شهر و جامعهعناوین اخبار

مشاور قلابی با دریافت بیعانه از شهروندان کلاهبرداری می کرد/کشف مواد افیونی در اصفهان/این بار حادثه رانندگی مرگ کودکی ۵ ساله را رقم زد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی ” رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان  بیان داشت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی تحت عنوان مشاور وی را فریب داده و با دریافت مبلغ ۵ میلیون ریال از او کلاهبرداری کرده است، بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکیه در اظهارات خود افزود مدتی پیش در یکی از شبکه های اجتماعی یک آگهی با عنوان مشاوره رایگان در زمینه های مختلف زیر نظر بهترین روانشناسان و روانپزشکان مشاهده کردم که به منظور اخذ نوبت مبالغی را به عنوان بیعانه به حساب شخص آگهی دهنده واریز کردم، ولی پس از آن نه تنها خدماتی دریافت نکردم بلکه وی از پاسخگویی به تماس نیز امتناع کرد.

سرهنگ مرتضوی در این رابطه گفت: با انجام اقدامات تخصصی و اخد دستور مقام قضائی متهم شناسایی و در یک عملیات پلیسی دستگیر شد.

وی افزود: متهم که همراه با مدارک جعلی مشاوره دستگیر شد در بازجویی های صورت گرفته مشخص شد هیچ تخصص و مدرکی در حوزه مشاوره نداشته و در اعترافات خود انگیزه خود را کلاهبرداری و کسب درآمد عنوان داشت.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: شبکه های اجتماعی محل امنی برای خرید کالا و دریافت خدمات نیست به طوری که فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند دریافت مجوزهای لازم جهت فعالیت خود هستند که این مشخصه مجوز فعالیت، به واسطه دریافت enamad در سایت مشخص می‌گردد. بنابراین شهروندان باید پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرفین معامله هرگونه تبادل وجهى را به صورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند، همچنین ‌به منظور پیشگیری از وقوع این گونه جرایم از هویت فروشنده مطلع گشته و از واریز هرگونه وجهی حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری کنید.

***کشف مواد افیونی در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۱۱۲ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک کامیون خبر داد.

سرهنگ”غلامحسین صفری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران مبارزه با موادمخدر ، حین کنترل خودروهای عبوری در ایستگاه بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” به یک دستگاه کامیون ظنین شده و دستور ایست صادر کردند.

سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان تصریح کرد: در بازرسی از این خودرو ۱۱۲ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک که در اطاق بار جاساز شده بود کشف شد.

به گفته سرهنگ صفری ، در این رابطه یک سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شد.#

این بار حادثه رانندگی مرگ کودکی ۵ ساله را رقم زد

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از تصادف یک دستگاه وانت نیسان با کودکی ۵ ساله و فوت کودک خبر داد.

سرهنگ “رضا رضایی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف یک نیسان با کودکی ۵ ساله در شهرستان “مبارکه” ، بلافاصله ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه کودک ۵ ساله به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده بود.

این مقام انتظامی بیان داشت : کارشناسان تصادفات رانندگی علت وقوع این حادثه رانندگی را عدم توجه به جلو توسط راننده اعلام کرده اند .

سرهنگ رضا رضایی در ادامه خاطر نشان کرد: در این نوع تصادفات که رانندگان به جلو توجه ندارند اصولا یا در حال استعمال دخانیات، مصرف خوراکی وآشامیدنی و یا در حال استفاده از وسایل وتجهیزاتی اند که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده می شود که رانندگان محترم می بایست در هر صورت هنگام رانندگی و عبور از خیابان به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.

***کشف کالای قاچاق در شهرضا

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین بابا کلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت هیوندای مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این کامیونت، یک دستگاه یخچال، یک دستگاه ماشین ظرفشوئی، دو دستگاه ماشین لباسشوئی، ۲دستگاه کولر گازی خارجی فاقد مدارک معتبر گمرکی کشف شد.

سرهنگ بابا کلانی بیان داشت: ارزش کالای کشف شده توسط کارشناسان مربوطه ۲۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده کامیونت دستگیر و برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

***سرعت عمل گشت انتظامی سارق اماکن خصوصی را غافلگیر کرد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان تیران و کرون از دستگیری یک سارق اماکن خصوصی حین سرقت خبر داد.

سرهنگ “علی صادقی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام شهروندان مبنی بر حضور فردی مشکوک در منطقه صنعتی شهرستان “تیران و کرون” ، سریعا واحد گشت انتظامی به محل اعزام و فرد مورد را مشاهده کردند.

سرهنگ صادقی در ادامه افزود :پس از بررسی دقیق مشخص شد این سارق تحت پوشش خریدار ضایعات در مناطق صنعتی و کارخانه جات اقدام به سرقت میکرد که توسط ماموران دستگیر و قطعات یدکی فلزی کارخانه های سنگبری از وسایل وی کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تیران و کرون در پایان اعلام داشت این سارق با تشکیل پرونده قضائی به مراجع قضائی تحویل داده شد و اموال کشف شده نیز به مالک بازگردانده می شود.

***دستگیری سارقان دستگاه بالابر در تیران و کرون

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان تیران و کرون از دستگیری۲ سارق حرفه ای یک دستگاه بالابر و کشف آن در کمتر از نیم ساعت خبر داد.

سرهنگ”علی صادقی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت در پی تماس تلنفی یکی از شهروندان مبنی بر سرقت یک دستگاه بالابر سریعا واحد گشت انتظامی به محل اعزام و پس از انجام تحقیقات لازم مشخصات سارقان و خودروی آنها به تمامی واحد های گشتی اعلام شد.

سرهنگ صادقی در ادامه افزود: پس از گشت زنی واحد گشت در خیابان های اطراف، خودروی نیسان حامل وسایل سرقتی مشاهده و با تدابیر پلیسی و اقدامات قانونی خودرو متوقف شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: در این خصوص ۲ سارق دستگیر شدند که در بازجوئی های پلیس به سرقت یک دستگاه بالابر اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان در پایان از تحویل متهمان به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد : نیروی انتظامی اجازه جولان و فعالیت به مخلان نظم و امنیت جامعه هرگز نخواهد داد و با این افراد برخورد قاطع و قانونی می شود.

دستگیری سارقان احشام وکشف ۲۰۰ رأس دام سرقتی درخمینی شهر

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر از دستگیری ۲ سارق احشام وکشف ۲۰۰ رأس دام سرقتی توسط مأموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی وقوع یک مورد سرقت احشام در یکی از شهرستانهای همجوار و انتقال احشام به این شهرستان موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی کلانتری۱۵ “کوشک” با انجام یکسری اقدامات تخصصی و خاص موفق شدند ۲ سارق را در این زمینه شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کنند.

سرهنگ جعفری نژاد با بیان اینکه در بازرسی از مخفیگاه سارقان ، تعداد ۲۰۰ راس گوسفند سرقتی کشف شد ، اظهار داشت: در این خصوص پرونده تشکیل و متهمان به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ جعفری نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در کنار برخورد قاطعانه ی پلیس با مجرمان و سارقان ، دامداران و صاحبان احشام نیر می بایست به توصیه ها و هشدار های پلیس توجه کنند و محل نگهداری احشام را به سیستم های پیشگیری از سرقت مانند دزدگیر مجهز کرده و از ورود افراد غریبه که تحت عنوان مشتری دام به شما مراجعه می کنند به محل نگهداری احشام خودداری و هر گونه اخبار و موارد مشکوک را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

***پرخاشگری در رانندگی

گروه استان ها_اصفهان_ راننده پرخاشگر، راننده ای است که با توسل به درگیری و خشونت، قصد انجام اعمال خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی را دارد.

اعمالی همچون تغییر مسیر ناگهانی و خطرناک، سبقت غیر­مجاز، عدم رعایت فاصله مناسب طولی و عرضی، بوق زدن های مکرر، استفاده از نور بالا برای تنبیه دیگران، حرکت سریع و تعقیب و گریز خودرویی، سرعت های نابجا، مانور و تغییر مسیر به طور مکرر، اشغال طولانی خط سبقت، ترمز های ناگهانی و مکرر.

انحراف از مسیر اصلی و عبور از خط متقابل برای رهایی از ترافیک غیر روان و قانون شکنی های مکرر و سایر رفتارهای ناپسند همراه با فحاشی و هتاکی به دیگران که در کارنامه رانندگی افراد پرخاشگر، کاملا مشهود است.

از عوامل موثر در بروز رفتار پرخاشگرانه رانندگان می­توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- صرف زمان و معطلی در کندی ترافیک.

۲- نا آشنایی با مسیر و راه .

۳- عدم مهارت در رانندگی.

۴- آلودگی صوتی موجود در محیط.

۵- مشکلات روانی راننده.

۶- نابسامانی ترافیک.

۷- تاثیر آلودگی هوا بر سیستم عصبی

عوامل مذ­کور، به طورمجزا یا توامان باعث بروز عکس العملهای نامناسب و یا کاهش توانایی فکری و جسمی راننده خواهند شد.

رانندگی فی النفسه یکی از مواردی است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار می کند و تقریبا می توان گفت که ابعاد فرهنگی رشد اجتماعی ومیزان ادب و علاقه او را به همنوعان نشان می دهد.

نیاز راننده به داشتن فرهنگ وتجربه بالا و اطلاعات کافی از مسائل قانونی وفنی، همانا مقوله ای ضروری برای نشان دادن عکس العملهای مناسب می باشد.

کودک و اینترنت ؛ فرصت یا تهدید؟

گروه استان ها _ اینترنت می‌تواند هم کودکان را سرگرم کند و هم بر مهارت‌های آنها بیافزاید. اما باید بدانیم از چه زمانی استفاده از آن مجاز است و چگونه می توانیم فرزندانمان را از آسیب ها و خطرات اینترنت محافظت کنیم.

کودکان و نوجوانان ما از همان دوران ابتدایی زندگی با اینترنت، موبایل، تبلت و رایانه آشنا شده و مهارت لازم برای استفاده از این ابزارها را کسب کرده اند اما آنچه موجب نگرانی والدین و مربیان است عدم رشد ذهنی آنها برای کسب آمادگی و مهارت برای مواجهه با آسیب های فضای مجازی و گرفتار نشدن در دام سودجویان و تبهکاران است.

بنابر این والدین و مربیان وظیفه دارند تا با تلاش برای اقزایش سواد رسانه ای و مهارت های فنی و علمی کودکان به موضوع کودک و اینترنت توجه بیشتری داشته باشند و در کنار این نیز، فعالان حوزه فضای مجازی و تولیدکنندگان محتوا نیز این وظیفه مهم اجتماعی را بر عهده دارند که کودکان و نوجوانان را نیز به عنوان قسمت اعظمی از مخاطبان خود به رسمیت شناخته و برای این قشر حساس جامعه محتوای مناسب تولید کنند.

کودک و اینترنت

واقعیت این است که اینترنت می‌تواند هم کودکان را سرگرم کند و هم بر مهارت‌های آنها بیافزاید. اما باید بدانیم از چه زمانی استفاده از آن مجاز است و چگونه می توانیم فرزندانمان را از آسیب ها و خطرات اینترنت محافظت کنیم.

ناگفته نماند که امروزه اینترنت به راحتی می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. شبکه‌های اجتماعی راهی برای برقراری ارتباط میان غریبه‌ها با کودکان است. بنابر این نحوه استفاده کودک یا نوجوان از اینترنت در هر سنی باید متفاوت باشد و والدین، به اقتضای سن هر کودک، به او دسترسی های متناسب را بدهند.

لزوم استفاده از ابزارهای کنترلی مناسب

پدران و مادران می توانند با استفاده از تبلت های مخصوص کودکان و نوجوانان یا سیم کارت های کودکان، نظارت خود بر فعالیت های مجازی فرزندان خود را مؤثرتر کنند. سیم کارت کودک این ویژگی را دارد که کارتون ها و انیمیشن های پخش شده از تلویزیون را در اختیا کودک بگذارد یا اگر وی تمایل به استفاده از اینترنت دارد، صرفاً از محتوای مطلوب سن خود بهره مند شود و این سیم کارت در افزایش تمایل کودک به انجام کارهای مدرسه ای نیز بسیار مؤثر است.

قراردادن رایانه در محل پر رفت و آمد منزل، یکی از راه های کنترلی است چرا که والدین می توانند بر رفتار فرزندان در استفاده از رایانه نظارت داشته باشند. به کودکان خود این آگاهی را بدهیم که اگر دیگران به ما دقت داشته باشند و بخواهند کنار ما باشند بسیار خوب است. در کنار شما بودن یعنی اینکه شما فرد مهمی هستید که باید به شما دقت شود یعنی شما فردی هستید که نگرانتان هستند.

همانطور که حضور پلیس در خیابان نشان می دهد که آدم ها برای پلیس ارزشمند هستند و باید از آنها مراقبت و محافظت شود. پلیس کمک خواهد کرد که آدم ها و ماشین ها بهتر و راحت تر در خیابان ها رفت و آمد کنند و کسی برای دیگری مزاحمت ایجاد نکند. برای اینکه پلیس بتواند به آدم ها کمک کند لازم است در کنار آنها باشد و آنها را ببیند.

کودک و اینترنت به عنوان یک دغدغه جهانی

نحوه فعالیت کودکان در فضای مجازی و اینترنت، دغدغه‌ای جهانی است و به همین دلیل کمپانی‌های بزرگ ازجمله گوگل به این عرصه گام گذاشته‌اند. مدیران گوگل معتقدند توسعه سواد دیجیتال برای کودکان از همان سنین پایین امری بسیار ضروری است و به آنها کمک می‌کند تا به‌دنبال محتوای مناسب در فضای مجازی باشند. این موضوع در کنار تولید محتوای متناسب با فرهنگ و روند زندگی و نیاز کودکان در هر منطقه و کشوری باعث می‌شود که کودکان عملاً در معرض آسیب کمتری قرار بگیرند.

لزوم بومی سازی در تولید محتوای آموزشی

واضح و مبرهن است که آنچه گوگل یا سایر کمپانی های بزرگ برای کودکان غربی مناسب می دانند، لزوماً با باورهای دینی ایرانیان منطبق نیست و برای حفظ فرزندان خود در مسیر ارزش های اسلامی نباید آن ها را با روش ها و ارزش های غربی آموزش دهیم.

همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) نیز فرمودند، “محتوای آموزشی کشور باید درونزا و اسلامی باشد” از این رو، نیاز کودکان به اینترنت و خوراک آموزشی آن ها باید از داخل و به صورت بومی مهیا شده و در اختیار آن ها قرار گیرد.

بی تردید ،تولید محتوا برای کودکان هزینه بر است و از این‌رو تولیدکنندگان به طراحی و ساخت آثار ساده روی می‌آورند اما کودک امروزی برخلاف نسل قدیمی با وجود محتواهای جذاب خارجی با یک انیمیشن، بازی و ویدئو ساده راضی نمی‌شود.

تولید محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی باید مناسب سن کودک باشد و با سرمایه‌گذاری و تبلیغات کافی تولید شود.در ایران محتواهای متنی خوبی در حوزه کودک تولید شده اما کودکان دیداری هستند و با تصویر ارتباط برقرار می‌کنند از این رو به انیمیشن، ویدئو و گیم‌های جذاب علاقه دارند.

مراقبت از امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

یکی از اقدامات بسیار خوبی توسط پلیس فتا ی ناجا برای مراقبت از امنیت کودکان و نوجوانان در اینترنت بکارگرفته شده به طوری که همه ساله با آغاز سال تحصیلی کارشناسان این پلیس در مدارس حضور گسترده پیدا کرده و به آموزش و آگاه سازی دانش آموزان در خصوص نحوه استفاده از فضای مجازی و آشنایی با آسیب ها و تهدیدات پیش روی آنها در این فضا می کنند.

با این حال، نگاهی به برخی از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا نشان می دهد که سن بزهکاران و بزه دیدگان فضای مجازی در حال نزول است و اهمیت و ضرورت توجه بیشتر و الدین به این مسئله را نشان می دهد. بسیاری از کودکان و نوجوانان از روی کنجکاوی و سرگرمی وارد سایت ها و شبکه هایی می شوند که باعث بروز آسیب ها و مشکلاتی برای خودشان می شود و این نشان می دهد که باید از طریق پدران و مادران و مربیان آموزشی توجیه شوند که همانند فضای واقعی به ورود به هر جایی در فضای مجازی و مشاهده تصاویر، فیلم ها و متن ها نیستند.

نویسنده: سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نگاهی به ریشه ها و دلایل قانون گریزی و راه کارهای پیشگیری از آن

گروه اجتماعی_ قانون گریزی به عنوان یک رفتار نابهنجار اجتماعی، معضل بنیادین بسیاری از جوامع کنونی به شمار می آید که ریشه در عوامل بسیاری دارد و این عوامل ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد.

امروزه قانون گریزی پدیده اجتماعی جهانی است؛ اگر چه جوامع انسانی بر حسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود با انواع متفاوتی از آن روبرو هستند اما این موضوع با توجه به نوع جامعه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از قرن نوزدهم تا به امروز مسائل و مشکلات شهرها به عنوان سکونتگاه اکثر مردم جهان افزایش چشمگیری یافته است. مسائل و مشکلاتی مانند: مهاجرت، افزایش جمعیت، ترافیک، آلودگی های هوا، جرایم، بزهکاری، قانون گریزی و .. نیازمند اصلاح هستند. بدین طریق شهرها امروز به یکی از مهمترین جایگاه های اساسی تحقیق در مسائل اجتماعی تبدیل شده اند. قانون گریزی در جامعه موجب ایجاد یک جامعه نابهنجار شده و آشفتگی اجتماعی را در جامعه به وجود می آورد.

مفهوم قانون گریزی

قانون گریزی رفتاری است که به منظور مخالفت با قوانین رسمی جامعه انجام می گیرد و قانون گریز کسی است که با رفتار خود به صورت آگاهانه و از روی عمد قوانین رسمی جامعه را زیرپا می گذارد.

انواع قانون گریزی

با توجه به این که همه افراد جامعه در طول زندگی خود از چند قاعده رسمی تخطی می کنند و کسانی هم هستند که همیشه قوانین را نادیده می گیرند، بنابراین قانون گریزی به دو دسته زیر تقسیم می شود:

۱-قانون گریزی سخت: به هر نوع رفتاری که قوانین رسمی جامعه را نادیده گرفته و دارای ویژگی خشونت آمیز، دائمی و همراه با مجازات شدید باشد، قانون گریزی سخت گفته می شود. در بیشتر مواقع در اثر این نوع قانون گریزی فرد خاصی آسیب می بیند.

۲-قانون گریزی نرم: به هر نوع رفتاری که قوانین رسمی جامعه را نادیده گرفته و دارای ویژگی غیر خشونت آمیز، گه گاهی و عمدتاً بدون مجازات یا مجازات ضعیف باشد قانون گریزی نرم گفته می شود. در نتیجه این نوع قانون گریزی، عمدتاً جامعه آسیب می بیند.

نظریه های علمی

جامعه شناسان برای تبیین رفتارهای نابهنجار و تخلف آمیز افراد بر اساس رویکردهای نظری، تعبیر و تفسیرهای مختلفی ارائه می دهند، در ذیل به طور خلاصه مهمترین نظریه های تببین کننده قانون گریزی بیان می شود.

نظریه بی هنجاری: از نظر دورکیم که یکی از جرم شناسان مشهور غربی به شمار می آید ،سستی هنجارهای اجتماعی پیشین و بی اعتبار شدن سنت ها و پیوندهای گروه معمول به واسطه پیشرفت و توسعه اجتماعی، علت اصلی شرایط بی هنجار و انومیک است.

با این حال وی معتقد بود که هیچ جامعه ای به وضعیت بی هنجاری کامل نمی رسد، اما در برخی شرایط میزان بی هنجاری در قواعد اجتماعی در جوامع پیچیده ای که با کاهش همبستگی و وفاق روبه روست، کمتر التزام اور می شود و مردم احساس می کنند که از فشار هنجارهای اجتماعی کاسته شده است، آن گاه افزایش انحرافاتی همچون، جرم و قانون گریزی اجتناب ناپذیر می شوند. دورکیم این وضعیت را آنومی یا بی هنجاری می خواند.

نظریه کنترل اجتماعی: هریشی از جامعه شناسان غربی، عمل کجروی را ناشی از فقدان کنترل اجاتماعی می داند. وی استدلال می کند آنانی که پیوند قوی با جامعه دارند، از شکستن قواعد و معیارهای آن خودداری می کنند و آن هایی که با هنجارهای جامعه پیوند ضعیفی دارند و یا هیچ پیوندی را با آن ها ندارند برای کجروی مستعدتر و آزادتر هستند. هیرشی عناصری از قبیل دلبستگی فرد به افراد خانواده و نهادهای اجتماعی، تعهد نسبت به جامعه، مشارکت نقش ها و فعالیت های اجتماعی و باور و وفاداری فرد به ارزش ها و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی را پیوند دهنده افراد به یکدیگر و جامعه می داند.

عوامل موثر بر قانون گریزی

قانون گریزی به عنوان یک رفتار نابهنجار اجتماعی، معضل بنیادین بسیاری از جوامع کنونی به شمار می آید. گریز از قانون و نادیده گرفتن حرمت آن، ریشه در عوامل بسیار دارد و این عوامل ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد. برخی از مهمترین عوامل مؤثر بر قانون گریزی به شرح زیر است:

۱-قانون پذیر نبودن مسئولان و نهادهای حکومتی

۲-فقدان علم و آگاهی به وجود قوانین و مقررات

۳-مبهم بودن و همه فهم نبودن قوانین و مقررات

۴-عدم کارآیی دستگاه های نظارتی

۵-عدم مطابقت قوانین با واقعیات و اخلاقیات جامعه

۶-قانون گریزی با توسل به خلاء های قانونی

ریشه ها و دلایل اصلی قانون گریزی

۱-تصویب برخی قوانین ناکارآمد و ناعادلانه

۲-پراکندگی بیش از حد قوانین یکی دیگر از مواردی است که می توان گفت باعث ناکارآمدی قوانین می شود.

۳-تشریفات بی فایده در اجرایی شدن کامل قانون

۴-در نهایت قانون گریزی، سازمانی است. وقتی هم که قانون گریزی سازمانی در جامعه رواج پیدا کند عامه مردم هم که تمایل به قانون گریزی دارند به این حرکت می پیوندند.

آثار و پیامدهای قانون گریزی

۱-ابطال حق و احیای باطل

۲-نارضایتی مردم و زیر سوال رفتن حکومت و قانون

۳-گسترش فعالیت های غیرقانونی

۴-ایجاد شرایط نامطلوب اقتصادی

راهکارهای پیشگیری از قانون گریزی در جامعه

۱-بازنگری در قوانین و به روز کردن آن

۲-اعمال تدابیری برای جلوگیری از سؤ استفاده از قدرت، قانون گریزی سیاستمداران و خانواده های آنان و جلوگیری از تبعیض سیاسی

۳-حمایت مجریان قانون به منظور اجرای دقیق قوانین

۴-تلاش در جهت ایجاد بستر و زمینه پذیرش قانون از سوی مردم و مسئولان و ایجاد سازوکارهای آموزش حقوق و بالا بردن سطح علم و آگاهی به وجود قوانین و مقررات در جامعه و آشنا کردن افراد با قوانین رسمی کشور و حقوق خود

۵-تلاش در جهت ایجاد مطابقت قوانین با واقعیات و اخلاقیات جامعه و ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از قانون گریزی با توسل به قانون

۶-کوتاه کردن مسیرهای قانونی حل مشکلات و تسریع در سیستم قضایی کشور

۷-تعریف واضح و درست از مفهوم جرم یا تعریف واحد از جرم

۸-توجه دادگاه ها به قربانی و خانواده قربانی

۹-کاهش کاغذ بازی ، بروکراسی و افزایش کارآیی دستگاه قضا

نویسنده :سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا