن سازمان ها و تربیت نیروهای خلاق و دانش آفرین به دست می آید.

 

امروزه مدیریت دانش برای سازمان های نظامی به دلیل ماهیت دانشی، فناورانه و نوآورانه جنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ تحولات شگفت انگیز اخیر در فناوری های نرم و سخت سبب شده تا حرکت سازمان های نظامی به سمت سازمان های دانش محور سرعت بگیرد.

از آنجا که دانش تماماً در مستندات یک سازمان ثبت نمی شود، لازم است به منظور تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح، از طریق مدیریت دانش اقدام شود.

به منظور نیل به توسعه مبتنی بر دانایی، مدیریت دانش رکنی اساسی است. در قرن حاضر که عصر فراصنعتی، عصر دانش و دانایی محوری، عصر سرعت و بالاخره عصر خلاقیت و نوآوری نام گرفته است، سازمان ها باید به منظور حفظ بقا و داشتن مزیت رقابتی، خلاق و نوآور باشند، به طوری که خود را در جهت مدیریت تغییرات پرسرعت و دگرگونی های عمیق جهانی آماده کنند.

بنابراین، کشورهای توسعه یافته بر آموزش خلاقیت تأکید زیادی داشته و در انتخاب افراد خلاق و نوآور، که راهکارهای اصیل و خلاقانه ای را برای مساله های پیچیده ارائه می کنند، توجهی خاص دارند.

مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش، تعریف آشکار دانش است که با فرآیندهای خلق، جمع آوری، سازماندهی، گسترش و کاربرد دانش تحقق می یابد. در مدیریت دانش تبدیل دانش فردی به جمعی اهمیت دارد تا به طورگسترده ای در تمام ارکان سازمان به کار رود.

با این توصیف مدیریت دانش نظامی را می توان این گونه تعریف کرد: مدیریت دانش نظامی، راهبردی برای تبدیل شدن به یک سازمان دانش محور و شبکه محور است که به عنوان یکی از مراحل در تحولات دفاعی محسوب می شود. با توجه به اهمیت کاربرد ابتکار «مدیریت دانش» در سازمان های نظامی به عنوان سازمان های یادگیرنده و نیز لزوم ایجاد و پرورش «خلاقیت و نوآوری» در اجرای وظایف سازمانی برای کلیه کارکنان، رابطه بین کاربرد مدیریت دانش توسط کارکنان با خلاقیت آنان، مورد بررسی قرار گرفته است.

نقش دانش در سازمان های نطامی

امروزه سازمان های نظامی کشور هوشمندانه به دنبال حرکتی جهشی به سمت تبدیل شدن به سازمان های یادگیرنده با ساز و کارها و ابزارهای مدیریت دانش هستند.

همچنین نیاز و التزام سازمان های دفاعی و نیروهای مسلح به هوشمندی کسب و کار و مدیریت دانش از بسیاری از بنگاه های تجاری بیشتر است .، امروزه اهمیت برتری دانشی نسبت به ارتش های بیگانه جهت برتری در جنگ های احتمالی آینده بر کسی پوشیده نیست.

از این رو به کار گیری دانش در توسعه نیروهای مسلح امری گریزناپذیر و الزامی است و این دانش تنها با هوشمند کردن سازمان ها و تربیت نیروهای خلاق و دانش آفرین به دست می آید.

تجربه مثبت تربیت نیروی انسانی دانش آفرین و خلاق در سازمان های صنعتی نشان می دهد به کارگیری این الگو در سازمان های نظامی نیز راهگشا خواهد بود.

از سوی دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ترسیم نقشه راه دستیابی به پیشرفت های نوین نظامی و دفاعی با استفاده از ابتکار و حرکت از راه های میانبر، نظیر تدابیر ابلاغی به وزارت دفاع و همچنین توجه به حجم گسترده ماموریت های حوزه دفاعی سازمان های نظامی در بخش های مختلف عملیاتی و رزمی، فرماندهی، فناوری، ساخت و نگهداری تجهیزات و ادوات نظامی، آماد و پشتیبانی و خدمات ادارای مالی، ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در سازمان های نظامی از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

ارتباط مستقیم خلاقیت کارکنان و مدیریت دانش

پژوهش های صورت گرفته در خصوص سازمان های نظامی و غیر نظامی نشان می دهد بین دو مؤلفه «خلاقیت کارکنان» و «به کارگیری مدیریت دانش» رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد به این معنی که در بین این دو متغیر عوامل مشترکی وجود دارد. همین طور با توجه به شواهد مستند و انجام تحقیقات وسیع در سازمان های تجاری و صنعتی، کاربرد مدیریت دانش موجب خلاقیت و نوآوری های سازمانی گردیده است، بنابراین کارکنان می توانند از این ابتکار مدیریتی در جهت افزایش و تقویت خلاقیت خود ودر نتیجه کارکنان بهره ببرند.

نتیجه گیری

با توجه به رابطه مثبت و معنی دار بین مؤلفه افراد و خلاقیت، کارکنانی که با میل و قدرشناسی از دانش و تجربیات همکاران خود استفاده کرده و خود نیز در به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتشان به همکاران و کارکنان پیشقدم و مصمم هستند، از مؤلفه افراد در مدیریت دانش استفاده کرده، که این موجب افزایش خلاقیت وایده های نو در آن ها می شود.

بکار بردن مؤلفه فرهنگ در مدیریت دانش، مشوق همکاری، اعتماد، اشتراک دانش، یادگیری و خلاقیت می باشد. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر مبنی بر وجود رابطه بین کاربرد مؤلفه فن آوری توسط کارکنان با خلاقیت، همچنین با استناد به تحقیقات و پژوهش های ارائه شده در پژوهش می توان اذعان کرد، مؤلفه فن آوری، یعنی استفاده از اینترانت و نرم افزارهای آموزشی و… در تسهیل فرآیندهای کاری و جذابیت آموزش های سازمانی، برای مدیران و کارکنان مؤثر بوده و می تواند در ایجاد افکار و اندیشه های نو نقش با اهمیتی داشته باشد.

همین طورکاربرد مؤلفه فرآیند، یعنی آشنا بودن کارکنان به بهره بردن از دانش سازمانی و شرکت در کارگاه های آموزشی وبرخورداری از بورس های تحصیلی و ارتباط با صاحب نظران و اندیشمندان در کشورهای دیگر، می تواند سهم بسزایی در ایجاد و تقویت خلاقیت و نوآوری داشته باشد.

در این جا باید متذکر شد که اطلاعات، همانند خونی است که در کالبد سازمان جریان می یابد و به آن حیات می بخشد. امروزه اطلاعات را یکی از منابع مهم در امور سازمان ها می دانند، زیرا اطلاعات مواد خام و اولیه تفکر آدمی است و تفکر نیز عامل اساسی نوآوری و خلاقیت محسوب می شود.

پیشنهادات

از این رو با توجه به نتایج پژوهش های صورت گرفته، پیشنهاد می شود:

۱-سازمان های نظامی ارتباط تنگاتنگی با مراکز علمی آموزشی دیگر، خصوصا دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی و پژوهشی کشور برقرار نمایند.

۲-از آنجا که امروزه دانش، ابزار اصلی مزیت رقابت بشمار می آید، بایستی سازمان های نظامی، بودجه ای جداگانه به منظور ارائه بورس های تحصیلی در داخل و خارج کشور به کارکنان خلاق و مستعد و علاقه مند به ادامه تحصیل، اختصاص دهند.

۳-کارگاه های آموزش مدیریت دانش برای مدیران، کارکنان و حتی سربازان و بسیجیان برگزار گردد.

۴-مؤلفه فن آوری، یعنی استفاده از اینترانت و نرم افزارهای آموزشی و… که در تسهیل فرآیندهای کاری و جذابیت آموزش های سازمانی، برای مدیران و کارکنان مؤثر است و می تواند در ایجاد افکار و اندیشه های نو نقش با اهمیتی داشته باشد مورد توجه جدی قرار گیرد.

۵-برای تقویت مؤلفه فرهنگ در مدیریت دانش که مشوق همکاری، اعتماد، اشتراک دانش، یادگیری و خلاقیت می باشد، از کلیه ابزارهای در اختیار، به منظور تشویق به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه در بین کارکنان استفاده بهینه به عمل آید.

۶-ارج نهادن به تجارب کارکنان بازنشسته و استفاده از دانش و تجارب آن ها در حوزه های مختلف ماموریتی مورد توجه قرار گیرد.

منابع:

۱-مدیریت دانش و ارتباط آن با خلاقیت، بهمن ابراهیمیان، بهروز کاملی، مطالعات مدیریت آموزش نظامی، سال نهم، شماره دوم

۲- آقایی فیشانی، تیمور خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، انتشارات ترمه، چاپ اول

۳- خاکی، غلامرضا، تأثیر آموزش های کاربردی در افزایش خلاقیت، مجله مدیریت؛ انجمن . مدیریت ایران؛ شماره ۲۲

 

گردآوری و تنظیم: سرهنگ جهانگیر کریمی؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا