شهر و جامعهعناوین اخبار

امروز نهضت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بستر آموزش و پرورش شکل گرفته است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در بیستمین روز از آذرماه ۱۳۹۸ همایش استانی هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولین این اداره کل، سرپرست ستاد مبارزه با مواد مخدر استانداری اصفهان و مسئولین بهداشت و معاونان پرورشی مناطق و نواحی در محل اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم انجام شد.

در این همایش مدیرکل آموزش و پرورش استان ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات انجام شده در قالب طرح ها و برنامه های مختلف در حوزه پیشگیری در اداره کل آموزش و پرورش و نواحی و مناطق استان اظهار داشت : هیچگاه نمی بایست از حساسیت توجه به موضوع آسیب های اجتماعی کاسته شود و علی رغم اقداماتی که انجام شده می بایست پیشگیری در اولویت برنامه ها قرار گیرد .

وی در ادامه گفت : نهضت فرهنگی پیشگیری در آموزش و پرورش شکل گرفته البته با رویکرد ترویجی و جریان سازی آموزشی و فرهنگی ؛ یعنی پیشگیری زمانی می تواند موثر باشد که با یک جریان فرهنگی و تبلیغی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود : هر چقدر آگاهی ها را ارتقاء دهیم و به آموزش دانش آموزان در این زمینه بپردازیم صرفا بخشی از فرآیند پیشگیری یعنی بعد شناختی مورد هدف قرار داده شده ؛ پیشگیری زمانی می تواند موثر باشد که دانش منجر به تغییر نگرش و سپس اصلاح و تغییر رفتار شود.

اعتدادی در ادامه به بیان راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این زمینه پرداخت و گفت : در بند (ج) و (د) بخش دوم فصل هشتم این سند آمده است که همه دستگاه ها و نهادها و به تعبیری همه جامعه موظف به اجرایی کردن سند تحول بنیادین هستند ؛ پیشگیری نیز در این سند مورد تأکید بوده و همه دستگاه ها می بایست در این حوزه به کمک آموزش و پرورش بیایند .

وی در ادامه افزود: ما در تلاش هستیم تا از پتانسیل دستگاه ها، نهادها، NGO ها و سمن ها نیز در این زمینه استفاده نماییم؛ و در طرح « یاریگران زندگی » نیز علاوه بر آن از ظرفیت شوراها و تشکل های دانش آموزی نیز استفاده می گردد چرا که بخشی از دانش آموزانی که منتخب و محبوب دانش آموزان دیگر هستند ، در امر آموزش و صحبت با سایر دانش آموزان می توانند موثر باشند.

وی با اشاره به این موضوع که اقدامات انجام شده تاکنون به مباحث شناختی در زمینه آسیب های اجتماعی پرداخته است تأکید کرد : می بایست به دنبال تغییر رفتار در این حوزه باشیم و رویکرد جدید باید رویکرد جریان سازی آموزشی و فرهنگی باشد که این موضوع مشارکت و اهتمام سایر دستگاه ها را نیز می طلبد، تا در نهایت به نتایج خوب و اثر بخش منتهی گردد و ما شاهد اتفاقات جدیدی در این حوزه باشیم .

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه به نقش خانواده در این مورد اشاره نمود و گفت : تربیت دانش آموزان بذری است که در خانواده ها کاشته می شود و در مدرسه پرورش داده می شود.

وی افزود : خانواده نقش بی بدیلی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد که نمی توان از آن غافل شد و می بایست به مدیران واحدهای آموزشی توصیه شود که از نقش خانواده و جامعه غافل نشده و مطالبی به خانواده ها آموزش داده شود تا در تربیت فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد : مسئولین مربوط ، مشاوران و … می بایست به صورت مرتب جلسات پیشگیری از آسیب های اجتماعی را تشکیل دهند ، و راهکارهای عملی در مقابله با آن را در شهرستان ها با توجه به شرایط منطقه ای استخراج و عملیاتی نمایند .

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت : بحث آسیب های اجتماعی در هر کشور توسعه یافته و یا کمتر توسعه یافته با توجه به فرهنگ و سایر عوامل اتفاق خواهد افتاد ، لیکن وقتی خطرناک می شود که تأثیر این آسیب ها را بر خانواده ها ببینیم .

اعتدادی با تأکید بر این موضوع که آموزش و پرورش رسالت خود را به طور جدی در بحث پیشگیری دنبال می کند گفت : امروز دشمن ، خانواده ها را هدف قرار داده ؛ کار در این حوزه عزم ملی و همگانی می خواهد و امیدواریم در استان اصفهان با اقدامات خوبی که با کمک استانداری اصفهان ، آموزش وپرورش ، بهزیستی و سایر دستگاه انجام شده این امر محقق گردد.

در پایان این همایش با حضور مسئولین از برگزیدگان و فعالین امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی تقدیر به عمل آمد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا