شهر و جامعهعناوین اخبار

توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با کشور عمان


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازاداره کل روابط عمومی استانداری کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان شب گذشته به ریاست استاندار و با حضور اعضاء تشکیل جلسه داد .

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این جلسه اظهارداشت
:عمان ازلحاظ روابط تجاری و اقتصادی روان ترین کشوربعد از افغانستان برای کشورما محسوب می شود و در سال جدید اولویت اول کارگروه بایستی توسعه صادرات وافزایش مراودات با کشور عمان باشد .
ایشان در این جلسه بیان داشت: کشورعمان همواره نقش بی طرفی و صلح طلبی درکاهش منازعات داشته و تمایل زیادی نیز برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد .
ایشان با اشاره به مسافت بسیار کم دریایی کشور عمان با استان و وجود ظرفیت قوم بلوچ و مراودات خوب فرهنگی و منطقه ای بین مردم سیستان وبلوچستان ومردم آن کشور خواستار ایجاد دفتر کنسول گری به منظور پیشرفت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد.
استاندار در این راستا افزود : وجود کارخانه های سیمان در استان ما ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات سیمان به آن کشوراست چرا که احداث کارخانه سیمان درکشورعمان به لحاظ شرایط زیست محیطی ممنوع بوده و از طرفی مصرف سیمان در آن کشور بالامی باشد .
ایشان همچنین اظهار داشت: هیئت عمانی مایل به حضور قوی در ایران است و باوجود این اشتیاق و قابلیتهای گردشگری و همچنین ارتباطات قومی باید از ظرفیت مردم با مردم استفاده کنیم و تا دو سال آینده سهم بزرگی در توسعه صادرات به آن کشور داشته باشیم .
وی در این راستا خواستار تسهیل در رفت و آمد های تجاری بین ایران و عمان برای توسعه صادرات و واردات شد.
 هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر رئیس جمهورمحترم در سال
آینده به پاکستان گفت : در جریان این سفر علاوه بر سند کشوری  ،بایستی بسته اقتصادی ویژه استان را تهیه وبا ارائه آن ، از این فرصت برای توسعه صادرات استان استفاده کنیم .
وی تصریح کرد: سهم تجارت استان با کشور پاکستان ناچیز است که باید از این سفر در جهت افزایش مراودات تجاری و اقتصادی به خوبی بهره مند شویم.
وی گفت: اولویت ما قبل از سفر هیات ایرانی به پاکستان باید شناسایی کمبودهای اقتصادی کشورپاکستان باشد تا بتوانیم با یک رابطه نهاد مند و پایدار قسمتی ازبازار مصرف این کشور را در دست بگیریم.
 هاشمی همچنین در این راستا افزود : اتاق بازرگانی کشور پاکستان حتی در
عرصه ملی و سیاسی آن کشور نقش پررنگ و مؤثری دارد پس باید نگاهتان را بلند شکل دهید و از ظرفیت های قومی و قبیله ای وقرابت های فرهنگی استان با کشور پاکستان استفاده کنید .
استاندار همچنین با انتقاد از عملکرد اقتصادی استان در عرصه ملی گفت :با
شناسایی گروههای جریان ساز اقتصادی در عرصه ملی رایزن داخلی قوی باشید
کارگروهی را فعال کنید تا جایگاه استان در عرصه اقتصاد کشور باز شود .
وی ادامه داد: برای جریان سازی اقتصادی درداخل کشور و همسایگان شرقی باید یک گروه چهار نفره آگاه و عالم به ظرفیت های استان تشکیل شود تا با کارشناسی دقیق فرصت های اقتصادی سیستان و بلوچستان در سطح ملی و فراملی برجسته شود.
 علی اوسط هاشمی در ادامه خواستار تهیه سند توسعه اقتصادی استان برای
استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها ی استان به منظور افزایش مبادلات تجاری باکشورهای همسایه .
استاندار در پایان  با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات غذایی درکشور روسیه گفت: نمایشگاه روسیه فرصتی ابرگونه برای تضمین بازاراستان است لذا باتشکیل کمیته ای ویژه ، برنامه ای بر پایه نیاز بازار روسیه تدوین تا بتوانیم با تحول در سیستم بسته بندی مواد غذایی و تغییر الگوی کشت قسمتی از بازار آن کشور را به دست آوریم.
میرشکار مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت استان نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام شده در راستای افزایش صادرات غیر نفتی استان گفت: ورود هیئت های متعدد اقتصادی خارجی به استان برنامه منسجم وهم افزایی کارگروه استانی را می طلبد تا با حضور قوی و فعال در نمایشگاههای کشورهای همجوار نقش مهمی در توسعه استان داشته باشیم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا