بازار‌های مالی ، بورس و بانکبورسپیشخوانتحلیلتحلیل بنیادی سهامتحلیل سهامعناوین اخبار

استراحت کوتاه مدت شاخص بورس با اهرم نقدینگی

در روز چهارشنبه هفته گذشته بازار با افزایش عرضه سهام در نمادهای مختلف کارخود را شروع کرد اما با گذشت زمان از میزان عرضه ها کم شود و با ایجاد تقاضای موثر برخی از این صفوف جمع شدند.

عبور کند از مرز یک میلیون واحدی

عوامل مختلفی همچون شناسایی سود پس از رشد چشمگیر اخیر شاخص و نزدیک شدن به کانال یک میلیونی واحد به‌عنوان یک مقاومت مهم روانی  طیروزهای گذشته بر معاملات سهام تاثیر گذاشت و باعث افزایش عرضه به خصوص در بین تازه واردهابه بورس شد .کسانی که بدون اطلاع و دانش کافی و فقط به دلیل کسب سود از این بازار ، وارد بورس شده اند و به محض اولین نشانه های ریزش بالا نگران شده و دست به عرضه سهام می زنند .اگر از این افراد دلیل خرید اولیه سهم را بپرسید ، اغلب تقاضای بالای دیگر سهامداران و صف های خرید را علت آن بیان می کنند و اگر دلیل عرضه را جویا شوید ، افزایش عرضه سهام توسط دیگران و تشکیل صف های فروش را بدون توجه به ارزش واقعی و تکنیکال را دلیل فروش سهام شان عنوان می کنند .موضوعی که می تواند باعث شد تا شاخص در مرز روانی فعلی مدتی استراحت کند .اگر ورود نقدینگی به بازار و افزایش تقاضا به همان شتاب و سرعت قبل باشد می توان انتظارداشت که زمان اصلاح قیمت ها و استراحت شاخص کوتاه مدت باشد و پس از استراحت کوتاه ،مجدد به رشد خود تا رسیدن به مرز ۱٫۶ادامه دهد .

اما در روز چهارشنبه ، شاخص کل با افت ۲ هزار و ۵۹۰ واحدی به کانال ۹۷۷ هزار و ۹۷۹ واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۲ هزار و ۲۳۹ واحدی به کانال ۳۰۸ هزار و ۱۳۷ واحد رسید. افت بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن نشان می دهد که افت قیمت در شرکت های بزرگ بیش از شرکت های کوچک بازار بوده است .

در این روز نماد‌های ” فارس ، رمپنا ” بیشترین تاثیر منفی و سهام شرکت های پالایش نفت تهران و گل گهر  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.  بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای “فولاد، وبملت و ومعادن” بود .

وضعیت بازارهای جهانی

در بازار جهانی شرایط در حال بهبود است. در بازار نفت قیمت ها نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته اند. نفت برنت به بیش از ۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

این درحالی ست که بر اساس برآوردهای رویترز، تولید نفت و گاز بزرگترین شرکت های نفتی جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به علت شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۱۱ درصد ، کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته کاهش خواهد یافت. ازسوی دیگر شروع تدریجی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته نیز قیمت فلزات پایه را افزایش داده است. مس در محدوده ۵۲۱۰ دلار، روی ۱۹۳۷ دلار و هر اونس طلا نیز ۱۷۱۲ دلار معامله می‌شود.

کاهش میزان تولید نفت و شروع فعالیت های اقتصادی در کشور های توسعه یافته ، باعث  افزایش تقاضا و رشد قیمت نفت و محصولات معدنی و فلزی در بازارهای جهان شود.

چند رویداد خوب بورسی 

رئیس جمهوربا بیان اینکه  دولت به این نتیجه رسیده که سهام شرکت های سودآور را در بورس عرضه کند و این کار را ادامه می دهد، گفت: نقدینگی در بازار زیاد است و یکی از راه های کنترل تورم و نقدینگی حضور مردم در بورس است.

معاون اول رئیس جمهور نیز اعلام کرد: برای اینکه به مردم اطمینان دهیم بورس از پشتوانه قوی برخوردار است، سهام بخش های مختلف دولت در بورس عرضه خواهد شد.

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیان کرد: ذکر مصیبت خوان ها در بورس باید کنار بروند، ایام شادی مردم است. مردم به افکار منفی توجه نکنند و به تدریج سرمایه را وارد بورس کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در رابطه با عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه این هدینگ ، اعلام کردکه  قصد داریم تا آخر سال جاری ۲۰ شرکت را وارد بورس کنیم.

آینده بازار سهام

در روزهای گذشته  شاخص کل پس از رشد روزهای اخیر با رسیدن به محدوده یک میلیون واحد تحت تأثیر یک افت روانی قرار گرفت. لکن به‌دلیل هجوم نقدینگیِ مازاد جامعه به سمت بازار سرمایه این برآورد وجود دارد که روند فعلی رشد بازار ادامه دار باشد.

در حال حاضر رشد خریداران و نقدینگی که وارد بازار بورس شده، باعث شده تا شاخص از بسیاری از مقاومت ها عبور کند بنابراین به نظر می رسد در صورت تداوم رشد نقدینگی ها حتی اگر قرار باشد شاخص بورس مقاومتی بر روی کانال یک میلیون واحد داشته باشد، کوتاه‌مدت خواهد بود.

به لحاظ تکنیکالی در صورت عبور شاخص کل از مقاومت روانی یک میلیون واحد مقاومت معتبر بعدی در محدوده ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون واحدی است.در غیر این صورت شاخص در اولین مرحله تا حدود ۸۰۰هزار واحد کاهش می یابد .اما به نظر می رسد حمایت دولت از بازار سرمایه و تلاش برای عرضه سهام شرکت های سودآور از عواملی هستند که چراغ بازرا بورس را همچنان پرفروغ نگه می دارد و مردم را به حضور فعال تر در این بازار تشویق می کند.

  • واحد تحقیقات و همایش های سرمایه گستران 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا