حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

ارائه خدمت مضاعف اداره گذرنامه پلیس اصفهان به زائران اربعین حسینی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “محمد حسن اسماعیلی” اظهار کرد:با توجه به تقاضاهای بیشمار مشتاقان شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی، فعالیت اداره گذرنامه این پلیس واقع در اصفهان خیابان وحید،خیابان رودکی ،جنب کلانتری ۱۵ و همچنین ادارات گذرنامه شهرستان های استان به صورت مضاعف انجام می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سال های گذشته بسیاری از زائران در مرز های خروجی با مشکل مواجه و از خروج قانونی آنها جلوگیری به عمل آمده و همین امر باعث شده بود تا تعداد زیادی از گذرنامه های شهروندان توقیف و به این پلیس بازگردانده شود و در این رابطه نیز پرونده های قضایی متعددی برای متقاضیان تشکیل شد که توصیه می کنیم زائران حتماً مد نظر داشته باشند که برابر دستورالعمل های صادره خروج از کشور فقط منوط به ارائه اصل گذرنامه شخصی و ویزای معتبر است.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان با بیان اینکه تمامی کارشناسان اداره گذرنامه پلیس به صورت مضاعف آماده ارائه خدمات به زائران گرامی هستند تصریح کرد: از زائران می خواهیم قبل از هر اقدامی وضعیت خروج و سایر موارد گذرنامه خود را استعلام بگیرند.

سرهنگ اسماعیلی خاطر نشان کرد: به شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین حسینی توصیه می کنیم از تحویل گذرنامه خود به افراد دیگر جدا خودداری کنند چرا که در صورت ارائه گذرنامه به غیر در مبادی مرزی از خروج شخص جلوگیری به عمل آمده و کلیه مسئولیت های قضائی ناشی از آن نیز متوجه صاحب گذرنامه می شود.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان گفت: زائران می بایست قبل از خروج نسبت به اخذ ویزای معتبر از دفاتر رسمی اقدام کنند چرا که در غیر اینصورت ضمن ممانعت از خروج آنان برایشان پرونده قضایی تشکیل و رسیدگی به آن منوط به طی مراحل اداری و قضایی طولانی مدت خواهد بود.

**تماس تلفنی بیش از ۶۵ هزار شهروند کاشانی با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰

گروه استان ها–اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از برقراری تماس تلفنی ۶۵ هزار و ۳۶۵ شهروند کاشانی با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ شهرستان خبر داد.

سرهنگ “علی پورکاوه ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در ۳ ماهه دوم سال جاری ۶۵ هزار و ۳۶۵ شهروند کاشانی با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ شهرستان تماس تلفنی برقرار کردند که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۹ تماس عملیاتی معادل ۶۰ % ، تعداد ۲۵ هزار و ۸۹۶ مورد تماس مشاوره ای معادل ۳۹ % بوده است .

وی در ادامه خاطرنشان کرد : از مجموع کل تماس های گرفته شده مردمی یک درصد تماسهای تلفنی با ۱۱۰ غیر قابل رسیدگی و پیگیری بوده است که این امر پلیس را دچار مشکل کرده و از حضور به موقع در صحنه های ضروری که مردم به پلیس احتیاج دارند باز داشته است.

سرهنگ پورکاوه در ادامه تصریح کرد : بلحاظ اجرای طرح های مختلف در سطح شهرستان بوِیژه اجرای طرح های امنیت اجتماعی و اخلاقی ، طرح برخورد با سوداگران مرگ در مناطق حاشیه ای شهر کاشان رضایت مندی بالای مردمی را در پی داشته است .

پورکاوه ضمن قدردانی از تعامل خوب شهروندان با پلیس در شناسایی و کشف جرم، از آنان خواست هر گونه انتقاد و پیشنهاد خود را از طریق تلفن ۱۹۷ دفتر نظارت همگانی پلیس با خادمان خود در نیروی انتظامی، در میان بگذارند .

**کشف سرقت ۱۵ میلیاردی از منازل مردم در اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ اعضای باندی که اقدام به سرقت ۱۵ میلیارد ریال اموال از منازل مردم کرده بودند در عملیات ویژه کارآگاهان پلیس آگاهی استان شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” سعید سلیمیان” با بیان این خبر گفت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان اصفهانی مبنی بر سرقت از منازل آنان موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: در این خصوص تحقیقات گسترده ای انجام و تیم زبده ای از کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت با همکاری تعدادی از کلانتری های شهر اصفهان مسئولیت رسیدگی به این پرونده را برعهده گرفته و به گشت زنی های هدفمند و ویژه در سطح شهر پرداختند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: سرانجام با یک کار علمی دقیق و پیچیده فردی که در این سرقت ها دست داشت دستگیر و ضمن معرفی دو نفر دیگر از همدستان خود که یکی از آنان زن بود به ۲۸ فقره سرقت منزل اعتراف کرد که همدستان متهم نیز در عملیات دیگر دستگیر شدند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه متهمان در طول روز و قبل از ظهر اقدام به سرقت می کردند گفت: زنی که در این پرونده دستگیر شده ابتدا زنگ در منازل را به صدا در آورده و وقتی از خالی بودن آن مطمئن می شد دو مرد دیگر از دیوار منزل وارد تراس شده وسپس اموال داخل آن شامل طلاجات ، وجه نقد ،ال سی دی ، لب تاپ و البسه زنانه و مردانه را به سرقت می بردند.

سرهنگ سلیمیان ارزش اموال به سرقت رفته توسط متهمان را ۱۵ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: در بازرسی از مخفیگاه سارقان تعداد زیادی از اموال مسروقه کشف و به مالباختگان بازگردانده شد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: به شهروندان توصیه می کنیم هنگام ترک منازل خود حتماً نسبت به بسته بودن تمامی درها و راه های نفوذ دیگر از جمله درهای بالکن خود اطمینان حاصل کرده و در صورت امکان منازل را به دزدگیر، دوربین های مداربسته، درهای ضد سرقت و … مجهز کرده و برروی پنجره ها نیز نرده نصب کنند.

**تصاویر ذخیره شده در تلفن همراه برای صاحبش دردسر آفرین شد

گروه استان ها_ اصفهان _ فردی که با دسترسی به تصاویر خصوصی یکی از شهروندان برای وی در فضای مجازی مزاحمت ایجاد کرده و او را مورد تهدید قرار داده بود توسط کارشناسان پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ،سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی ” بیان کرد: به دنبال شکایت خانمی جوان مبنى بر اینکه فردی ناشناس وی را در فضای مجازی مورد تهدید قرار داده ، رسیدگى به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: پس از ثبت اظهارات این خانم و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد فردى با هویت ناشناس به تصاویر شخصى وی دسترسى یافته و به دنبال آن اقدام به تهدید و ایجاد مزاحمت برای وى کرده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: با انجام اقدامات علمی و تخصصی توسط کارشناسان این پلیس، سرانجام متهم شناسایى و دستگیر شد.

وی خاطر نشان کرد: متهم در مواجهه با مدارک و مستندات پلیس به جرم خود اعتراف کرده و عنوان داشت که خواستگار سابق یکى از بستگان شاکیه بوده و در مدتى که با دختر مورد علاقه اش آشنایى داشته، با دسترسى غیر مجاز به حافظه تلفن همراه شاکی، اطلاعاتی از جمله شماره های تماس و کلیه تصاویر خصوصی او را سرقت و با طرح نقشه‌اى به عنوان فردى ناشناس مترصد آشنایى با شاکیه بود که وقتی با مخالفت او روبرو شد وی را تهدید به انتشار تصاویرش در اینترنت کرد.

سرهنگ مرتضوی در پایان توصیه کرد: نگهداری عکس ها و فیلم های خصوصی بر روی حافظه تلفن همراه اشتباهی است بسیاری از شهروندان مرتکب آن می شوند و همین امر برایشان دردسر آفرین می شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه شهروندان می بایست برای نگهداری اطلاعاتی مانند عکس و فیلم‌های خصوصی خود از حافظه‌های جانبی استفاده کنند گفت: از شهروندان می خواهیم در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و کانال رسمی پلیس فتا در پیام‌رسان‌های داخلی با آی دی cyberpolice با ما در‌ میان بگذارند.

**دستگیری ۷ توزیع کننده خرد مواد افیونی در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از شناسایی و دستگیری ۷ نفر از توزیع کنندگان خرد مواد افیونی در یکی از محلات شهرستان اصفهان خبر داد.

سرهنگ “سید تقی حسینی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در راستای اجرای مصوبات قرارگاه عملیاتی غدیر و اربعین و پاکسازی نقاط آلوده و طرح مبارزه با فروشندگان مواد مخدر یک گروه از ماموران عملیاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان وارد عمل شدند.

وی افزود: تعداد ۷ نفر از توزیع کنندگان خرد مواد افیونی که در یکی از محلات شهر اصفهان بودند شناسایی و در عملیاتی غافلیگرانه و با هماهنگی قضائی دستگیر شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت : در مجموع ۳۶ بسته هروئین وزن ۸ گرم ، ۲۰سانت هروئین، ۶۰سانت حشیش ، ۵۰سانت شیره و۲۰سانت شیشه نیز در این عملیات کشف شد .

سرهنگ حسینی ادامه داد: در این رابطه پرونده تشکیل و همه متهمان برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با همیاری دستگاه قضائی و مشارکت مردمی اجازه جولان و فعالیت به سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی نخواهد داد و با اینگونه افراد برخورد قاطع وقانونی می شود.

**دستگیری سارق داخل خودرو در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ مأموران انتظامی شهرستان ، یک سارق حرفه‌ای داخل خودرو را که مرتکب چندبن فقره سرقت شده بود شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ “حسن یار دوستی” فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی وقوع چندین مورد سرقت داخل خودرو در منطقه غرب شهر اصفهان ، رسیدگی به موضوع در دستور کار مأموران کلانتری ۱۵ اصفهان قرار گرفت.

وی گفت: مأموران با انجام یکسری اقدامات تخصصی و خاص موفق شدند یک سارق را شناسایی و هنگام سرقت از یک سواری پراید دستگیر کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت : سارق دستگیرشده در بازجوئی‌های تخصصی پلیس به چندین فقره سرقت داخل خودرو اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد به مردم توصیه کرد : از نگهداری اموال و مدارک باارزش در داخل خودروی خود خودداری کنید ، از پارک کردن خودروی خود در مکان‌های تاریک و خلوت حتی‌الامکان بپرهیزید و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ موضوع را به پلیس اطلاع دهید.

**خطرات حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها

گروه استان ها_اصفهان_ آگاهی و شناخت کامل رانندگان از علائم ترافیکی و دانستن معنا و مفهوم هر کدام و پیروی از دستورات و پیام های آن ها بی شک یکی از مهمترین عوامل ایمنی تردد در تمامی راه ها و به خصوص در بزرگراه ها و آزادراه ها می باشد.

به عنوان مثال هنگامی که وارد یکی از بزرگراه های داخل شهر می شویم با ید خروجی های آن را به خوبی بشناسیم و قبل از رسیدن به محل مورد نظر، با استفاده از چراغ راهنما و رعایت حق تقدم عبور سایر وسایل نقلیه، در منتهی الیه سمت راست قرار گرفته و خودمان را برای عبور از خروجی بزرگراه آماده سازیم.

این کار آسان با توجه به تابلوهای اخباری راهنمایی (علائم پیش آگاهی جهت نما) امکان پذیر است. ولی متاسفانه عده ای از رانندگان ، وقتی از مقابل خروجی مورد نظر بزرگراه کذشته و یا به اشتباه وارد خروجی یک بزرگراه می شوند، ناگهان در میانه خروجی خروجی یا بزرگراه توقف می نمایند و تصمیم به بازگشت می گیرند و با حرکت به صورت دنده عقبمی کوشند به جای اولشان باز گردند، اما باید این نکته را در نظر داشت که همواره آسان ترین راه، بهترین راه برای رسیدن به هدف نیست.

انجام این کار یعنی حرکت با دنده عقب، آن هم در موارد مذکور و بوی‍ه در خروجی پل های هوایی، بسیار خطرناک است. زیرا با توجه به کم عرض بودن خروجی بزرگراه ها و پل ها و همچنین به دلیل انحنای مسیر و کامل نبودن میدان دید ، احتمال تصادف با خودروهایی که با شتلاب و بدون آمادگی و پیش بینی قبلی وارد خروجی می شوند؛ افزایش پیدا می کند و چه بسا به جرح و مرگ رانندگان و سرنشینان آن ها به خصوص راکبان موتورسیکلت ها می انجامد.

پس با یاد داشته باشیم وقتی که به اشتباه وارد خروجی بزرگراه یا پل هوایی شدیم و یا از مقابل خروجی مورد نظرمان در بزرگراه عبور کردیم، حق دنده عقب گرفتن و به خطر انداختن جان خود و سایرین را نداریم.

گردآوری توسط کارشناس اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان

**آداب پیاده‌روی اربعین

گروه استان ها – اصفهان – با توجه به اینکه طبیعتاً دشمنان در مقابل این اربعین، ‌بیکار نمی‌نشینند، برای بی‌اثر کردن نقشه‌های آنان ، کافی است «آداب پیاده‌روی اربعین» را رعایت کنیم.

تجربه نشان داده است که هر جمعی که می‌آیند و حرکت الهی راه می‌اندازند، شیطان می‌آید بین‌ آنها عداوت و اختلاف می‌اندازد تا حرکتشان را خراب کند. در زمان ما هم شیاطین، از شیطان اصلی پشت پرده، تا شیطانک‌ها و شیطان بزرگ یعنی آمریکا هم، طبیعی است که برای این جایگاه باعظمت(اربعین) نقشه کشیده باشند. ما برای اینکه نقشه‌های آنها را نقش بر آب کنیم، کافی است که «آداب» این زیارت و پیاده‌روی باعظمت را رعایت کنیم.

۱-نشان دادن جلوه‌های زیبای محبت و حسّ برادری دینی

در رأس آداب پیاده‌روی اربعین «نشان دادن محبت و احساس برادری دینی» قرار داد. باید این محبت و برادری در دل عزاداران امام حسین(ع) باشد و در رفتارهایشان دیده شود. البته اینکه این محبت چگونه باید در ابعاد و موقعیت‌های مختلف اجرا شود، به ذوق و سلیقه شما بستگی دارد.

با یک لبخند، میلیاردها دلار هزینه دشمن برای اختلاف‌انگیزی را بی‌اثر کنید

مطمئن باشید که دشمنان دو ملت، میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند تا بین ملت‌ها اختلاف ایجاد کنند، شما با یک لبخند یا یک سلام و علیک گرم، این میلیاردها هزینه دشمن را بی‌اثر کنید. چه اشکال دارد چهارتا کلمه عربی-که محبت‌آمیز و صمیمی باشد- یاد بگیرید و آنجا استفاده کنید؟! مثلاً اگر کسی به زبان فارسی به شما بگوید: «آقا جون!» چقدر احساس صمیمیت برایتان ایجاد می‌کند! شما هم می‌توانید چند کلمه این‌طوری یاد بگیرید و در مواجهه با برادران خونگرم عراقی، بیان کنید.

باید باعظمت‌ترین نمایش‌های برادری را در اربعین بجا آوریم

ما واقعاً باید باعظمت‌ترین نمایش‌های برادری را در اربعین به‌جا بیاوریم. هم زائرین ایرانی نسبت به همدیگر این کار را انجام دهند و هم نسبت به برادران عراقی. عشق و صفا و محبت که در همه دنیا شعارش را داده‌اند، در اربعین به راحتی می‌توانید اجرا کنید و بعد با این کار، ببینید که امام حسین(ع) چقدر شما را تحویل خواهد گرفت! پس مراقبت باشید که لبخند و ابراز محبت نسبت به یکدیگر، فراموش‌تان نشود.

یکی از عواملی که موجب شده، جمعیت زائرین اربعین به سرعت از صدهزار نفر به یک میلیون نفر و به سرعت از یک میلیون به ۱۰ میلیون و به سرعت از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون نفر برسد، همین محبت بین مؤمنین است. انسان وقتی در میان این جمعیت قرار می‌گیرد به خوبی این محبت و برادری را حسّ می‌کند.

۲- خوش‌خوراکی نکنیم/اعتراض امام صادق(ع) به خوش‌خوراکی زوار حسین(ع)

یکی دیگر از آداب این زیارت این است که انسان در مصرف خوراکی‌ها صرفه‌جویی کند و خوش‌خوراکی نکند، که البته در آنجا پذیرایی در حدّ اعلی است و در مسیر پیاده‌روی اربعین، موکب‌دارها به‌خاطر محبت‌شان از شما خوب پذیرایی می‌کنند ولی شما نشان بدهید که «من نان خشک سفره را می‌خورم» یعنی مراقب باشید که حرص و ولع-نسبت به این پذیرایی‌ها و خوراکی‌ها- ایجاد نشود. امام صادق(ع) در مسیر کربلا بودند و یک غذای خوش آب و رنگی برای حضرت آوردند، ایشان قبول نکردند و فرمودند: مگر چه خبر است؟ مگر داریم به عروسی می‌رویم؟ غذای عزادار بیاورید.

امام صادق(ع) فرموند: به من خبر رسیده است گروهى چون حسین(ع) را زیارت می‌کنند، سفره‏‌هایى به همراه خود می‌برند، که شیرینى‏‌جات و حلواها و امثال آنها در آن حمل شده است، در صورتى که اگر قبور محبانشان را زیارت می‌کردند چنین غذاهایی با خود نمی‌بردند! أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ بَلَغَنِی أَنَّ قَوْماً إِذَا زَارُوا الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ حَمَلُوا مَعَهُمُ السُّفَرَ فِیهَا الْحَلَاوَهُ وَ الْأَخْبِصَهُ وَ أَشْبَاهُهَا لَوْ زَارُوا قُبُورَ أَحِبَّائِهِمْ مَا حَمَلُوا ذَلِکَ»(کامل الزیارات/ص۱۲۹ و من لا یحضره الفقیه/۲/۲۸۱)

امام صادق(ع) به برخی اصحابشان فرمودند: آیا به زیارت قبر اباعبدالله(ع) می روید؟ گفتم: بله. حضرت فرمود برای این سفر سفره برمی‌دارید؟ عرض کردم، بله. حضرت فرمودند: یقیناً اگر به زیارت قبور پدران و مادرانتان می‌رفتید، چنین نمی‌کردید. عرض کردم: پس چه چیزی بخوریم؟ فرمودند: شیر و نان؛ و قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ: تَأْتُونَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع؟ قَالَ قُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: تَتَّخِذُونَ لِذَلِکَ سُفْرَهً؟ قَالَ قُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: أَمَا لَوْ أَتَیْتُمْ قُبُورَ آبَائِکُمْ وَ أُمَّهَاتِکُمْ لَمْ تَفْعَلُوا ذَلِکَ. قَالَ قُلْتُ: أَیَّ شَیْ‏ءٍ نَأْکُلُ؟ قَالَ الْخُبْزَ بِاللَّبَنِ.(من لایحضره الفقیه/۲/۲۸۱)

در روایت دیگر آمده است که امام صادق(ع) فرمودند: زیارت بروید بهتر است از اینکه به زیارت نروید و زیارت نروید بهتر است از اینکه به زیارت بروید! راوى مى‏‌گوید: محضر مبارکش عرض کردم: کمر من را شکستید با این کلام. حضرت فرمودند: به خدا قسم یکى از شما وقتى به زیارت قبر پدرش مى‌‏رود غمگین و اندوهناک مى‌‏رود ولى به زیارت قبر مطهّر آن حضرت مى‏‌روید در حالى که با خود سفره‏‌ها مى‏‌برید، نه، این طور نباید به زیارت آن جناب بروید بلکه زیارتش کنید با حالى افسرده و حزین و گرفته؛ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: تَزُورُونَ خَیْرٌ مِنْ أَنْ لَا تَزُورُوا وَ لَا تَزُورُونَ خَیْرٌ مِنْ أَنْ تَزُورُوا. قَالَ قُلْتُ: قَطَعْتَ ظَهْرِی. قَالَ: تَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیَذْهَبُ إِلَى قَبْرِ أَبِیهِ کَئِیباً حَزِیناً وَ تَأْتُونَهُ أَنْتُمْ بِالسُّفَرِ. کَلَّا حَتَّى تَأْتُونَهُ شُعْثاً غُبْرا(کامل الزیارات/۱۳۰)

در مسیر پیاده‌روی که می‌توانیم با شکم خالی ذکر بگویید، چرا با پرخوری، خود را دچار غفلت کنیم؟!

ضمن اینکه فرموده‌اند در حال عبادت خوب است که شکم آدم خالی باشد، و این کار(پیاده‌روی اربعین) یک عبادت بسیار باعظمت و نورانی است. البته ممکن است سقف ظرفیتی بعضی‌ها واقعاً این باشد که برای پذیرایی شدن بیایند و این برایشان شیرین باشد، ولی شما بدانید که خصوصاً سفر زیارتی امام حسین(ع) پرهیزهای مشخصی دارد و صریحاً در روایات آمده است.

ما داریم به یک مهمانی می‌رویم. یادمان هست که قبلاً مادرها وقتی بچه‌های خود را به مهمانی می‌بردند می‌گفتند: «زیاد در سفره دست دراز نکن، اگر خواستی خودم به تو می‌دهم!» یعنی مادرها در مهمانی‌ها برای آبروداری، به بچه‌ها یک‌مقدار پرهیز غذایی می‌دادند. ما هم در این مهمانی بزرگ، باید اینها را نشان دهیم. البته آنجا وقتی موقعیتش پیش بیاید، واقعاً به زائرین التماس می‌کنند که «بیایید میل بفرمایید» اما واقعاً حیف است برای شما که می‌توانید در آن لحظات نورانی پیاده‌روی، با شکم خالی ذکر بگویید، چرا شکم خود را پر کنید و خود را دچار غفلت کنید؟ این خیلی صدمه است.

۳-تعقیبات نماز را طولانی کنید و با محوریت نماز جماعت و قرآن به عبادت بپردازید

نکته دیگر در آداب اربعین، پرداختن به عبادات و خصوصاً با محوریت نماز جماعت و قرآن است. مثلاً نماز جماعت‌های بسیار خوش ‌آب و رنگ، با تعقیبات کمی مفصل‌تر، وقتی سرِ صفوف نماز جماعت نشسته‌اید، زیاد عجله نکنید که بلند شوید و راه بیفتید. آن کسانی که در این سفر تجربه بیشتری دارند، عجله‌ای ندارند که این مسیر پیاده‌روی- نجف تا کربلا- را در دو روز طی کنند، بلکه ۴-۵ روز، این پیاده‌روی را طول می‌دهند. و عجیب اینکه نورانیت خودِ مسیر پیاده‌روی بیشتر از نورانیت زمانی است که شما مقیم کربلا هستید. این هم یک اسراری دارد!

وقتی شما در طول مسیر پیاده‌روی می‌خواهید استراحت‌گاه‌های خودتان را تنظیم کنید، چه اشکالی دارد که مکان استراحت شما، همان‌جایی باشد که موقع اذان می‌رسید؟ یعنی در طول مسیر هر وقت که موقع اذان و نماز شد، در همان‌جایی که برای نماز توقف می‌کنید، بنشینید و استراحت کنید. و تعقیبات نماز را هم کمی طولانی کنید.

این مسیر باید به یک عبادت‌گاه تبدیل شود!

حتی اگر می‌خواهند روضه بخوانند، روضه‌ها را هم در صفوف همین نمازهای جماعت بخوانند. اصلاً این مسیر باید تبدیل به یک عبادت‌گاه بشود. این یکی از صحنه‌هایی است که باید دیده شود.

برخی دوستان، طراحی کرده‌اند که در مسیر نجف کربلا، یک ختم قرآن انجام دهند و این امکان دارد. با هندزفری‌ها و گوشی‌ها می‌توانید در اوقات مناسب و در هنگام راه رفتن قرآن بخوانید و همه یا بخشی از قرآن را ختم کنید و ثوابش را به حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و ۱۴ معصوم هدیه کنید. و ثواب این هدیه کردن را به روح شهدا و حضرت امام(ره) نثار کنید. و کل این ثواب مضاعف را به روح رفتگان خود هدیه کنید.

۴-در این سفر زیاد هوس «برخی نهی از منکرها» به سرتان نزند

نکته دیگری که در این سفر باید به آن پرداخت، این است که زیاد در این سفر هوس برخی «نهی از منکر و امر به معروف»ها به سرتان نزند؛ چون ممکن است برخی از سلایق در این سفر بخواهند یک‌مقدار پررنگ‌تر بشوند؛ برای اینکه دعوا درست کنند. «دعوا درست نشدن» اولویت دارد بر اینکه رفتار غلط اصلاح شود. پس مراقب باشید که یک‌دفعه‌ای تصمیم نگیرید که در آنجا همه‌چیز را درست کنید!

دستور امام صادق(ع): با دشنام‌دهنده به علی(ع) برخورد نکن! مصافحه کن!

با توجه به اینکه آن جریان خبیث سیاسی دشمن اسلام و تشیع و ایمان، دنبال دعوا راه‌ انداختن هستند، لذا شما این فرصت را از آنها بگیرید. امام صادق(ع) یکی از دوستان‌شان را دیدند و فرمودند: این‌طوری که من به تو نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم اگر کسی دشنام به علی(ع) بدهد، تو حاضری او را به قتل برسانی؟ او گفت: بله، من نمی‌توانم تحمل کنم. حضرت فرمود: ولی می‌دانید ما چگونه هستیم؟ کسی که جدّ من یعنی علی(ع) را صبّ کند و به ایشان نفرین کند، من از او فاصله می‌گیرم تا عصبانیت او فروکش کند و بعد می‌روم با او مصافحه می‌کنم.(قَالَ لِی أَبُو جَعْفَرٍ ع: إِنِّی أَرَاکَ لَوْ سَمِعْتَ إِنْسَاناً یَشْتِمُ عَلِیّاً فَاسْتَطَعْتَ أَنْ تَقْطَعَ أَنْفَهُ فَعَلْتَ. قُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: فَلَا تَفْعَلْ. ثُمَّ قَالَ: إِنِّی لَأَسْمَعُ الرَّجُلَ یَسُبُّ عَلِیّاً [جَدّی] وَ أَسْتَتِرُ مِنْهُ بِالسَّارِیَهِ فَإِذَا فَرَغَ أَتَیْتُهُ فَصَافَحْتُهُ؛ محاسن/۱/۲۶۰)

از برخوردهایی که دشمن سوء استفاده می‌کند، پرهیز کنید

یقیناً اگر در یک موردی جایش باشد، آدم باید مراقبت کند تا دعوایی پیش نیاید؛ مثلاً دعوا بر سر اختلاف نظرهای سیاسی، یا اختلاف نظرهای دیگر. حتی اگر می‌دانید که یک کسی دارد یک بدعتی می‌گذارد، اگر زمینه گفت‌وگوی صمیمانه هست، اشکالی ندارد با او صحبت کنید، ولی اگر او می‌خواهد نزاعی ایجاد کند، باید به‌شدت از نزاع پرهیز کرد و با لبخند برخورد کرد. وقتی امام صادق(ع) با فرد ناصبی، آن‌طور بزرگوارانه برخورد می‌کند، شما هم باید از برخوردهایی که دشمن سوء استفاده کند، پرهیز کنید. چون طبیعی است که دشمن در این زمینه‌، نقشه‌هایی داشته باشد.

نویسنده : سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا