تیتر دو

اصفهان در ردیف اول استان‌های در خطر فرونشست زمین قرار دارد

سیدرضا جعفریان گفت: بانک اطلاعاتی از منابع انسانی و تجهیزات درون سازمانی و برون سازی تشکیل شده است که در مواقع نیاز بتوانیم از آن استفاده کنیم.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنین مناطق اسکان برای شرایط اضطراری پیش بینی شده است؛ رزمایش مشترکی در منطقه هسته‌ای و همچنین رزمایش آب‌گرفتگی و تخلیه اضطراری هم انجام شد تا یگان های مختلف درگیر باشند و چابک سازی و آمادگی ایجاد شود.

وی افزود: بازتابی و بازتوانی در آبان ماه سال جاری با توجه به اتفاقات ایجاد شده به خوبی به چشم خورد، چرا که شهر خیلی زود آماده خدمات رسانی بود که نشان می دهد که دستگاه امدادی و خدماتی ما خوب عمل کردند و آمادگی داشتند.

جعفریان در مورد ایمنی بازار اصفهان هم گفت: شهر اصفهان دارای بافت تاریخی خوبی است؛ حدود سه ماه کارشناسان مربوطه روی وضعیت ایمنی بازار کار کردند و بازدیدهای متعددی در این باره انجام که نقاط حادثه خیز و اقدامات لازم به مدیریت بحران در قالب بیست و چند بند ارائه شد و جلسه ای برای تصمیم گیری برگزار شد.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان گفت: همان طور که می دانید بازار اصفهان چند حاکمیتی است و از طرفی میراث و اوقاف و امور خیریه و شهرداری و راه شهرسازی در این باره تولیت دارند که نیاز به هماهنگی های مختلفی دارد، اما شهرداری در این زمینه منتظر بقیه دستگاه ها نمانده و در حال فعالیت است.

وی یکی از نقاط که نیاز رسیدگی سریع به آن در بازار اصفهان وجود دارد را بام ها ی بازار دانست و گفت: بام های تاریخی که در سطح بازار است و به دلیل ریختن نخاله یا لوازم کسبه و با توجه به بارندگی می تواند در این زمان حادثه خیز باشد؛ همچنین انشعابات ناایمن برق و همچنین دخل و تصرف های که در ان انجام شده نیز یکی از موارد ناایمن در بازار اصفهان است

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان با بیان اینکه حریق در هر یک دقیقه پنج متر مربع را شامل می شود و پیشرفت می کند و زمان در اطفا نقش کلیدی دارد، خاطرنشان کرد: ورود و خروج یگان های امدادی به سطح بازار یکی از مشکلات است و یکی از پیشنهادات در این زمینه این بود که میراث فرهنگی هشت نقطه را در اختیار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قرار دهد تا هشت پایگاه در این مکان ایجاد کند تا این گونه بتوانیم در هشت کیلومتر بازار در هر یک کیلومتر یک ایستگاه آتش نشانی داشته باشیم.

جعفریان در ادامه با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار ناایمن و غیر تاب آور است و نیاز به اقدامات عاجل دارد، گفت: یکی دیگر از الزامات در بازار نصب کپسول های خاموش کننده است که اکنون تعدادی نصب اما نیاز به بیشتر شدن و شارژ برخی دارد.

وی افزود: یکی از وظایف دیگر تبین سناریوهای برنامه ریزی است که سناریوهای مختلف در این باره تبین شده و بعد از تایید اجرایی می شود.

جعفریان اذعان کرد: در آموزش پرورش خصوصا در بندهای ۳، ۵ و ۲۱ ساختمان بحث شد و قرار شد این ها از طریق خود آموزش پرورش و نوسازی مدارس رعایت شود و مخصوصاً در مدارس جدید الاحداث همکاری کنند تا مدارس کنونی هم مورد بازبینی قرار گیرد و نقاط ناایمن برطرف شود.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان ادامه داد: در خصوص مترو نیز از خط یک و دو بازدید داشتیم و بعد از آن جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار شد و موارد بررسی و پیگیری شد؛ خوشبختانه خط دو مترو دارای پیوست الزامات غیر عامل است، اما خط یک مترو چون قبل از سال ۸۵ برنامه ریزی شده و پدافند غیر عامل سال ۸۵ با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد، فاقد این پدافند است اما مرتبا رصد می شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام می گیرد.

وی افزود: پیرامون بازار اصفهان و مجموع تجاری های دارای سابقه زیاد و بافت فرسوده کمیته ای داریم که از این ساختمان ها بازدید می کنند و نقاط آسیب پذیر را شناسایی و موارد به مدیران مناطق ابلاغ می شود و مدیران هم مالکان و یا متصرفان ابلاغ می کنند و از آن ها می خواهند نقاط آسیب پذیر را رفع کنند.

جعفریان تصریح کرد: اما برخی از مکان ها به دلیل فرسودگی مشکلاتی را دارد که می طلبد بقیه دستگاه ها هم ورود پیدا کنند و در این زمینه به شهرداری اصفهان کمک کنند.

وی گفت: مناطق بی دفاع شهری به زمین های بایر و آسیب پذیر و اختفا و ناایمن گفته می شود؛ در حال حاضر در این زمینه در منطقه یک و دو بررسی ها انجام و در منطقه سه هم در کمیته در حال بررسی است و موارد به مدیران مرتبط ابلاغ می شود.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان گفت: در سیل سیستان و بلوچستان در اولین روز حادثه دو اکیپ و چهار خودرو امدادی و تعدادی از امداد گران و غواص اعزام شدند و یک اکیپ هم از خدمات شهری به سیستان بلوچستان اعزام شدند.

جعفریان با بیان اینکه اصفهان معین شهر کنارک است، گفت: همچنین پنج خودرو تانکر آب یک کامیون برای حمل تجهیزات دارویی نیز به این منطقه اعزام شد که اکیپ اول به اصفهان برگشتند، اما همچنان اکیپ دوم همچنان در محل هستند.

وی افزود: با توجه به بافت اقلیمی و وضعیت زمین و روستایی بودن نیاز به کمک ها یبیشتر است که مدیریت بحران استان و هلال احمر در این زمینه فعالیت دارند و کمک ها را به مناطق سیل زده ارسال می کنند.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان گفت: طبق استاندارد تعریف شده زمان طلایی چهار دقیقه است که سازمان خدمات آتش نشانی شهرداری اصفهان در اکثر موارد زیر این زمان توانسته به محل برسد که البته استثنایی ها هم دارد که یکی از این استثناها آبان ماه بود که گاها مسیرها مسدود بود.

جعفریان بیان کرد: در رزمایش هفته گذشته این زمانی در حالی که ۲۳ دقیقه در وضعیت پیش بینی بود در ۱۸ دقیقه با توجه به بعد مسافت و مسدود سازی که طبق رزمایش بود انجام گرفت که یک زمان ایده ال است.

این مسئول با اشاره به طرح های که در شهرداری اصفهان در حال مطالعه است، خاطرنشان کرد: یکی از آن ها طرح جامع غیر عامل است، یکی دیگر از طرح ها مطالعات فرونشت است، چهار میلیمتر فرونشست در سال به عنوان بحران شناخته می شود؛ طبق بررسی های انجام شده از ۳۱ استان کشور ۱۸ استان در معرض فرونشست قرار دارند که استان اصفهان با ۳۱ شهر از لحاظ سکونت گاه در ردیف اول در زمینه فرو نشست قرار دارد که شرح این اقدام هم آماده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و ورود مسافران به اصفهان یک مانور پیشگیری در مناطق اسکان های مسافران برنامه ریزی شده و همچنین خواسته شده در برنامه ریزی و پیش بینی مکان ها برای اسکان، ایمنی وتاب آوری را در نظر گرفته و همچنین بازدید های از محل های تعیین شده انجام خواهد گرفت.

جعفریان گفت: اصفهان در استان های دیگر نیز معین است و در خود استان هم برخی شهرها معین مناطق و متقابل آن وجود دارد؛ برای مثال شهر بهارستان مبارکه و شهرضا معین منطقه پنج ما هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا