شهر و جامعهعناوین اخبار

۱۸کشور هدف صادراتی شرکت های علمی تحقیقاتی اصفهان هستند



جعفر قیصری افزود: گردش مالی شرکت‌های حاضر در شهرک در سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که اگر صنایع اعتماد کنند و حضور بیشتری داشته باشند، امکان ۵ برابر کردن این گردش مالی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز توسعه مبنی بر دانش یا اقتصاد دانش‌بنیان بیش از ۲ دهه است رواج پیدا کرده که چند مؤلفه اساسی دارد و از آموزش آغاز و در ادامه با پژوهش تداوم پیدا می‌کند، در گام بعدی توسعه فناوری است و در پایان تجاری‌سازی فناوری قرار دارد.

قیصری با بیان اینکه ماموریت دیگری در دهه ۷۰ برای دانشگاه‌ها تعریف شد که نتیجه آن رشد مقاله‌نویسی است، اظهار داشت: رشد آموزش عالی به صورت تدریجی است و تولیدات مقالات لازمه توسعه فناوری است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان عنوان کرد: افزایش هزینه‌های پژوهشی و فناوری، افزایش نرخ رشد سالانه خرید نرم‌افزارهای رایانه‌ای و رشد خدمات دانش‌بنیان به همراه افزایش خرید و فروش خدمات فناوری و افزایش تقاضا برای نیروی کار متخصص از ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان است.

قیصری یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را دانش‌بنیان بودن آن مطرح کرد و بیان داشت: شهرک‌های صنعتی محصول توسعه دهه ۵۰ تا ۸۰ میلادی هستند که پیشران‌های آن سرمایه، نیروی کار ماهر و دستگاه است ولی پیشران شرکت‌های دانش‌بنیان نوآوری، نیروی انسانی کارآفرین و واحدهای تحقیق و توسعه هستند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: استان اصفهان به دنبال پیدا کردن راهکاری برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان است و از یک ماه پیش وارد فاز اجرایی این موضوع شدیم که پیش از این به دلیل مشکلات قانونی که در آن وجود داشت، کار متوقف شده بود ولی اکنون در مراحل اجرایی هستیم.

قیصری در ادامه گفت: تحقیقات نشان می‌دهد هر ایده در مرحله اول و علم شانس یک هزارم برای رسیدن به درآمد و کسب ثروت دارد ولی این آمار در کشور ما بالاتر است و نزدیک به چند درصد است.

وی با بیان اینکه دانشگاه، صنعت و دولت سه بازوی پارک فناوری است، گفت: باتوجه به این که هزینه‌های تولید فناوری بسیار بالاست، نقش نیروی انسانی و سرمایه بسیار مهم است که در حال حاضر در کشور در برخی از بخش‌های کار آغاز شده ولی در بخش‌هایی هنوز زیرساخت‌ها ایجاد نشده است.

قیصری بیان کرد: پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی نخستین پارک علم و فناوری ایران است که در دهه ۷۰ ایده آن شکل گرفت و اوایل دهه ۸۰ کلنگ کار به زمین خورد که بخش خصوصی سه برابر بخش دولتی و دانشگاهی سرمایه‌گذاری کردند که اصولا هم باید همین طور باشد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان عنوان کرد: بیش از ۷ هزار شرکت فناور در کشور فعالیت می‌کند که استان اصفهان در بین شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه دوم در کشور را دارد و ۴۰۵ شرکت دانش‌بنیان در اصفهان فعال هستند.

وی ادامه داد: در ۵ سال گذشته رتبه کل کشور در شاخص جهانی نوآوری از ۱۰۶ به ۶۱ رسیده است؛ هرچه در این آمار پیشرفت کنیم، کیفیت زندگی مردم و GDP (تولید ناخالص ملی) افزایش پیدا می‌کند.

قیصری در مورد ماموریت‌ها و اهداف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ایجاد شرایط لازم و تامین خدمات و حمایت از رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تولید ثروت از علم و تجاری سازی دستاوردهای علمی و مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه‌ای و رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: در استان سه پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی، ابوریحان و غیاث‌الدین کاشانی و ۸ مرکز رشد علم و فناوری داریم که ۴ مرکز رشد تخصصی در حوزه‌های ICT ، هنر، کشاورزی و منابع طبیعی و فولاد فعالیت می‌کنند و دو مرکز رشد شهرستانی در نجف‌آباد و شهرضا داریم.

وی افزود: جهت جذب ایده‌های کوچک در شهرستان‌ها ۷ مرکز نوآوری و شکوفایی را ایجاد کردیم که حمایت‌ها و خدمات شهرکی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

قیصری اشاره کرد: ورود متقاضیان و مراحل رشد واحدهای فناور بدین گونه است که ابتدا متقاضی ورود پیدا می‌کند و ۶ ماه فرصت رشد مقدماتی، ۳ سال رشد پیدا می‌کنند و وارد پارک می‌شوند که در این بخش به صورت نامحدود می‌توانند حضور پیدا کنند و پس از طی این مراحل می‌توانند وارد فناوری صنعت‌سازی می‌شوند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه از ۵۱۹ واحد فناور که در شهرک مستقر هستند، ۲۱۳ واحد در پارک مستقر هستند، عنوان کرد: بیش از ۷۱۰۰ نیروی فارغ التحصیل در این شرکت‌ها کار می‌کنند که از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر دانش آموخته دکترا در مجموعه حضور دارند و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند نقش کلیدی در جذب دانش‌آموختگان با مدارج عالی را جذب کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد از شاغلان بانوان تحصیل کرده هستند که جز نیروهای کلیدی شرکت‌ها هستند، گفت: هزینه ایجاد یک شغل برای یک فارغ التحصیلی دانشگاهی یک سوم هزینه ایجاد شغل در کشور است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درخصوص گردش مالی شهرک اظهارداشت: گردش مالی شرکت‌های حاضر در شهرک در سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که اگر صنایع اعتماد کنند و حضور بیشتری داشته باشند، امکان ۵ برابر کردن این گردش مالی وجود دارد.
قیصری با اشاره به معافیت مالیاتی فعالیت های علمی و تحقیقاتی شرکت های مستقر درشهرک علمی و تحقیقاتی ، بیان داشت : در روزهای گذشته جلسه ای با مدیر کل مالیاتی استان داشتیم که قول های خوبی برای همکاری اداره مالیاتی با شرکت های مستقر در شهرک داده شد تا این شرکت ها بتوانند از معافیت ها و مزایای قانونی که برای آنها در نظر گرفته شده ،به طور کامل برخوردارشود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا