شهر و جامعهعناوین اخبار

برای اسلامی سازی علوم انسانی راهکار اساسی، تولید علم است

به گزارش  در جمع مدیران دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان دیدگاه های موجود نسبت به علوم انسانی گفت: در حال حاضر چهار دیدگاه در این زمینه وجود دارد، دیدگاه اول می گوید که همه باید از علوم انسانی موجود استفاده کنیم، دیدگاه دوم معتقد است که علوم انسانی غربی کفریات است و باید کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: دیدگاه سوم تفصیلی است یعنی مطالب مفید علوم انسانی غربی را استفاده نموده و مطالب غیر مفید کنار گذاشته شود و دیدگاه چهارم، مونتاژی ها هستند که معتقدند باید بخش مادی علوم انسانی را وارد کنیم و سپس معنویات را خودمان اضافه کنیم.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام افزود: راهکار اساسی، تولید علم است و ما برای تولید علم باید بدانیم علوم غربی چه می گویند. باید بررسی کنیم که آیا علوم انسانی غربی در کشورهایشان مورد تأیید هست یا خودشان نیز نقد می کنند؟

وی با بیان این که در ایران برخی از نظریات که در علوم انسانی تدریس می شود، در غرب مورد نقد واقع شده ولی ما اینها را شناسایی نکرده ایم، بیان داشت: برخی اوقات این نظریات به لحاظ منطقی قابل دفاع نیست، میز اسلامی سازی در تلاش است ضعف گفتمان را برطرف کند و مسئله این است که یک گفتمان انتقادی ایجاد کنیم و اسلامی سازی علوم انسانی با آنچه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) انتظار دارند، بسیار فاصله دارد.

 

وی در ادامه به معرفی اعضای حقیقی و حقوقی میز پرداخت و افزود: در این میز اساتید برجسته ای از دانشگاه های برتر کشور در رشته های اقتصاد، حقوق، علوم قرآنی، جامعه شناسی، فلسفه و علوم اجتماعی حضور دارند. دکتر مریجی اظهار داشت : مسئله اصلی میز اسلامی سازی علوم انسانی، ضعف گفتمان انتقادی و رویکرد اسلامی در ساحت های معرفتی و فرهنگی علوم انسانی است و سپس به تشریح برنامه های متناسب با مسئله میز پرداخت.

 

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: باوری به غلط وجود دارد که تمامی علوم انسانی پدید آمده در غرب، خلاف دین است.

 

وی افزود: آیت الله جوادی آملی تعبیری دارند که دین دستور العملی دارد که ابزار کشف آن عقل و نقل است. مقابل هم قرار دادن علم و دین غلط است. علم خودش ابزار کشف دین است. بنابراین عقل و نقل را می توان در کنار هم قرار داد. حتی در مورد علم تجربی نیز صادق است، یعنی اگر از طریق علم تجربی یک قانون استنباط شود، اگر خلاف آن عمل شود، خلاف شرع انجام شده است.

 

وی ادامه داد: بنابراین اسلامی سازی بدین مفهوم است که می توان از وحی و نقل برای مواقعی که احتمال خطا وجود دارد، استفاده نمود، زیرا علم تجربی مبتنی بر مشاهده و حس است و حس نیز خطاپذیر می باشد.

 

حجت الاسلام مریجی در پایان گفت:‌ مسئله اصلی ما تولید علم است و باید از همه ظرفیت ها برای تولید علم استفاده نموده و از همکاری بیشتر با شعبه اصفهان در راستای نیل به اهداف میز اسلامی سازی علوم انسانی بهره خواهیم برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا