اخبار استان هامخابرات

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی برای ایجاد مرکز داده زنجان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، در ادامه سفر استانی به زنجان صبح امروز در جلسه شورای اداری استان با حضور حجت الاسلام خاتمی، امام جمعه زنجان، فتح الله حقیقی استاندار و مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم و مدیران استانی به صورت حضوری و تعداد زیادی از مدیران استان به صورت مجازی، حاضر شد.

وزیر ارتباطات در ابتدای این جلسه با بیان این که کارهای فراوان و خوبی در حوزه ارتباطی استان انجام گرفته است گفت: با وجود آنکه کارهای بزرگی در استان انجام شده و بسیاری از پروژه های ارتباطی آماده بهره‌برداری است اما هنوز عدالت ارتباطی در استان برقرار نیست.

وی افزود: هم به لحاظ تخصیص امکانات و هم به لحاظ اجرای پروژه ‌ها اقداماتی خوبی در استان صورت گرفته اما نحوه توزیع امکانات به دلیل جغرافیای استان به خوبی انجام نگرفته است.
به همین دلیل امروز افتتاح و رونمایی رسمی نداریم هرچند پروژه های آماده بهره‌برداری کارشان را آغاز می کنند و در انتظار روزی می‌مانیم که عدالت ارتباطی در سطح استان برقرار شود و شیرینی افتتاح و رونمایی کام همه مردم استان را شیرین کند.
وزیر ارتباطات افزود: ۱۶۱ کیلومتر فیبر خطوط ارتباطی باید در این استان انجام می‌شده است تا به امروز ۱۳۰ کیلومتر اجرا شده است و این زیر ساخت خوبی است.

آذری جهرمی افزود: ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم برای اینکه مرکز داده استان و همچنین مجتمع ICT استان را بنا کنیم که ظرف ۴۵ روز آینده آماده بهره‌برداری خواهند شد و دیتاسنتر زیر بار می‌رود و در همان مجتمع ICT فضایی تحت عنوان پارک اقتصاد دیجیتال فراهم کردیم برای استارتاپ‌ها و بخش فناور تا با فراهم کردن فضا برای جوانان استان آنها بتوانند اقتصاد دیجیتال زنجان را فعال تر از گذشته پیش ببرند.

در این مراسم ،مهندس همایون دلجویی، سرپرست مخابرات منطقه زنجان از وضعیت موجود ارتباطی تلفن همراه استان زنجان،گزارش کوتاهی ارائه کرد.

سرپرست مخابرات منطقه زنجان اظهارداشت:در حال حاضر ۵۵۴سایتbts،۲۶۴سایت۳G و ۲۰۰سایت ۴G،ارتباط ۱میلیون و ۵۰۰هزار مشترک را برقرار می سازند و ضریب نفوذ تلفن همراه استان زنجان ۱۳۲درصد می باشد.

همچنین محمد جواد آذری جهرمی در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به استان زنجان در نشستی با حضور فعالان اقتصادی نخبگان و صاحبان کسب و کار در حوزه ICT با بیان اینکه اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات علی رغم همه رکودها رشد داشته است گفت: در سال ۹۸ رشد اقتصادی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا بر آمار مرکز آمار ۳۱ درصد مثبت بوده است. این در حالی است که پیش بینی برنامه ششم توسعه برای نرخ رشد سالانه ارزش افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۹درصد بوده است.

وی افزود: سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حوزه اقتصاد کشور و تولید ناخالص کشور به عدد ۶.۵ درصد رسیده است. این آمار در سال ۱۳۹۶، ۲.۷ درصد بوده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مفهوم این آمارها این است که اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری بزرگتر شده است که علایم آن با گسترش ارائه خدمات به واسطه ارتباطات و فناوری اطلاعات ملموس است گفت: اثرات رشد اقتصاد دیجیتال در زندگی ملموس است که این خود نشانه‌ای از بزرگ شدن اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بخشی بزرگی از رشد مرهون توسعه‌ زیر ساخت های ارتباطی است.

آذری جهرمی ادامه داد: در یک دوره دو، سه ساله کل کشور به تکنولوژی نسل چهارم متصل شد یا رشد ۳۳ برابری هسته شبکه ملی اطلاعات طی سه سال محقق شد. بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان فقط دولت و بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در حوزه زیر ساخت‌ها سرمایه ‌گذاری کردند که باعث شدحرکت بزرگی رقم بخورد.

وی تصریح کرد: همه این اقدامات بخش عمده آن منجر به توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات شده است. شبکه ملی اطلاعات سه واژه دارد. ابتدا باید شبکه را ساخت تا بتوان آن را ملی اطلاعات کرد.

وی با بیان اینکه برخی انتقاد می‌کنند که در حوزه شبکه ملی اطلاعات کاری انجام نشده است، تصریح کرد: اگر این شبکه وجود نداشت، سرمایه ‌گذاری انجام نشده بود، نرم‌افزارهای بومی چگونه می‌توانستند به مردم ارائه خدمت کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیام رسان همه حوزه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیست، گفت: خیلی از اپلیکیشن ها در حال ارائه خدمت به مردم هستند و توان رقابت با نمونه‌های خارجی را هم دارند.

وی افزود: خیلی بی انصافی است که عده‌ای کل شبکه ملی اطلاعات را با سیاسی کار محدود به پیام رسان می‌کنند. پیام رسان مهم است، ابعاد سیاسی و امنیتی دارد اما همه شبکه ملی اطلاعات پیام رسان نیست. اقتصاد دیجیتال هم فقط پیام‌رسان نیست.

وی افزود: این ضرورت آمادگی بیشتر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و آمادگی‌ها‌ را بالا ببریم و صرفا به توسعه فنی فکر نکنیم، همزمان با توسعه فنی، سایر بخش‌ها را پیش ببریم.

پیش از سخنان وزیر ارتباطات تعدادی از فعالان اقتصادی، نخبگان و صاحبان کسب و کارها در حوزه ICT نقطه نظراتی را بیان کردند که آذری جهرمی توصیه‌ها و رهنمودهایی برای حل برخی کاستی ها ارائه کرد.

لازم به ذکر است،مخابرات منطقه زنجان ،در حال حاضر ۴۳۰۹۲۲ شماره منصوبه تلفن ثابت در ۱۷۲ مرکز تلفن و باضریب نفوذ ۳۰درصد به مشترکین خود سرویس ارائه می کند.

گفتنی ست،هم اکنون ۱۷۲مرکز دیتا سرویسADSL ، VDSL وG. را به عهده دارد و فیبرنوری اجرا شده در استان زنجان ۲۷۶۲کیلومتر می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا