اخبار استان هااخبار صنعت، معدن و تجارتتيتر يكشهر و جامعه

افتتاح نخستین بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در اصفهان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین افزود: ایمیدرو در کشور وظیفه دارد کار اکتشافی انجام داده و ظرفیت معدنی کشور را در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به مردم نشان دهد.

خداداد غریب‌پور گفت: ما به دنبال آن هستیم تا ظرفیت‌ها را احصا و به دنبال فعالان بخش قرار داده و ضمن ارائه آموزش، قوانین وارداتی و صادراتی تعرفه‌ها را اصلاح کنیم.

وی اظهارداشت: بعد از افتتاح بازارچه سنگ‌های قیمتی اصفهان بازار تخصصی مشهد و بازارچه مرزی تایباد را افتتاح خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: با شناسایی ظرفیت‌های معدنی که محصول کار اکتشافی ماست و معرفی به فعالان، ظرفیت را توسعه خواهیم داد و اشتغال کشور را در سال ۱۴۰۵ به حدود ۵۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم برسیم.

غریب‌پور افزود: در اصفهان بیش از ۱۰۰ معدن غیرفعال سنگ‌های تزئینی وجود دارد و امیدواریم با اقدامی که در زمینه صادرات سنگ‌های تزیینی و اصلاح تعرفه‌های صادراتی انجام می‌شود و وجود ۴۳۰ معدن فعالی که داریم کنسرسیوم سنگ‌های تزیینی اصفهان آغازگر باشد.

اینفوگرافی | معادنی در کلاس جهانی
به گفته وی حدود ۹۰۰ معدن غیر فعال تزئینی در کشور داریم که یک نهم آن‌ها در اصفهان بوده و ۳۰ درصد از سنگ‌های تزئینی کشور در این استان وجود دارد.

امیرکامیار کاظمی، عضو هیات اجرایی کنسرسیوم سنگ‌های قیمتی اصفهان در خصوص این بازارچه افزود: حدود ۲ سال گذشته اولین کنسرسیوم سنگ‌های قیمتی در اصفهان تشکیل شد. در این شورا و کنسرسیوم قرار شد چالش‌ها و فرصت‌هایی که سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور ایجاد می‌کند شناسایی شود.

وی گفت: یکی از برنامه‌هایی که به رشد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کمک می‌کند ایجاد بازارهای تخصصی سنگ‌های قیمتی است.

عضو هیات اجرایی کنسرسیوم سنگ‌های قیمتی اصفهان اضافه کرد: از مزیت‌های افتتاح این بازارچه این است که، تمام فعالان این صنعت در یک مکان گردهم می‌آیند و در کنار آن‌ها فروشگاه‌ عرضه سنگ‌های قیمتی وارد می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: در کنار این بازارچه‌ آزمایشگاه تشخیص جواهر از اصل وجود دارد که خریداران به راحتی سنگ‌های قیمتی خود را از مراکز معتبر و با آزمایش دقیق خریداری کنند.

وی اظهار کرد: در کنار این بازار سایتی راه‌اندازی می‌شود که اطلاعات زنجیره تولید از صفر تا صد جمع‌آوری می‌شود.

عضو هیات اجرایی کنسرسیوم سنگ‌های قیمتی اصفهان اضافه کرد: هدف ما این است که از هر شهرستان در بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یک غرفه داشته باشند که به ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هم کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در ارگ جهان نما حدود هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت به بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اختصاص پیدا کرده و همچنین سرای گوهر در میدان امام علی(ع) فضایی بالغ بر سه هزار مترمربع در سه طبقه به این مهم اختصاص یافته است.

وی گفت: قرار است سرای گوهر به بخش تولید سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و ارگ جهان نما به فروش اختصاص یابد.

کاظمی تصریح کرد: در زمان حاضر حدود ۱۸ غرفه در ارگ جهان نما و حدود ۸۰ غرفه در سرای گوهر به این موضوع اختصاص یافته است.

قرار است بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در پنج نقطه از کشور احداث شود که ۲ نقطه از آن در اصفهان است.

ردیس سازمان صنعت ، رمعدن و تجارت استان اصفهان نیز در این آیین با اشاره به گردش مالی ۲۳ میلیارد دلاری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در دنیا، گفت: ما نیز به دنبال سهم مناسبی از این بازار هستیم.

ایرج موفق همچنین تاکید کرد: خوشبختانه اصفهان سازندگان موفقی در زمینه ماشین های تراش سنگ های قیمتی دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایران نیاز به کار دارد و باید دست به دست هم دهیم، تاکید کرد: امروز زمان زیادی نداریم، اما امیدواریم با تلاش مضاعف در استان و همچنین حمایت های ایمیدرو این کار را عملیاتی کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های کلی نظام درباره جلوگیری از خام فروشی و ضرورت توسعه و ساماندهی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بر اساس سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ در کشور شاهد افتتاح بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا