اقتصاد کلان

رکورد صادرات ایران به عراق شکسته شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی گمرک، در ۱۲ ماهه سال گذشته، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور(به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۲ میلیون و ۵۶ هزار تن و به ارزش ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال، ۱۴۰۰ کاهشی ۰.۱۵ درصدی در وزن و افزایشی ۹.۷۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در سال گذشته با کاهشی ۹.۷۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۲.۵۷ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مواجه شده و به ارقام ۳۷ میلیون و ۱۸۰ هزار تن و ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار رسیده است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در آمار صادراتی کشور، افزایش قابل توجه صادرات به عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه و دومین مقصد صادراتی کشور پس از چین است. این آمار در حالی به ثبت رسیده که در ماه‌هایی از سال قبل، صادرات به عراق با افت مواجه شده بود اما فعالان بخش خصوصی براورد می‌کردند که با عملکرد ماه‌های پایانی سال، این روند جبران شود.

به این ترتیب پس از هدف گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بود، سرانجام صادرات ایران به عراق از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت و سازمان توسعه تجارت نیز از اهمیت دست یابی به این هدف می‌گوید.

فرزاد پیلتن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران صادرات ایران به عراق در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید که به عنوان یک حد نصاب جدید و بی‌سابقه در صادرات ایران به این کشور محسوب می‌شود.

پیلتن افزود: صادرات ایران نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد و به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است که حدود ۸.۲ میلیارد دلار از این میزان مربوط به ۱۰۰ قلم کالاهای عمده صادراتی از ایران به این کشور است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ محصولاتی مانند گاز طبیعی، شمش‌های فولادی، محصولات لبنی و پلاستیکی، کود اوره، پرتقال، تخم مرغ، آهن اسفنجی، لوله و پروفیل، انواع ترانسفورماتور و صنایع معدنی فلزی نسبت به ۱۴۰۰ با افزایش صادرات روبه رو بوده است.

پیلتن با بیان اینکه کشور عراق به عنوان یکی از شرکای راهبردی ج. ا. ایران در حوزه تجارت خارجی و به ویژه صادرات محسوب می‌شود، گفت: واردات ایران از عراق نیز طی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در تعامل با عراق نیز بالاتر مثبت ۱۰ میلیارد دلار شده که بالاترین عدد در میان تمام شرکای تجاری کشور به حساب می‌آید.

:

۴۶۲۲۰

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا