تیتر دوشهر و جامعه

چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام رضا صادقیبا بیان این مطلب افزود: این مسابقات از ۶ تا ۱۹ مهر ماه در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه استاندار اصفهان به عنوان دبیر برگزاری این دوره از مسابقات ملی قرآن  است، اظهار داشت: استاندار ،همه دستگاه‌های استان را برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات بسیج کرده است و از رسانه‌ها نیز انتظار داریم در این خصوص اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

صادقی با بیان اینکه ترویج فرهنگ قرآنی از ضروریات جامعه امروز است، تصریح کرد: وقف در حوزه قرآن کم است، هر چند از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ مورد وقف در این زمینه ثبت شده است اما باید توجه داشت که واقفان این موقوفات زنده هستند و برای بعد از مرگ خود، وقف کرده‌اند.

وی در ادامه به مظلوم واقع شدن نهج‌البلاغه در جامعه امروزی اشاره کرد و افزود: وقف خیران برای تفسیر و ترویج این کتاب نیز اندک است و  در این خصوص باید فرهنگسازی‌های لازم انجام شود.

**فضای کافی برای ترویج فرهنگ قرآنی و نهج‌البلاغه نداریم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه فضای کافی برای ترویج فرهنگ قرآنی و نهج‌البلاغه نداریم، تاکید کرد: برای راه‌اندازی مرکزی مناسب برای پژوهش در حوزه نهج البلاغه پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و پس از بررسی‌های لازم، مکانی در کنار بقعه امامزاده درب امام برای این امر در نظر گرفتیم.

وی به تربیت ۸۰ هزار حافظ قرآن در استان اصفهان اشاره کرد وافزود: اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنین به اجرای طرح «افق» در امامزادگان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این طرح که به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است در ۱۳ امامزاده به اجرا درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه امامزاده‌های استان اصفهان ظرفیت خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: با انجام اقدامات فرهنگی در شهرها و روستاها می‌توان از افزایش این آسیب‌ها به ویژه در حوزه ازدواج، طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

**تدوین ۷۰ شناسنامه فرهنگی در بقاع متبرکه  اصفهان

حجت‌الاسلام صادقی به تدوین ۷۰ شناسنامه فرهنگی در ۷۱۸ امامزاده استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این شناسنامه‌ها در قالب برنامه‌هایی مانند «سوگواره یاس نبوی»، «آرامش بهاری» و  غیره تدوین شده است.

وی با بیان اینکه اجاره بهای بسیاری از موقوفات استان اصفهان پرداخت نشده و در صورت پرداخت این مطالبات می‌توان در راستای بهبود وضعیت جامعه و به ویژه افراد نیازمند اقدام کرد، ادامه داد: برای مثال اجاره بهای موقوفه‌های مهمی مانند باغ تختی رهنان سال‌هاست که پرداخت نشده و بدهی مستاجران میلیاردی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه پیگیر پرونده‌های حقوقی اوقاف هستیم، گفت: در حال حاضر ۳۵۰ پرونده موقوفه در مراکز دادگستری استان اصفهان وجود دارد.

**۵۳۰۰ رقبه اصفهان نیاز به تمدید اجاره دارد

وی با بیان اینکه سند دار کردن رقبه‌های استان اصفهان در دستور کار قراردارد، اظهار داشت: سالانه باید سه هزار رقبه سنددار شود که البته در استان شرایط بهتری را می‌توان رقم زد.

صادقی با بیان اینکه در ۲۴ هزار رقبه استان اصفهان رابطه استیجاری وجود دارد، افزود: پنج هزار و ۳۰۰ اجاره نامه منقضی شده که بایدمستاجران  برای تمدید آن اقدام کنند.

وی در ادامه به  آزادی ۱۴ زندانی جرائم غیر عمد راشاره و تصریح کرد: از ابتدای امسال ۲۸۰ زندانی در سراسر کشور با استفاده از درآمد موقوفات از بند رهایی یافته‌اند.

**برای ترویج فرهنگ قرآنی نیازمند ابتکار عمل هستیم

 معاون امور قرآنی سازمان اوقاف کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه باید آموزش قرآن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی باشد،گفت: برای ترویج فرهنگ قرآنی نیازمند ابتکار عمل هستیم.

حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی  افزود: مرحله مقدماتی چهل و دومین مسابقات ملی قرآنی کشور  از ۱۰مردادماه در دو بخش خواهران و برادران در قم در حال برگزاری است و تا هشتم شهریور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی قرآن متصدی برگزاری این مسابقات است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مرحله مقدماتی مسابقات قرآنی در شهر قم برگزار می‌شود و اساتید و داوران با دقت برگزیدگان را انتخاب می‌کنند، در اصفهان مرحله فینال مسابقات با چابکی بیشتری برگزار خواهد شد.

**حضور ۴۳۰ شرکت کننده در فینال چهل و دومین مسابقات ملی قرآن

معاون امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در بخش آوایی چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم ۹۴۰ شرکت کننده در بخش خواهران و برادران با یکدیگر رقابت می‌کنند، افزود: از اینن تعداد ۱۱۰ نفر از مردان و ۳۲۰ نفر از بانوان به بخش مسابقات فینال راه می‌یابند.

وی با بیان اینکه در این مسابقات ۸۵ داور شامل ۶۰ داور برادر و ۳۵ داور خواهر وظیفه نظارت را بر عهده دارند، گفت: این داوران از برجسته ترین اساتید قرآنی انتخاب شده‌اند.

حجت‌الاسلام مقنی با بیان اینکه برگزیدگان این مسابقات در ۱۵ مسابقه بین‌المللی شرکت خواهند کرد، افزود: البته شرایط برای حضور بانوان در مسابقات بین المللی فراهم نیست چرا که مسابقات قرآن برای بانوان بسیار محدود است.

*تسهیلات برای برگزیدگان مسابقات قرآنی

مقنی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای برگزیدگان مسابقات قرآنی  گفت: تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها، تسهیل در طی دوره خدمت سربازی، تسهیلات مالی و طرح‌های تشویقی مانند حضور در حج تمتع و حضور در صدا و سیما از جمله این تسهیلاتی است که بسته به جایگاه و ویژگی‌های افراد به آنها تعلق می‌گیرد.

معاون امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه مسابقات قرآن و فعالیت‌های قرآنی دغدغه مردم نیست، گفت: برای ترویج فرهنگ قرآنی نیازمند اطلاع‌رسانی و ابتکار عمل بهتر هستیم و باید قرآن و آموزش قرآن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های شیعه ایرانی قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا