اخبار استان ها

مراسم ترحیم با کمترین هزینه برگزار شود

زهرا مردانی در گفتگویی با اشاره به کمپین «فقط چای و خرما» در مراسم ترحیم و لغو پذیرایی اظهار کرد: از زمان راه‌اندازی این کمپین در شهرهای بلداجی و گندمان، بازخوردهای مطلوبی دریافت شده است، زیرا بسیاری از خانواده‌های عزادار توانایی پرداخت هزینه‌های مراسم ترحیم را ندارند.

وی ادامه داد: گاهی طبق یک رسم قدیمی، شرکت‌کنندگان در مراسم ترحیم مبلغی را به خانواده عزادار می‌دهند که خانواده متوفی را برای برگزاری مراسم، متحمل هزینه‌های بسیاری می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر بلداجی اضافه کرد: با همکاری یکدیگر باید رسم‌های اشتباه را در جامعه ریشه‌کن کنیم، در روایات دینی و احادیث آمده همسایه‌ها و فامیل‌ها تا چند روز در منزل خود غذا پخته و برای خانواده عزادار ببرند که در جامعه ما به شکل اشتباه این رسم تغییر یافته و خانواده عزادار علاوه بر غم و غصه از دست دادن عزیزان، همزمان باید به فکر تدارک پذیرایی از مهمان‌ها نیز باشند که با وضعیت اقتصادی فعلی برای بسیاری از خانواده‌ها بار مضاعفی است که باید در آن شرایط بحرانی به دوش بکشند.

وی اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند برای متوفای خود خیرات کنند، می‌توانند به ساخت مسکن برای افراد نیازمند یا تأمین داروهای ضروری بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه نسخه خود را ندارند، کمک کنند.

مردانی ادامه داد: حتی اگر خانواده عزادار مشکل مالی نداشته باشند، بار روانی تدارک دیدن و آبرومند ظاهر شدن در انظار در آن شرایط یک بار اضافه است؛ علاوه بر این خوردن غذایی که با این شرایط روحی و گاهی هم با نارضایتی تدارک دیده شده است، می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد.

وی تصریح کرد: با نخوردن غذا در این مراسم، به تدریج این قضیه عمومیت پیدا می‌کند و انگیزه تدارک غذای مراسم ترحیم کاهش یافته و به مرور این رسم برچیده می‌شود و دعای خیر خانواده‌ای که مشکل مالی دارند، شامل حال اجراکنندگان خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر بلداجی، گفت: سطح سواد افراد جامعه امروزه آنقدر بالا رفته است که بیشتر آن‌ها می‌دانند روح فرد متوفی به انرژی معنوی دعا نیاز دارد نه غذا، زیرا دنیای بعد از مرگ با دنیای فیزیکی ما متفاوت است، لذا باید از خودمان آغاز کنیم و آن را تبدیل به یک فرهنگ کنیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا