شهر و جامعهعناوین اخبار

بسته خبری و حوادث روز پلیس استان اصفهان

سرهنگ “حسن یاردوستی” فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر انفجار کپسول گاز در یک مغازه تعمیرات لوازم برقی بلافاصله ماموران گشت انتظامی به محل اعزام شدند .

وی بیان داشت : ماموران هنگامی که به محل اعزام شدند مشاهده کردند در اثر انفجار کپسول گاز ،این مغازه کامل سوخته و ۳ نفر نیز مصدوم شده اند.

این مقام انتظامی تاکیدکرد : با حضور ماموران آتش نشانی و امدادرسانی پلیس، آتش مهار و مصدومان حادثه نیز توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان ضمن توصیه به شهروندان در استفاده از وسایلی که نیاز به هوشیاری و احتیاط کامل دارند خاطر نشان کرد : خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته و پرونده به مرجع قضائی ارسال شده است .#

کلاهبرداری از شهروندان این بار از طریق فروش اینترنتی مقاله

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس فتای استان از دستگیری فردی که با درج آگهی جعلی فروش مقاله آماده از شهروندان کلاهبرداری می کرد خبر داد.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت :در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه با هدف خرید مقاله در یکی از سایت های اینترنتی از وی کلاهبرداری شده است، بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان داشت: شاکی پس از مشاهده آگهی فروش انواع مقاله آماده با شخص آگهی دهنده تماس برقرار کرده و درخواست خرید می کند که فروشنده تقاضای واریز وجه مربوطه را می کند.

وی با اشاره به اینکه خریدار وجه را به حساب فروشنده واریز می کند و فرد فروشنده دیگر تلفن خود را جواب نمی دهد افزود: این پرونده سه شاکی دیگر نیز داشته که بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت و متهم در اسرع وقت شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ مرتضوی در پایان توصیه کرد: سایت‌های تبلیغاتی انجام معامله را در بستر فیزیکى بر عهده خریدار و فروشنده واگذار کرده‌اند، بنابراین شهروندان باید پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرفین معامله هرگونه تبادل وجهى را به صورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند، همچنین ‌به منظور پیشگیری از وقوع این گونه جرایم از هویت فروشنده مطلع گشته و از واریز هرگونه وجه خودداری کنند.

تصادف در محور بوئین و میاندشت

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راه استان از برخورد یک دستگاه سمند با گاردریل کنار جاده در محور “داران-بوئین و میاندشت” و فوت ۲ سرنشین خودرو و مجروح شدن راننده آن خبر داد.

 

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : روز گذشته ماموران پلیس راه “دامنه” از تصادف سمند با گاردریل در محور “داران – بوئین و میاندشت ” مطلع و بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه، ۲ سرنشین خودرو در دم فوت و راننده آن نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

رئیس پلیس راه اصفهان بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راه دامنه عدم توجه به جلو توسط راننده اعلام شده است .#

توقیف ۹ دستگاه خودرو و موتور سیکلت در تیران و کرون

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “تیران و کرون” از توقیف ۹ دستگاه خودرو و موتور سیکلت و دستگیری ۳ نفر در اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف خبر داد.

سرهنگ “علی صادقی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت :در پی وقوع چند مورد مزاحمت برای شهروندان و دانش آموزان توسط موتور سیکلت سواران، طرح برخورد با موتورسیکلت سواران به اجراگذاشته شد.

سرهنگ صادقی در ادامه افزود در اجرای این طرح تعداد هشت دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه خودرو توقیف و سه نفر از مزاحمان نیز دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان در پایان از شهروندان خواست در اجرای طرح هایی که به منظور ارتقاء امنیت عمومی شهرستان انجام می شود، با نیروی انتظامی همکاری نموده و موارد مشکوک را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

کشف انبار میلیاردی کالای قاچاق در اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس آگاهی استان از کشف انبار حاوی محموله های خارجی قاچاق به ارزش ۳ میلیارد ریال در عملیات کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز این پلیس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” سعید سلیمیان” اظهار داشت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان اصفهان در ادامه برنامه های مقابله ای خود از نگهداری کالاهای خارجی قاچاق در یکی از انبارهای سطح شهر اصفهان مطلع و بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: کارآگاهان پس از انجام تحقیقات لازم و کسب اطمینان از درستی موضوع طی هماهنگی با مقام قضائی از انبار مذکور بازدید به عمل آوردند که در نتیجه این عملیات تعداد۱۷۶ شیشه روغن زیتون، ۷۵۰ قوطی داروی بدن سازی، ۵۱کیسه فلفل سیاه و ۵ هزار و ۹۰۴ بسته ادویه هندی که همگی فاقد هرگونه مدارک گمرکی و به صورت قاچاق وارد شده بودند کشف شد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: ارزش کالاهای خارجی کشف شده در این عملیات برابر اعلام کارشناسان مربوطه ۳ میلیارد ریال برآورد شده است.

سرهنگ سلیمیان با اشاره به پلمپ انبار با دستور مقام قضائی اظهار داشت: در این رابطه یک فرد متخلف دستگیر و همراه پرونده تحویل مراجع قضائی شد.

آسیب های عدم مهارت “نه” گفتن

گروه اجتماعی _ یکی از مهارت هایی که امروزه در کاهش جرم و روی آوردن به گروه های بزهکاری مؤثر و مفید واقع می شود، مهارت “نه” گفتن است که در تمام عرصه های زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و … تاثیر بسزایی دارد.

 

برخی مهارت ها در زندگی نقشی اساسی و مهم را در ساختن یک فرد واقعی به لحاظ روانی و اجتماعی ایفا می کنند. این مهارت ها لازمه زندگی فردی به شمار می رود و نبود آن در زندگی نوعی ضعف به شمار می رود.

یکی از مهارت هایی که امروزه در کاهش جرم وروی آوردن به گروه های بزهکاری مؤثر و مفید واقع می شود، مهارت “نه” گفتن است که در تمام عرصه های زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و … تاثیر بسزایی دارد. افرادی که این مهارت را در خود تقویت می کنند، به لحاظ روانی و اجتماعی افراد سالمی هستند که در سخت ترین و بحرانی ترین مسائل به انحرافات کشیده نمی شوند و توان رد کردن هر آسیبی را دارند.

دوران کودکی بهترین مقطع برای آموزشی مهارت “نه” گفتن به شمار می آید و هر خانواده ای موظف است این رفتار را در کودک خود تقویت کرده و رشد دهد چرا که آینده و بزرگ سالی فرزندان خود را از این طریق تضمین می کنند و اغلب افرادی که در هر موقعیتی می سنجند که “نه” بگویند یا آن خواسته را بپذیرند، به طور قطع منطقی اصولی را در عرصه های مختلف زندگی خود به کار می گیرند که کمتر مورد لغزش و آسیب قرار می گیرند.

پدرو مادر مشوقان اصلی به حساب می آیند که باید این شاخصه مهم را در فرزندان خود از سن کم رشد دهند. افراد ضعیف به لحاظ شخصیتی که مهارت “نه” گفتن ضعیفی دارند، به راحتی جذب هر خطا و انحرافی می شوند، چون قدرت تشخیص خوب از بد را هیچ وقت یاد نگرفته اند.

دکتر “عزت الله کردمیرزا”، روان شناس و مدرس دانشگاه در کتاب آموزش مهارت کنترل خشم برای جوانان پرخاشگر با هدف پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر می گوید: زندگی اجتماعی مستلزم رعایت برخی قواعد است که بتوان در این قانون دو سویه هم حقوق دیگران و هم حقوق خود فرد مورد رعایت قرار گیرد، یکی از شاخصه ها و فاکتور های مهم در یک زندگی اجتماعی سالم آموختن مهارت “نه” گفتن است.

از این رو وقتی یک فرد به انجام برخی امور رضایت ندارد، در مقابل، پاسخ منفی می دهد و این مهارت باعث می شود افراد کمتر درگیر آسیب های اجتماعی شوند. افراد برای مقابله کردن با یک درخواست ممکن است رفتار هایی از قبیل رفتار انفعالی از خود نشان دهند، یعنی قصد بیان کردن “نه” را ندارند، اما به آن عمل نمی کنند و ممکن است زمانی که در عمل انجام شده قرار می گیرند، دچار تنش و تشنج روانی شوند.

دومین رفتاری که از خود بروز می دهند، رفتار پرخاشگرانه است که به سوی فرد مقابل، تهاجم کرده و رفتار های نا مناسبی را از خود نشان می دهند و در برخی موارد هم دیده می شود که افراد هیچ کدام از این روش ها را انتخاب نمی کنند و خیلی منطقی و آرام و قاطعانه پاسخ نه می دهند و دلیل این کار را نیز عنوان می کنند که در چنین شرایطی فرد قدرت مهارت “نه” گفتن را داشته و این روند را در خود تقویت می کند که این رفتار همان رفتار سالمی است که باید در فرد نهادینه شود.

“نه” گفتن در انسان مهارتی است که از دوران کودکی مورد آزمون و خطا قرار می گیرد، به این معنا که کودک در نخستین مرحله رشد روانی خود که بین سنین ۲تا ۳ سالگی است، “نه” گفتن را با سرپیچی کردن از خواسته های والدین به صورت کودکانه آغاز می کنند که در این مرحله خیلی از خانواده ها تصور می کنند فرزندشان لجباز شده است، اما غافل از اینکه کودک در حال محک زدن یکی از مهم ترین توانمندی های خود است که در دوران بزرگسالی نقش عمده ای در شکل گیری شخصیت و سلامت روابط او دارد، یعنی به همان اندازه که سخن گفتن و باز شدن زبان کودک مهم است، به کارگیری بجا از کلمات و مهارت کلامی مناسب در موقعیت های اجتماعی به مراتب مهم تر از آن تلقی می شود.

اما خانواده ها به واسطه نا آگاهی از این پدیده تحولی با کودک به مقابله یا حتی گاهی به تنبیه بر می خیزند و این مهارت اساسی را با تنبیه سرکوب می کنند، “نه” گفتن یکی از جمله مهارت های زندگی است که باید آن را اکتساب کرد. مجموعه مهارت های زندگی عبارتند از خودآگاهی، توانایی برقراری ارتباط و ارتباط موثر، توانایی انتقاد کردن و مورد انتقاد قرار گرفتن، توانایی تصمیم گیری، توانایی حل مساله، توانایی کنار آمدن با فشارآور های زندگی، توانایی مقابله با فشار همسالان و دوستان و مقابله با هیجانات، از این رو همانطور که افراد مطلع هستند، “نه” گفتن تقریبا بخش عمده ای از این مهارت نهفته است و افرادی که نه گفتن را یاد نگرفته اند، نمی توانند تصمیم درست بگیرند.

این دسته افراد که مهارت “نه” گفتن را نیاموخته اند، نمی توانند مشکلات خود را حل کنند و در برابر فشار های هم سالان و فشار های زندگی کنترل خود را نمی توانند حفظ کنند، بنابراین “نه” گفتن که نشانگر قاطعیت و جرأت ورزی در انسان است، در رشد شخصیت اثر جدی دارد. افرادی که “نه” گفتن را بجا استفاده می کنند، خودشان را در برابر پرخاشگری یا تخریب مصون می کنند، یعنی با گفتن “نه” در جای مناسب نسبت به خشم دیگران خود را حفظ می کنند و اجازه نمی دهند دیگران آنها را به اشتباه درک کنند.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد انسان هایی که “نه” گفتن را خوب یاد گرفته اند، انسان هایی هستند که خودشان و هم انسان های دیگر را خوب و منطقی ارزیابی می کنند و یاد گرفته اند مطابق منطق و توان خود به دیگران تعهد داده و از پذیرش مسوولیت هایی خارج از توان خود پرهیز کنند. به عبارتی دیگر فرد منطقی آسایش ذهنی خود را در صداقت، رک بودن و … جستجو می کند.

باید اذعان کرد که این مهارت مهم اگر بجا و به موقع مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است منتهی به پذیرش مسئولیت هایی خارج از توان فرد شود و چون فرد اعتماد به نفس لازم برای گفتن واقعیت را ندارد، وارد یک چرخه معیوب می شود، یعنی برای جبران یک دروغ مجبور می شود دروغ های بزرگ تر گفته و برای جبران یک رفتار اشتباه مجبور می شود اشتباهات سنگین تری را انجام دهد، در نتیجه وارد چرخه ای می شود که او را به طرف رفتار های مخرب هدایت می کند.

این تخریب آنقدر جدی است که در پاره ای از موارد در برابر پیشنهاد های آسیب زا پیشنهاد مصرف مواد مخدر یا رفتارهای پر خطر توان نه گفتن خود را از دست می دهند و بدون برنامه ریزی قبلی ممکن است وارد رفتارهای بزهکارانه و مخرب شود. فردی که در یک موقعیت مبتنی بر فشار های روانی است و بدون فکر نسبت به عواقب رفتار خود صرفاً به این دلیل که نمی تواند نه بگوید یا توان مقابله با فشار های روانی و گروهی را ندارد، اقدام به تجربه رفتار هایی می کند که می تواند نتایج جبران ناپذیری را به بار بیاورد، بزهکاری یا رفتار های مجرمانه نیز در طیف اینگونه رفتار ها قرار می گیرد.

تهیه و تنظیم: ستوان یکم رسول آکوچکیان؛ کارشناس معاونت اجتماعی- اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا