حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف محموله میلیاردی کاغذ قاچاق در”نائین”/کشف ۵۱ دستگاه وسیله نقلیه مسروقه در اصفهان/سرقت اطلاعات کارت بانکی با فروش آنلاین سیم کارت

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “ایرج کاکاوند”  اظهار داشت : ماموران ایستگاه بازرسی شهید “شرافت” شهرستان “نائین”حین کنترل خودروهای عبوری سبک وسنگین به یک دستگاه کامیون کشنده مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی گفت: این خودرو حامل عداد ۴۹ پالت کاغذ خارجی بود که مدارک ارائه شده توسط راننده با محموله مغایرت داشت و کامیون توقیف شد.

این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری یک نفر در این رابطه بیان داشت : ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۴ میلیارد ریال اعلام شده است .

فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان تصریح کرد: قاچاق کالا خسارات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور وارد می کند که برخورد با آن بدون مشارکت همگانی امکان پذیر نیست .

کشف ۵۱ دستگاه وسیله نقلیه مسروقه در اصفهان

گروه استان ها_ اصفهان _فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از کشف ۵۱ دستگاه وسیله نقلیه مسروقه طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.

سرهنگ “محمدرضا خدادوست” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت:در راستای مطالبات مردمی و ابلاغ تدابیر سردار فرماندهی محترم استان مبنی بر افزایش ضریب امنیت محله های اصفهان موضوع به صورت ویژه در دستور کلیه کلانتری های اصفهان به صورت یک طرح منسجم قرار گرفت.

وی گفت:این طرح با موضوع امنیت محله محور و دستگیری سارقان همچنین کشف وسایل نقلیه مسروقه از ساعات اولیه بامداد روز گذشته اجرایی شد.

این مقام انتظامی ادامه داد:در اجرای این طرح کلیه گشت های محسوس و نامحسوس در قالب چندین اکیپ عملیاتی آماده عملیات شده و خوشبختانه در ساعات اولیه طرح به موفقیت هایی دست پیدا کردند.

وی افزود:در این طرح تعداد ۵۱ دستگاه وسیله نقلیه مسروقه که ۳۹ دستگاه خودرو و ۱۱ دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه دوچرخه بود کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان ضمن تقدیر از همه سبز پوشان خدوم و جان برکف که در عملیات های مکرر با سربلندی همچون گذشته بیرون آمده و موجبات خرسندی شهروندان را فراهم کردند خاطر نشان کرد: امنیت مردم خط قرمز پلیس است و نیروی انتظامی با مخلان نظم و امنیت عمومی ، سارقان و هر کسی که به هر نوع قصد برهم زدن امنیت مردم را دارد برخورد قاطع و قانونی می کند.

سرقت اطلاعات کارت بانکی با فروش آنلاین سیم کارت

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس فتای استان از شناسایی و دستگیری فردی که با سرقت اطلاعات حساب یکی از شهروندان اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب وی کرده بود خبر داد.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: پس از شکایت شهروندی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی او توسط فردی ناشناس، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با ثبت اظهارات شاکی مبنی بر خرید اینترنتی سیم کارت در یکی از صفحات تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی و سرقت اطلاعات کارت بانکی وی تحقیقات توسط گروه عملیاتی این پلیس آغاز و با بررسی های علمی و تخصصی انجام گرفته نهایتا متهم شناسایی و دستگیر شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: با اعتراف صریح متهم در این رابطه پرونده تکمیل و برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

سرهنگ مرتضوی در پایان اشاره کرد : رمز بانکی در واقع کلید دسترسی به پول های شما در بانک می باشد که باید با دقت کافی انتخاب و نگهداری شود، ، این رمزها همانگونه که بسیار ساده قابل استفاده می باشند می توانند خطرناک و مشکل ساز شوند به گونه ای که تنها با افشا شدن یک رمز موجودی حساب فردی به طور کامل برداشت می شود.

کشف ۲ هزار و ۴۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق درفریدن

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان “فریدن” از کشف تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق و دستگیری ۲ نفر در این خصوص خبر داد.

سرهنگ “رضا محمدی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی دریافت اخبار واصله مبنی بر دپوی سیگار قاچاق ، مراتب به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس امنیت عمومی و کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۲ اکیپ مجهز از پلیس امنیت عمومی جهت بررسی به محل اعزام و محل را تحت کنترل خود قرار دادند، افزود: ماموران پس از اطمینان از صحت موضوع، طی یک عملیات منسجم با اخذ دستورات قضائی و در بازرسی از انبار صنف خوار و بار فروشی ، موفق به کشف سیگارهای قاچاق شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فریدن اظهار داشت: در بازرسی از انبارها تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق کشف و ۲ نفر دستگیر شدند.

پرونده ۲ شرور قانون شکن بسته شد

گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس امنیت عمومی استان از دستگیری ۲ شرور که با اقدامات شرارت آمیزی مانند قدرت نمایی با سلاح سرد ،ایجاد درگیری ، باعث نا امنی در یکی از محله های شهر اصفهان شده بودند خبر داد.

سرهنگ “محمد حسن اسماعیلی”در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی دریافت اخباری مبنی بر اینکه ۲ نفر از اراذل و اوباش در یکی از محله های اصفهان اقدام به برهم زدن نظم و امنیت عمومی و دیگر اعمال شرارت آمیز می کنند ، بررسی موضوع در دستور کار پلیس امنیت عمومی قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی های بعمل آمده مشخص شد این افراد با قدرت نمایی با سلاح سرد ، ایجاد درگیری با شهروندان ودیگر اعمال شرارت آمیز موجب نا امنی در یکی از محله های شهر اصفهان شده بودند .

این مقام انتظامی بیان داشت : پس از هماهنگی قضائی یک گروه از ماموران مجرب پلیس امنیت عمومی وارد عمل شدند و هر ۲ شرور را دستگیر کردند.

سرهنگ اسماعیلی اظهار داشت: دراین رابطه پرونده تشکیل و هر ۲ متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

رئیس پلیس امنیت عمومی اصفهان در پایان تاکید کرد: نیروی انتظامی و قوه قضائیه با مخلان نظم وا منیت و افرادی که به هر نوع قصد شرارت و ایجاد مزاحمت برای مردم را دارند برخورد قاطع و قانونی می کنند و هرگز به این افراد اجازه جولان داده نمی شود.

کشف ۵۸ راس دام قاچاق درگلپایگان

گروه استان ها- اصفهان- فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان از کشف تعداد ۵۸ رأس دام قاچاق در بازرسی از یک کامیونت خبر داد .

سرهنگ “علی سبحانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی پاسگاه “سعید آباد” حین گشت زنی در سطح حوزه و کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: این خودرو حامل تعداد ۵۸ راس دام بود که راننده مدارک گمرکی مربوطه را ارائه نداد و خودرو و دام ها توقیف شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه راننده دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

انتظامی شهرستان گلپایگان در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و احشام برخورد قاطع و قانونی می کند و اینگونه افراد را تحویل مراجع قضائی می دهد.

توقیف کامیون کشنده تانکردار با ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” ازتوقیف یک دستگاه کامیون کشنده تانکردار که حامل ۳۰ هزار لیتر نفت گاز قاچاق بود خبر داد.

 

سرهنگ ” ایرج کاکاوند ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان “نائین”، حین گشت زنی در محور “نائین-یزد” ، یک دستگاه کامیون کشنده تانکردار را برای کنترل مدارک و محموله متوقف کردند.

وی افزود: مقدار ۳۰ هزار لیتر نفت گاز قاچاق توسط این خودرو حمل می شد که مدارک ارائه شده توسط راننده جعلی و فاقد اعتبار بود و کامیون توقیف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این خصوص راننده دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان خاطر نشان کرد : نیروی انتظامی با قاچاقچیان سوخت و افرادی که ذخایر ملی کشور را تاراج می گذارند برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

پلمپ ۴۳ واحد صنفی متخلف در اصفهان

گروه استان ها_ اصفهان _ رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان از پلمپ ۴۳ واحد صنفی متخلف در راستای اجرای طرح نظارت ماموران این پلیس بر اماکن عمومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “محمد حسن اسماعیلی” با اعلام این خبر اظهار داشت: ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی از ۵۲۰ واحد صنفی بازدید کردند.

وی افزود: در اجرای این طرح ۴۳ واحد صنفی متخلف که فعالیت آنان مغایر با قوانین و مقررات مربوطه بود شناسایی و با حکم مقام قضائی نسبت به پلمپ آنان اقدام شد.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان همچنین از صدور اخطاریه پلمپ برای ۱۷۸ واحد صنفی دیگر خبر داد و گفت: علاوه بر این ضمن ارائه آموزش های لازم به متصدیان تمامی واحدها، تعداد ۳۰۰ متصدی نیز از ماموران پلیس تذکر کتبی دریافت کردند.

سرهنگ “اسماعیلی” با اعلام تداوم و تشدید این گونه برنامه ها و اقدامات کنترلی و نظارتی پلیس، از عموم شهروندان خواست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و تلفن گویای ۲۱۸۲۵۸۲۵ اطلاع دهند.

کشف بیش از ۴ کیلوگرم حشیش در “خوروبیابانک

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان خوروبیابانک از کشف مقدار ۴ کیلو و ۱۳۵ گرم حشیش در بازرسی ازیک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ و دستگیری یک سوداگر مرگ در این رابطه خبر داد.

سرهنگ “نعمت خلیلی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت:  ماموران انتظامی مستقر در ایستگاه بازرسی شهید “رشیدی” فرماندهی انتظامی شهرستان “خورو و بیابانک” حین کنترل خودروهای عبوری در لاین ایست وبازرسی به یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود : پس از متوقف شدن خودرو ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی از آن بازرسی کردند که در نتیجه این عملیات مقدار  ۴کیلو ۱۳۵ گرم مواد مخدر ازنوع  حشیش کشف شد.

سرهنگ خلیلی خاطر نشان کرد: در این راستا یگ سوداگر مرگ  دستگیر که در این خصوص پرونده مقدماتی تشکیل و  متهم همراه  اموال مکشوفه جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان خوروبیابانک در پایان گفت:  نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه فعالیت به آنها نخواهد داد.

بیش از۸۱کیلو تریاک در عمیات یگان تکاوری اصفهان کشف شد

گروه استان ها- اصفهان _ معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان ازکشف ۸۱کیلو و ۵۰۰گرم مواد مخدر از نوع تریاک در عملیات ماموران یگان تکاوری این فرماندهی ودستگیری یک نفر در این رابطه خبر داد.

سرهنگ ” علی ملکی آهنگران ”  در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران یگان تکاوری فرماندهی انتظامی استان اصفهان روز گذشته حین گشت زنی در مسیر خاکی جاده گاز شهرضا، به یک دستگاه خودرو سواری پیکان مشکوک و بلافاصله نسبت به متوقف کردن آن اقدام کردند.

وی افزود: پس از متوقف شدن خودرو ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی از آن بازرسی کردند که در این عملیات مقدار ۸۱کیلو و ۵۰۰گرم مواد مخدر از نوع تریاک که به شکل ماهرانه ای زیر صندلی ها جاسازی شده بودند کشف شد.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان اصفهان، در پایان با بیان اینکه  در این رابطه راننده خودرو دستگیر و همراه پرونده تحویل مراجع قضائی شد اظهار داشت: ماموران پلیس استان با هوشیاری و اشرافیت تمام، مسیرهای استان را برای قاچاقچیان و سوداگران مرگ نا امن کرده و اجازه فعالیت های مجرمانه را به آنان نمی دهند.

 

نگاهی به خشونت در مسابقات فوتبال و راهکارهای مدیریت آن

گروه اجتماعی _ اصفهان _ امروزه با توجه به حساسیت بازی های فوتبال شاهد بروز خشونت و درگیری در بین طرفداران تیم ها در استادیوم ­های ورزشی هستیم که این موضوع نقش پیشگیرانه مدیریت انتظامی در جلوگیری از وقوع رفتارهای تخریبی تماشاگران فوتبال را پر رنگ­ تر می­ کند.

جمعه هفتم اردیبهشت ماه در تاریخ فوتبال کشور ما روزی بسیار تلخ و تاسف بار بود، هواداران دو تیم سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی صحنه های بسیار ناپسندی را به نمایش گذاشتند و خسارت های مالی و جانی فراوانی را برجای قرار دادند که به همین جهت بر آن شدیم تا به موضوع خشونت و پرخاشگری در فوتبال پرداخته و این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

مقدمه

امروزه ورزش وفعالیّت‏های مربوط به آن، نقش ویژه­ای را بین اقشار و طبقات مختلف جامعه به خود اختصاص داده و جایگاه مهمی در فرهنگ جوامع پیدا کرده است. از این رو رقابت‏های ورزشی گاهاً ورزشکاران وتماشاگران را در وضعیت‏هایی قرار می‏دهد که ممکن است‌ قواعد، هنجارها و ارزش های معطوف به رفتارشان، به آسانی نقض و به رویارویی‏های پرخاشجویانه و خشونت‏آمیزمنجر شود.

افزایش چشمگیر استقبال تماشاگران از این رویداد اجتماعی محققان را بر آن داشته که شیوه­ها و اصولی را طراحی نمایند که از اثرات منفی ورزش قهرمانی کاسته و بر جنبه­های مثبت آن بیافزاید. ورزش علیرغم آنچه در گذشته های دور از آن یاد می­شد امروزه به عنوان مظهر قدرت ملت­ها در عرصه­های بین­المللی می­باشد و اماکن و استادیوم­ها به عرصه­ی رقابت سیاسی و به عنوان نماد فرهنگی- اجتماعی هر کشور تغییر چهره داده­اند.

با توجه به تجمع تعداد زیادی از علاقمندان به مسابقه ­های ورزشی و حضور پرشور و هیجان آنها در مجموعه ­های ورزشی، باید اصول و ضوابط مدرن و فراگیری برای تامین سلامت و امنیت رویداد­ها، برنامه­ ها و فعالیت­ های ورزشی برای عموم استفاده ­کنندگان از اماکن پیش ­بینی و اعمال شود.

بی شک ورزش های گروهی نسبت به سایر ورزش­ها از تعداد تماشاگران بیشتری برخوردار هستند و در این میان فوتبال به­عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته­ های ورزشی در جهان، یکی از مستعدترین ورزش ها برای بروز اغتشاش و پرخاشگری و ایجاد ناامنی می­ باشد. در کشور ما نیز رشته فوتبال دارای هواداران بی­شماری به ویژه در استان­هایی مانند اصفهان،آذربایجان شرقی، تهران، اهواز و … است که از این قاعده کلی مستثنی نیستند.

امروزه با توجه به حساسیت بازی های فوتبال شاهد بروز خشونت و درگیری در بین طرفداران تیم ها در استادیوم­های ورزشی هستیم که این موضوع نقش پیشگیرانه مدیریت انتظامی در جلوگیری از وقوع رفتارهای تخریبی تماشاگران فوتبال را پر رنگ­تر می­کند.از آنجایی که نیروی انتظامی حافظ امنیت فردی و اجتماعی ورزشکاران، تماشاگران و سایر عوامل حاضر در صحنه می­باشد، لذا توجه به جامعه هواداران از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

تعریف خشونت و پرخاشگری

براساس آنچه در کتاب ‌فرهنگ عمومی و ورزش آمده ، واژه‌های خشونت، پرخاش و پرخاشگری گرچه در بعضی از متون و منابع به­طور مترادف و متناظر به­کار رفته‌اند، اما مفاهیمی و معانی روان­شناختیِ اجتماعی متفاوتی داراند. پرخاش رفتار است، اما پرخاشگری معمولاً به عنوان صفت شخصیتی ، یا حتی حالت عاطفی یا نگرش تعریف می شود.

لئونارد برکووتیز در کتاب روانشناسی اجتماعی معتقد است، پرخاشگری تمایل نسبتاً دائم به ابراز رفتارهای توأم با پرخاش از سوی فرد در موقعیت‌های مختلف است.

خشونت‌ و پرخاشگری‌ را از این‌ منظر که‌ در چارچوب‌ روابط‌ متقابل‌ اجتماعی‌ تعریف‌ می‌شوند، می‌توان‌ پدیده‌هایی‌ اجتماعی‌ تلقی‌ نمود. این‌ پدیده‌ها با توجه‌ به‌ مکان، زمان‌ و متغیرهای‌ اجتماعی‌ مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، طبقه‌ اجتماعی‌ و خرده‌ فرهنگ­ های‌ گوناگون‌ در هر جامعه‌ می‌توانند شکل­ های‌ متفاوتی‌ به‌ خود بگیرند.

خشونت در مسابقات فوتبال

در عرصه‌ فعالیت­ های‌ ورزشی‌ سه‌ سطح‌ برای‌ تحلیل‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ وجود دارد: اول، بین‌ طرفداران‌ و تماشاگران‌ رویدادهای‌ ورزشی؛ دوم، از سوی‌ تماشاگران‌ علیه‌ ورزشکاران‌ و سوم، خشونت‌ و پرخاشگری‌ که‌ بین‌ ورزشکاران‌ رخ‌ می‌دهد. بین‌ سه‌ سطح‌ ذکر شده، سطح‌ نخست‌ که‌ ناظر به‌ رفتارهای‌ خشونت‌آمیز و پرخاش جویانه، بویژه‌ در ورزش‌ فوتبال‌ است، از نظر جامعه‌شناختی‌ حایز اهمیت‌ بیشتری‌ است.

هواداران‌ و طرفداران‌ تیم‌های‌ فوتبال‌ در برخی‌ موارد از پرداختن‌ به‌ حرکات‌ و رفتارهای‌ خشونت‌آمیز ابایی‌ ندارند و مبادرت‌ به‌ پرتاب‌ اشیایی‌ به‌ سوی‌ ورزشکاران، مربیان‌ و داوران‌ می‌کنند، الفاظ‌ رکیک‌ و توهین‌آمیز بر زبان‌ جاری‌ می‌کنند، اموال‌ و تأسیسات‌ ورزشگاه ها و مکان های‌ عمومی‌ را تخریب‌ می‌کنند، آشوب های‌ خیابانی‌ به‌ راه‌ می‌اندازند و با سایر تماشاگران‌ و هواداران‌ تیم ­های‌ رقیب‌ به‌ نزاع‌ می‌پردازند.

مدیریت رفتار های خشونت آمیز هواداران

در راستای مدیریت رفتارهای خشونت­ آمیز هواداران، تحقیقاتی زیادی صورت پذیرفته است. از جمله” جان بزرگی” و همکاران در تحقیقی با عنوان “نقش پیشگیرانه مدیریت انتظامی درجلوگیر ازوقوع رفتارهاى تخریبی تماشاگران فوتبال” به دنبال حل این معضل نظرات کارشناسانه مدیران ناجا را مورد بررسی قرار دادند. یافته‌ها حاکی از آن بود که با بهره‌گیری از کنترل نامحسوس، حضور فیزیکی محسوس پلیس، عوامل، اقناع و عملیات روانی می‌توان میزان وقوع کنش‌های تخریبی تماشاگران فوتبال را تقلیل داد.

نقش نظارت های پلیسی در کاهش خشونت در فوتبال

درسالیان اخیر مراکز امنیتى،اجتماعى،سیاسی و سازمان پلیس، درکشورهاى مختلف دنیادرپی شناسایی دقیق ماهیت رفتارهاى تخریبى درمیدان هاىورزشی ودستیابی به راهکارها و راهبردهاى مداخله مؤثر در آن برآمده اند. حاصل مطالعه وبررسی چندساله شکل گیرى خط پژوهشی نوینى می باشدکه ابعادمختلف این پدیده نوظهور را نمایان ساخته است. از آنجا که تماشاگران فوتبال طیف نامتجانسی ازشهروندان رابه خود اختصاص می دهند و ناچاراً براى تأثیر نهادن بر هرگروه ازآنان باید از سازو کارهاى معینى بهره گرفت، لذا نوع نظارت نیروی انتظامی می تواند راه گشا باشد.

باید متذکر شد که خشونت و پرخاشگری در فوتبال ایران بر خلاف کشورهای اروپایی کمتر سازمان یافته است و فقط قبل و بعد و در حین تماشای بازی اتفاق می افتد، بر اساس تحقیقی که در دومین فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی منتشر شده، احساسی بودن رفتار، تیم گرایی، جماعت بودن، کینه توزی و سن، بیشترین اثر را بر خشونت گرایی تماشاگران فوتبال داشته است.

براساس راهکار اجباری، بازرسی منظم و بدون تبعیض، جریمه و تنبیه، جلوگیری از ورود آشوبگران شناخته شده، تأکید بر نشستن و جلوگیری از ایستادن های بی مورد و نظارت مداوم بر تراکم جمعیت در تغییر رفتار خشونت آمیز تماشاگران تأثیرگذار است.

شواهد نشان‌ می‌دهند که‌ اگر چه‌ بسیاری‌ از هواداران‌ باشگاه ها بدون‌ قصد و نیت‌ قبلی‌ به‌ اوباشگری‌ کشیده‌ می‌شوند، اما گروهی‌ که‌ هسته‌ اوباش‌ را تشکیل‌ می‌دهند زد و خورد و پرخاشگری‌ حاشیه‌ مسابقات‌ را جزء ناگسستنی‌ فوتبال‌ به‌ شمار می‌آورند.

نتیجه گیری

در پایان براساس آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که توجه به رویکرد پلیسِ جامعه محور می­تواند در کاهش پیامدهای خشونت ورزشی در سطح جامعه مؤثر باشد. پلیس جامعه محور «یک مکتب جامع فکری، روشی مدیریتی و راهبردی سازمانی است که همه عوامل پلیس را در برگرفته و شیوه­های مؤثر حل مشکل و مشارکت پلیس و جامعه را ارتقاء می­بخشد». به عبارت دیگر، پلیس جامعه محور یک تحول گفتمانی در نحوه تعامل پلیس با شهروندان است.

این رویکرد نظارت غیرمستقیم و نامحسوس پلیس در میادین ورزشی را تبیین می­کند، چراکه بر حل مسئله به صورت خلاق و ابتکاری ؛ بر افزایش اعتماد شهروندان به پلیس و بر درگیر شدن اجتماع در حل مشکلات خود تأکید دارد و می خواهد شهروندان، خودشان در روند حل مسئله مشارکت داشته باشند.

در واقع، این نوع نظارت به معنای یک تغییر کوچک فنی در اداره امور پلیسی نیست؛ بلکه نوعی تغییر در الگوی فکری و شیوه عمل پلیس است. این بنیادی­ترین تغییر در نظام سازمانی پلیس است. گرچه مدیران وفرماندهان پلیس بر این باورندکه براى مدیریت رفتار کنشگران میدان هاىورزشى، به­ ویژه تماشاگران فوتبال،باید از دامنه وسیعی ازروش ها وفنون روانى، اجتماعى، رسانه­اى وپلیسی استفاده کرد، اما تحلیل نظر آنان آشکار ساخت که ازبین پنج روش کلان مدیریت پیشگیرى، دامنه اثربخشی روش هاى عملیات روانى، کنترل نامحسوس و اقناع بیش ازسایر روش ها است.

بنابر این پیشنهاد می شود، نیروی انتظامی جهت ایجاد امنیت اجتماعی و کاهش رفتارهای خشنونت­ آمیز و جرم در میادین ورزشی بویژه فوتبال از نظارت مستقیم خود کاسته و از طریق نرم­ افرازی و با مدد گرفتن از فرهنگ­ سازی و همچنین آموزش­ های شهروندی به نظارت غیرمستقیم سوق پیدا کند و رویکرد پلیس جامعه محور را پیاده سازی نماید. لذا با استفاده از یافته­ های پژوهش حاضر و پژوهش­ هایی از این دست، طراحی پژوهش­ های کاربردی در راستای مقایسه نتایج اعمال کنترل محسوس و نامحسوس نیروی انتظامی به روش شبه تجربی پیشنهاد می­گردد.

تهیه و تنظیم: اداره برآورد و مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا