اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانتیتر دو

محدودیت صادرات شمش فولادی کشور برداشته شود

بهرام سبحانی، افزود: متأسفانه به جای مشوق، سنگ جلوی پای صادرکنندگان فولاد کشور می‌گذارند و تصمیماتی که گرفته می‌شود برعکس نیازهای صنعت فولاد کشور است.
وی با بیان اینکه امسال قرار است تولید فولاد خام در کشور به ۳۰ میلیون تن برسد اظهار داشت: از این ۳۰ میلیون تن، ۱۰ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه تولید می‌شود. اگر در کنار تولید گروه فولاد مبارکه، ۱٫۵ میلیون تختال فولاد خوزستان را نیز از عدد ۳۰ میلیون تن کم کنیم، ۱۸٫۵ میلیون تن فولاد در کشور داریم که از این میزان تولید حدود ۷ میلیون تن آن مورد نیاز واحدهای نورد در داخل کشور است. بنابراین ما حداقل بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن شمش مازاد بر نیاز در کشور داریم که باید صادر شود.

تولید شمس بیش از ۲ برابرنیاز داخل است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه تولیدشمش فولادی در داخل کشور بیش از ۲ برابر نیاز داخل است ، گفت: در شرایطی که کشور از یک سو  با  تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز روبرو  است و از سوی دیگر بحران انتشار ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی سایه انداخته است ،  مسئولین دولتی باید به جای صدور بخشنامه های محدود کننده صادرات، زمینه افزایش صادرات واحدهای فولادی را تسهیل نمایند تا در سال جهش تولید، زمینه افزایش تولید و ارزآوری برای کشوربیشتر از بیش فراهم گردد.

این در حالی است که تصمیماتی که گرفته می‌شود درست برعکس نیازهای صنعت فولاد کشور است. باید برای صادرات فولاد مشوق درنظر گرفته شد نه سنگ جلوی پای صادرکننده گذاشته شود. صادرکنندگان فولاد باید مورد به مورد از وزارت صنعت برای صادرات مجوز بگیرند. در چنین شرایطی صادرکننده چگونه می‌تواند برای صادرات خود قرارداد بلندمدت ببندد؟!

نگرانی در حوزه صادرات فولاد بی دلیل است 

وی اظهارداشت : وقتی دو-سوم شمش فولادی تولیدی، مازاد بر نیاز داخل است اصلاً مشخص نیست چرا در حوزه صادرات فولاد نگرانی وجود دارد. صادرات ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن فولاد در شرایط تحریم و کرونا کار ساده‌ای نیست و باید برای آن مشوق درنظر گرفته شود نه اینکه صادرات فولاد نیازمند مجوز محموله به محموله باشد.

بدون تسهیلات و مشوق های صادراتی، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به شعار جهش تولید ،افزود: گفت: فارغ از این‌که کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی دارد و به این دلیل نیز صادرات باید تسهیل شود، امسال سال جهش تولید است و اگر قرار است این شعار  محقق شود باید مقررات دست‌وپاگیر موجود برداشته شود . با محدودیت‌های فعلی جهش تولیددر صنعت فولاد به خطر می‌افتد وحتی ممکن است برنامه تولید فولاد کشور از ۲۷ میلیون تن در سال ۹۸ به ۳۰ میلیون تن در سال ۹۹، نیز محقق نگردد.

به گفته سبحانی، برای محقق شدن جهش تولید باید سیاست مجوز مورد به مورد برای صادرات فولاد جای خود را به اعطای مشوق‌های صادراتی بدهد و کلیه محدودیت‌های صادراتی لغو شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا