شهر و جامعهعناوین اخبار

افتتاح نمایشگاه پوسترهای زرکوب «تلألو مطلا»در گالری عالی تهران/برگزاری سومین کارگاه آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نمایشگاه ۵۰ پوستر نفیس طلاکوب ( و تکنیک های چاپی نفیس دیگر) ، منقش به اسامی و القاب حضرات معصومین (علیهم السلام) و آیات قرآنی، به طراحی و مدیریت هنری «احسان و علی جعفرپیشه »(بین سالهای ۸۷ تا ۹۷ ) ارائه می شود.

احسان جعفرپیشه طراح و گرافیست و مدیرهنری در خصوص نمایشگاه «تلألو مطلا» افزود:  مخاطبان این نمایشگاه، اساتید و هنرمندان و هنرجویان و علاقمندان به حوزه های گرافیک، خوشنویسی، تذهیب و تکنیک های چاپ می باشند. پوسترهای مطلای ارائه شده در این نمایشگاه به صورت چاپ افست و با بهترین و به روزترین تکنیک های چاپی تولید شده اند و بسته به نوع و جنس کار که خط باشد یا تذهیب و عکس، همه موارد اختصاصی برای آن پوستر سفارش و تولید شده که نهایتاً منجر به چاپ پوستر شده است.

این مدرس گرافیک با اشاره به نقش اساتید برجسته در تولید این پوسترها تصریح کرد: از تمامی اساتیدی که از هنر آنان در تولید این آثار بهره برده ایم دعوت شده است تا در افتتاح این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: این آثار با مشارکت و نقـش آفریـنی اسـاتیـد رشته خوشنویسی (علـی شیـرازی / جواد بختیاری  / اسرافیل شیرچی / سید محمد حسینی موحد / غلامرضا وکیلی / علـی فـرزانــه / امیـد گنجعـلی / سیدرسول آقامیری / محـسن بهارزاده / مهدی برهانیـان / مهـدی قـربــانی) رشته نگارگری و تذهیـب ( مجید صادق زاده / رضـا بـدرالسمـاء / روح الله اسحاق زاده / سید مسعود آقامیری / نسیم سوفسطایی / فرزانــه جعـفری) و رشته عـــکاســــی( سعید محمودی ازناوه / امیر حسـامی نژاد / ابراهیم سلـیمانی / محمد نوروزی / محمد خیاطی / سید محمد زاهدی) تولید شده اند.

گفتنی است، مراسم افتتاحیه و گشایش این نمایشگاه در ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۱۶ دیماه در گالری ابوالفضل عالی واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ (حوزه هنری) با حضور اساتید فرهیخته ، هنرمندان و علاقمندان برگزار می شود و این نمایشگاه تا ۳۰ دیماه ادامه خواهد داشت. علاقه مندان می توانند صبح ها ساعت ۹ صبح الی ۱۸ بعدازظهر از این نمایشگاه دیدن نمایند.

***برگزاری سومین کارگاه آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری

حوزه هنری استان اصفهان با همکاری دفترتخصصی سینما سومین جلسه کارگاه های “آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری” را با حضور محمدحسین میربابا در ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۱۳ دیماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری برگزار می کند.به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان ، در این نشست محمدحسین میربابا فارغ التحصیل سینما (کارگردانی و زیبایی‌شناسی) از مدرسه عالی فیلم تهران به بیان ارتباط فلسفه و سینما خواهد پرداخت.

این کارگردان تئاتر و سینما با اشاره به برگزاری کارگاه های دوره ای آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری به بیان سرفصل های نشست خود پرداخت و گفت در این نشست مباحث زیر مطرح می شود.

آیا میان سینما و فلسفه ارتباطی وجود دارد؟ آیا خوانش سینما به‌ واسطه‌ی فلسفه امکان‌پذیر است؟ فلسفه در دوران معاصر چقدر تحت تأثیر سینما به‌عنوان هنرـ رسانه‌ای فراگیر بوده است؟ فلسفه‌ی فیلم به‌عنوان شاخه‌ای از فلسفه در دوران معاصر چیست و چه کارکردهایی دارد و چه افق‌هایی را به روی دانش فلسفی از یک طرف و گسترش زبان سینما از سمت دیگر گشوده است؟ چگونه فکرکردن به سینما برای فلسفه امکان‌پذیر می‌شود؟ چگونه می‌توان به پرسشی درونی از سینما رسید؟ چگونه می‌توان به پرسشی درونی از این رابطه تناقض‌آمیز رسید؟ به عبات دیگر چگونه سینما می‌تواند به رویکردهایی که گنجایش وجود یک هنر کلان را تعبیه می‌کنند فکر کند؟ تمام این پرسش‌ها و پرسش‌هایی دیگر از زمانی‌که تئوری فیلم در همان دهه‌های ابتدایی تاریخ سینما شکل گرفت ذهن منتقدین و متفکرین سینما را به خود مشغول کرده و می‌کند.

وی افزود: یکی از چالش‌برانگیزترین رویکردهای تحلیل فیلم را رویکرد فلسفی به‌شمار می‌رود. چراکه تفاوت چشمگیر و نقض‌کننده‌ای میان صاحب‌نظران در ارتباط با امکان‌ و عدم امکان ارتباط میان فلسفه و سینما وجود دارد. با این‌وجود سینما به‌عنوان هنرـ رسانه‌ای جامع مدیوم مناسبی برای مواجهات فلسفی قلمداد می‌شود. به‌گونه‌ای که حتی برخی اعتقاد دارند سینما در عصر حاضر جایگزین فلسفه شده است. البته ادعایی که پذیرفتنی نیست! آن‌چه در نشست پیش‌رو مدنظر است مواجهه با سینما به‌مثابه‌ی یک جهان است. یعنی فیلم‌ها چگونه دست‌اندکار خلق جهانی سینمایی می‌شوند؟ و همین نگاه به خوانش‌های فلسفی از سینما امکان بروز و ظهور می‌دهد.

پژوهشگر حوزه‌ی فیلم و فلسفه خاطرنشان کرد: در این میان از مهم‌ترین تئوری‌های فیلم و رویکردهای فلسفی در نقد و تحلیل فیلم و هم‌چنین فیلسوفان مهمی که سینما را دستمایه‌ی خلق مفاهیم فلسفی خود قرار داده‌اند سخن خواهیم گفت. هم‌چنین با ارجاع مستقیم به خود سینما به‌عنوان هنری مستقل و کلان دیالکتیک فرم و محتوا را به‌عنوان روش‌شناسی فلسفی در تحلیل فیلم به‌کار خواهیم گرفت.

گفتنی است، جلسه کارگاه های “آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری” با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و دفترتخصصی سینما در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می شود و هزینه ثبت نام کل دوره (۷ جلسه) ۱۷۰ هزار تومان و تک جلسه ۳۰ هزار تومان است و برای کارگاه این هفته نیز علاقه مندان تا ۱۲ دیماه برای ثبت نام مهلت دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا