شهر و جامعهعناوین اخبار

آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی در تحقق اهداف زیست محیطی دارند

علی دهنوی بیان داشت: هر چقدر آموزش ها از سنین پایین تر شروع شود و استمرار یابد، تأثیر بیشتری در نگرش و رفتار فرد خواهد داشت.

وی افزود: از این رو ایجاد بسترهایی برای آموزش به گروه های مختلف سنی به ویژه کودکان و نوجوانان برای نیل به این اهداف ضروری است.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهردای اصفهان گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با این رویکرد اقدام به طراحی و تهیه ابزارهای متناسب آموزشی شامل کتاب های داستانی-آموزشی و بازی های فکری-حرکتی کرده است تا از طریق این ابزارها طی فرآیندی جذاب و نشاط آفرین، آموزه های مورد نظر را به فراگیران منتقل کند.

در این باره گفت و گوی ما را با علی دهنوی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهردای اصفهان می خوانید.

*تاکنون بیشتر ابزارهای آموزشی اعم از بروشور، پوستر و غیره در قالب ابزارهای عمومی و بدون رده بندی سنی تهیه و عرضه می شد و اکنون به سمت تخصصی شدن ابزارها رفته اید. هدف از این تغییر رویکرد چه بوده است؟

آموزش تخصصی تأثیرگذاری بیشتری دارد و در این زمینه لحاظ کردن معیارهای سنی، تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره می تواند به تهیه محتوای دقیق و مرتبط منجر شود. ما در فعالیت های آموزشی خود در صدد تغییر رفتار هستیم و این تغییر از مسیر آگاهی و نگرش می گذرد. اما هر چقدر ابزار مهندسی شده تر و دقیق تر باشد، فرآیند تغییر رفتار نیز سرعت بیشتری می یابد. به همین دلیل هم اقدام به طراحی کتب آموزشی برای گروه های سنی مشخص و دارای بخش های متنوع شامل بازی، داستان، کاردستی، شعر و غیره شده است تا در یک فرآیند مخاطب محور و تعاملی سازنده کودک و نوجوان درگیر مشارکت شوند و خودشان را مسئول و موثر بدانند. در مورد بازی ها هم همین اتفاق افتاده است؛ به این ترتیب که ۹بازی فکری-حرکتی طراحی شده که اغلب ذهن کودک را برای واکنش درست در مواجهه با موضوعات مرتبط با پسماند تهییج می کند و فرد طی یک فرآیند شاد و سرگرم کننده، رفتاری درست از خود بروز می دهد که می تواند در زندگی شخصی نیز نمود پیدا کند.

*درمورد جزییات محتوایی این ابزارها توضیح دهید.

محتوای این ابزارها بر اساس شرح محتوای مورد تایید سازمان بر مبنای فعالیت های ما در حوزه مدیریتپسماند و همچنین استانداردهای جهانی در زمینه مدیریت پسماندها تهیه شده است. ما در این فرآیند می کوشیم بر اساس هرم استراتژیک مدیریت پسماند، با اولویت سطوح متعالی مانند کاهش تولید پسماند و بازمصرف، آموزه های خود را آغاز کرده و در ادامه شهروندان را به سوی تفکیک دقیق و صحیح پسماندها راهنمایی کنیم. همچنین اطلاعاتی در مورد ماهیت پسماندها، قوانین، اصول اخلاقی و فرهنگ شهروندی در اختیار آن ها قرار می دهیم که هر کدام از این موارد به فراخور نوع ابزار ارائه می شوند.

*کتب و بازی های ذکر شده شامل چه نمونه هایی است؟

در طراحی بازهای سعی شده تا هوش حرکتی و هوش شناختی فکر توام با هم درگیر شود و همچنین فرد از فرآیند بازی¬ها لذت ببرد. بر این اساس بازی های فریز بی، مار و پله، هوش محیط زیستی، تخته تعادل، عمر تجزیه، جورچین، بولینگ و … طراحی شده که برخی در مرحله ساخت است و برخی هم ساخته شده و هم اکنون در برنامه-ها مورد استفاده قرار می گیرد. کتب نیز به صورت یکنواخت نیست و سعی شده طی سرفصل های متنوع مخاطب را سرگرم و آگاه کند. این سرفصل ها به صورت های مختلف شامل نمایشنامه، بازی فردی و گروهی، تهیه کاردستی و بازآفرینی و … تدوین شده و همچنین در تلاشیم با راه اندازی یک دبیرخانه برای این برنامه، راهی برای ارتباط مستمر مخاطب با سازمان و تزریق دائمی اطلاعات به وی را بگشاییم.

*استقبال شهروندان و میزان اثرگذاری این ابزارها در مخاطبان را چطور پیش بینی می کنید؟

با توجه به این که سرگرمی و جذابیت فاکتور مهم در تدوین این ابزارها بوده و سعی کرده ایم از نشاط و پویایی شهروندی غفلت نشود، پیش بینی می شود استقبال خوبی از این ابزارها صورت گیرد، کما این که استفاده از بازی های آماده شده در برنامه های پیشین نیز گویای این استقبال بود. اما در مورد میزان اثرگذاری، ضمن آن که در صدد هستیم با انجام پیش آزمون و پس آزمون در قبل و بعد از برنامه آموزشی، مخاطبان را به صورت علمی و دقیق از جهت آگاهی و رفتار بسنجیم، با توجه به علمی و تخصصی بودن محتواها نسبت به میزان اثرگذاری آن به شرط همکاری شهروندان فهیم اصفهانی، خوش بین هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا