بازار‌های مالی ، بورس و بانکبورسپیشخوانعناوین اخبارمصاحبه و گفتگو

سهامداران تازه وارد، متضرران اصلی این روزهای بازارسهام

وی افزود: دو عامل باعث می شوند که شرایط اقتصادی حتی با مهار کامل کرونا به سرعت به حالت قبلی خود برنگردند. در چند ماه اخیر بخش بزرگی از جامعه آسیب قابل توجهی داشته و درآمدها کاهش یافته است، به همین دلیل طبیعتا این بخش از جامعه سیاست های انقباضی را برای مصرف در پیش خواهند گرفت و به سطح مصرف خود در قبل از بحران کرونا بازنخواهند گشت. علاوه بر این به دلیل محدودیت های اعمال شده در اقتصاد کشور ناشی از کرونا در چند ماه اخیر، بسیاری از شهروندان سبک جدیدی از زندگی را تجربه نموده و به آن عادت کرده اند، به همین دلیل بعید است با مهار کرونا، به سبک زندگی قبل از کرونا برگردند و فعالیت هایی از قبیل رستوران ها، فست فودها و هتل بسیار زمان خواهد برد تا به وضعیت پیش از این برگردد.

رشد غیرطبیعی بورس
عبده تبریزی در ادامه به بررسی بازارها برای سرمایه گذاری پرداخت و رشد چشمگیر شاخص بورس و سوددهی این بازار در یکسال اخیر را غیر طبیعی دانست.

وی گفت: علیرغم طلایی بودن بازارهای طلا و مسکن در سال ۹۹ این بازارها جذابیت چندانی برای سفته بازی و جذب نقدینگی بالای کشور نداشته است، اما شاهد رشد چند برابری شاخص بورس در یکسال گذشته بودیم. این درحالی است که اقتصاد کشور به دلیل تحریم های غرب و همچنین شیوع کرونا رشد منفی را تجربه می کند.

عبده تبریزی عدم جذابیت سایر بازارها و همچنین حمایت دولت و ظرفیت بازار بورس را سبب ایجاد جذابیت در این بازار دانست و تصریح کرد: جذب نقدینگی های سرگردان و همچنین پس اندازهای شهروندان در این بازار از این مزیت برخوردار است که برخلاف بازارهایی مانند ارز، مسکن و خودرو، رشد قیمت ها و شاخص بورس بصورت مستقیم تاثیر سوئی بر تورم کشور و در نتیجه معیشت شهروندان نخواهد داشت و به همین منظور دولت از توسعه این بازار حمایت کرده است.
عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق، با بیان اینکه بورس محلی مناسب برای تامین مالی شرکت ها و بخش مولد اقتصاد است اما متاسفانه این بازار از رویکرد اصلی خود در ایران بسیار فاصله دارد،افزود: افزایش شاخص بورس عملا کمکی به تامین نقدینگی بخش های مولد اقتصاد نکرده است .

دلایل رشد شاخص بورس
وی رشد شدید شاخص بازاربورس را به دلیل هجوم نقدینگی به این بازار دانست و از فعالان اقتصادی خواست برای فعالیت در این بازار محتاط تر از قبل عمل نمایند چرا که این میزان از رشد شاخص، هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته و به هر دلیلی نقدینگی مسیر جذاب دیگری پیداکند، شاهد خروج سرمایه ها از این بازار خواهیم بود.

سهامداران تازه وارد متضرران این روزهای بازار 
عبده تبریزی تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمتی در بورس و افت شاخص ها، آن دسته از سرمایه گذاران و معامله گران حرفه ای که از سال های پیش در این بازار حضور داشته و سهام خود را با قیمت های پایین خریداری نموده اند با مشکلی مواجه نخواهند شد و تنها سهم کوچکی از سود خود را از دست خواهند داد اما سرمایه گذاران جدید و عموم مردم که با مشاهده رشد شاخص بورس از این پس به این بازار ورود نمایند در صورت اصلاح قیمتی و افت شاخص متضرر می شوند پس باید حساب شده و با بهره گیری از کارشناسان و کارگزاران این حوزه در این زمینه سرمایه گذاری نمایند.
وی از دولت و فعالان اقتصادی خواست تا با فعالیت منطقی در این بازار، ازریزش شدید این بازار درآینده جلوگیری نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا