شهر و جامعهعناوین اخبار

بررسی کاریکاتور انقلاب اسلامی ایران در نشریات داخلی و خارجی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از محمودرضا صنعتی (یکی از اعضای خانه کاریکاتور) مدرس این کارگاه بحثش را با نقاشی شروع کرد و به تفاوت آن با کاریکاتور در مواجهه با انقلاب پرداخت و گفت: “برخلاف نقاشی انقلاب که بیشتر روایتگر صحنه‌های انقلاب است، کاریکاتور نه تنها به نقد نظام پیش از انقلاب می‌پردازد بلکه خود را موظف به آگاه‌عمل‌کردن نسبت به وضعیت جدید می‌داند و همگام با آن، دست از نقد سازنده در راستای اهداف انقلاب برنمی‌دارد.

وی در ادامه به توضیح مختصری در زمینۀ فضاهای گوناگونی که کاریکاتور انقلاب در آن حضور داشت پرداخت و افزود: از جملۀ این موارد می‌توان به نمایشگاه‌هایی که قبل و بعد از انقلاب برگزار شد، روزنامه‌های جدی(اطلاعات، کیهان) نشریات جدی(تهران مصور) و طنزوفکاهی اشاره کرد.

وی در این برنامه بر معرفی نشریات طنز و فکاهی‌ای که بین سال‌های ۱۳۵۹-۱۳۵۷به چاپ ‌رسیده ‌بودند تأکید کرد: این دوران تا زمان تصویب قانون مطبوعات در سال ۱۳۵۸ از نظر تعداد نشریات(بالغ بر ۳۰عنوان نشریۀ طنز و فکاهی)، تقریباً مشابه سال ۱۳۳۱ و پیش از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲بود. البته در این دوره نشریات از نظر مد%A

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا