عناوین اخبار

ساعت ۸ صبح فردا آغاز رای گیری/ تمامی شعبه‌های اخذ رای آماده هستند

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز در نشست ‌خبری گفت: مراحل مختلف انتخابات را پشت سرگذاشته‌ایم و اکنون به آخرین مرحله و مهمترین مرحله نزدیک می‌شویم وتمامی شعبه‌های اخذ رای آماده هستند تا از واجدان شرایط رای‌گیری کنند.
وی افزود: در انتخابات فردا ۳۰ نفر برای انتخابات مجلس، ۱۶ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان و ۴ نفر اقلیت‌های دینی از تهران انتخاب خواهند شد.
مقیمی با تشکر و قدر دانی از تلاش همه رسانه‌ها و خبرنگاران در همکاری با ستاد انتخابات کشور، رسانه‌ها را چشم بینا و وجدان عمومی و نمایندگان ملت خواند و افزود : هیچ اقدامی در ستاد انتخابات، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام نشده که رسانه‌ها در جریان آن قرار نگیرند، لذا مردم در جریان تمامی فعالیت‌ها قرار گرفته‌اند.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: آمادگی کامل در نقاط مرزی، کوهستانی، عشایری و شهری داریم تا همه واجدان بتوانند رای خود را به داوطلبان مدنظر بدهند، حتی در مناطق صعب‌العبور از بالگرد استفاده خواهیم کرد تا همه بتوانند رای بدهند.
مقیمی با اشاره به روند انتخاب اعضای هئیت‌های اجرایی انتخابات، اظهار داشت: در این دوره تعامل خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور در زمینه انتخاب یک هیات اجرایی برای هردو انتخابات شکل گرفت.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اقدامات و فعالیت های این ستاد گفت: در این انتخابات ۱۲ هزار و ۶۷ نفر ثبت‌نام کردند که تعداد داوطلبان و استقبال بسیار خوب بود، به خصوص جوان‌ترها استقبال خوبی کردند که در نهایت ۴ هزار و ۸۴۴ نفر در سراسر کشور برای انتخابات مجلس رقابت خواهند کرد.
مقیمی با اشاره به اینکه هزار و ۴۸۰ نفر از مجموع ۶ هزار و ۳۳۳ نفری که تایید شدند، انصراف دادند، گفت: در نهایت ۴ هزار و ۸۴۴ نفر در سراسر کشور با یکدیگر برای انتخابات مجلس رقابت خواهند کرد.
مقیمی با تاکید بر اینکه متخلفان شناسایی و پرونده آنها به قوه قضائیه ارسال شده است، خاطرنشان کرد: امروز تبلیغات در سراسر کشور متوقف است و هرگونه تبلیغی تخلف است.
مقیمی اظهار داشت: ۱۳۰ میلیون تعرفه در اختیار استان‌ها قرار گرفته و اگر تعرفه‌ای اضافه بیاید عودت داده خواهد شد و هرگز قابل استفاده نخواهد بود و به عنوان اوراق دولتی حفظ و با امنیت کامل برگشت داده می شود.
وی در ادامه گفت: هر شعبه‌ای که کار رای‌گیری‌اش به اتمام برسد با حضور هیئت نظارت شمارش آراء آغاز و صورتجلسه خواهد شد و پس از آنکه یک جا جمع شد، نتیجه انتخابات آن حوزه اعلام خواهد شد
مقیمی با اشاره به اینکه مردم در همان ساعت‌های اولیه پای صندوق‌های رای حاضر شوند، گفت: از داوطلبان می‌خواهیم لیست و کد انتخاباتی داوطلبانی که می‌خواهند انتخاب کنند را از قبل در اختیار داشته باشند تا در حین دادن رای دنبال لیست افراد نباشند تا در وقت صرفه‌جویی و روال به خوبی انجام شود.
رئیس ستاد انتخابات کشورخاطرنشان کرد: ما در کل کشور ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر واجد شرایط رای دادن داریم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، زمان برگزاری آن چه زمانی خواهد بود؟ گفت: حداکثر یک ماه پس از برگزاری دور اول انتخابات و تایید شورای نگهبان دور دوم انتخابات نیز برگزار خواهد شد.
مقیمی گفت: تعداد ۱۰۶۲ حوزه انتخابیه برای انتخابات مجلس خبرگان در نظر گرفته‌ایم که ۳۱ مورد آن حوزه‌های اصلی و ۱۰۳۱ حوزه فرعی داریم، برای مجلس شورای اسلامی هم ۲۰۷ حوزه اصلی را در نظر گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: از نظر امکانات صندوق اخذ رای، تعرفه‌ها، مهر و همه نیازمندی‌هایی که شعب به آنها احتیاج دارند، به استانها و شهرستانها منتقل شده‌اند و همه حوزه‌های انتخابیه از نظر تجهیزات و امکانات در شرایط مطلوب قرار دارند و کمبودی را احساس نمی‌کنیم.
مقیمی با بیان اینکه طی دو هفته زمان تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری با هیچ تخلفی مواجه نشدیم، گفت: تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری طبق گزارش روسای کمیسیون‌ها براساس ضوابط و مقررات انجام شده است.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در ادامه اظهار داشت: تبلیغات مجلس شورای اسلامی هم که با شور و هیجان بسیار خوبی در سراسر کشور در آرامش کامل انجام ‌شد و گزارش‌های نگران کننده‌ای از دوره تبلیغات به وزارت کشور ارسال نشد، البته موارد محدودی وجود داشته که از طریق قانون پیگیری و طبق آن با متخلفین برخورد خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور خاطرنشان کرد: در این دوره بهترین برخوردهای تبلیغاتی و کمترین تخلفات را شاهد بوده‌ایم که علتش خود مردم و کاندیداها و حامیانشان بوده‌اند و اکثریت داوطلبین مجلس شورای اسلامی سعی کردند که در مدار قانون حرکت کنند.
وی افزود: ۷ روز تبلیغات گسترده در سراسر کشور داشتیم، همه دانشگاه‌ها فعال بودند، در همه سالن‌های دانشگاه‌ها نشست‌های انتخاباتی برگزار شد، در شهرهای مختلف شاهد برگزاری گردهمایی‌هایی بودیم. سخنرانان بسیار زیادی به شهرستانهای مختلف رفتند و جلسات مختلفی را برگزار کردند. تعداد بسیار اندکی از جلسات به دلایل مختلف برگزار نشد که یکی دو مورد مربوط به شهر یا نهاد برگزارکننده می‌شد که خود لغو کرده بود و یکی دو مورد هم به دلیل فعالیت غیرقانونی لغو شده بود.
مقیمی با اشاره به احتمال کشیده شدن انتخابات در برخی حوزه های انتخابیه به مرحله دوم گفت: وقتی داوطلبی در یک حوزه به حدنصاب آراء ۲۵درصد به علاوه یک نرسد، انتخابات به دوره دوم کشیده می شود.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور، با اشاره به زمان اعلام نتایج انتخابات، گفت: هر شعبه‌ای به مجرد اینکه کار رای‌گیری‌اش به اتمام برسد، هیئت اجرایی تصمیم به شمارش آراء خواهد گرفت که این کار با حضور هیئت نظارت انجام خواهد شد و تعداد آراء شمرده شده به بخشداری‌ها ارسال و بعد از صورت جلسه شدن اعلام خواهد شد، بعضی مواقع نتایج در همان روز رای گیری اعلام می‌شود و بعضی مواقع ممکن است بدلیل وجود مناطق دوردست یا صعب العبورکمی طول بکشد.
وی افزود: ما قبل از ورود به بحث تبلیغات جلسه‌ای را با حضور تمامی مدیران رسانه برگزار کردیم و در آنجا ماده ۵۹ و تبصره ذیل آن را قرائت کردیم تا همه افراد قوانین را رعایت کنند. برخی رعایت نکردند که به آنها توصیه می‌کنیم بعد از این رعایت کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، حتما از طریق دادگاه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
مقیمی با اشاره به هزینه‌های انتخاباتی هم گفت: به دلیل اینکه هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، ما نمی‌توانیم اقدام خاصی را انجام دهیم، ولی آنچه که از ظاهر کار بر می‌آید در این دوره انتخابات هزینه‌ها و تبلیغات کمتر و جمع و جورتر بوده که علت آن ممکن است به دلیل هزینه‌های بالا اقلام تبلیغاتی باشد./ال
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا