شهر و جامعهعناوین اخبار

عاملان نا امنی در کشور با پاسخ کوبنده نیروهای انتظامی مواجه خواهند شد/تسریع در صدور گذرنامه زائران اربعین در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ ” حسین حسین زاده ” در یادواره ۱۳ هزار شهید نیروی انتظامی و شهدای فرماندهی انتظامی شهرستان کاشان، اظهار کرد: امروز با وجود ناامنی در اطراف ایران به لطف خدا امنیت مطلوبی در کشور ما حاکم است که این امنیت را مرهون شهدا هستیم.

وی با بیان اینکه جان برکفان عرصه ی نظم و امنیت شبانه روز برای امنیت و آرامش کشور تلاش می کنند گفت: مردم مطمئن باشند هرکس به خاک ایران تعرض کند و بخواهد در این کشور نا امنی ایجاد کند با پاسخ کوبنده نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه خواهد شد.

سرهنگ حسین زاده افزود: دشمنان ایران می دانند که اگر فکر حمله به ایران را در سرخود بپرورانند سربازان این مرزوبوم قاطعانه پاسخ می دهند و یا خداوند منان به آنان پاسخ خواهد داد.

این مقام انتظامی ضمن اشاره به شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس خاطرنشان کرد: تردید نکنید که اگر آمریکایی ها می توانستند به ایران حمله کنند از این کار دریغ نمی کردند و به همین دلیل است که با اعمال تحریم های ظالمانه سعی در تحت فشار قراردادن ایران دارند اما به لطف خدا و همت مردم تاکنون ناکام ماندند.

سرهنگ حسین زاده امنیت امروز را مرهون خون پاک شهدا عنوان و تصریح کرد: شهید آئینه تمام نمای ایثار است و درس شهادت و ایثار ریشه در مکتب سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش در واقعه کربلا دارد و صبر و بردباری خانواده های معظم شهداء پشتوانه مستحکم نظام مقدس جمهوری اسلامی است و همه باید قدر شناس آنان باشیم.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان ابراز داشت: شهداء با شهادت خود سهم خود را در استقرار امنیت در جامعه اسلامی ایفا کردند و اکنون وظیفه تک تک آحاد جامعه است که در این راستا بکوشیم و با ادامه دادن راه شهیدان و پیروی از ولایت فقیه سهم خود را ایفا کنیم.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پایان اظهارداشت: هر چه قدر ارزش و مقام بالای خانواده معظم شهیدان حفظ شود به همان اندازه ارزش های انقلاب اسلامی حفظ شده است چرا که انقلاب اسلامی در گرو وجود این خانواده ها و شهدای آنان است و بر ماست که با توجه و احترام به خانواده شهیدان ایران اسلامی پاسبان و پاسدار خون شهیدان باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم، تعدادی از خانواده های معظم شهدای ناجا و مدافع حرم، ورزشکاران و مسئولان برگزاری یادوارده مورد تجلیل قرار گرفته و هدایایی به رسم یادبود به آنان اهدا شد.

تسریع در صدور گذرنامه زائران اربعین در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس امنیت عمومی استان از تسریع در صدور گذرنامه و خدمات رسانی مضاعف نیروهای این پلیس به متقاضیان شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “محمد حسن اسماعیلی” گفت: از شروع صدور روادید جهت سفر زیارتی اربعین  بیش از ۵۴ هزار درخواست گذرنامه در ادامه گذرنامه پلیس امنیت عمومی استان اصفهان بررسی و صدور آن پس از سیر مراحل قانونی صورت گرفته است .

رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از تسریع در روند صدور گذرنامه و ارائه خدمات مضاعف این پلیس به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره گذرنامه پلیس امنیت عمومی استان به صورت صبح و بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شهروندان هستند.

سرهنگ اسماعیلی، به تشکیل کارگروه ویژه خدمات رسانی به زائران حرم اباعبداله الحسین ( ع) ویژه ایام اربعین، در پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان خبر داد و گفت: موضوعاتی همچون رسیدگی به گذرنامه های فقدانی یا مخدوش و همچنین اجازه خروج اتباع خارجی جهت سفر زیارتی بصورت روزانه و با برگزاری کمیسیون های متعدد و مستمر در حال اجرا و خدمات آن در کوتاهترین زمان ممکن به شهروندان ارائه می شود.

حرکت پرشتاب مهاجرت جرایم از فضای واقعی به مجازی

گروه اجتماعی_ آمارها نشان می دهد پدیده «مهاجرت جرایم» از فضای واقعی به سمت فضای مجازی با شتاب بیشتری در حال شکل گیری است و مجرمان در تلاشند تا از این فضا برای رسیدن به نیت مجرمانه خود استفاده کنند.

مقدمه

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پدیده عجیب و پیچیده ای است که در طی سال های اخیر به سرعت در زندگی روزانه مردم رشد کرده و میهمان خانه ها شده است. امروزه کمتر خانه ای است که در آن گوشی تلفن همراه هوشمند وجود نداشته باشد و کمتر کسی را می توان دید که فارغ از نوجوان، جوان یا میانسال بودن، عضو شبکه های اجتماعی نباشد.

ضریب نفوذ بالای فضای مجازی در جامعه ایرانی

حضور ۴۵ میلیون نفر ایرانی در یک شبکه اجتماعی خود مبین میزان ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره ایرانیان است. روندی در طی سال های اخیر شیب تندی به خود گرفته و باعث شده تا ایرانیان تقریباً تمامی ساعات بیداری خود را در فضای مجازی سپری کرده و به تعاقب آن اغلب نیازهای خود اعم از خرید، پرداخت پول، خبر خوانی، تفریح و … را در این محیط رفع کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، میانگین استفاده هر فرد ایرانی از فضای مجازی برابر با ۸ ساعت بوده که این عدد برای آمریکا یک ساعت و ۴۲ دقیقه ، برای ترکیه ۲ ساعت و نیم و برای چین یک ساعت و نیم است.

فضای مناسب برای رشد جرایم

طبیعی است که با فراهم شدن چنین بستری، فرصت های ارتکاب جرم نیز افزایش یابد و بر همین اساس، آمارها نشان می دهد پدیده «مهاجرت جرایم» در حال وقوع است و مجرمان در تلاشند با سوق دادن جرایم خود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، هم بازار کم هزینه و سهل الوصول تری پیدا کرده و هم در سایه شلوغی های این فضا، ریسک و خطر کمتری را برای انجام اعمال مجرمانه خود محتمل شوند.

کشفیات پلیس در فضای سایبری، طیف متنوعی از جرایم را شامل می شود که برخی از آن ها مربوط به جرایم همیشگی و اصطلاحاً سنتی بوده و برخی جرایم نیز جرایمی «نوپدید» هستند که زاییده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند و مسأله نگران کننده، سرعت رشد این جرایم است.

بر اساس آمارهای پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان، «وقوع» جرایم فضای مجازی که در این پلیس ثبت شده طی سال های ۹۴، ۹۵ ، ۹۶ هر ساله با رشد همراه بوده است.

افزایش وزن تخلفات اقتصادی در فضای سایبری

ترکیب جرایم اینترنتی در خلال سال های ۹۶ و ۹۵ نشان می دهد که کفه جرایم به سمت جرایم اقتصادی در حال سنگین شدن است و سهم این جرایم نسبت به کل، در این بازه زمانی از ۳۵ درصد به ۴۹ درصد افزایش یافته است؛ جرایم اجتماعی نیز ۱۱ درصد از کل از جرایم را به خود اختصاص داده اند.

این جرایم عمدتاً به سرقت اینترنتی از حساب ها با شگرد «فیشینگ» مرتبط است که بدین وسیله، فرد مجرم با ایجاد یک درگاه پرداخت اینترنتی جعلی، اطلاعات حساب افراد را سرقت نموده و از حساب آن ها برداشت می کنند.

فضای مجازی و مهندسی اجتماعی

مضاف بر مساله جرایم، مساله مهم تر که از دید برخی کارشناسان اجتماعی، ام المسائل فضای مجازی است؛ مشکل آسیب های این فضاست. مشکلات و آسیب هایی که عمدتا قابل جرم نگاری هم نیستند اما تبعات سنگین تری نسبت به برخی جرایم دارند.

ویژگی های فضای مجازی باعث شده تا این پدیده به عنوان ابزاری قدرتمند برای جهت دهی اجتماعی یا مهندسی اجتماعی تبدیل شود. در مهندسی اجتماعی، ۴ هدف افکارسازی، تردید افکنی، هویت زدایی و هویت سازی دنبال می شود و در این مسیر در طی سال های اخیر، پروژه هایی نظیر «تبلیغات گسترده ضد دینی»، «شکست حاکمیت دینی»، «تخریب بنیه اعتقادی جامعه»، «مشروعیت زدایی از نهادها»، «فراخوان اعتصابات» و… از سوی دشمن در فضای مجازی دنبال شد.

در حال حاضر اغلب مردم به صورت شبانه روزی در شبکه های اجتماعی در حال جذب اطلاعات هستند و فارغ از این که این اطلاعات از صحت و سقم کامل برخوردار است یا با چه هدفی منتشر شده، از آن تاثیر می گیرند.

امروزه هر گوشی موبایل به مثابه یک رسانه و پایگاه خبری عمل می کند و هر کس می تواند منبع خبری و عامل انتشار گسترده اخبار باشد. طبیعی است که در چنین فضایی، بازار شایعات داغ خواهد شد و ذی نفعان التهابات اجتماعی می توانند با چنین ابزاری به راحتی دست به فتنه های بزرگی در سطح جامعه بزنند.

کما اینکه در ماه های اخیر مشاهده کردیم دشمنان و معاندین جنگ روانی گسترده ای در مباحثی چون ارز، کمبود ارزاق عمومی، خالی بودن قفسه های فروشگاه ها یا اعتصابات عمومی به راه انداختند.

انتشار مطالب جعلی به جای تحلیل های علمی

آسیب های فضای مجازی تنها به انتشار اخبار و شایعات محدود نمی شود و تقریبا همه بخش های صنفی و شغلی را شامل می شود. برای مثال در حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی و حتی پزشکی، صدها کانال وجود دارند که هر روزه اطلاعات غلط و روش هایی که علمی بودن آن ثابت نشده است را منتشر می کنند و صدها «اکانت» بی هویت در این فضا، خود را روانشناس، مددکار و کارشناس معرفی کرده و در حال اخاذی مردم هستند که تعداد زیادی از این دست پرونده ها توسط پلیس فتا پیگیری شده و به سرانجام رسیده است.

مزایای فضای مجازی و لزوم حضور جهادی در این محیط

برای مقابله صحیح با فضای مجازی، از همان ابتدا باید رویکرد خود را به آن اصلاح کنیم؛ فضای مجازی «شر مطلق» نیست بلکه ابزاری است که با آن می توان بسیاری از امور را ساده تر از قبل انجام داد،

از دیگر سو، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کشور ما، یک حقیقت غیرقابل کتمان هستند. همانگونه که اشاره شد، میلیون ها نفر در ایران در حال استفاده از این فضا بوده و بهترین رویکرد در این مساله، حضور پر رنگ و جهادی در این محیط و اتکا بر فرصت های موجود در فضای مجازیست.

فضای مجازی، بستری وسیع برای اطلاع رسانی را در اختیار ما قرار داده که می توانیم با انتشار اخبار صحیح در آن، فتنه های دشمن را خنثی سازیم؛ با استفاده از فضای مجازی می توان امیدواری و روحیه کار و تلاش را به جامعه تزریق کرد.

شما مددکاران و فعالان اجتماعی و فرهنگی می توانید با حضور پر رنگ در فضای مجازی، نیاز مردم به تحلیل های علمی و مشاوره های صحیح را رفع نمایید.

فضای مجازی می تواند محیطی مطمئن برای توسعه کسب و کارهای خرد باشد و به کمک اشتغالزایی بیاید.

در فضای مجازی می توان توجهات مردم را به برخی موضوعات خاص جلب کرد و از پشتوانه حضور آن ها در برابر توطئه های احتمالی استفاده کرد.

عمومی شدن فضای مجازی می تواند عاملی برای افزایش شفافیت و روان سازی اطلاعات بین مردم باشد که این دو عامل، خود زمینه ساز مبارزه با فساد و جرایم اقتصادی است.

رویکرد پلیس در فضای مجازی

رویکرد پلیس نیز در این فضا کاملا روشن و مشخص است. پلیس در فضای مجازی نیز همچون سایر امور، وظیفه برقراری نظم و امنیت و مقابله با ناهنجاری ها و زشتی ها را به عهده دارد و علاوه بر این، تلاش می کند با استفاده از دانش روز و تجهیزات جدید، همچون همیشه چند گام از مجرمان جلوتر حرکت کند.

وظیفه نظارت بر فضای سایبری در نیروی انتظامی بر عهده پلیس فتا است و مردم نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه نقض قانون و وقوع جرم در فضای مجازی، به آدرس www.syberpolice.ir مراجعه کنند.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

تاثیر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در تصادفات

گروه اجتماعی_ کارشناسان بسیاری برای نکته صحه گذاشتند که صحبت کردن با تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطر ناک است و این در حالی است که خطر ارسال پیام کوتاه به مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه هم بیشتر است.

صحبت با تلفن همراه از گفت و گو با سرنشینان خودرو خطرناک تر است،زیرا سرنشینان خودرو صحبت های خود را بر اساس شرایط رانندگی تنظیم می کنند و به راننده نسبت به خطرات قریب الوقوع هشدار می دهند ،اما در گفت و گوهای تلفنی چنین امکانی نیست

رانندگان جوان ۱۶تا۲۴ساله نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت می کنند .این رفتار ناشی از عدم آگاهی نسبت به خطرات چنین کاری است.

بسیاری حتی این کار را از سایر فعالیت هایی که می توان پشت فرمان درگیر آن شد،از قبیل خوردن خطرناک تر می دانند و حواس پرتی راننده را به عنوان یکی از مهمترین دلایل تصادفات مطرح می کنند که تقریبا یک چهارم از تمام آنها را تشکیل می دهد که این امر از طریق پژوهش های بسیار به اثبات رسیده است.

همچنین با توجه به در نظر گرفتن این که ارسال پیام کوتاه و خواندن آن راننده را مجبور به قطع تمرکز از جلو و توجه به صفحه موبایل می کند امری بسیار خطر زا می باشد.

در برخی از مطالعات :تفاوت های میان جنسیت راننده هم شناسایی شده ،مثلا مردها بیشتر از زنها از تلفن همراه استفاده کرده و خانم ها در ارسال پیام کوتاه از آقایان جلوترند .

امروزه تلفن همراه به عنوان مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمند دارد و جزءلا ینفک مناسبات روزمره محسوب می شود به طوری که می توان ادعا کرد برای بسیاری از افراد زندگی بدون آن امکان پذیر نیست یا دست کم مطلوبیتی ندارد.نفوذ کاربرهای تلفن همراه در شئون زندگی پدیده ای جهانی است و در جامعه ما با وجود فروکش کردن تب اولیه استفاده از آن مقبولیتش به حدی رسیده است که مضرات جدی و اساسی این فناوری مدرن را مخفی و نادیده نگه می دارد.مضراتی که در حوزه های مختلف اجتماعی ،فرهنگی،رفتاری،روانشناسی،پزشکی،قانونی،جزایی و….به آسیب زایی می پردازد و با کمی دقت و موشکافی می توان به دامنه تاثیر نامطلوب آن پی برد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد عنصر توهم یا خوش بینی بیش از اندازه در تصمیم فرد برای بکار گیری تلفن همراه حین رانندگی دخیل است،یعنی افرادی که مدام چنین کاری می کنند آن هایی هستند که احساس تسلط بر رانندگی خود دارند،فکر می کنند که در هنگام حواس پرتی با مهارت آن را بر طرف می کنند.حال اینکه چگونگی آن در افراد مختلف متفاوت است.در نگاه اول این امر شاید بسیار تعجب بر انگیز نباشد.با این تصور که توهمات مثبت را به نمایش می گذارند تا اینکه بر ارزیابی واقعی توان خود در جبران حواس بپردازند،زیرا بسیاری افراد توانایی خود را بهتر ارزیابی می کنند.

یکی از مهمترین علل افزایش تصادفات در اثر استفاده از تلفن همراه القای هیجانات کاذب به فرد راننده است.

در سال های اخیر مجامع علمی ،فنی و انتظامی مختلف نگرانی خود را نسبت به وضعیت استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ابراز داشته اند.

رشد فراینده استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران کننده تاثیر فناوری های روز بر کاهش توجه رانندگان است.

استفاده از تلفن همراه در خودرو مشکلاتی همچون تماس با پلیس،اورژانس،آتش نشانی،کنترل کودکان و هماهنگی برنامه های روزمره را بسیار آسان کرده است اما با وجود استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی یک معضل بزرگ ایجاد کرده و آن کاهش توجه راننده و افزایش تعداد تصادفات است که با کشته و مجروح شدن انسان های زیادی در تصادفات هزینه های زیادی بر جامعه تحمیل می کند.

کارشناسان بسیاری برای نکته صحه گذاشتند که صحبت کردن با تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطر ناک است و این در حالی است که خطر ارسال پیام کوتاه به مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه هم بیشتر است.

با انجام آزمایش مشخص شده میزان واکنش رانندگان در هنگام استفاده از تلفن همراه ۹در صد و هنگام فرستادن پیام کوتاه ۳۰در صد کاهش پیدا می کند.

چرا افراد در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند؟

هرچند به طور کلی افراد خطرات صحبت کردن با تلفن هراه در حین رانندگی را تشخیص می دهند اما شاید هر فرد در ارزیابی توان خود از رانندگی ایمن و استفاده توامان از تلفن همراه بزرگ نمایی کند،اشخاص غالباً تصویر بهتری از خصوصیات و مهارت های خود در مقایسه با یک گروه نمونه دارند.

پژوهش ها نشان می دهند که مورد ۷۰تا۹۰در صد رانندگان اعتقاد دارند از یک راننده معمولی ماهرترند و با ایمنی بیشتر رانندگی می کنند،به علاوه،به نظر می رسد افراد در میزان تاثیر گذاری تلفن همراه بر پرت شدن حواسشان بی اطلاع بوده،بدین جهت اعتماد راننده در توانایی خود در جبران حواس پرتی ناشی از به کارگیری تلفن همراه ،ممکن است ایجاد امنیت کند.در حالی که ترکیب رانندگی و صحبت با تلفن همراه ،بر تکرار درگیر شدن در این فعالیت تاثیر گذار است.

نتیجه گیری:

عده زیادی از رانندگان به این اعتقاد گرایش دارند که بر محیط اطراف خود مسلط هستند. ارزیابی کاذب از کنترل مشخص پرهیز از پیش آمدهای منفی می تواند به کاهش اضطراب و تشویش فرد کمک کند.

مردم فکر می کنند هنگامی که راننده وسیله نقلیه هستند احتمال تصادف کردنشان از زمانی که سرنشین هستند کمتر است،احتمالاً احساس می کنند نسبت به سایر رانندگان تسلط بیشتری بر رانندگی دارند.

حتی افرادی که تشخیص می دهند صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی کار خطر ناکی است ممکن است تحت تاثیر کنترل توهمی، باور داشته باشند که می توانند این حواس پرتی را جبران کنند و به همین خاطر دچار اختلال در رانندگی نشوند.

نویسنده: سرهنگ “رضا رضا یی” – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان

 

 

واگذاری ۷ خدمت کلانتری و پاسگاه در اصفهان به دفاتر پلیس+ ۱۰

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس پیشگیری فرمانده انتظامی استان از واگذاری ۷ خدمت کلانتری و پاسگاه به دفاتر پلیس+۱۰ همزمان با هفته نیروی انتظامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “عزیزاله سپهوند”  با بیان این خبر گفت: در راستای تدابیر فرمانده ناجا مبنی بر واگذاری برخی از خدمات کلانتری ها و پاسگاه ها به منظور افزایش بهره وری و کیفیت این واحدها در انجام ماموریت های خود تعداد ۷ مورد از این خدمات در هفته ناجا طی مراسمی به طور همزمان در سراسر کشور و از جمله اصفهان به دفاتر پلیس+۱۰ واگذار شد.

وی افزود: این خدمات شامل امور مجانین، تحقیق صلاحیت، تحقیقات بیمه، صغار و محجورین، صلاحیت اخلاقی، کفالت و گواهی عکس  است که تا کنون توسط کلانتری ها و پاسگاه ها به شهروندان ارائه می شدو از این پس با تشکیل جلسات و هماهنگی های بعمل آمده با مسئولین قوه قضائیه، به دفاتر پلیس +۱۰ واگذار شد

این مقام انتظامی بیان کرد: شهروندان می توانند از این پس خدمات مورد نیاز خود در حوزه های مذکور را از طریق دفاتر پلیس +۱۰ دریافت کنند.

سرهنگ سپهوند، صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان،عدم تجمع و شلوغی بی مورد در کلانتری ها و پاسگاه ها، پیگیری سریع و دقیق کار شهروندان، افزایش کیفیت کار ماموران پلیس، و پرداختن ماموران به ماموریت های اصلی خود را از جمله اهداف این کار عنوان کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا