اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانصنایع و شرکت هاعناوین اخبار

فاصله چشمگیر تولید کنسانتره و گندله با چشم‌اندازافق ۱۴۰۴

جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت در ارتباط با زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ گویای آن است که در زمینه ظرفیت کنسانتره و گندله سنگ آهن در شرایط کنونی تا چشم انداز، فاصله حدود ۳۰ میلیون تنی وجود دارد.

تبه گزارش سرمایه گستران، تعداد ۲۶ واحد فعال اکنون در زمینه کنسانتره سنگ آهن در کشور فعالیت دارند که ظرفیت واحد های فعال ۵۸٫۳ میلیون تن است، ظرفیت طرح های قابل تحقق در این بخش ۲۲٫۸ میلیون تن و ظرفیت طرح های محتمل ۹٫۲ میلیون تن است.

همچنین ظرفیت طرح های راکد و نامشخص ۲۱٫۳ میلیون تن برآورد شده و در مجموع واحدهای فعال و طرح های قابل تحقق و محتمل ۹۰٫۵ میلیون تن قید شده است.

فاصله میلیونی تا افق چشم انداز

پیش بینی ظرفیت تا سال ۱۳۹۹ رقم ۶۲ میلیون تن ثبت شده است که بدین ترتیب فاصله ۲۷٫۵ میلیون تن تا افق چشم انداز را نشان می دهد.

مقدار نیاز براساس برنامه ۱۴۰۴ و دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد (شمش) بالغ بر ۸۰ میلیون تن پیش بینی شده است.

 مازاد کنسانتره ،کمبود گندله 

براساس جداول مورد بررسی، مازاد تا افق ۱۴۰۴ با محاسبه واحد های فعال و طرح های قابل تحقق و محتمل در زمینه کنسانتره سنگ اهن ۱۰٫۵ میلیون تن برآورد شده است.

شمار واحدهای فعال گندله سنگ آهن برابر آمار وزارت صنعت اکنون به ۱۳ واحد بالغ می شود که ظرفیت ۴۷٫۶ میلیون تنی دارند و ظرفیت طرح های قابل تحقق ۲۵٫۹ میلیون تن ثبت شده است.

طرح های محتمل ۱۶٫۵ میلیون تن و طرح های راکد هم ۲۷٫۵ میلیون تن ظرفیت دارند.

مجموع واحد های فعال و طرح های قابل تحقق و محتمل ۹۰ میلیون تن و پیش بینی ظرفیت تا سال ۹۹ در این بررسی ۶۲ میلیون تن ثبت شده و براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ میزان نیاز ۷۶ میلیون تن برآورد شده است.

علاوه براین میزان کمبود گندله سنگ آهن تا افق چشم انداز براساس واحد های فعال و طرح های قابل تحقق و محتمل ۱۴ میلیون تن ثبت شده است.

گفتنی است براساس سند چشم انداز قرار است ظرفیت فولاد سازی کشور از میزان ۳۶ میلیون تن کنونی به ۵۵ میلیون تن برسد.

منبع : ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا