عناوین اخبار

ساز و کار اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی آماده است ؟

*رضا اخلاق پور

یکی از موضوعاتی که هر چند در نگاه اول شاید براحتی بتوان آن را اجرایی نمود اخذ مالیات از خانه ه ای خالی است اما اجرای آن نیاز مند داشتم اطلاعات جامعی از کلیه خانه های موجود در کشور است.ضمن اینکه اگر مالکیت آنها مشخص باشد با توجه به شرایط برخی مالکین از لحاظ درآمدی فواگذاری املاک برای سکونت فرزندان ،امور خیریه و… آیا هزینه شناسایی درآمد مالیاتی آنها برای دولت با صرفه است یا هزینه آن بیش از درآمد واصله خواهد شد ؟
هر چند ممکن است به مرور و با تشکیل سامانه جامع بتوان به اطلاعات مالکان دسترسی داشت اما اینکه یک نفر واحدهای مسکونی اش را به نام فرزندانش خریداری کند و یا اجاره دهد و یا به صورت صوری واگذار صوری واگذار نماید تا چه حد و با چه هزینه ای قابل رسیدگی و پی گیری است ؟ و نکته مهم تر اینکه از نگاه اقتصادی هزینه مبادله این تصمیم تا چه اندازه خواهد بود ؟

طبق قانون وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان مکلف به شناسایی خانه‌های خالی و ارسال اطلاعات مربوط به آن‌ها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات است، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: تاکنون هیچ اطلاعات و داده‌ای از سوی سامانه املاک و اسکان مبنی بر خالی از سکنه بودن واحدهای مسکونی داده نشده است .ضمن اینکه هر واحد مسکونی می‌تواند ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد. به عبارت دیگر، در صورتی که واحد مسکونی از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ خالی بماند، موجه است اما اگر از ابتدای مرداد ماه سالجاری هر واحد مسکونی که از خالی از سکنه ماندن آن ۱۲۰ روز گذشته باشد، مشمول مالیات خانه‌های خالی خواهد شد، موضوعی که باید با توجه به امکانات و هزینه زیادی که اجرای این قانون می تواند برای دولت داشته باشد باید دولت قبل از اجرای قانون سازو کار لازم برای اجرای آن از جمله سامانه یکپارچه که اطلاعات مالکان و مستاجران را بین بنگاه های املاک ، اداره ثبت اسناد رسمی ، وزارتخانه های راه و شهرسازی و اقتصاد وحتی بانک مرکزی را فراهم نماید.
گفتنی است طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا