اقتصاد کلان

ادامه صعود نرخ بهره بین بانکی در سال جدید / نرخ سود بازار شبانه به ۲۳.۳۶ درصد رسید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،بانک مرکزی در جدیدترین به‌روزرسانی خود از وضعیت بازار شبانه، آمار نرخ بهره بین بانکی در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. آماری که بر اساس آن، روند صعودی نرخ سود بین بانکی پس از وقفه‌ای یک هفته‌ای بار دیگر ادامه یافت، اما حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو، در نخستین هفته سال جدید بدون تغییر در سطح ۲۳ درصد باقی ماند.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق چول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

فتح قله جدید در بازار بین بانکی

طبق آخرین گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، در هفته منتهی به نهم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نرخ سود بازار بین بانکی با افزایشی ۰.۲۲ واحد درصدی نسبت به آخرین هفته اسفند ماه سال گذشته مواجه شده است. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در این هفته به ۲۳.۳۶ درصد رسید.

تداوم صعود نرخ بهره بین بانکی در حالی است که در هفته آخر سال گذشته، روند صعودی این نرخ متوقف شده بود اما این رشد بار دیگر در سال جدید ادامه یافت تا فتح قله‌های جدید در بازار بین بانکی ادامه یابد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی همچنان گزارشی از عملیات اجرایی سیاست پولی در سال ۱۴۰۲ منتشر نکرده است. از همین روی، هنوز میزان تزریق منابع بانک مرکزی در بازار بین بانکی در این هفته مشخص نیست.

علت جهش نرخ بهره بین بانکی چه بود؟

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. زمانی که بانک مرکزی در پی کنترل نرخ تورم، نرخ‌های سود بانکی را افزایش داد. این افزایش به نرخ بهره بین بانکی نیز سرایت کرد؛ به طوری که این نرخ که برای مدتی طولانی، حوالی کانال ۲۱ درصد نوسان داشت، از دهم بهمن ماه صعود خود را آغاز کرد و حالا به ۲۳.۳۶ درصد رسیده است.

بانک مرکزی در واکنش به این افزایش در نرخ سود بین بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود را به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد. حالا اما نرخ بهره بین بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا نه.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی، بازاری است که در آن بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند، می‌توانند این کسری را جبران کنند. این بانک‌ها نقدینگی موردنیاز خود را از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند قرض می‌گیرند و در سررسیدی مشخص و با نرخی معین، این وجوه را برمی‌گردانند.

سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه است. به همین دلیل به این بازار، بازار شبانه و به نرخ معامله در آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

:

۳۵۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا