شهر و جامعهعناوین اخبار

رشد چشمگیر دانش و مهارت ماموران پلیس اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ” حسین حسین زاده” در آئین تجلیل از مدرسان و مربیان فرماندهی انتظامی استان اصفهان که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار شد گفت: مجموعه مدرسان و مربیان نیروی انتظامی افرادی هستند که در ۲ کسوت شریف پلیسی و معلمی انجام وظیفه می کنند .

وی افزود: این عزیزان هم تلاش می کنند که وظایف پلیسی خود را در جای جای استان انجام دهند و هم از طرف دیگر دانش و تجربیات خود را به همکاران دیگر انتقال دهند و در حقیقت کمک می کنند که ماموران پلیس بتوانند ماموریت های خود را به بهترین نحو به انجام برسانند.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در ادامه به تحولات رخ داده در پلیس کشور از زمان شکل گیری رسمی آن در سال ۱۳۲۰ تا به امروز پرداخت و اظهار داشت: اتفاقات بزرگی در این دوره زمانی به وجود آمده و نیروی پلیس از شکل سنتی به مدرن تغییر یافته است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه از ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ پلیس در کشور های پیشرفته به عنوان “پلیس اقدام سریع” شناخته شد افزود: یک دهه بعد از این نیز مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیانات مهمی را در خصوص ویژگی های پلیس در نظام اسلامی ایراد فرمودند و اظهار داشتند:” نیروی انتظامی باید صالح، امین، هوشمند، سریع و بهنگام، مؤدب و خوش رفتار باشد”.

سرهنگ حسین زاده به تماس بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند اصفهانی در طول سال با مرکز فوریت های پلیسی استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در نیروی انتظامی راه اندازی نشده بود این نیرو چطور می توانست به نیاز حجم گسترده ای از مردم استان در حوزه امنیت پاسخ دهد.

وی رویکرد جدید پلیس را “اطلاعات محوری” عنوان کرد و اظهار داشت: امروز داده های ماموران پلیس و اشرافیت اطلاعاتی آن ها به قدری افزایش پیدا کرده که اگر یک مجرمی پای خودپرداز برود، از تلفن استفاده کند یا کامنتی در فضای مجازی بگذارد به سرعت هویت وی شناسایی شده و دستگیر می شود.

سرهنگ حسین زاده بر لزوم به روز شدن نیروهای پلیس متناسب با تحولات رخ داده در پیرامون خود تاکید کرد و گفت: امروز ابزارها، شیوه ها و فناوری هایی که پلیس باید برای کشف جرم از آن ها استفاده کند به سرعت در حال تغییر است و اگر ماموران ما نتوانند خودشان را با این تغییرات به روز کنند نمی توانند در ماموریت هایشان موفق شوند.

وی با بیان اینکه انسان های با هوش کسانی هستند که بتوانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند افزود: اگر ماموران پلیس بتوانند سریع و دقیق با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کرده و اشرافیت لازم را به دست بیاورند قطعاً در ماموریت هایشان نیز موفق خواهند شد.

سرهنگ حسین زاده، منابع انسانی را سرمایه های اصلی هر سازمانی توصیف کرد و گفت: در هر سازمانی کارکنان به ۳ دسته تقسیم می شوند، اول دسته ای که بود و نبودشان تاثیری در پیشبرد اهداف سازمان ندارد، دوم دسته ای که گوش به فرمان هستند و از خود هیچ ایده و خلاقیتی ندارند اما دسته سوم کسانی هستند که سازمان را متحول می کنند، نوآوری و خلاقیت دارند کنجکاوی می کنند، اهل جستجو و مطالعه هستند و این افراد کسانی هستند که سازمان خود را جلو می برند و برای آن ارزش و افتخار کسب می کنند.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه به جرأت می توانم بگویم، ماموران پلیس جزء دسته سوم منابع انسانی قرار دارند افزود: امروز بیشتر کارکنان مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان از تحصیلات عالیه همچون دکترا و کارشناسی ارشد برخوردارند و حتی برخی همزمان دارای دو کارشناسی ارشد هستند که این موضوع از رشد چشمگیر دانش و مهارت ماموران پلیس استان طی یک دهه گذشته حکایت دارد.

این مقام انتظامی از طرح ایده ها و نوآوری توسط کارکنان پلیس اصفهان برای ارتقای هرچه بهتر نظم و امنیت در سطح استان و حتی کشور خبر داد و گفت: ظرف ۵ تا ۶ سال گذشته ایده های بسیار اثرگذاری توسط پلیس اصفهان مطرح و عملیاتی شدند که از آن جمله می توان به طرح پیاده راه کردن میدان تاریخی امام خمینی (ره) و چهارباغ در شهر اصفهان، طرح تبدیل موتورسیکلت های بنزینی به برقی، احداث ایستگاه های امنیت و سلامت در جاده ها، راه اندازی نرم افزار هشدار ساز به رانندگانی که به نقاط حادثه خیز نزدیک می شوند، طرح آتش سرد و طرح محور ایمن اشاره کرد.

سرهنگ حسین زاده خاطر نشان کرد:  اجرای طرح محور ایمن که با ایده کارشناسان پلیس راه استان اصفهان همزمان با طرح نوروزی در محور مواصلاتی “اصفهان _ قم” اجرا شد کاهش ۴۰۰ درصدی تصادفات فوتی در این محور را به همراه داشت که می توان آن را به الگویی موفق در سایر محورهای مواصلاتی کشور نیز اجرا کرد.

***سازش ۷۲ درصدی پرونده های قضائی توسط پلیس اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از مصالحه ۷۲ درصدی پرونده های متشکله قضائی در دوایر مشاوره کلانتری های اصفهان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ،سرهنگ “محمدرضا خدادوست” اظهار داشت : تعداد ۸۰۵ پرونده در در دوایر مشاوره کلانتری ها در اولین ماه سال تشکیل شده است .

وی افزود: مشاوران کلانتری ها که اکثرا دارای مدارک مرتبط و تحصیلات عالیه هستند طرفین این پرونده ها را به مصالحه و آرامش دعوت کرده و با تکنیک های روانشناسی موفق به سازش۷۲ درصدی شدند.

این مقام انتظامی ادامه داد: اوج لذت مشاوران این دوایر لحظه سازش طرفین پرونده و به اتمام رسیدن درگیری های بین آنهاست .

سرهنگ خدادوست گفت : از پرونده های متشکله به ترتیب موضوعات خانوادگی ، حقوقی ، نزاع و درگیری بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان وجود دوایر مشاوره در کلانتری ها را ضروری دانست و افزود : تلاش همراه با سرعت عمل و همچنین تیزبینی و ذکاوت و استفاده از فن بیان قویی از جمله مواردی است که مشاوران به نحو احسن به کار گرفته و این روند در کاهش سیر پرونده های ارجاعی به دادسرا تاثیر مستقیم دارند .

کشف محموله میلیاردی کاغذ قاچاق در”نائین

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” از کشف ۴۶ پالت کاغذ خارجی قاچاق به ارزش ۴ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “ایرج کاکاوند” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران ایستگاه بازرسی شهید “شرافت” شهرستان “نائین”حین کنترل خودروهای عبوری سبک وسنگین به یک دستگاه کامیون کشنده مشکوک شده  و آن را متوقف کردند.

وی گفت: این خودرو حامل عداد ۴۶ پالت کاغذ خارجی بود که مدارک ارائه شده توسط راننده با محموله مغایرت داشت و کامیون توقیف شد.

این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری یک نفر در این رابطه بیان داشت : ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۴ میلیارد ریال اعلام شده است .

فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان تصریح کرد: قاچاق کالا خسارات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور وارد می کند که برخورد با آن بدون مشارکت همگانی امکان پذیر نیست .

هر ۲ ماه یکباراز خلافی وسیله نقلیه خود مطلع شوید

گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از شهروندان خواست هر ۲ ماه یکبار از خلافی وسیله نقلیه خود مطلع و از ۲ برابر شدن جریمه جلوگیری کنند.

سرهنگ “رضا رضایی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت :مالکان وسایل نقلیه می‌بایستی هر ۲ ماه یکبار از خلافی وسیله خود با ارسال پیامک بشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و سایت اینترنتی پلیس راهور به نشانی www.rahvar120.ir و همچنین مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ مطلع شوند .

وی افزود: با پرداخت به موقع جرایم و قبل از ۶۰ روز از دو برابر شدن خلافی خودرو جلوگیری و یا اینکه اگر اعتراضی به جرایم خود دارند ظرف مدت ۲ ماه با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی یا دفاتر پلیس + ۱۰ تسلیم کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت : درصورتیکه راننده در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم نکند یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رأی واحد، جریمه را پرداخت نکند، موظف است جریمه را به مأخذ ۲ برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان در پایان از شهروندان خواست : قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و نسبت به پرداخت به موقع جرایم اقدام تا از ۲ برابر شدن بپرهیزید.

مسافر اتوبوس به مقصد نرسید

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “سمیرم” از کشف مقدار ۷ کیلو گرم تریاک در بازرسی از کیف دستی مسافر یک اتوبوس مسافربری خبر داد.

 

سرهنگ “سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران ایستگاه بازرسی شهید “رئیسیان” حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آن را متوقف کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت : در بازرسی از کیف دستی یکی از مسافران مقدار ۷ کیلو گرم تریاک کشف شد.

قرقانی اظهار داشت : در این رابطه مسافر اتوبوس دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شاهین شهر” از شناسایی و دستگیری فردی که اقدام به اتتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی می کرد خبر داد.

سرهنگ “حسین بساطی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : پس از شکایت چند شهروند مبنی بر انتشار تصاویر آنها با القابی ناپسند در فضای مجازی، بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: این فرد پس از دریافت عکسهایی خصوصی از افراد آنها تهدید به انتشار تصاویر در فضای می کرده و در مواردی نیز اقدام به انتشار تصاویر این افراد با القابی ناپسند می کرده است .

این مقام انتظامی با اشاره به شناسایی و دستگیر این فرد و توقیف لب تب و گوشی موبایل او خاطر نشان کرد :در این خصوص پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر با اشاره به اینکه فضای محازی محیطی امن برای تبادل تصاویر خصوصی نیست از شهروندان خواست ، به منظور پیشگیری از وقوع این حوادث ، هرگز در فضای مجازی به افراد ناشناس اعتماد نکنید و تصاویر شخصی و اطلاعات خصوصی خود را در این فضا به اشتراک نگذارید.

توقیف نیسان با ۲۰ کیلوگرم تریاک در “نائین

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” از کشف مقدار ۲۰ کیلوگرم تریاک در بازرسی ازیک دستگاه وانت نیسان خبر داد.

سرهنگ “ایرج کاکاوند” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی شهر نائین حین گشت زنی نامحسوس در یکی از محورهای برون شهری این شهرستان به یک دستگاه وانت نیسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: پس از هماهنگی قضائی و در بازرسی بعمل آمده از این خودرو مقدار ۲۰ کیلوگرم تریاک که در اطاق بار خودرو جاساز شده بود خبر داد.

این مقام انتظامی با اشاره به توقیف خودرو و محموله بیان داشت : در این رابطه راننده خودرو دستگیر و برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان خاطر نشان کرد : نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

تاثیر طراحی ارگونومیک علائم راهنمایی و رانندگی بر کاهش ترافیک و تصادفات

گروه اجتماعی -اصفهان- تابلوها و علایم راهنمایی به عنوان بخشی از تجهیزات کنترل ترافیک، نقش مهمی را در ارتقای ایمنی خیابان ها و معابر و کنترل رفتار رانندگان و عابران پیاده برعهده دارند به شرطی که طراحی آنها منطبق با اصول ارگونومی و بر اساس عوامل انسانی انجام شود.

 

اگر حمل و نقل جاده ای را به عنوان یک سیستم در نظر بگیریم، مهمترین اجزای این سیستم عبارت خواهند بود از انسان، وسیله نقلیه و جاده. آمارها حاکی از آن است که همه ساله ۱٫۲ میلیون نفر در جهان قربانی سوانح رانندگی می شوند. بنابراین، به نظر می‌رسد که علاوه بر راهکارهای مهندسی باید چاره دیگری جست.

انسان به عنوان عامل کنترل کننده، مهمترین جزء از سیستم حمل و نقل جاده ای به شمار می رود. او اطلاعات را از محیط(جاده، معابر و راه ها)، وسایل و تجهیزات(وسیله نقلیه، تابلوها و علائم و…) دریافت کرده، اطلاعات دریافت شده را پردازش می کند و سپس عکس العمل لازم را انجام می دهد. بنابراین، توجه به عامل انسانی و در نظر گرفتن محدودیت ها و توانایی های فیزیکی و شناختی او در کنترل سیستم جاده ای از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است.

تابلوها و علائم راهنمایی به عنوان بخشی از تجهیزات کنترل ترافیک، نقش مهمی را در ارتقاء ایمنی خیابان ها و معابر و کنترل رفتار رانندگان و عابران پیاده برعهده دارند. تجهیزات مزبور به شرطی می توانند موثر واقع شوند که طراحی آنها منطبق با اصول ارگونومی و بر اساس عوامل انسانی انجام شود. به عبارت دیگری محرک های بصری(نظیر تابلوهای راهنمایی) باید اطلاعات صحیح را به طور مناسب و در زمان مناسب در اختیار راننده قرار دهند به نحوی که فرد راننده فرصت کافی برای پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی، تصمیم گیری و انجام عکس العمل مناسب داشته باشد.

از جمله مهم ترین علائم و نمادهای متعددی که انسان ها در طول زندگی روزانه با آن مواجه می شوند، علائم راهنمایی و رانندگی است که در قالب علامت، تصویر یا نوشته، حامل پیام های مهمی برای رانندگان می باشند. علائم راهنمایی و رانندگی نقش های متعددی را بر عهده دارند که بر این اساس آن ها را می توان به سه دسته کلی طبقه بندی کرد:

۱-علائم حکم کننده یا بازدارنده (مانند تابلوی توقف ممنوع، تابلوی توقف)

۲-علائم هشدار دهنده (مانند تابلوی خطر، تابلوی محل عبور اطفال)

۳-علائم اطلاعاتی-اخباری (تابلوی ایستگاه اتوبوس، تابلوی بیمارستان)

آنچه که در زمینه طراحی تابلوها و علائم اهمیت دارد، به کار بردن اصول استاندارد جهانی در طراحی نمادها و علائم است تا برای همگان قابل فهم باشد. همچنین انتقال پیام مشابه به تمام رانندگان یکی دیگر از مهم ترین اهدافی است که باید در زمینه طراحی علائم راهنمایی تحقق یابد.

در مجموع ذکر این نکته ضروری است که علائم راهنمایی و رانندگی باید طوری طراحی شوند که به خوبی قابل رویت، قابل تشخیص و قابل فهم باشند. همچنین زمان کافی برای عکس العمل ذهنی یا فیزیکی نیز باید وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، میزان اثربخشی یک علامت راهنمایی و رانندگی با معیارهای مزبور (وضوح، خوانایی، تمایز، درک مطلب و زمان عکس العمل) رابطه مستقیم دارد به نحوی که قابل فهم بودن تصاویر در کمترین زمان مبین کارایی بهتر علامت طراحی شده است.

علاوه بر ویژگی های بصری، عوامل دیگری نیز هستند که در میزان درک و فهم افراد از علائم، نقش مهمی را بر عهده دارند. مهم ترین عوامل شناختی شامل میزان آشنا بودن افراد با علائم، میزان عینی بودن علائم، میزان پیچیدگی، معنادار بودن و نزدیکی فاصله معنایی است. آشنا بودن افراد با علائم در قالب تعداد دفعاتی تعریف می شود که با آنها روبرو شده اند.

منظور از عینی بودن، نمایش حقیقی تصویر (اشیا، انسان، حیوان و…) و به عبارتی استفاده از تصویر یا نمادی است که به نحو احسن پیام موردنظر را منتقل می کند. در صورتی که این اصل در طراحی در نظر گرفته نشود، علائم حامل پیام های انتزاعی خواهند بود. همچنین از نظر پیچیدگی، پیام های ارسالی باید فقط محتوی موارد اصلی بوده و به سهولت و در کمترین زمان ممکن قابل فهم باشند. علائم باید معنادار باشند. هرچه مفاهیم نماش داده شده به عملکرد مورد انتظار نزدیک تر باشد، فاصله معنایی پیام کوتاه‌تر است.

در مجموع چنین می توان گفت که شکل، رنگ، قابل رویت بودن و اندازه تابلوها و علائم رانندگی از شاخصه هایی است که در طراحی باید بدان توجه شود و تاثیر مستقیم در درک و فهم و همچنین کاهش مدت زمان انجام یک عکس العمل مناسب و متعاقباً عملکرد سریع و مناسب در ترافیک و تصادفات داشته و عامل کاهش تصادفات و همچنین روان سازی ترافیک شود.

 

تهیه و تنظیم: اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا