تيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

ایران در برگزاری مسابقات قرآن کریم پرچمدار جهان اسلام است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم ،حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی صبح امروز در مراسم افتتاحیه این مسابقات با بیان اینکه قرآن کلام پروردگار است، اظهار داشت: قرآن کریم تلقی وحی بر حضرت محمد (ص) است و با توجه به اینکه این کتاب آسمانی از زبان پیامبر اکرم (ص قرائت شده است و به همین دلیل قرآن نام دارد .

وی افزود: در قرآن کریم به این مطلب اشاره شده است که یک نفر با علم و تجربه خود نکات و مفاهیم قرآنی را در کنار هم نچیده است و قول شاعر و کاهن نیست بلکه این مفاهیم و کلمات نورانی از آسمان بر قلب پیامبر گرامی اسلام نازل شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: قرآن کتاب هدایت برای رسیدن به کمال است و برای دستیابی به آنچه که اگر بر قلب پیامبر وحی نمی شد انسان توانایی رسیدن به آن نداشت.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید که این کتاب برای افرادی که اهل تقوا هستند تاب هدایت است، همان افرادی که ایمان به غیب دارند و اهل برپا داشتن نماز هستند، از روزی که به آنها داده شده است انفاق می کنند، به رسولان و کتب آسمانی و آخرت ایمان دارند.

دکتر خاموشی با تاکید بر اینکه روایات در مقام مقایسه روایات به ما کمک می کند تا وزن کلام الله را درک کنیم، تصریح کرد: برای تفهیم بیشتر کلام خداوند در قرآن کریم اهل بیت عصمت و طهارت برای تفسیر قرآن آمده‌اند چراکه صاحبان لُب و اندیشه هستند و آیات قرآن را به درستی می فهمند.

وی با اشاره به اینکه مخلوقات فقر مطلقند و همه وابسته به خدا هستند و این در حالی است که خداوند بی نیاز مطلق است، گفت: در روایات داریم که برتری قرآن بر سایر کلامها مانند برتری خدا بر سایر مخلوقات است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت های خود با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ماه محرم تاکید کرد: انقلاب اسلامی ما برگرفته از فرهنگ قرآنی بود و با ترویج این فرهنگ قرآنی در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ملازم بودن قرآن و عترت را به همه جهانیان تفهیم کرده است.

وی با اشاره تعداد بالای حوزه های علمیه اصفهان گفت: تعیین تکلیف حوزه های علمیه در طول تاریخ بستگی به مراکز اساسی آن در سرتاسر کشور داشته که از جمله این موارد حوزه علمیه اصفهان بوده است که همواره در طول تاریخ برای ترویج تفکر دینی و محبت اهل بیت فعالیت کرده است.

خاموشی با بیان اینکه اصفهان آثار مهمی در راستای ارتقای تفکر شیعی داشته است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی با این تفکر عالمانه دینی و قرآنی شکل گرفت و با فرهنگ شهادت به اوج قله های رفیع اقتدار رسیده و نظام سلطه را زمین گیر کرده است.

وی یادآور شد: امروز دشمن از اقتدار ایران اسلامی که برگرفته از علم و دانش بومی است ناراحت است و فکر تعدی به این کشور را به ذهن راه نمی دهد و اینها همگی برگرفته از همان فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این فرهنگ مقاومت امروز علاوه بر لبنان و فلسطین در دیگر کشورهای منطقه مانند سوریه و یمن نیز فراگیر شده است و در حال تغییر جهان است، عنوان کرد: اگر دل انسان مومنی سرشار از فرهنگ قرآن مقاومت ایثار و مبارزه با دشمن بود لشکر ترس را در دل دشمنان برپا می کند.

وی تاکید کرد: ایام الله دفاع مقدس به ما این نکته را تفهیم می کند که اگر متولیان کشوربه فرهنگ قرآنی توسل جویند و فرهنگ مقاومت را در عملکردهای مختلف خویش به کار بگیرند به یقین امنیت کشور تضمین شده و جغرافیای تولی و تبری توسعه پیدا می کند.

خاموشی با بیان اینکه امروز این جغرافیا در دنیا توسعه یافته است که همگی از برکات قرآن است، گفت: در عرصه های مختلف اگر در مسیر برکات قرآنی عمل کنیم همیشه پیروزی را به دست خواهیم آورد.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی در برگزاری مسابقات قرآن کریم همیشه به عنوان پرچمدارجهان اسلام بوده است و رتبه نخست را در میان مسابقات جهان اسلام دارد، تاکید کرد: به واقع باید از نظر کمیت و کیفیت فرهنگ قرآنی را با آموزه های اهل بیت عجین کنیم و همیشه پرچمداری جهان اسلام در این زمینه را حفظ کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا