شهر و جامعهعناوین اخبار

نشست طنزآوران نصف جهان/افتتاح نمایشگاه عکس مهرستان در گالری سعدی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از محمد پوررشیدی مدیر دفتر طنز حوزه هنری نشست طنزآوارن اصفهان، نشست ماهانه طنزپردازان اصفهان است که چهارشنبه دوم هر ماه در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می شود.
وی افزود: در هر نشست علاوه بر بررسی نقاط قوت و ضعف آثار سه تن از طنزپردازان، مباحثی آموزشی پیرامون تکنیک های طنز نویسی مطرح می شود.
پوررشید خاطرنشان کرد: این نشست با نگاه تخصصی و عمیق قصد دارد سطح ادبی و هنری آثار طنز را ارتقاء بخشد.
گفتنی است، علاوه بر اعضاء دفتر طنز، ورود به این برنامه، برای عموم آزاد است، مجری و کارشناس این برنامه نیز محمد پوررشیدی است.

***افتتاح نمایشگاه عکس مهرستان در گالری سعدی
نمایشگاه عکس های منتخب جشنواره ملی عکس مهرستان از بعدازظهر روز چهارشنبه ۸ آبان ماه در گالری سعدی حوزه هنری استان اصفهان افتتاح می شود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه جهت بازدید علاقه مندان در ساعت ۹ الی ۱۲ و ۱۵ الی ۱۹ دایر خواهد بود.
آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل ۵۶ اثر برگزیده از ۴۶ عکاس از ۲۲ استان کشور است که از چهارشنبه این هفته به مناسبت روز نوجوان به نمایش درمی آید.
این نمایشگاه به نمایش آثار منتخب جشنواره ملی عکس مهرستان با موضوعات نوجوان ایرانی و خانواده، دختر ایرانی و حس خوب دختربودن، نوجوان ایرانی در مسیر رشد و آموزش ، نوجوان ایرانی و فعالیت علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی، نوجوان ایرانی و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، نوجوان ایرانی و هویت اجتماعی، نوجوان ایرانی و نشاط و تفریح اختصاص دارد.

***شناخت موسیقی فیلم نینو روتا، بدون شناخت ویژگی های سینمای ایتالیا امکان پذیر نیست

خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان در ششمین نشست موسیقی فیلم خود به مروری موسیقی فیلم در ایتالیا و بررسی آثار “نینو روتا” آهنگساز برجسته ایتالیایی اقدام نمود.
در این نشست مهرشاد متین فر کارشناس خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان گفت: شناخت آثار موسیقی فیلم نینو روتا، بدون شناخت مولفه هایی همچون: ویژگی های سینمای ایتالیا، جنبش نئورئالیسم ایتالیا (و دوران پس از آن) و به خصوص سینمای فلینی امکان پذیر نیست.
وی پیرامون سینمای ایتالیا و به ویژه ابعاد مختلف سینمای فلینی و ارتباط آن با موسیقی پرداخت و افزود: نینو روتا آهنگساز مشهور ایتالیایی در سوم دسامبر ۱۹۱۱ در میلان ایتالیا به دنیا آمد، روتا پیانیست، آهنگساز و رهبر ارکستر بود ولی عمده شهرت او به خاطر ساخت موسیقی فیلم بوده است.
وی ادامه داد: در میان آثار نینو روتا شاهکار او خلق ملودی های جاودانه سه گانه فیلم پدرخوانده است که روتا به خاطر خلق این اثر توانست برنده جایزه ی اسکار بهترین موسیقی متن فیلم شود. اما عمده کارهای نینو روتا، نخست با فیلمساز برجسته ایتالیایی، “فدریکو فلینی” بوده که در میان آنها می توان به فیلم هایی همچون: هشت و نیم (۱۹۶۳)، جاده(۱۹۵۴)، آمارکورد(۱۹۷۳)، جولیتای ارواح (۱۹۶۵)، شب های کابریا (۱۹۵۷)، شیخ سفید (۱۹۵۲)، زندگی شیرین (۱۹۶۰)، ساتیریکون (۱۹۶۹)، کازانوای فلینی (۱۹۷۶)، دلقکها (۱۹۷۰) و رم (۱۹۷۲) اشاره نمود.
متین فر تصریح کرد: از دیگر همکاری های او با دیگر فیلمسازان ایتالیا می توان به همکاری با لوکینو ویسکونتی و فیلم های یوزپلنگ (۱۹۶۳)، شب های روشن (۱۹۵۷) و روکو و برادرانش (۱۹۶۰)؛ با ویتوریو دسیکا فیلم گوشه نشینان آلتونا (۱۹۶۲) با فرانکو زفیرلی فیلم های رومئو و ژولیت (۱۹۶۸) و رام کردن زن سرکش (۱۹۶۷) اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: این هنرمند برجسته ی ایتالیایی در دوران کاری طولانی و حرفه ای خود موفق شد در بین سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۹ حدود ۱۵۰ آلبوم موسیقی فیلم ایتالیایی و بین المللی خلق نماید. وی بعد از ۳۰ سال آهنگسازی به کار تدریس موسیقی هم پرداخته بود.
کارشناس خانه موسیقی اصفهان ادامه داد: با آنکه نینو روتا در ۱۰ آوریل ۱۹۷۹ در سن ۶۷ سالگی در شهر رم ایتالیا درگذشت هنوز هم بسیاری از علاقه مندان می توانند باشنیدن آهنگ های این هنرمند بر فیلم هایی چون پدرخوانده لذت ببرند.
در ادامه حسن زمانی همراه با پخش تصویری نمونه های سینمایی و فیلم هایی چون (پدر خوانده ، رومئو و ژولیت، شب های روشن، جنگ و صلح ، هشت و نیم، آمارکورد ، جاده ) به بررسی آثار نینو روتا پرداخت و نکاتی را بر روی فیلم های پخش شده خاطرنشان کرد.
همچنین در این برنامه امین ناطقی (پژوهشگر و منتقد هنر و مطالعات بینارشته ای) و حسن منصوری (نوازنده نی و ردیف دان و ردیف شناس موسیقی ایرانی) حضور داشتند و به بیان نظرات خود در خصوص این آهنگ ها پرداختند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا