پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

نمایشگاه عکس گروهی جلوه های عاشورایی/دیوانگی را جدی بگیرید/ اتفاقات ذهن را می توان کنترل و مدیریت کرد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این نمایشگاه همزمان با برگزاری برنامه ی «شب تعزیه» در گالری شماره ۱عمارت سعدی برگزار می شود.

وحید مومن زاده (عکاس و دست اندرکار اجرای تعزیه ) در خصوص این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه بیست اثر از بیست هنرمند عکاس در ابعاد ۵۰ در ۷۰ و یک اثر درابعاد ۵۰ در ۵۰ ارائه می شود، ۱۷ نفر از این عکاسان اصفهانی و سه نفر از شهرهای اراک، سبزه وار و بندرعباس حضور دارند.

وی ادامه داد: آثار این نمایشگاه از طریق دعوت از عکاسان تعزیه و بیشتر از مراسم تعزیه خوانی خمینی شهر از وقایع روز عاشورا(شهادت علی اکبر(ع)، شهادت امام حسین(ع)، آتش زدن خیمه ها و… در دو سال گذشته تهیه شده است، انتخاب این عکس ها را نیز خودم برعهده داشته ام.

این نمایشگاه در ساعت ۱۷ بعدازظهر روز شنبه ۲۱ مهر با حضور جمعی از عکاسان اصفهانی افتتاح خواهد شد و تا ۴ آبان ماه ادامه دارد.

**دیوانگی را جدی بگیرید/ اتفاقات ذهن را می توان کنترل و مدیریت کرد

استاد کریم منزوی در نشست تخصصی «گرافیک برعکس» با اشاره به اهمیت خلاقیت برای هنرمند گفت: می توان اتفاقات ذهن را کنترل و مدیریت کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، نشست تخصصی «گرافیک برعکس» در ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان رشته گرافیک در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

در این نشست استاد کریم منزوی «گرافیست و عکاس» به توضیح عنوان این برنامه پرداخت و گفت: گرافیک برعکس بازی با کلمات است، یعنی آیا گرافیک روی عکس سوار می شود یا برعکس (معکوس) کار می کند.

وی افزود: آیا ما به عنوان طراح گرافیک می‌توانیم اتفاقاتی که در ذهن می افتد را مرور کنیم؟ گاه فرد فکر می کند ولی هیچ چیزی به ذهنش نمی رسد و نگران می شود که خلاقیتش کجا رفته است؟ این مشکل در نقاشی و دیگر هنرهای تجسمی هم اتفاق می افتد و در بحث امروز سعی می کنیم تا به جواب این سوال برسیم که آیا خلاقیت موهبت الهی است؟ یا اینکه می توان با تقویت ذهن و تبدیل آن به امر منطقی آن را بدست آورد؟

این هنرمند گرافیست خاطرنشان کرد: وقتی فکر صادر می‌شود ما در واقع داریم حرف می‌زنیم چه با دیالوگ باشد و چه صدا از دهانمان بیرون نیاید. قانون ساده این است که در مورد آن چه می دانیم حرف بزنیم.

وی ادامه داد: در اتودهایمان به چه می خواهیم برسیم؟ اتود مثل شخصی است که دارد از سر بالایی یک کوه بالا می رود، این سربالایی انسان را خسته می کند اما وقتی که به قله می رسد پهنای بیشتری از یک منظره را می‌نگرد.

منزوی خاطرنشان کرد: وقتی در امر خلاقانه شرکت می کنید و جرقه خلاقیت زده می‌شود مانند این است که شما در سربالایی که می‌روید بگویید کجا اتراق کنم؟ و اگر به قله برسید همه جا برای شما خوب است و هر حرفی بزنید درست است.

وی تصریح کرد: اتفاقات ذهن را می توان کنترل و مدیریت کرد، ما باید نگاه یک هنرمند تجسمی را بررسی کنیم، چشم دریچه ی روح است در نگاه به تابلوها ما از جز به کل و کل به جز می رسیم، برای کشف جهان نیز نگاه ما جز به کل و کل به جزء است.

این هنرمند عکاس افزود: تا کادر نباشد ما زیبایی ها را نمی توانیم ببینیم و کشف کنیم، کادر چشم یک کادر بیضی است و کادر مربع امر دیگری است، و می توان برای رسیدن به ورزیدگی با دوربین کادر مربع را تمرین کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه ما دیوانگی هایی داریم و باید این دیوانگی ها را جدی بگیریم ادامه داد: مردم خریدار همین دیوانگی ها (جوردیگر دیدن ها) و جن زدگی هایی هستند برای مثال آیا هابیت ها وجود دارند که از آنها فیلم سینمایی ساخته شده است و اینقدر طرفدار دارد؟ یار سرو قد مگر وجود دارد که در شعر آمده است؟

استاد کریم منزوی گفت: اگر جمله « چه می شد اگر؟» را قبل از تخیلاتت بگذاری، چیزهای جدیدی دستت می آید. ۹۹ درصد مردم از یک راه می روند و یک درصد با این جمله «چه می شد اگر؟» باعث کشف می شوند.

وی افزود: هر وقت با هر پدیده ای روبه رو می شوید موجودی مریخی باشید که انگار تاکنون این پدیده را ندیده اید؟ اگر با پدیده ها به صورت عجیب و غریب برخورد کنیم می‌بینیم که چه اتفاقاتی در آن است که دیگران آن را نمی بینند، متاسفانه آرتیست ها یا دانشجویان هنر فکر می کنند باید کاری کنند که خیلی غیر عادی و عجیب باشد. سخنران این برنامه ادامه داد: وقتی مطلب خیلی ساده شد عجیب بودن و سهمگین بودن را نشان می دهد، حتی با معمولی بودن هم می توان سهمگین بودن چیزها را بیشتر نشان داد.

منزوی خاطرنشان کرد: ما باید جهان را جستجو کنیم، باید عکاسی را خیلی جدی بگیریم، ظرافت ها یک پایش در ادبیات است اگر کلمه برای ما مهم باشد می توانیم در عکاسی چیزهای مهم خلق کنیم، با عکس نباید ساده برخورد کنیم و باید با آن داستان بنویسیم. کاری که عکاسان جرأت انجامش را ندارند ولی گرافیک جرات دارد که آن را انجام بدهد آوردن سیاهی (فضای منفی) در عکس است.

وی ادامه داد: ما با گرفتن عکس بدون اینکه بخواهیم از آن مستقیم استفاده می کنیم می توانیم آن را بارها و بارها دستمایه تصاویر خوب و تخیل برانگیز کنیم. اگر مخاطب در تصویر یا اثر هنری ما مشارکت نکند نتوانسته ایم به درستی حرفمان را بزنیم، اثر ما باید مخاطب را به فکر وادارد.

این استاد عکاس و گرافیست برجسته تصریح کرد: کشف را می توان با چند عنصر نهادینه کرد یک مرور کلمات، دو تازه متولد شدن و مانند مریخی‌ها دیدن،  سه کادر کردن، چهار ارزش دادن به فضای منفی برابر با فضای مثبت، پنج مطالعه نماد و اینکه چه چیزی نماینده چه چیزی است، شش خودمان را در معرض اتفاق قرار دهیم و نگذاریم اتفاق اتفاقی رخ دهد.

وی در پایان این نشست ضمن نشان دادن تصاویر عکاسی شده خود از پدیده های معمولی که نکات ظریف گرافیکی داشتند تأکید کرد: امیدوارم اگر چیزی را پیدا کردید و مطلبی را فهمیدید با سخاوت با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا