تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

تهدید آثار تاریخی؛ دغدغه ای که اصفهان را رها نمی کند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی با حضور در برنامه تلویزیونی از فراز الوند که از شبکه دو سیما پخش می شود، اظهار کرد: تمام تلاش ما رساندن اصفهان به جایگاه واقعی خودش است. اصفهان یک شهر جهانی و قابل مقایسه با شهرهای بزرگ و تاریخی دنیاست.

وی تصریح کرد: یکی از محورهای مهم برنامه ما در شهرداری اصفهان موضوع گردشگری است. در این راستا تلاشمان این بوده که این شهر را به عنوان محور گردشگری ایران معرفی کنیم. 

شهردار اصفهان ادامه داد: در اول آذرماه امسال که اختصاص به روز اصفهان دارد برنامه های خوبی برگزار می شود تا این شهر بتواند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد. در این برنامه میزبان مهمانان داخلی و خارجی خواهیم بود. 

وی در پاسخ به سوال کارشناس شهری برنامه در خصوص وضعیت خطرپذیری اصفهان تاکید کرد: اصفهان در معرض خطر گسل ها نیست اما این خطر برای استان اصفهان وجود دارد. با این وجود اصفهان از دو جهت بافت فرسوده و فرونشست زمین تهدید می شود. زیرا اصفهان دارای مادی های متعدد است و اگر آب در این مادی ها جریان نداشته و در زمین نفوذ نکند احتمال اینکه زمین دچار فرونشست بشود وجود دارد و چنین خطری از خطر زلزله کمتر نیست. 

نوروزی با بیان اینکه اصفهان دارای ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده است، افزود: باید این بافت ها ترمیم و اصلاح شود. بیش از ۵۰۰ هکتار از آن بافت فرسوده تاریخی است که نمی شود آن ها را بازسازی کرد بلکه باید آن را ترمیم کرد. با توجه به سیاست های دولت برای احیای بافت های فرسوده و کارآمد کردن آن ها بخشی از کار شروع شده و به دنبال این هستیم تا بافت های فرسوده از این حالت بیرون بیاید. 

وی با بیان اینکه برای احیای این بافت ها اقداماتی شده است، افزود: هر احیایی مشارکت مردم را می طلبد. یکی از شعارهای اصلی ما نیز مشارکت مردم بوده که امیدواریم با همکاری آنها و سرمایه گذاران بتوانیم اصفهان را به عنوان یک شهر مهم تاریخی از خطری که آن را تهدید می کند رها کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به روز شهرهای جهان، تاکید کرد: جلسه ای تخصصی را در خصوص شهرهای تاب آور به عنوان تنها شهر در ایران برگزار کردیم. سیاست ما در راستای تاب آوری شهر برای یک زندگی بهتر و آسایش و رفاه عمومی شهروندان است.

وی بیان داشت: بدترین دردی که به جان اصفهان افتاده این است که زاینده رود، زنده نیست. همه باید به این موضوع ملی توجه کنند. شهرداری اصفهان به عنوان بزرگترین حقابه بر به این موضوع توجه ویژه ای دارد. زاینده رود نیاز دارد از ابتدا تا انتهای آن که تالاب گاوخونی است آب در آن جریان داشته باشد. اگر به این تالاب آب نرسد ریزدانه ها شهر اصفهان را تهدید می کنند. آثار تاریخی اصفهان نیز بدون آب در معرض خطر است.  

نوروزی گفت: از همه مقامات تقاضا دارم کمک کنند تا تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ ساخته شود. اگر این اتفاق نیفتد بزرگترین دستاورد شهرهای تاریخی ایران یعنی اصفهان در معرض تهدید قرار می گیرد. هر فردی که می تواند در این خصوص باید کمک کند. همین جا از همه شهرسازان، معماران، متخصصان و افراد خلاق می خواهم راهکارهای خود را به ما بگویند که در وضعیت خشکسالی چگونه می شود اصفهان را حفظ کرد. چون اصفهان بر مبنای وجود زاینده رود ساخته شده و بدون وجود زاینده رود آسیب می بیند. هیچ لحظه ای نیست که این دغدغه ما را رها کند. این که در نبود زاینده رود بزرگ ترین دستاوردهای میراثی کشور در معرض خطر است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص منظر و سیمای شهری اصفهان ادامه داد: نحوه شهرسازی در اصفهان آیین نامه و ضوابط مربوط به خود را دارد که در کمیسیون ماده پنج نیز تصویب شده است. در بافت تاریخی اصفهان باید حداقل ۶۰ درصد از نماها آجر و در مکان های دیگر نباید بیش از ۲۰ درصد سنگ باشد و اگر تخلفاتی صورت گرفته باید آنها را مورد توجه قرار داد.

نوروزی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۱ کیلومتر قطار شهری در خط یک مترو از شمال اصفهان به جنوب می رود. خط دو قطار شهری اصفهان نیز آغاز شده و اکنون ۴ ایستگاه در حال احداث است. ایستگاه پنجم و ششم قرار است به زودی شروع شود. این خط حدود ۲۱ کیلومتر است که کار احداث ۱۴ کیلومتر آن به سرعت از چند نقطه آغاز شده است.   

نوروزی با بیان اینکه مشکلات مالی برای شهرداری وجود دارد، تصریح کرد: با وجود مشکلات مالی موفق شدیم ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای مترو به فروش برسانیم و در حال حاضر برای خط دو اعتبار لازم وجود دارد. اگرچه سال گذشته برای هر کیلومتر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه صورت می گرفته و امسال باید برای همان یک کیلومتر ۴۰۰ میلیارد هزینه شود که این موضوع کار را بسیار سخت کرده است. 

وی در ادامه با اشاره به خط سوم قطار شهری اصفهان، گفت: قرار است برای این خط کنسرسیومی تشکیل شود. این خط از میدان آزادی شروع شده و امیدواریم به ذوب آهن و فولادمبارکه نیز سرویس دهد. در این مسیر نیازمند کمک همه ارگانها هستیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: تصمیم گیری برای عبور خط یک مترو از زیرچهارباغ مربوط به سالیان گذشته است و متولی امر دیگران بوده اند. با بررسی های صورت گرفته مراقبت های ویژه صورت گرفته تا به سی و سه پل آسیب نرسد. میلیاردها تومان هزینه شده و به گونه ای زیر ریل ها اقدامات فنی و لرزه سنجی صورت گرفته که خطری در این خصوص وجود نداشته باشد. با این وجود من خودم جزو کسانی بوده ام که منتقد عبور مترو از زیر چهارباغ و کنار سی و سه پل بوده ام.

وی با اشاره به پیاده راه کردن چهارباغ اضافه کرد: این خیابان از چهار یا ۵ دهه قبل بر اساس طرح تفصیلی که وجود داشته قرار بوده پیاده راه شود که ایده درستی نیز بوده است. با این وجود شرایط خاصی مانند افکار عمومی و مسائل اجتماعی اجازه این کار را نمی داده است. پیاده راه کردن چهارباغ پیش از آمدن من به شهرداری اصفهان آغاز شده بود اما ادامه آن کار سنگینی بود.

نوروزی گفت: میراث فرهنگی بر اجرای این طرح نظارت کرده است. شورای عالی چهارباغ با حضور کارشناسانی متشکل از باستان شناسان، میراث فرهنگی، معماران،‌ کارشناسان فضای سبز،‌ کارشناسان ترافیکی و بخش خصوصی تشکیل شده است. میراث فرهنگی واقعا مانند یک پاسدار، بر این طرح نظارت داشته است تا آرزوی ۴۰ ساله شهر اصفهان محقق شود.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص نبود سرویس های بهداشتی در خیابان چهارباغ به عنوان یک محور گردشگری، تصریح کرد: در حدود ۴۰ جلسه هم اندیشی با گروه های مختلف در اصفهان برگزار کردیم. در یکی از این جلسات در موضوع گردشگری، همین موضوع اشاره شد که گردشگران از نبود سرویس های بهداشتی گله دارند که این موضوع مدنظر است.

وی با بیان اینکه برای چهارباغ اهداف بسیار خوبی داریم، خاطرنشان کرد: قصد داریم کاری کنیم که هر فردی که به این مکان قدم می گذارد بتواند چندین ساعت را با خانواده بگذارند. برای بافت میانی چهارباغ هیچ عجله ای در کار نیست. قرار است اینجا به یک محور مهم گردشگری تبدیل شود و کار با ظرافت و توجه به حساسیت های موجود، پیش می رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا