تیتر دوشهر و جامعه

طرح نظارت فراگیر بر اجرای طرح مشک

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، «دکتر مرضیه فرشاد» با اشاره به اجرای طرح مراقبت مشارکتی «مشک» از کودکان بی‌سرپرست، گفت: برخی از کودکان قابل‌واگذاری کامل به خانواده جدید نیستند  اما  بر اساس قانون و حکم دادگستری به خانواده‌های متقاضی واگذار می‌شوند.

وی ادامه داد: در گذشته این کودکان چند سال در مراکز نگهداری بهزیستی می‌ماندند تا والدین آنها بعد از تایید صلاحیت بازگردند اما اکنون این کودکان به یک خانواده واگذار می‌شوند.

فرشاد ادامه داد: نوزادان و کودکان زیر شش سالی که در شیرخوارگاه یا در مراکز شبه خانواده بهزیستی به سر می‌برند بصورت موقت و میهمان به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه، این واسپاری به صورت موقت است، تاکید کرد: اگر در طی دوسالی که قانون مشخص کرده والدین به صلاحیت نرسند  و مراجعه نکنند؛ بچه‌ها نزد همین متقاضیان یا متقاضیان دیگری می‌مانند.

فرشاد هدف از اجرای این طرح را چنین بیان کرد و گفت: این طرح به دو هدف انجام می‌شود؛ اولین هدف، به علت وجود تعداد زیاد متقاضی پشت نوبت است که هیچ گاه فرزندخواندگی را تجربه نکرده باشند و با این واسپاری موقت می‌توانند این تجربه را کسب کنند که آیا می‌توانند سرپرستی کودکی دیگر را به عهده بگیرند و دومین هدف از این طرح شرایط کودکانی است که در شیرخوارگاه هستند، چرا که در شیرخوارگاه به دلیل تکثر بچه‌ها؛ خدماتی که مراقبین ارائه می‌دهند، خدمات فیزیکی و جسمی است در حالیکه کودکان بیشتر به به حمایت‌های روانی و عاطفی نیاز دارند و اگر به خانواده واسپاری شوند می‌توان به بهترین نحو انتظار داشت تا این خدمات را دریافت کنند.

مدیرکل بهزیسنی استان اصفهان افزود: در این راستا و برای اطمینان خاطر از وضعیت واسپاری کودکان، همکاران مددکار از وضعیت کودک و خانواده بازدید و اطلاعاتی را کسب می‌کنند اما به دلیل اهمیت موضوع، تیم کارشناسی با حضور مدیرکل، مسوول بازرسی، معاون اجتماعی و کارشناسان و با مسوولیت مدیرکل تشکیل شد تا در یک مدت زمان معین و به صورت فراگیر، اطلاعاتی از وضعیت کودکان داشته باشیم.

فرشاد خاطرنشان کرد: طرح نظارت فراگیر از روز گذشته شروع شده که دراین طرح، به صورت سرزده از کودکان بازدید بعمل می‌آید و شرایط نگهداری کودک و چگونگی نگهداری در طی مدت واگذاری بررسی می‌شود و در صورت مشاهده هر موضوع نگران کننده، کودک جابه جا خواهد شد اما اگر وضعیت به همان شکل مورد انتظار باشد به صورت امین در کنار خانواده موقت باقی خواهد ماند.

وی گفت: با توجه به اینکه «طرح مشک» در قالب طرح است و برای تبدیل شدن به برنامه، به  نظارت  نیاز دارد؛ سعی شده است در نظارت فراگیر، بازدید از همه جوانب به صورت جدی دنبال ‌شود.

به گزارش روابط عمومی؛ طرح مشک در سال گذشته بصورت پایلوت در ۱۰ استان از جمله اصفهان اجرا شد که تاکنون ۸۰ کودک بصورت موقت به خانواده‌های متقاضی کودک واسپاری شده‌اند که از مدت ۶ ماه تا ۲ سال نزد خانواده‌های خیر بصورت میهمان می‌مانند و اگر این مدت بیشتر شد به همان خانواده ها برای همیشه سپرده می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا