شهر و جامعهعناوین اخبار

پوسترهای انقلاب بخشی از تاریخ گرافیک کشور به حساب می‌آیند

به گزارش سرمایه گستران،برپایی کارگاه چاپ سیلک در روز ۲۲ بهمن نمایانگر تلاش، مقاومت، خلاقیت و همت زنان و مردانی است که در سال‌های انقلاب با استفاده از این هنر جلوه‌هایی از مقاومت را با زبان تصویر و به صورت ساده و روشن به مردم منتقل می‌کردند.

رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان با بیان اینکه پلاکاردها، نوشته‌های تبلیغاتی و پوستر در تمام انقلاب‌ها، اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها نقش مهمی داشته، گفت: صنعت چاپ ماشینی به شکل امروز در نخستین حرکت‌های انقلاب در دسترس نبود؛ از جهتی تکثیر و پخش پوسترها در کوتاهترین زمان و رساندن آن به دست مخاطبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

مهدی تمیزی چاپ دستی به ویژه چاپ سیلک اسکرین را از رایج‌ترین روش‌ها برای تکثیر عنوان کرد و افزود: این نوع پوسترها دارای طراحی ساده، موثر و هدفمند و بر روی اشیاء مختلف در شکل‌ و اندازه‌های گوناگون قابل اجرا است.

وی ادامه داد: پوسترهای انقلابی معرف بخشی از فرهنگ تجسمی مدرن ایران و دوران انقلاب اسلامی‌ هستند که کشف جدیدی به عنوان زبانی برای بیان انقلاب بودند؛ به همین دلیل پوسترهای انقلاب بخشی از تاریخ گرافیک کشور ایران به حساب می‌آیند.

تمیزی، پوسترهای انقلاب را مبنای بسیاری از حرکت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه و نمایشگاه چاپ سیلک در موزه هنرهای معاصر و مجاور میدان امام (ره) در روز ۲۲ بهمن نشان از حضور و دغدغه‌مندی هنرمندان هنرهای تجسمی در کنار هنرمندان عرصه‌های مختلف برای همدلی، همگامی و حرکت با مردم انقلابی داشت.

وی گفت: هنرمندان همواره از میان جامعه برخواسته‌اند تا با استفاده از توان خود به بیان دغدغه‌ها بپردازند و شهر اصفهان مهد تمدن، فرهنگ و پرورش هنرمندانی است که همواره برای دفاع از خاک میهن از جان خود نیز گذشته و در کنار مردم با توانمندی خود یاریگر رهروان انقلاب بوده‌اند.

رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان اجرای پوستر با تکنیک چاپ سیلک در روز ۲۲ بهمن را تداعی هنرمندان تجسمی سال ۱۳۵۷ دانست و اظهار داشت: اوج و شکوفایی پوسترهای انقلابی از جمله چاپ سیلک در سال‌های ۵۷ تا ۶۰  بوده است و هنرمندان با خلق هنر خود همواره مقاومت، رشادت و پایداری مردم را برای پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش درآورده و حماسه‌ها را ماندگار ساختند.

** اجرای نمایش “دنیای بدون جنگ” در ویژه برنامه “کودکان انقلاب”

برنامه “کودکان انقلاب” از ۱۴ تا ۱۹ بهمن ماه در دو سانس صبح و عصر به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به همت دفتر تخصصی کودک این سازمان برگزار شد.

برنامه کودکان انقلاب در سانس صبح ویژه مدارس و مهدکودک‌ها و سانس عصر ویژه عموم بود. این برنامه با هدف پیوند کودکان با انقلاب طراحی و با استقبال عموم و رضایت کودکان مواجه شد.

سانس صبح برنامه کودکان انقلاب با نمایش “دنیای بدون جنگ” به کارگردانی عشقی آغاز می‌شد و صلح و دوستی را به بچه‌ها آموزش می‌داد؛ بعد از آن در ورک شاک نقاشی و کارستی ساخت ریسه‌های رنگی، که در گذشته برای تزیین کلاس‌ها در دهه فجر استفاده می‌شد، به دانش آموزان برای تزیین مدرسه آموزش داده می‌شد.

سانس عصر بازی نمایش مشارکتی “سلطان مغرور، خرگوش باهوش” به کارگردانی دارابی اجرا می‌شد که در آن سلطان مغروری وجود داشت که به مردم ظلم می‌کرد، مردم هم با هم‌فکری او را سرنگون کردند. بعد از آن کودکان آموزش‌هایی در ورک شاپ نقاشی و کاردستی فرا می‌گرفتند.

هر روز صبح روزانه دو مدرسه و مهدکودک با ظرفیت ۱۲۰ نفر و عصرها با ظرفیت ۶۰ نفر در این برنامه ۶ روزه شرکت داشتند. “کودکان انقلاب” از گروه‌های سنی ۴ تا ۶ سال و سال‌های اول، دوم و سوم ابتدایی برای شرکت در این جشن بزرگ پذیرش داشت.

** میدان نقش‌جهان اصفهان نماد چوگان است

اجرای بازی کهن چوگان در میدان نقش جهان اصفهان، ویژه ایام دهه فجر با استقبال قابل توجه مردم نصف‌جهان برگزار شد.

ورزشکاران بازی چوگان با دو گروه سه نفره از هیات چوگان اصفهان و نقش‌جهان به رقابت پرداختند، مرشد نام بازیکنان را ‌خواند و پس از آن هر کدام یک دور در میدان چرخیدند؛ سپس بازی با پرتاب گوی توسط استاندار آغاز شد.

حبیب‌اله ناظریان، معاون ورزش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به توجه به تفریح مردم در کنار ورزش در معاونت ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، گفت: برای اضافه شدن تفریح به این بخش، برنامه‌های زیادی برای سال آینده داریم که یکی از آنها توجه به بانوان و ایجاد زمینه‌های لازم برای نشاط، سلامتی و تحرک بدنی در آنها است.

وی با اشاره به ورزش چوگان و قدمت ۲ هزار و ۶۰۰ ساله آن افزود: اگر به عکس‌های قدیم این میدان نگاه کنید به طور حتم افرادی را در حال بازی چوگان خواهید دید، این میدان برای بازی چوگان ساخته شده و سال‌های متمادی میزبان رقابت‌های مختلف بوده است.

معاون ورزش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان میدان نقش‌جهان را نماد چوگان معرفی کرد و اظهار داشت: معاونت ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با توجه به قدمت این ورزش در اصفهان و به منظور احیای این سنت قدیمی دست به کار شده و امیدواریم تا در آینده نزدیک این میدان شاهد برگزاری برنامه‌های  بیشتری در این زمینه باشد.

وی چوگان را بومی شهر اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: مانند کشتی که همه آن را به مازندران موسوم می‌دانند، چوگان نیز با روحیه مردم اصفهان عجین شده و متعلق به این شهر است؛ بنابراین ضرورت احیای آن در شهر اصفهان دو چندان می‌شود.

ناظریان اضافه کرد: چوگان بازی مهیجی است که نیاز به آمادگی فیزیکی فراوان دارد، این مسئله سبب ایجاد سرزندگی و شادی در مردم شده و در دسته تفریحات سالم قرار دارد.

معاون ورزش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به ثبت جهانی چوگان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری اداره ورزش و جوانان ضمن فراهم‌سازی بسترهای لازم برای گسترش این رشته ورزشی، شرایط لازم برای جذب جوانان در این رشته را مهیا کنیم.

** نمایش “بذر امید” روایتی متفاوت از رشد و شکل‌گیری انقلاب اسلامی

نمایش خیابانی «بذر امید» با روایتی متفاوت از رشد و شکل‌گیری انقلاب اسلامی همزمان با دهه فجر در نقاط مختلف شهر به اجرا درآمد.

تئاتر «بذر امید» یکی از تئاترهای خیابانی است که با حمایت تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، به مناسبت دهه فجر در نقاط مختلف شهر به اجرا در آمد و توانست برای مدت زمان کوتاهی به صورت غیرمستقیم در ذهن مردم اثرگذار باشد.

کارگردان نمایش خیابانی «بذر امید» پیرامون اجرای نمایش «بذر امید» اظهار داشت: این نمایش درباره یک مرد و یک جوان است که از زندگی خود خسته شده و در کنار یک درخت در ایام دهه فجر تولد گرفته اند.

سید پویا امامی افزود: مخاطب این نمایش در ۳ اپیزود شاهد نابرابری‌ها و ناعدالتی‌هایی است که این مرد در اداره، بانک و بیمارستان با آن مواجه می‌شود و در انتهای هر اپیزود بازیگر کنار درخت می‌نشیند و با آن درد و دل می‌کند.

وی با بیان اینکه بازیگر در پایان کار از مردم و تماشاچیان می‌خواهد که میوه‌های این درخت را خورده و بگویند هسته آن را چکار می‌کنند، گفت: لحظه‌ای که مردم پاسخ می‌دهند هسته میوه را دور خواهند انداخت، بازیگر جواب می‌دهد همه ما این کار را انجام می‌دهیم اما غافل از اینکه ثمره این دانه، میوه خوشمزه‌ای بود که آن را نوش جان کردیم.

امامی با تاکید بر اینکه همه افراد از نقش هسته در تولید میوه غافل می‌شوند، افزود: در انتها بازیگر با تشبیه دانه میوه به درخت انقلاب، نمایش را به انقلاب ربط می‌دهد که توسط امام خمینی(ره) کاشته و پرورش داده شد و ما خواسته و ناخواسته هر روز به طرق مختلف به این درخت ضربه می‌زنیم.

وی بیان کرد: با طرح این پرسش از مردم که چقدر توانسته‌اند هسته درخت انقلاب را بشناسند و آن را پرورش دهند و در نهایت تولدی دوباره برای درخت گرفته و از مردم می‌خواهد دیگر به این درخت آسیبی نرسانند.

نمایش «بذر امید» به همراه ۲ تئاتر دیگر از ۱۲ تا ۲۱ بهمن در ساعت ۱۶ و ۱۷ در نقاط مختلف شهر از جمله روبه‌روی هتل عباسی، ارگ جهان نما، خیابان جامی و میدان انقلاب به اجرا در آمد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا