بورسپیشخوانعناوین اخبار

نقش آماتورها در غیاب بزرگان بورس

هر چند اصلاح قیمت ها در مرز روانی یک میلیون واحدی شاخص دور از انتظار نیود و رفتار بازار در روز های اخیر نیز آن را نشان می دهد اما برخی عوامل مانند ورود حجم زیاد نقدینگی و حمایت دولت از بازار سهام به بازار کمک می کنند تا از تب هیجان های منفی و ریزش های شدید قیمتی بکاهد. این در حالی است که باید عمق و جذابیت بازار به حدی باشد که بدون حمایت دولتی ها از رفتار منطقی و ثبات نسبی برخوردار باشد .

لذا به نظر می رسد مسئولان برای حفظ نقدینگی در بورس باید با عمق بخشیدن به بازار و ایجاد ابزار های نوین ، به جذابیت بازار و جذب بیشتر نقدینگی هاکمک کنند و از سویی دیگر با فرهنگ سازی منطق را جایگزین رفتارهای هیجانی برخی فعالان بازار و آماتورها نمایند. در غیر این صورت بعید نیست با تغییر نگرش دولت به بازار ،شاهد سناریوی بد بینانه ریزش و اصلاح بلندمدت قیمت ها باشیم .

نقش آماتورها در غیاب بزرگان بازار

در روزهای گذشته شاهد بودیم که بازار با نوسان های متعدد و گاهی عجیب روبه رو می شد. نوسان هایی که از رفتار عقلایی خارج بود و فقط هیجان های شدید می توانست آن را رقم بزند .از ایجاد صف های خرید تا صف های فروش و نوسان های شدید قیمتی در یک نماد .موضوعی که نشان می دهد بازار رفتار هیجانی دارد .چون در غیر این صورت یک سهم نباید در بخشی از ساعات معاملات در سقف های خرید و در ساعاتی دیگر با صف فروش و کف های قیمتی روبرو شود .مگر اتفاق ناگواری دربین ساعات معاملات برای آن شرکت افتاده باشد که بتواند به شدت بر میزان تولید و سودآوری مجموعه مورد نظر تاثیر منفی بگذارد .که چنین موضوعی نیز خوشبختانه در روزهای گذشته شاهد نبودیم .

بررسی بازار نشان می داد هر چند حقوقی های بازار در این چند روز به حمایت از بازار آمدند و با افزایش تقاضا سعی در متعادل نمودن بازار و شاخص کل داشتنداما این بازیگران تازه وارد و آماتور بازار بودند که در این روزها با توجه به نوسان های بازار و شناسایی سودهای روزهای قبل ، دست به عرضه سهام زدند .موضوعی که جا دارد تا با فرهنگ سازی از حرکات هیجانی و بی منطق بازار که بیشتر توسط آماتورها و سفته بازان روی می دهد ، جلوگیری شود تا با عمق بخشیدن به بازار ، افزایش میزان درصد سهام در گردش شرکت ها و فرهنگ سازی ، منطق را به بازار حاکم کنند تا بازار به نقش اصلی خود که تامین مالی شرکت ها از طریق بورس و بازار سهام است برگردد.

بورس ریزش بزرگی ندارد

همانطور که گفته شد ، هرچند در روز های گذشته از فشار تقاضا کاسته شد و بسیاری از نمادها با افزایش عرضه روبه رو شده اند که  بیش از این هم پیش بینی می شد که بورس در مرز روانی یک میلیون واحدی وارد فاز استراحت و ریزش قیمت ها شود اما در مجموع به دلیل ورود حجم زیادنقدینگی و حمایت دولت از بورس و نیاز دولت به این بازار برای تامین بخشی از کسری بودجه خود،پبه نظر می رسد شاخص بورس با ریزش بزرگی روبرو نباشد .هر چند در این بین باید به رفتار فعالان بازار به خصوص عرضه آماتورهای بازار که در ماه های گذشته و برای سفته بازی وارد این بازار شدند نیز توجه داشت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا