اخبار صنعت، معدن و تجارت

دریافت پلکانی حق انتفاع معادن سنگ آهن

لایحه بودجه سال آینده کشور در حالی به مجلی شورای اسلامی ارائه شد که طبق تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده کل کشور ،دریافت حق انتفاع معادن در سال آینده به صورت پلکانی پیش بینی شده است.

در تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۵ آمده است:

الف- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده سنگ آهن که پروانه بهره برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت‌های تابعه است ولی فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکتهای تابعه می‌باشند موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره برداری از معادن فوق در سال ۱۳۹۵ بیست درصد (۲۰ درصد) مبلغ فروش محصولات خود را به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۱۹ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور پرداخت کنند. در صورت سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید، حق انتفاع به صورت پلکانی و به شرح زیر پرداخت می شود:
– فروش محصول به صورت سنگ آهن خام و دانه بندی شده معادل بیست درصد (۲۰ درصد) مبلغ فروش
– فروش محصول به صورت افشرده (کنسانتره) شامل افشرده های تحویلی برای گندله سازی های درون شرکت و افشرده فروشی به خارج از شرکت معادل شانزده و نیم درصد (۱۶٫۵ درصد) مبلغ فروش

– فروش محصول به صورت گندله معادل سیزده درصد (۱۳ درصد) مبلغ فروش افشرده
– فروش محصول به صورت آهن اسفنجی معادل ده درصد ( ۱۰ درصد) مبلغ فروش افشرده
موارد فوق صرفاً به شرکت‌هایی تعلق می گیرد که زنجیره ارزش (فرآوری) را در داخل مجموعه همان شرکت انجام دهند. در صورتی که شرکت‌های موضوع این جزء با رعایت قانون تجارت از محل سود خود اقدام به سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی پایین دستی کنند به میزان ده درصد( ۱۰ درصد) سرمایه گذاری صورت گرفته از محل سود به عنوان حق انتفاع بهره برداری محاسبه می شود.
پنجاه درصد ( ۵۰ درصد) درآمد موضوع ردیف ۱۳۰۴۲۳ و مبلغ چهار هزار و سیصد میلیارد (۴٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ) ریال از مبالغ واریزی موضوع ردیف ۱۳۰۴۱۹ این تبصره متناسب با میزان ۵۳۰۰۰۰ (هشتاد درصد) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و دریافتی به صورت تخصیص یافته توسط خزانه داری کل کشور
بیست درصد (۲۰ درصد) سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می گیرد تا جهت طرح‌های اکتشافی، طرح‌های پژوهشی کاربردی، زیست محیطی و ایجاد زیرساخت های معدنی و ایمنی معدنی هزینه شود. مبلغ سیصد میلیارد (۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال از درآمد این جزء از طریق طرح ۱۳۰۴۰۱۱۰۰۶ صرف زیرساخت های معدنی می شود.
– مالیات بر درآمد سال ۱۳۹۵ هر یک از معادن موضوع این جزء به حساب خزانه معین استان محل استقرار معدن واریز می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا