اخبار استان ها

آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم با تمهیدات پیشگیری از کرونا

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، «مرضیه فرشاد» در آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی)،گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تشدید همه گیری , ویروس کووید۱۹در کشور، طرح آمبلیوپی با تمهیدات ویژه و شرایط خاص اجرا می شود تا سلامتی کودکان به خطر نیفتد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: این طرح بر اساس پروتکل‌های ابلاغی ستاد پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور اجرا می‌شود.
فرشاد با ذکر تفاوت‌های اجرای طرح آمبلیوپی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته،گفت: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم در راستای به حداقل رساندن حضور کودک در مراکز و همچنین تماس کمتر بین کودک با فرد غربالگر؛ تنها به وسیله دستگاه انجام می شود.
وی در خصوص مراکز غربالگری تنبلی چشم نیز گفت: طرح آمبلیوپی امسال نیز همچون سالهای گذشته در مهدهای کودک (در صورت دایر بودن)، مجتمع های بهزیستی، پایگاه های بسیج، مساجد، پایگاه های سلامت و… انجام می شود و هزینه آن در مراکز دولتی ۳۳۰۰ تومان و در مراکز غیر دولتی ۶۸۰۰تومان است.
فرشاد گفت: درسال ۱۳۹۸ از حدود ۳۳۰هزار کودک ۳ تا ۶ سال استان، حدود ۱۶۳ هزار کودک غربال شدند. از بین این افراد ۴۳۷ کودک مبتلا به آمبلیوپی که دو هزارو ۷۸۶ کودک دارای سایر اختلالات بینایی بودند.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در سال گذشته ۴۵ نفر از کودکان به پزشک متخصص ارجاع داده شدند که ۵ نفر تحت عمل جراحی و مابقی با دارو درمانی تحت درمان قرار گرفتند. همچنین ۶۸ عینک تحویل کودکان نیازمند عینک در این طرح شد.
وی افزود: در سال گذشته طرح در ۱۲۱ پایگاه دائم و ۷۳۱ پایگاه غیر دائم با حضور ۱۷۷ غربالگر و ۵۴ اپتومتریست با استفاده از ۲۹ دستگاه غربالگری اختلالات بینایی و ۱۶۷ تابلوی E چارت اجرا شد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پایان گفت: علیرغم محدودیت های موجود به خاطر ویروس کووید ۱۹، امیدواریم امسال بتوانیم درصد بیشتری از کودکان ۳ تا ۶ ساله را غربال کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا