اخبار استان ها

چالش های بزرگ اقتصادی ماحصل نبود تفکر سیستمی در بین تصمیم گیران و تصمیم سازان

نوید حیدری در این ارتباط اظهار داشت: در زمان حاضر،ایران مهد فرصت هاست و می‌توان بعنوان بزرگترین کشور از منظر فرصت ها از آن یاد کرد زیرا دارای یک بازار سنتی است و فرصت مدرنیته شدن را در تمام شاخه های فعالیت دارد بطوری که هر فعالیتی که در ایران نام ببرید و در مقام مقایسه همان شغل با یک کشور مدرن در بیایید براحتی میتوان تفاوت اجرای فرآیندها را ببینید و این تفاوت یعنی فرصت های محض !
وی بیان داشت: لازم است با تدوین و پیاده سازی برنامه ریزی استراتژیک، نسخه ایرانی فرصت مدرنیته شدن برای کسب و کارها را تدوین و اجرایی کرد.

فعال اقتصادی و مشاور کسب و کار ادامه داد: کسب و کارها در ایران بر اساس پایه های علمی ایجاد نمی گردد و اکثر کسب و کارها بر اساس تجربه ، تقلید و همکاری با افراد غیر متخصص شکل می گیردو به همین دلیل کسب و کارها در ایران تا یک مقطعی پیش می روند و پس از آن دیگر توان ادامه دادن ندارند و این یعنی نداشتن زیر ساخت .

حیدری افزود: همین عامل باعث پیدایش یک حلقه مفقوده در کسب و کارها شده است ،اگر دقت کنید ما کسب و کارهای بالای ۵۰سال و بالاخص برند بسیار کم داریم در صورتی که با این تمدن ما باید شاهد کسب و کارهای چند صد ساله با اندازه های جهانی باشیم .

استاد دانشگاه و نویسنده کتاب “سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران” تصریح کرد: مشکل اصلی کسب و کارها در کشورما این میباشد که آنها قائم به فرد هستند و راه درمان آن سیستم سازی است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که درگیر مشکلات ریشه ای است و مردم، کارآفرین ها و یا کاسبان تحریم محصول این مشکلات ریشه ای هستند، ادامه داد:
مشکلات اقتصادی، فرهنگی، چالش های اجتماعی، نبود فرهنگ و نظام کسب و کار بومی، چالش های سیاسی و در کل مسائل کلان نسبت به مسائل خرد بعنوان پایه مشکلات در این زیست بوم جغرافیایی است.

حیدری عدم بهره وری کسب و کارها در ایران را یک چالش عمده بازار دانست و گفت: بدلیل وجود تورم در ایران ،کسب و کارهابا افزایش تورم بزرگ و بزرگ تر میشوند و به این کج فهمی دچار میشوند که این بزرگ شدن بهره وری است !!! اگر روزی این تورم رفع شود و یا اگر مشکل برجام حل و محدودیت های اقتصادی با دنیا برداشته شود بصورت فرضی می توانم بگویم بالای ۸۰ درصد از کسب و کارهای در ایران ناکارآمد خواهد شد و آن لحظه به فکر زیر ساخت می افتند!!!

وی با بیان اینکه سیستم سازی در کسب و کار خلاصه شده در این جمله “قبل از اینکه کسب و کار شما یتیم شود؛یتیم شدن را به آن بیاموزید” در مورد عدم وابستگی سازمان ها و واحدها به افراد هشدار داد .

وی به تثلیث حیات سیستم سازی در کسب و کار اشاره کرد و اعلام کرد : واگذاری کارها و فعالیت ها، واگذاری تصمیم گیری ها و واگذاری نظارت سه ضلع این تثلیث حیات است.

نویسنده کتاب “سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران” گفت: تفکر سیستمی مبحثی در سیستم سازی است که این تفکر تعادل سازی بین تفکر کل نگر و جزء نگر را برقرار می کند و یا بعبارت دیگر این بینش را به ما می دهد که ما بدانیم علت ها و معلول ها دارای یک تفکر سیستم دار هستند و درک پیوستگی موضوعات را ایجاد می کند .

حیدری تشریح کرد: در امر سیستم سازی در کسب وکارها باید به نحوه ایجاد شغل، موضوعات استخدام و انتقال کارها،تصمیمات و نظارت به دیگران توجه کامل داشت سپس نگاه سیستم سازی را به بازاریابی، فروش و سرمایه گذاری و در آخر مغز سیستم سازی یعنی فرآیندهای کسب و کار را بیان کرد.

وی گفت: برای سیستم سازی در کسب و کارها نیاز به بررسی جداگانه هر مورد دارد و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید اینکه کسب و کار موردنظر در کجا قرار دارد، چه سایز و اندازه ای از بازار را در اختیار دارد و مدل مدیریتی اون کسب و کار چگونه است باید نسخه ای متفاوتی برای آن نوشت.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا