پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

تصادف موتور با پراید یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “حسین پور قیصری”،با بیان این مطلب  گفت: روز گذشته ماموران پلیس راه اصفهان _ شیراز در پی تماس تلفنی شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ از وقوع یک تصادف فوتی در محور دهاقان به شهرضا مطلع و بلافاصله برای بررسی موضوع در محل حاضر شدند.

وی افزود: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد، سواری پراید که در این مسیر در حال حرکت بود با موتور سیکلت برخورد می کند که در اثر این حادثه، سرنشین ۵۰ ساله موتور سیکلت در دم جان خود را از دست داد و راکب موتورسیکلت نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

این مقام مسئول، عنوان داشت: کارشناسان پلیس راه علت این حادثه را عدم رعایت حق تقدم از سوی راکب موتور سیکلت تشخیص دادند که باید در این زمینه به موتورسواران هشداردهیم در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توجه بیشتری داشته باشند تا از وقوع این گونه حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آید.

**برخورد پراید با کامیون در محور سفید دشت

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گفت: براثر برخورد شدید یک دستگاه پراید با کامیون در محور سفید دشت، ۳ نفر جان خود را از دست دادند.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه شب گذشته ماموران پاسگاه پلیس راه “اصفهان – شهرکرد” از وقوع تصادف بین یک دستگاه خودروی سواری پراید و کامیون بنز در محور “سفید دشت” مطلع و به منظور بررسی موضوع در محل حاضر شدند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اظهار کرد: در بررسی های صورت گرفته، مشخص شد ۲ خودروی سواری پراید و کامیون بنز به صورت شاخ به شاخ با یکدیگر برخورد کردند و در این حادثه راننده و ۲ سرنشین خودروی سواری پراید به علت شدت جراحات وارده در دم فوت شدند.

سرهنگ پورقیصری با مقصر اعلام کردن راننده خودروی سواری پراید تصریح کرد: علت حادثه از سوی کارشناسان پلیس راه، انحراف به چپ سواری پراید اعلام شده است.

این مقام انتظامی در پایان با هشدار به رانندگان در خصوص خطرات سبقت غیر مجاز در راه های دوطرفه گفت: به رانندگان توصیه می کنیم از هرگونه عجله و شتاب در رانندگی بپرهیزند و با ارتکاب سرعت و سبقت غیر مجاز جان خود و سرنشینانشان را به خطر نیندازند.

**رعایت سرعت مطمئنه بهترین روش برای کاهش خطرات رانندگی است

گروه استان ها- اصفهان _ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت : یکی از موارد تخلفات شایع رانندگان وسایل نقلیه که منجر به تصادف و یا حداقل تشدید آن می شود تخطی از سرعت مطمئنه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ “رضا رضایی” بیان کرد: یکی از موارد تخلفات شایع رانندگان وسایل نقلیه که منجر به تصادف و یا حداقل تشدید آن می شود تخطی از سرعت مطمئنه است.

وی تصریح کرد: رانندگان وسایل نقلیه موظفند در تقاطع هایی که نه چراغ راهنمایی و یا مامور راهنمایی و رانندگی یا تابلوی ایست ندارند، سر پیچ ها، جاده های تنگ و ماشین ها و بطور کلی در محل هایی که موانعی در مسیر حرکت آنان قرار داشته باشد و همچنین هنگام بارندگی، مه یا کولاک و مانند این موارد، از سرعت وسیله نقلیه تا حدی که بر حسب مورد برای پرهیز از خطر یا تصادف ضرورت دارد، بکاهند و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

رئیس پلیس راهور استان  در ادامه اظهار داشت: زمانی که شما در حال رانندگی هستید وظیفه دارید تمام حواس خود را متوجه راه و سایر استفاده کنندگان از راه نموده و برای مقابله با هرگونه خطر و حادثه احتمالی آمادگی داشته باشید.

وی افزود:آگاهی از خطرات می تواند کمک موثری در تصمیم گیری بموقع شما داشته باشد، همیشه با سرعتی حرکت کنید که در مواقع خطر به راحتی وسیله نقلیه را متوقف کنید. این شرایط قابل پیش بینی نبوده و هرموقع ممکن است پیش بیاید.

رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی استان در خاتمه خاطر نشان کرد : همیشه در هنگام رانندگی سرعت مناسب اتخاذ کنید و فاصله کافی را با وسیله نقلیه جلویی در نظر بگیرید. اگر فاصله اتومبیل شما با وسیله نقلیه جلویی کم شد، با کاهش سرعت فاصله را زیادتر کنید در این صورت خطر حادثه کم خواهد شد. بنابراین با رعایت سرعت مطمئنه در حین رانندگی می توان از بروز تصادف جلوگیری نموده و دیگر شاهد حوادث تلخ و مرگبار در جاده ها نباشیم.

تأثیر خستگی برعملکرد راننده

گروه اجتماعی_ در هنگام خستگی ، راننده سرعت لازم برای درک موقعیت پیش آمده و تصمیم گیری مناسب جهت انجام واکنش را نخواهد داشت. در چنین حالتی، انجام واکنش کندتر شده و شخص در انجام واکنش برای جلوگیری از وقوع تصادف ، ناتوان خواهد بود.

توجه به عمل رانندگی و محیط را می توان پیش نیاز لازم وضروری دانست که فرد را قادر می سازد ،اطلاعاتی را که از محیط اطرافش به او می رسد،انتخاب نموده آنها را پردازش نماید و در مواقع لزوم به کار بندد.

توجه می تواند ،محدود به یک خاص باشد یا بین چند حوزه مختلف تقسیم شود.عواملی چون خستگی می تواند حوزه توجه انسان را محدودتر از حالت عادی نماید .جنبه دیگر توجه ، حالت آمادگی وهوشیاری است که در صورت دارا بودن آن، شخص قادر به انجام یک فعالیت حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی پس از دریافت اطلاعات مربوط به آن خواهد بود .در واقع ، دارا بودن توجه وهوشیاری کافی شخصی را قادر خواهد ساخت منابع جسمی خود را برای اعمال یک واکنش مناسب به کار بندد.

رانندگی بویژه در مسیرهای طولانی فعالیت خسته کننده ای است که علاوه بر محدود ساختن جسم فرد (ثابت نشستن فرد روی صندلی حین رانندگی به مدت طولانی )، نیاز به حفظ توجه وتمرکز راننده دارد.

بنابراین حتی با کنار گذاشتن سایر عوامل ایجاد خستگی ،تنها فعالیت رانندگی به مدت طولانی هوشیاری وآمادگی فرد را به مرور زمان کاهش داده و موجب بروز علائم خستگی وخواب آلودگی راننده می شود.

در هنگام خستگی ، راننده سرعت لازم برای درک موقعیت پیش آمده و تصمیم گیری مناسب جهت انجام واکنش را نخواهد داشت. در چنین حالتی، انجام واکنش کندتر شده و شخص در انجام واکنش (ترمز گیری یا تغییر جهت….) برای جلوگیری از وقوع تصادف ، ناتوان خواهد بود.

عوامل ایجاد خستگی

۱- کم خوابی

کمبود خواب ، عامل اصلی به خواب رفتن در حین رانندگی است که و زمانی روی می دهد که فرد برای رفع نیازهای بدنی اش به اندازه کافی نخوابیده است و موجب خواب آلودگی در طول روز می شود.نیاز افراد به خواب شبانه متفاوت است. اما به طور متوسط هر شخص ۶تا۸ ساعت به خواب نیازمند است (مدت خواب باافزایش سن کاهش می یابد) .

اگر این نیاز در طول شب برآورده نشود ،آثار کم خوابی در روز بعد به شکل کسالت وخواب آلودگی نمایان می شود وبرزمان عکس العمل، عملکرد ذهن وهوشیاری فرد تأثیر می گذارد. چنانچه کمبود خواب به مدت طولانی ادامه یابد، شخص قادر به کنترل به خواب رفتن غیر عادی خود نخواهد بود و این چرت های کوتاه پشت فرمان خطرات غیرقابل جبرانی را برای اوین بار می­آورد. چنانچه راننده ای در حین رانندگی با سرعتKm/hr 100 به مدت چند ثانیه به خواب رود کنترل وسیله نقلیه خود را در فاصله حدأقل ۱۱۰متری از دست خواهد داد.

۲- خروج از ریتم طبیعی بدن

کانون های کنترل خواب وبیداری انسان در مغز قرار گرفته اند. آنها تحت تابعیت ساعت بیولوژیک درونی انسان قرار دارند. این ساعت بیولوژیک سیکلهای خواب وبیداری را در ۲۴ ساعات شبانه روز، با ریتم منظمی کنترل می کند. به گونه ای که فرد بیشترین احساس خواب آلودگی را در فاصله ۳ تا ۵ صبح و ۳ تا ۵ عصر دارد. در این ساعات بیشتر افراد، کمترین عملکرد ذهنی وجسمی را دارند و همچنین بیشترین تصادف مرتبط با خستگی (خواب آلودگی ) نیز در این ساعات بحرانی اتفاق می افتد و عمدتا نقطه اوج تصادف ساعت ۴ صبح است.

۳- زمان سپری شده بر فعالیت رانندگی

اغلب، هرچه زمان سپری شده بر یک فعالیت بیشتر باشد کیفیت عملکرد شخص برای ادامه آن فعالیت کاهش می یابد. در واقع از انجام فعالیت خسته شده و اگر این فعالیت رانندگی باشد توان تمرکز وقضاوت شخص کاهش یافته و عکس العمل اوکندتر شده و شانس به خواب رفتن شخص در حین انجام فعالیت افزایش می یابد.

نویسنده: سرهنگ “رضا رضایی”- رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان

دانستنی های ضروری برای دارندگان گذرنامه

گروه اجتماعی_دارندگان گذرنامه می بایست قبل از تهیه بلیت سفر به کشور خارجی وضعیت خروج خود را از اداره گذرنامه پلیس استعلام کنند و از در اختیار گذاشتن گذرنامه به افراد غیر جداً خودداری کنند.

۱- دارندگان گذرنامه می بایست قبل از تهیه بلیط برای سفر به کشور خارجی وضعیت خروج خود را  از اداره گذرنامه پلیس در مراکز استان ها و شهرستان ها استعلام کنند.

۲- از همراه داشتن گذرنامه جز در موارد ضروری به دلیل تشریفات طولانی صدور المثنی خودداری کنید.

۳- هیچ گاه اسناد و مدارک هویتی خود  از قبیل گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی را در اختیار دیگران قرار ندهید.

۴- کسانی که در خارج از کشور مرتکب جرم سرقت، کلاهبرداری، خرید و فروش مواد مخدر، ولگردی، فساد اخلاقی شوند از خروج مجددشان جلوگیری خواهد شد.

۵- خروج از کشور به طور غیرقانونی افراد را با تهدیداتی مانند قتل، سرقت، تعرض، سرگردانی در آن سوی مرزها مواجه می‌کند.

۶- عدم توجه به مدت زمان روادید در کشور مقصد مشکلاتی چون بازداشت ، جریمه و محرومیت در اخذ روادید مجدد به همراه دارد.

Ÿ ۷-خروج از کشور بدون گذرنامه و روادید جرم محسوب و مرتکب به حبس و جزای نقدی محکوم می گردد .

۸-Ÿ استفاده از اسناد هویتی و گذرنامه متعلق به دیگری مجازات قانونی دارد .

۹-Ÿچنانچه قصد اخذ روادید  از سفارتخانه‌ها و کنسولگری کشور خارجی را دارید اطلاعات مربوط به چگونگی گرفتن روادید را شخصاً و با مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور مربوطه دریافت کنید.

۱۰-Ÿدر صورتی که سابقه صدور گذرنامه و اخذ روادید از کشورهای مختلف را دارید مشخصات سجلی تقاضای گذرنامه جدید را مطابق سوابق قبلی و اطلاعات ارائه شده به نمایندگی‌های کشور مقصد ( دعوتنامه) ارائه نمایید تا به دلیل مغایرت دچار مشکل نگردید.

۱۱-از اعتماد و سپردن امورات روادید کشورهای مختلف به اشخاصی که در جلوی سفارتخانه‌ها مستقر می‌باشند و حتی به داخل سفارت تردد می‌کنند خودداری گردد. زیرا نتیجه‌ای به جز کلاهبرداری و ارتکاب جرم ندارد.

۱۲-در هنگام مسافرت به خارج از کشور از پذیرش بسته ها و چمدان های اشخاص غیرخودداری گردد. حتی اگر چمدان خالی از البسه و وسایل باشد زیرا امکان سؤاستفاده متصور می‌باشد.

سرهنگ” محمد حسن اسماعیلی” – پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا