اقتصاد کلان

همتی: کسری تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در کانال تلگرام خود نوشت: کسری تراز تجارت خارجی ۱۴۰۱معادل۶.۵ میلیارد دلار شد، که بیشترین کسری تجاری در سه سال اخیر است.

در ادامه این یادداشت آمده: تراز تجاری در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰به ترتیب منفی ۴ و منفی ۴.۵میلیارد دلار بوده است. براساس آمار منتشره توسط گمرک ایران رقم وزنی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ در حدود سال ۱۴۰۰ بود.این درحالی است که ادعا شده بود با تلاش های دولت جهش جدی در صادرات در سال گذشته انجام گرفته است.

با بررسی گزارش های آماری مشخص می شود آنچه که موجب رشد و رسیدن ارزش تجارت خارجی ایران به رقم ۱۱۳ میلیارد دلار شده است ، صرفاً افزایش قیمت های جهانی محصولات صادراتی و وارداتی ایران بوده است.

نکته مهم قابل ذکر این است که پرداخت ارز واردات، قطعی است. ولی، برگشت ارز صادرات غیر نفتی احتمالا کمتر از ۷۰ درصد میباشد. این بدین معناست که مابه التفاوت ناشی از کسری تجاری و نیز عدم برگشت ارز صادرات غیر نفتی، از ناحیه فروش دارایی سرمایه ای (صادرات نفت خام) تأمین شده است .

گزارش آماری بانک مرکزی، با منظور کردن حساب سرمایه و لذا نتیجه کامل دو حساب جاری و سرمایه، تصویرمشخص تری از تراز تجاری کشور خواهد داد .

:

۴۶۲۲۰

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا