اخبار صنعت، معدن و تجارت

خبر مهم درباره واردات خودروی کارکرده

فردای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی در مورد بازار خودرو، گفت: امسال برنامه‌ای که خودروسازان دادند درمجموع تولید دو میلیون دستگاه است که ما روی یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، از آن طرف بحث واردات را پیگیر هستیم. واردات سال گذشته فراز و نشیب‌هایی داشت به لحاظ اینک چندین سال از سال ۹۷ واردات ممنوع بود چالش‌های زیادی وجود داشت، قانونی داریم مربوط به سال ۷۱ است که محدودیت‌های شدیدی را برای واردات ایجاد می‌کند، خوشبختانه از یکی از مراجع حاکمیتی، مصوبه‌ای گرفتیم که این موانع را برداشت. از طرفی ما بر روی بحث واردات خودروهای کارکرده کار می‌کنیم و در دستور کار ما قرار دارد به نظر ما بحث واردات خودروهای نو و کارکرده در کنار افزایش تولیدی که ما امسال خواهیم داشت می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعا اینکه درباره واردات خودرو مصوب شده در حال اجراست، محدودیت‌هایی بوده که در طول سالیان گذشته مقرراتی گذاشته شده و در شرایطی بوده که تحریم وجود نداشته، حالا ما می‌خواهیم در این شرایط خودرو وارد کنیم بیش از ۱۰ مورد را یک به یک رفته‌ایم حتی یک مورد را از مجلس مصوبه گرفتیم و موارد مختلف را اصلاح کردیم که این هفته موارد نهایی شد که کار انجام شود. پس ما معتقدیم یک با افزایش عرضه خودرو و تولید خودرو که پارسال اتفاق افتاد و امسال هم برنامه قابل توجهی داریم، دو، واردات خودروهای نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور، قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس وجود دارد و نمایندگان تا حدی به آن پرداخته‌اند، تقاضای بازار را تامین کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار کاذب است، تصریح کرد: الان قیمت کارخانه خودروی شاهین زیر ۴۰۰ میلیون و در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که به دلیل رشد تولید این خودرو نسبت به سال قبل، دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته وی، بخشی از این وضعیت خودرو مربوط به مافیاست. ‌دو علت این قیمت‌های کاذب، تقاضای کاذب به خاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیا است که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت‌سازی صورت می‌گیرد که راه‌حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.

فاطمی‌امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حال‌حاضر سازوکار نوبت‌دهی جایگزین قرعه‌کشی شده، گفت: اطمینان می‌دهیم به همه کسانی که ثبت‌نام می‌کنند، خودرو می‌رسد. قبلا چند میلیون نفر شرکت می‌کردند، ولی ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد. اما از پارسال نوبت‌دهی جایگزین قرعه‌کشی شد و از هفته آینده تحویل خودروها شروع می‌شود. در اردیبهشت هم یک دوره دیگر ثبت‌نام خواهد شد.

فاطمی‌امین در پاسخ به اینکه خودروها در این روش چه زمانی تحویل می‌شود، گفت: برخی زودتر، برخی دیرتر.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا