حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف ۴۹ کیلو گرم تریاک در نائین/دستگیری سارقان داخل خودرو در اصفهان/واژگونی ال ۹۰ مرگ سرنشین اش را رقم زد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان ، سرهنگ “صادق کاظم زاد” اظهار داشت : مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان “نائین” حین نظارت بر خودروهای عبوری در یکی از محورهای این شهرستان به یک دستگاه سواری پژو پارس مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار ۴۹ کیلو گرم تریاک که در صندوق عقب خودرو جاساز شده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه یک سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

سرهنگ کاظم زاد اظهار داشت : نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.

***دستگیری سارقان داخل خودرو در اصفهان

گروه استان ها_ اصفهان _ رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری ۲ سارق داخل خودرو خبر داد.

سرهنگ “سعید سلیمیان ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی شکایت چند شهروند مبنی بر سرقت داخل خودرو در شهر اصفهان ،شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با بررسی کارآگاهان مشخص شد ۲ سارق با پرسه زنی در خیابان ها ، خودروهای فاقد تجهیزات ایمنی را شناسایی و اموال داخل آنها را سرقت می کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت : ماموران سارقان را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند که در بازجوئی های بعمل آمده به چندین فقره سرقت اعتراف کردند.

سرهنگ سلیمیان اضافه کرد: در این رابطه پرونده تشکیل و متهمان برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان به همشهریان توصیه کرد: هنگام ترک خودرو خود دقت کنند که درب ها و شیشه ها کاملا بسته باشد و اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر ،سوئیچ مخفی ،قفل فرمان و قفل سوئیچی و یا قفل پدال و سایر وسائل بازدارنده مجهز کنید ، وسایل شخصی (کیف، اسناد و مدارک) و اموال با ارزش خود را داخل خودرو، به ویژه روی صندلی و در معرض دید نگذارید.

***تامین امنیت تفرجگاه ها در دستور کار پلیس/ آموزش بیش از یک هزار راننده سرویس مدارس

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با اعلام اینکه تامین امنیت تفرجگاه ها به جد در دستور کار پلیس قرار دارد، گفت: آموزش رانندگان سرویس های مدارس در دستور کار قرار گرفته است.

سرهنگ “حسن یاردوستی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: پلیس شهر اصفهان به صورت مستمر و متداوم با هر گونه اخلال در جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان داده نخواهد شد.

سرهنگ یاردوستی در رابطه با امنیت تفرجگاه ها، گفت: تامین امنیت تفرجگاه ها یکی از مباحث مهم و مورد مطالبه مردم است که به جد در دستور کار پلیس قرار دارد.

وی گفت: در شهریور ماه امسال جلساتی با ارگان های مختلف در رابطه با تسهیل رفت و آمد دانش آموزان و سرویس های مدارس برگزار و تمهیدات لازم در نظر گرفته شد.و باید گفت مشکلی جدی وجود ندارد و برنامه ریزی های مفصلی داریم.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان، با بیان اینکه بیش از یک هزار از رانندگان سرویس های مدارس تحت آموزش قرار گرفته اند، گفت: خانواده ها مطلع باشند هنگام ثبت نام برای سرویس مدارس فرزندانشان، حتما تاییدیه پلیس و آموزش و پرورش را مد نظر قرار دهند.

رئیس پلیس مرکز استان در خاتمه به کاهش آمار جرایم اشاره و تصریح کرد: با تلاش همکارانم در مجموعه کلانتری و یگان امداد میزان وقوع انواع جرایم و سرقت ها سیر نزولی داشته است .

***واژگونی ال ۹۰ مرگ سرنشین اش را رقم زد

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راه استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری ال ۹۰ در محور “شهرضا-اصفهان” و فوت سرنشین این خودرو خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگون شدن یک دستگاه سواری ال ۹۰ در محور “شهرضا-اصفهان” ، ماموران پلیس راه “اصفهان-شیراز” به محل اعزام شدند.

وی افزود:متاسفانه در اثر وقوع این حادثه رانندگی سرنشین خودرو به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

این مقام انتظامی بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راه عدم توجه به جلو توسط راننده خودرو اعلام شده است.

سرهنگ پورقیصری در پایان خاطر نشان کرد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نقش بسزایی در کاهش وقوع حوادث تلخ رانندگی دارد .

***تصادف کامیون و سایپا با ۲ کشته در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از تصادف یک دستگاه کامیون بنز با سواری سایپا در محور “کاشان-قم” و فوت راننده و سرنشین سواری خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : گروه گشت پلیس راه “کاشان-قم” از تصادف یک کامیون و یک سواری در این محور مطلع و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی راننده و سرنشین سواری سایپا به علت شدت جراحات وارده در دم جان خود را از دست داده بودند.

سرهنگ کریمی بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است و اعلام خواهد شد .

معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنید و، با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنید تا شاهد داغ دار شدن هیچ خانواده ای نباشیم .

***کشف ۲۰ تن چای احتکار شده در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان “کاشان” در بازرسی از یک انبار مقدار ۲۰ تن چای احتکار شده به ارزش ۱۰ میلیارد ریال را کشف کردند.

سردار “مهدی معصوم بیگی” فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی دریافت اخباری مبنی بر اینکه فردی اقدام به احتکار مقدار زیادی چای ایرانی در انباری واقع در شهر “مشکات” کرده ، بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی “کاشان” قرار گرفت .

وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان “کاشان” پس از هماهنگی قضائی و با همکاری نمایندگانی از اداره‌های تعزیرات و بازرگانی به محل اعزام شدند.

سردار معصوم بیگی بیان داشت : در بازرسی از محل مقدار ۲۰ تن چای ایرانی که احتکار شده بود کشف شد .

این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت : در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه ارزش برآورده شده این محموله احتکار شده توسط کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال اعلام‌شده از شهروندان خواست ، در صورت مشاهده نگهداری کالا به‌صورت دپو و انبوه موضوع را بلافاصله از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید .

***پرونده سارق اماکن خصوصی گلپایگان بسته شد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “گلپایگان” از دستگیری یک سارق حرفه ای اماکن خصوصی خبر داد.

سرهنگ “حسین بساطی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت:در پی وقوع چندین مورد سرقت اماکن خصوصی در نقاط مختلف شهر گلپایگان و چندین روستای تابعه ،بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود : کارآگاهان پلیس آگاهی پس از تشکیل پرونده و انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند سارق را شناسایی و دستگیر کنند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در بازرسی از مخفیگاه متهم مقادیر زیادی اموال مسروقه مانند لوازم خانگی ، گوشی تلفن همراه و طلاو زیورآلات کشف شد بیان داشت: فرد دستگیر شده به چندین فقره سرقت اعتراف کرد.

سرهنگ بساطی ادامه داد: در این رابطه پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان در پایان تصریح کرد: برخورد با سارقان و مخلان نظم وامنیت در دستور کار پلیس قرار دارد و از شهروندان عزیز خواست که در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک بلافاصله موضوع را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

***راهکارهای مقابله با استرس

گروه اجتماعی _ هر کسی از روشی خاص برای مقابله با استرس استفاده می کند . این روش ها شامل منحرف کردن ذهن از رویداد استرس زا ، پرهیز از رویداد استرس زا و انجام کاری مثبت در این موقعیت است.

طیف وسیعی از وی‍ژگی های فردی و محیطی می توانند سبب بروز استرس شوند . عواملی وجود دارند که می توانند به افراد برای مهار استرس کمک کنند . فرد خوش بین ممکن است در مقایسه با شخص بدبین استرس کمتری داشته باشد . داشتن دوست و همدم برای حرف زدن نیز می تواند استرس را کم کند .

استرس ، گاهی می تواند مانع از ابراز نظرات و عقاید فرد شود . ممکن است شرایط شما قابل مقایسه با شرایط دوستتان باشد . مثلا مانند او مجبور باشید در بیرون و درون خانه به طور مداوم کار کنید . شاید شما نیز برای انجام دادن کارها وقت کم می آورید و تحت فشار هستید ….

هرکسی وی‍‍ژگی های منحصر به فرد خود را دارد و از روشی خاص برای مقابله با استرس استفاده می کند . این روش ها شامل منحرف کردن ذهن از رویداد استرس زا ، پرهیز از رویداد استرس زا و انجام کاری مثبت در این موقعیت است .

برخی از کارهایی که در شرایط استرس زا می توانید انجام دهید عبارتند از :

۱-واقع بین بودن

واقع بین بودن به کاهش موقعیت های استرس زا کمک می کند . داشتن انتظارات غیر واقعی ، استرس را به شدت افزایش خواهد داد . پذیرش موقعیت به انسان در مواجهه با شرایط در تنش کمک می کند .

۲-تفکر مثبت

اهمیت دادن به افکار منفی ، عادت بد و رایجی است که در طی سال های طولانی ایجاد می شود . این عادت ناخوشایند ، اعتماد به نفس افراد را از بین می برد و سبب مضطرب شدن آنها می شود . آموختن روش های تفکر مثبت ، استرس شمارا کاهش می دهد .

۳-از مشکلات فرار نکنید ، آنها را حل و فصل کنید

وقتی فقط به مشکل فکر می کنید و برای یافتن راه حل تلاش نمی کنید ، وضعیت بدتر خواهد شد . باید برای حل و فصل مشکلات تمرکز کنید .

هنگام حل و فصل مشکلات این سوالات را از خود بپرسید :

عامل نگرانی من چیست ؟

چه کار می توانم انجام دهم ؟

چه تصمیمی باید گرفت ؟

راه حل چیست ؟ چه می خواهم ؟

چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

چگونه برای حل و فصل مشکل تلاش کنم ؟

۴-احساسات خود را بروز بدهید

ممکن است برای پیشگیری از آغاز جر و بحث و مشاجره ، احساس خود را به زبان نیاورید و با حرف های همسرتان مخالفت نکنید . این کار را متوقف کنید و احساسات خود را به زبان بیاورید تا همسر شما با افکارتان آشنا شود . صحبت درباره مشکلات به کاهش استرس شما کمک می کند .

۵-زمان را مدیریت کنید

مدیریت مؤثر زمان ، به معنای اختصاص زمان برای شغل بیرون خانه و خانه و معاشرت و تفریح با دوستان است . برای طراحی جدول زمانی به این نکات توجه کنید : در طراحی جدول زمانی انعطاف پذیر باشید . خانواده ، شغل ، فعالیت های اجتماعی و اوقات فراغت را در اولویت قرار دهید .

جدول زمانی ایده آل به فرد اجازه می دهد همه فعالیت هایش به موقع به پایان برسد . سعی کنید زمانی را به استراحت اختصاص دهید . در طراحی جدول زمانی ، به برنامه کاری خود توجه کنید . کارهای اولویت دار را آغاز کنید .

۶-تغذیه سالم داشته باشید .

توانایی شما در مقابله با استرس وابسته به تندرستی شماست . در این ارتباط ،رژیم غذایی ، جایگاه مهمی دارد . برای پیروی از رژیم غذایی سالم ، این دستورالعمل ها را اجرا کنید : مصرف شکر و نمک را کم کنید . مصرف غذاهای چرب را کم کنید . موادغذایی متنوع را در در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید .از  میوه ، سبزیجات تازه ، غلات ، نان و حبوبات بیشتر مصرف کنید . روزانه دست کم ۸ لیوان آب بنوشید .

۷-عضلات خود را شل کنید

درد عضلانی از علایم و نشانه های ابتلا به استرس است . شل کردن عضلات ، یکی از روش های کاهش استرس و تسکین دردهای عضلانی ناشی از آن است . همچنین می توانید از ورزش برای شل کردن عضلات استفاده کنید .

۸-ورزش کنید

ورزش تأثیر مثبتی بر کیفیت خواب ، شل شدن عضلات و کاهش تنش و خستگی می گذارد و ارتباط شما با دیگران را تقویت می کند .

۹-ارتباطات دوستانه را حفظ کنید

نداشتن هم صحبت صمیمی آزار دهنده است . گفت و گو با دوستانی که مورد اعتماد شما هستند و گوش شنوایی دارند ، غم و اندوه و استرس شما را کاهش می دهد .

نویسنده: سید علیرضا هاشمی – رئیس مرکز مشاوره آرامش، اصفهان

جنگ ترکیبی و راهکارهای مقابله با آن

گروه اجتماعی_ جنگ ترکیبی جنگی است که استراتژی و رویکرد مشخصی ندارد و همین مسئله نیروهای حریف را سردرگم می کند و به همین دلیل در مقابل این جنگ ها، باید استراتژی های غیرکلاسیک و کاملا متغیر و مختلف را به کار برد.

پایان جنگ سرد و روش های خاص نبرد دو قطب دنیا در آن زمان، آغازی بود بر پدید آمدن روش های جدید نظامی و غیر نظامی به منظور زمین گیر کردن دشمنان و افزایش سیطره نفوذ بر جوامع آن ها در راستای دست یابی هر چه سریعتر به اهداف و ارتقای امنیت کشورها و برآیند تمامی تئوری های مهم مطرح شده در آن زمان، به وجود آمدن تئوری جنگ ترکیبی یاwar Hybrid بود.

فرانک هافمن نظریه پرداز آمریکایی روابط بین الملل این بحث‌ها را با توجه به درک کامل این نکته که جهان در حال ورود به دوران زمانی خاصی است (زمانی‌که دشمنان آمریکا و غرب انواع مختلفی از جنگ را بطور هم‌زمان به‌کار می‌گیرند) مطرح می‌کند. وی این ایده را «جنگ ترکیبی» می‌نامد.

هافمن اشاره می‌کند که دشمنان امروز و آینده، مجموعه الگویی از جنگ‌های مختلف را بکار خواهند گرفت. نیروهای شبه‌دولتی، اغلب ممکن است حالت‌هایی از جنگ غیرمعمول را بکار بگیرند، اما اگر نبرد معمول (سنتی)، آن‌ها را به اهدافشان برساند، در آن حضور خواهند یافت. بطور مشابه ممکن است که حکومت‌ها علاوه بر روش‌های مرسوم جنگ (برای رسیدن به اهدافشان) در نبردهای غیرمعمول نیز شرکت کنند.

مبدأ و توسعه جنگ‌های ترکیبی

در جنگ‌های نظامی و غیرنظامی که با اهداف ملی و فراملی روی می‌دهند، معمولاً محدوده جنگ قابل پیش‌بینی است و می‌توان در آن‌ها از تمام ابزار موجود و روش‌های ترکیبی استفاده کرد.

همین مدل بود که حالا در ناتو و دیگر ارتش های جهان به صورت آشکار و پنهان در حال واکاوی و تدریس و اجرایی شدن است. جنگ های هیبریدی را جنگ های ترکیبی تعریف کرده اند که استراتژی و رویکرد مشخصی ندارد و همین مسئله نیروهای حریف را سردرگم می کند. به همین دلیل در مقابل این جنگ ها، باید استراتژی های غیرکلاسیک و کاملا متغیر و مختلف را به کار برد.

۸ محور اصلی جنگ ترکیبی

در گزارش منتشر شده از اجلاس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵، ملزومات یک جنگ هیبریدی ۸ مورد ذکر شده است: دیپلماسی، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی ها و شورش های محلی، نیروهای نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ اقتصادی و حملات سایبری.در واقع اصلی ترین ویژگی این مدل از جنگ ها، ابهام و غافلگیری ناشی از ابهام است.

نقطه عطف تغییر جنگ های کلاسیک جنگ های هیبریدی، جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ بود. جایی که سید حسن نصرالله اعلام کرد: «مقاومت دیگر قواعد جنگ را رعایت نخواهد کرد و ما این حق را داریم تا در هر زمان، هر مکان و به هر شیوه ای، با دشمن روبرو شویم.» عدم رعایت قواعد جنگ باعث شد الگوی جدیدی در میدان جنگ به نمایش گذاشته شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵ نقطه عطفی در پذیرش جنگ هیبریدی به عنوان یک مدل جنگی بود. این کنفرانس چنان اعتباری یافته است که به آن «داووس امنیتی» می گویند. در این کنفرانس گفته شد که جنگ های ترکیبی شامل مولفه های مختلف جنگی است. جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای منظم، جنگ های نامنظم (چریکی)، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نا آرامی های داخلی و دیپلماسی، ۸ مؤلفه ارائه شده درباره جنگ ترکیبی بوده است.

راهکارهای مقابله با جنگ ترکیبی

نظر دکترینی و دقیق ارتش آمریکا که در دستورالعمل عملیات‌های یکپارچه زمینی روش‌های مختلف برخورد با جنبه‌های تهدیدات هیبریدی را بیان کردند نیز قابل توجه است. به‌طور خاص، این دکترین توصیه می‌کند که «از روش‌های امنیتی مربوط به عملیات‌های ضدشورش در مناطق پرجمعیت و گسترده برای مقابله با بخش‌های غیرمتداول تهدیدات هیبریدی و از روش‌های مانور ترکیبی نظامی برای مقابله با بخش‌های متداول تهدیدات هیبریدی استفاده شود»

فضای مجازی و سایبری یکی از مهمترین کانال هایی است که معاندین نظام در این مدت بر آن تمرکز کرده اند و تلاش می کنند با ایجاد گروه های متعدد و سم پاشی در آن، تصویری سیاه از کشور و عملکرد نظام اسلامی به مردم نشان دهند و زمینه های تضعیف مواضع کشور در سطح داخلی و بین المللی را فراهم کنند.

به طور قطع آگاه سازی جامعه از چنین تهدیداتی، اولین و مهمترین راهکار برای مقابله با تهدیدات جنگ ترکیبی است. مادامی که مردم جامعه از وقوع چنین جنگی بی اطلاع باشند، تمایل چندانی به رعایت موارد امنیتی از خود نشان نداده و متعاقبا، از رفتار فرزندان خود در فضای مجازی غافل خواهند ماند.

آگاه کردن مردم از تهدیدات این چنین جنگی، استحکام و وحدت آن ها در مقابل مشکلات را بالا برده و می تواند زمینه ساز بسیج همگانی برای رفع مشکلات شود. بسیجی که در زیر سایه رهبری جامعه و رهنمودهای آن به طور قطع سد محکمی در مقابل تهاجم دشمن خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی و مقابله با جنگ ترکیبی

در کنار آن، افزایش تاب آوری اقتصاد در مقابل تهدیدات بین المللی و کاهش وابستگی دیگر ویژگی مهمی است که باید به تقویت آن پرداخت و در سیاست های ۲۴ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی این موارد به ظرافت مورد اشاره قرار گرفته اند.

در اصل ۲۱ این قانون، تبیین مفاهیم اقتصاد مقاومتی به جامعه به عنوان یکی از محورهای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان مطرح شده و جا دارد این مقوله با جدیت بیشتری در نزد همه سازمان های مرتبط با مردم در دستور کار قرار گیرد.

پلیس نیز تلاش کرده در کنار وظایف مهم خود در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با جرائم اقتصادی، تبیین مضرات قاچاق و ضربه زدن به تولید ملی را در قالب برنامه های آموزشی دنبال کند.

پرواضح است که عرصه جنگ ترکیبی، عرصه وسیعی است و از این رو می طلبد همه دستگاه ها، نهادها، سمن ها و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با افزایش اگاهی مردم نسبت به ابعاد این جنگ، کشور را از خطرهای پیش رو مصون دارند.

نوبسنده : سرتیپ دوم پاسدارمهدی معصوم بیگی- فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا