بازار‌های مالی ، بورس و بانکبورستیتر دوعناوین اخبار

چشم اندازو سمت و سوی آینده بازار سهام

سرمایه گذاری در بورس نیازمند دانش و تجربه است. اما گاهی برخی افرادکه حداقل سوادی در بازارهای مالی ندارند ، فقط به این دلیل که روند بازار صعودی است و سودمی دهد ، وارد بازار می شوند و در صف های متعدد خرید می ایستند.فارغ از اینکه اصلآ ارزش واقعی سهامی که می خوانند خریداری کنند چقدر است . این افراد چون بدون دانش و فقط بر اساس جوی حاکم بر بازار ، سهام خریده اند ، در روزهایی که روند شاخص تغییر می کند نیز همان رفتار را نشان می دهند و این بار فروشنده می شوند و باعث افزایش عرضه ها و بر هم خوردن تعادل بازار می شوند . لذا کارشناسان به این افراد توصیه کردند و می کنند که اگر دانش کفی در بازار مالی ندارند به جای سرمایه گذاری مستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام نمایند تا از ریسک کمتری برخوردار شوند .

افزایش عرضه توسط صندوق ها

بررسی بازار نشان می دهد که در روز های گذشته بسیاری از افراد تازه‌وارد به توصیه کارشناسان و فعالان قدیمی بازار،توجه نموده اند و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ،سپرده گذاری نموده اند .اما در ادامه به دلیل افزایش تقاضاو صف های خرید باعث شد تا ارزش سهام در صندوق های سرمایه گذاری زیاد شود و از سویی دیگر فاصله ارزش سهام با ارزش بنیادی بیشتر شود .موضوعی که می تواند باعث شود تا در روزهای پیش رو صندوق های سرمایه گذاری که حجم زیادی از سهام را در اختیار دارند ترغیب شوندبا افزایش ارزش سهم‌ها در پرتفوهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فاصله گرفتن ارزش بازاری این سهم با ارزش ذاتی آنها اقدام به عرضه‌ سهام و افت قیمت ها در نمادهای مختلف شوند .موضوعی که در یادداشت های قبلی نیز به آن اشاره شد .

تاثیر عرضه سهام دولتی بر بازار 

البته در کنار افزایش نقدینگی و هجوم معامله گران برای خرید سهام به هر قیمتی ، عرضه سهام دولتی در قالب صندوق های قابل معامله نیز بر جذابیت سرمایه گذاری در نمادهای برخی گروه ها مانند بانک ی ها ، فلزات اساسی و… نیز تاثیر گذار بود.

بر همین اساس و با هجوم نقدینگی صف‌های سنگینی در این گروه‌ها و نمادها حتی بدون توجه به بنیادی بودن یا توجیه‌پذیر بودن قیمت‌های فعلی آنها گردید .

متاسفانه افراد تازه‌وارد به بازار این‌طور گمان می‌کنند که باید حتما سهم‌ها با صف‌های خرید سنگین  همراه باشند . این افراد که روزهای سرخ پوش بازار را ندیده اند ، تحمل متعادل شدن بازار را ندارند. از این‌رو به سرعت واکنش‌های هیجانی را از خود به نمایش می‌گذارند. شاخص نیز با تمام اتفاقات بالا به مرز روانی یک میلیونی خود نزدیک شده است که همانطور که پیش بینی می شد  قطعا این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار بوده است.

سمت و سوی آینده بازار 

به نظر می رسد در روزهای آینده با دست به دست شدن سهام و کاهش فشار عرضه در بازار، در صورتی که روند ورود نقدینگی همچون روزهای قبل ادامه پیدا کند شاخص به آرامی از این مرز روانی عبور کند و پس از تثبیت در محدوده‌های بالاتر از یک میلیون مجددا با افزایش تقاضا در بازار روبروشود اما در صورتی‌که ورود نقدینگی کاهش یابد احتمالا شاخص نیازمند زمان بیشتری برای اصلاح قیمت ها و  عبور از این محدوده است.

* واحد تحقیقات و همایش های سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا