شهر و جامعهعناوین اخبار

مسئولان باید بسترساز خلق آثار قرآنی باشند/ هدف ما احیای خط نسخ و ثلث ایرانی در کتابت قرآن است

به گزارش سرمایه گستران از چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان حجت الاسلام سید محمد حسین نواب با اشاره به فعالیت مدرسه کتابت قرآن کریم، افزود: مدرسه کتابت قرآن کریم یکی از زیر مجموعه‌های مدرسه اسلامی هنر است که از سال گذشته شروع به فعالیت کرده و در برون سپاری امور کتابت قرآن کریم به همکاری با اداره کل اوقاف مشغول است.

وی ادامه داد: مدرسه کتابت قرآن کریم در حاشیه مسابقات ملی قرآن، اقدام به برگزاری اولین دوره از مسابقات کتابت قرآن کریم در دو بخش کتابت فاخر و کتابت جوانان داشته است.

رئیس هیئت مدیره مدرسه کتابت قرآن کریم، تصریح کرد: وظیفه اصلی مدرسه کتابت قرآن کریم، احیای خط نسخ و ثلث ایرانی است، خط نسخی که اکنون در دست ما قرار داد و در قرآن عثمان طاها نوشته شده است، خط عثمانی است، این خط بیش از ۲۰۰ سال قبل از ایران به حکومت عثمانی یا همان ترکیه امروزی رفته است.

وی اضافه کرد: عثمانی ها خط نسخی که از ایران گرفته بودند را پرورش دادند و قرآن عثمان طاها با این خط نوشته شد و پس از چاپ انبوه، قرآن اکثر خانه های ایرانی قرآن عثمان طاها شد و قرآن نی ریزی و سایر قرآن هایی که به سنت ما بر می گردد، به دست فراموشی سپرده شد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با اشاره به اینکه چشمان ما به نسخ عثمانی عادت کرده است، گفت: این در صورتی است که نسخ ما زیباتر، شیرین تر و اصیل تر است و به لطف خداوند مدتی است، سازمان اوقاف احیای این خط را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این مسابقات مسابقه نسخ ایرانی بود و همه افراد باید قرآن را با نسخ ایرانی می نوشتند، در بخش جوانان تلاش کردیم، از جوانان پویا و توانمند تقدیر کنیم و بنا داریم با کمک سازمان اوقاف ضمن حمایت از این جوانان، بستری محیا کنیم تا آینده سازان خوشنویسی کشورمان را رقم بزنند.

نواب، در زمینه توجه هنرمندان به هنر قرآنی، افزود: معتقدم هنرمندان تمام تلاش خود را برای قرآن کرده اند، بی انصافی است که بگوییم هنرمندان در مسیر قرآن تلاشی نمی کنند، اما نکته اینجا است که قرآن به قدری بزرگ است که هر آنچه در جهت انعکاس آن تلاش شود، همچنان کم کاری کرده ایم.

وی تصریح کرد: به عقیده من همه هنرمندان تا پای جان برای قرآن تلاش کرده اند و آثار هنری فراوانی با مضمون قرآن فراهم کرده اند و مسوولان نیز باید فضایی فراهم کنند تا پس از این نیز خلق اثر قرآنی برای هنرمندان امکان پذیر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا