اخبار استان هاتیتر دوشهر و جامعه

پویایی و خودشکوفایی اوج تعالی یک شهر زندگی است

تنظیم : رضا اخلاق پور

علی قاسم‌زاده، افزود: شعار «اصفهان من، شهر زندگی» این مفهوم را دارد که هر کسی خود را اصفهانی می‌داند، فارغ از تعلقات فکری، قومی به صرف علاقه‌مندی به این شهر مورد احترام و تکریم است و حق زندگی شایسته در این شهر را دارد.

وی تصریح کرد: «شهر زندگی» یعنی شهری که حداقل‌های زیست محیطی و نیازهای ابتدایی شهر در سطح نیازهای بیولوژیکی در آن رعایت شود، آب، هوا، خوراک، تفریح و گردش حداقل‌های نیاز یک زندگی شهری محسوب می‌شود.
شهر زندگی، شهری است که علاوه بر غنی بودن نیازهای بیولوژیکی، باید به فرد ساکن احساس امنیت بدهد، شهری که شهروند در آن احساس امنیت جسمی، روحی، روانی و فکری نکند، شهر زندگی نخواهد بود.

قاسم‌زاده اظهار کرد: سومین نیاز شهر زندگی، احساس عزت و احترام است در شهر باید همه احساس کنند که مورد احترام هستند، هیچ کسی نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد چه در سطح بندی سنی و چه در تفکیکی جنسیتی و سیاسی و اعتقادی، شهر ما همیشه مهد همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است.

وی گفت: چهارمین سطح شهر زندگی، احساس علاقه و عشق و محبت در بین ساکنان شهر است، اهالی شهر باید به یکدیگر علاقه داشته و غم‌خوار نیز باشند، حس مشترک داشته باشند و نسبت به سرنوشت همدیگر بی تفاوت نباشند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پویایی و خودشکوفایی اوج تعالی یک شهر زندگی است و خودشکوفایی به معنای آغاز جوشش است، تاکید کرد: وقتی می‌گوئیم اصفهانِ من شهر زندگی، یعنی تمام این مفاهیم باید در شهر جریان پیدا کند، کنار هم امنیت پیدا کنیم و نسبت به هم علاقه مند باشیم که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری در این مسیر حرکت کنیم.

سطح زندگی در محلات شهر ارتقا می‌یابد
وی گفت: هر مدیر شهری تاکنون تلاش کرده یک گام شهر را به جلو ببرد و نیت همه در ادوار مختلف بهبود شرایط بوده که امیدوارم در این زنجیره خدمت، به عنوان شهردار فعلی کلانشهر اصفهان در خدمت به مردم سربلند باشم.

قاسم‌زاده افزود: در این مسیر در چند زمینه تمرکز کردیم هر آنچه مهم بوده را تحت عنوان میز تعریف کرده و عوامل مختلف را دور میز جمع کردیم تا با ایجاد همگرایی به سمت انجام سریع خدمت گام برداریم.

وی با اشاره به میزهای در نظر گرفته شده برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری در اصفهان، اظهار کرد: میز محلات در این دوره مدیریت شهری برای ارتقای کیفی محلات در نظر گرفته شده چون تعدادی از ۲۰۰ محله اصفهان از زندگی شایسته و شرایط شهری مناسب برخوردار نیستند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در نتیجه میز محلات هر سال سطح زندگی در تعدادی از محلات ارتقا پیدا می‌کند، ادامه داد: این اقدام آغاز شده است در این راستا از سال آینده به صورت جدی‌تر وارد محلات شهر خواهیم شد و هر سال کیفیت زندگی در محلات ارتقا می‌یابد.

وی اضافه کرد: ارتقای محلات چند جانبه است، هم کالبد آن بهبود پیدا می‌کند هم فضاهای تفریحی توسعه یافته و الگوهای ارتباطی محلات ارتقا می‌یابد، حضور همه جانبه همه بخش‌های ذی‌ربط شهرداری از جمله عمران، شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی وارد محلات خواهد شد و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط سطح زندگی در محلات را ارتقا می‌دهیم.

تحولات سخت افزاری و نرم افزاری با «میز فرهنگ»
قاسم‌زاده افزود: با توجه به انتظار شورا و شهرداری و ماهیت و ذات و شخصیت شهر اصفهان که یک شهر فرهنگی است، «میز فرهنگ» به عنوان میز دوم در نظر گرفته شده تا در آینده نه چندان دور اتفاقات فرهنگی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری برای شهر رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: داشتن یک موزه در شأن شهر اصفهان سال‌هاست که مد نظر بوده است بدین سبب امیدواریم در این دوره مدیریت شهری هم موزه بزرگ شهر هم موزه‌های موضوعی را راه اندازی کنیم تا از مسیر موزه‌ها، اصفهان بهتر به گردشگران معرفی شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در آینده نزدیک اجرای طرح‌های زودبازده و محورهای گردشگری در شهر را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: میدانگاه مشاهیر یا محور مشاهیر را در شهر به عنوان جاذبه جدید گردشگری فعال می‌کنیم تا گردشگران با بزرگان تأثیرگذار بر فرهنگ این شهر آشنا شوند؛ این محور می‌تواند مجموعه‌ای باشد تا علاقه‌مندان به آشنایی با بزرگان در محور مشاهیر با این افراد آشنا شوند.

«میز هوشمندسازی» عقب ماندگی‌های شهر را جبران می‌کند
وی گفت: میز سوم، «هوشمندسازی» است؛ به هر حال چرخه تحول جهانی ما را به سمت دنیای هوشمند پیش می‌برد و بخشی از مشکلات جاری شهر و کشور ناشی از عقب ماندگی از هوشمندی است.

قاسم‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر اگر شاهد ایجاد زمینه فساد در برخی بخش‌ها هستیم و شهروندان از پیچ‌وخم‌های اداری گلایه دارند، راه‌حل آن هوشمندسازی فرآیندها در شهرداری است بدین ترتیب در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ گام نخست هوشمندسازی را در شهر فعال و سپس سایر مراحل را نیز اجرا خواهیم کرد.

برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم
قاسم‌زاده از میز اقتصاد و سرمایه گذاری به عنوان میز چهارم یاد کرد و گفت: کارگزاران به تنهایی نمی‌توانند شهر و کشور را اداره کنند بنابراین باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم تا سرمایه‌گذاران رغبت و اقبال بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در این میز، موانع حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برطرف کرده و زمینه حضور مردم و بخش خصوصی را در اداره شهر فراهم می‌کنیم.

کاهش ۳ ماهه فرآیند صدور پروانه ساختمانی
شهردار اصفهان در خصوص درآمدهای پایدار و حلال در شهرداری گفت: فرایندهای خدمت‌رسانی در شهرداری به ویژه در حوزه شهرسازی طولانی شده بود، به این دلیل که ارباب رجوع آنقدر معطل بماند تا برای حل موضوع ناچار به پرداخت هزینه شود.

قاسم زاده افزود: در این راستا در نخستین اقدام در حوزه شهرسازی نقاط اضافی فرآیندها حذف شد به طور مثال استعلام از آتش‌نشانی که الزام نداشت، حذف شده است.

وی با بیان اینکه در بخشی دیگر از فرآیندها، شهروند باید بین اداره ثبت و شهرداری سرگردان می‌شد که برای اصلاح این روند اقدام کردیم، تصریح کرد: با وجود این اقدامات سه ماه از فرآیند صدور پروانه ساختمانی کوتاه شد؛ البته در کوتاه سازی فرآیندها باز هم می‌توان ایستگاه‌های دیگر را نیز حذف کرد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سعی شده تا حد امکان که به امنیت ابنیه آسیب نرسد، هر جا حضور شهرداری قانونی نبوده از مسیر صدور پروانه و پایان کار حذف شود این اقدام از بروز بسیاری از مفاسد در شهرداری جلوگیری می‌کند.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه در این دوره مدیریت شهری تاکید و اهتمام ویژه برای مبارزه با فساد داریم، گفت: در یک ماه گذشته حدود ۱۲ نفر در شهرداری به دلیل فساد بازداشت موقت شدند، زیرا اختلاس‌های بزرگی رخ داده بود که به محض تأیید موارد از سوی مقام قضائی تشریح خواهیم کرد.

مدیریت شهری را با ۵ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم
وی با بیان اینکه شهرداری را در این دوره مدیریت شهری با حدود پنج هزار میلیارد بدهی تحویل گرفتیم، خاطرنشان کرد: روند غلطی ما را در شرایط اضطرار قرار داده و آن استفاده از اوراق مشارکت و وام‌های بانکی است، مدیران شهری در دوره قبل بر این باور بودند با توجه به شرایط تورم اگر با دریافت وام یا اوراق مشارکت پروژه را زودتر به سرانجام برسانند، به نفع شهر و مردم اقدام کرده‌اند و با این منطق حدود پنج هزار میلیارد اوراق مشارکت و وام دریافت کردند که اقساط آن از امسال فرا می‌رسد و بخشی از ردیف هزینه‌های بودجه شهرداری در این دوره برای بازپرداخت اقساط وام و اوراق مشارکت صرف خواهد شد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: نمی‌توان گفت در دوره قبل فساد مالی یا بی انضباطی مالی بوده، بلکه تدبیر مالی آنها در دریافت وام و اوراق مشارکت، ما را در این دوره با بدهی مواجه کرده که باید این بدهی‌ها را در مدت چهار سال پیش رو تسویه کنیم.

علت تغییر مدیران در مجموعه مدیریت شهری
وی خاطرنشان کرد: قرار است حضور متوازن چند جانبه در هر محله داشته باشیم بدین سبب مطالعات لازم در محلات در حال انجام و به روز رسانی بوده و مهندسان کارآمدی برای انجام اقدامات در هر محله تعیین شده است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: به عنوان نمونه نقشه بازآفرینی محله قائمیه تهیه شده که نیازمند ۱۷ پروژه عمرانی، خدمات شهری و فرهنگی است تا به یک محله ایده‌آل تبدیل شود، به طوری که زندگی در آن محل روان‌تر و امنیت اجتماعی افزایش یابد. هر سال تعدادی از محلات در نظر گرفته شده و سعی می‌شود در دوره چهارساله به همه این محلات رسیدگی شود.

وی همچنین در رابطه با تغییر مدیران در مجموعه مدیریت شهری، با تاکید بر اینکه دلیل این تغییرات نبود انطباق راهبردی و ناکارآمدی مدیریتی بوده است، تصریح کرد: تا آنجا که ضروری بوده تغییر مدیران انجام شده و سایر مدیران هم از دید مدیریت فعلی کارآمد بوده و نیازی به تغییر آنها نبوده است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه مدیران فعلی همه می‌توانند در سیستم جدید شهرداری مؤثر باشند، درخواست کرد که اگر بنا بر اطلاعات موثق مدیران فعلی باید تغییر کنند اطلاع داده شود.

قاسم‌زاده در مورد حمله هکری به تأسیسات شهری گفت: این حمله در سراسر کشور انجام شد، سرعت عمل اصفهان در مواجهه با این حمله منجر به مدیریت آن در سایر شهرها هم شد. از وقتی که این اتفاق افتاد بررسی‌هایی برای آن انجام شده اما هنوز گزارشی مبنی بر اینکه این اتفاق ناشی از ضعف سیستم شهرداری بوده، اعلام نشده است، پس از آن اتفاق تدابیر احتیاطی در مجموعه شهرداری اندیشیده شده است اما دلیل این حمله و مرکز آن هنوز مشخص نیست.

تراموا اصفهان در بودجه ۱۴۰۱ ردیفی نخواهد داشت
وی همچنین در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: این کار از جمله برنامه‌های مدیریت شهری است، البته اتوبوس‌ها گران شده و حدود چهار میلیارد تومان هزینه برای خرید هر اتوبوس لازم است که همه آن را باید شهرداری پرداخت کند، علاوه بر این تولید کنندگان سرعت لازم در تولید اتوبوس را ندارند، در این راستا به دنبال ایجاد تحول در سیستم حمل و نقل شهری و افزایش سهم بخش خصوصی در این بخش هستیم.

شهردار اصفهان در رابطه با پروژه‌های عمرانی حوزه حمل‌ونقل گفت: تراموا قطعاً در بودجه ۱۴۰۱ ردیفی نخواهد داشت، تمرکز مدیریت فعلی بر تکمیل خط دو مترو است، علاوه بر این تکمیل رینگ چهارم هم از جمله اولویت‌ها است، این دست از پروژه‌هایی که در دوره‌های قبل کلید خورده تکمیل خواهد شد.

در موضوع فرونشست اغراق نشود
قاسم زاده در خصوص مسائل زیست محیطی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری مسائل زیست محیطی از جمله آب، آلودگی و فرونشست است، همچنین شهرداری در صف مطالبه‌گران حقابه زاینده‌رود قرار دارد.

وی تاکید کرد: در عین حال که پدیده فرونشست باید جدی گرفته شود خواستارم در ایجاد حساسیت به این موضوع اغراق نشود، زیرا پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت؛ در مدت اخیر درخواست پروانه ساخت و انبوه سازی به دلیل همین موج رسانه‌ای مبنی بر خطر فرونشست کاهش یافته است. این موضوع جدید و مخصوص شهر اصفهان نیست، بنابراین لازم است به پیامدهای اجتماعی مواضع خود توجه کنیم.

درایت مدیریت شهری برای آبیاری فضای سبز اصفهان
شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری از ادوار گذشته پیش‌بینی کاهش منابع آبی را داشته است، تصریح کرد: اگر اصفهان هنوز باغ شهر است محصول درایت و تدبیر مدیریت شهری در ادوار مختلف است که پیش از اینکه خطر کم آبی جدی گرفته شود شهرداری به فکر آن بوده و از پساب برای آبیاری درختان شهر اصفهان استفاده کرده است.

قاسم زاده گفت: برخی بر این موضوع تمرکز کرده‌اند و از استفاده پساب در آبیاری درختان انتقاد می‌کنند، این در حالی است که این پساب تصفیه شده و اگر تدابیر شهرداری نبود علاوه بر نبود زاینده رود درختان هم خشکیده بود و اصفهان به شهری بی روح و سرد تبدیل می‌شد.

وی اضافه کرد: قیمت پساب در یک مرحله برای شهرداری ۶۰ برابر شده است، اما باز هم نمی‌توان آبیاری درختان شهر را کنار گذاشت، زیرا این درختان هم سرمایه شهر محسوب می‌شود.

شهردار اصفهان در خصوص توجه به اقتصاد شهری در اصفهان نیز گفت: میز اقتصاد و سرمایه‌گذاری تشکیل شده و اقتصاد کلان و اقتصاد محلات در آن مورد توجه است، در این راستا با توجه به تحولی که در مدیریت نمایشگاه بین‌المللی ایجاد شده قرار است با همکاری مدیر فعلی اولین نمایشگاه برون‌مرزی به زودی در هفته‌های آینده با حضور صنعتگران اصفهانی در بصره برگزار شود تا صنایع اصفهان در معرض دید جهانیان قرار گیرد. این نمایشگاه ارزآوری خوبی در پی خواهد داشت.

«شهر اسلامی» یک مفهوم سطحی نیست
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه نقطه آرمانی ما رفتن به سمت تحقق شهر اسلامی است، گفت: پس از این موضوع عده‌ای خرده گرفتند که چرا شعار می‌دهید اما سعی کردیم در فرصتی مفهوم شهر اسلامی را باز کرده و به شبهات پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: جامعه همچون انسان جسم و روح دارد بنابراین شهر اسلامی نیز از دو بخش کالبد و روح تشکیل شده است. بخشی از شهر اسلامی مربوط به جسم و بخشی مربوط به روح شهر است. شخصیت شهر اصفهان دینی است مگر می‌تواند گنبدها و مناره‌ها را از شهر حذف کرد؟

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه صرفاً حفظ نشانه‌ها، شهر را اسلامی نمی‌کند و نمی‌توان ادعا کرد شهر اسلامی است اما بداخلاقی و بی‌عدالتی در آن موج بزند، اظهار کرد: غیر از مباحث کالبدی، شهر جان، روح و روان دارد که برای حرکت به سمت شهر اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی معتقدند وجود نشانه‌های اسلامی، شهر را اسلامی می‌کند، اما این فقط به پوسته شهر اختصاص دارد؛ در حالی که در شهر اسلامی باید عدالت موج زده و علم و عالم مورد تکریم قرار گیرند.

شهردار اصفهان افزود: در واقع روح شهر اسلامی، تجلی اسماء‌الحسنی در دل آن است، یک شهر به میزان شدت ظهور اسماء‌الحسنی می‌تواند ادعای اسلامی بودن کند. رؤیای ما تحقق شهر اسلامی برگرفته از رویکرد و تحقق شهری بدون بد اخلاقی و بی عدالتی است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم هویت خود را پنهان کنیم و دنبال صیانت از شهر فرهنگی و تاریخی اصفهان هستیم، ادامه داد: مفهوم اسلامی بودن سطحی نیست بلکه هرچه در شهر عدالت بیشتر جریان داشته باشد، تمیزتر باشد، زیباتر باشد، رزق و روزی در آن فراوان‌تر باشد، اسلامی‌تر است.

قاسم زاده با اشاره به شاخص‌های تحقق شهر اسلامی گفت: شهر اسلامی یک پدیده پایان‌ناپذیر است، اما می‌توان به طور گام به گام موضوعاتی همچون عدالت را پیش برد، توسعه اقتصاد شهری از اقتصاد محله تا کلان شهر اگر منجر به توسعه رزق مردم شود، گامی به سمت تحقق شهر اسلامی است.

وی اضافه کرد: نبود کارتن خواب‌ها در شهر به زیبایی شهر اضافه می‌کند، حرکت به سمت اسماً الله در حال انجام است، اما این کار پایانی نداشته و شهرداری سعی می‌کند گزارش پیشرفت خود را دائماً ارائه دهد.

ایجاد زمینه‌های جذب گردشگر
قاسم زاده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره جذب گردشگر خاطرنشان کرد: تمرکز مدیریت شهری بر ایجاد زمینه‌های جذب گردشگر است که در این راستا نیازمند تقویت دیپلماسی شهری هستیم، ۱۵ خواهرخوانده تا به اکنون وجود داشته که برای توسعه روابط و افزایش تعداد خواهرخوانده‌ها برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در نظر داریم روابط با خواهرخوانده‌ها را تحکیم کنیم، گفت: در این راستا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، بازرگانان، هنرمندان، سازمان‌های مردم نهاد، آژانس‌های گردشگری از طریق روابطی خارج از دیپلماسی رسمی گردشگری را توسعه دهیم.

شهردار اصفهان اضافه کرد: در شهر همواره مشکلاتی از جمله زیرساخت‌ها وجود داشته که برای پذیرایی از گردشگران توجه به آن الزامی است. هیچ برنامه شبانه‌ای برای گردشگران تاکنون وجود نداشته این در حالی است که ظرفیت آن در شهر وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان قصه اصفهان را در کاخ چهل ستون برای آنها روایت کرد و از این دست برنامه‌های هنری شبانه می‌تواند زمینه‌ای برای سرگرم کردن گردشگران فراهم کند.

قاسم زاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه از تاریکی شب‌های اصفهان گلایه داریم، گفت: با تعامل سایر دستگاه‌ها امیدواریم بتوانیم مشکل نور شهر را رفع کنیم؛ در الگوی شهر همگرا ضمن ایجاد وحدت رویه در مناطق ۱۵ گانه و دستگاه‌های دیگر به سمت همگرایی پیش خواهیم رفت.

انتصاب افراد هوشمند و خلاق در شهرداری
وی در خصوص انتصاب افراد در مجموعه شهرداری اظهار کرد: همواره استفاده از تیم نخبگان مورد تاکید شهرداری بوده است، در این راستا اولویت انتخاب مدیران این بوده است که حتی‌الامکان از بدنه شهرداری باشند و در صورت شرایط مساوی اولویت با جوانان بود؛ شاخص دیگر ضریب هوشی نیروها است، در این زمینه نیز سعی کردم از نیروهای هوشمند و خلاق استفاده کنیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: بی شک از چنین تیمی انتظار خروجی بالا داریم، در حوزه شهرسازی نه به گفته من بلکه کسانی که درگیر مباحث شهرسازی هستند از جمله انبوه سازان، تحولات و تغییرات در فرایند شهرسازی محسوس است.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر با افتخار اعلام می‌کنیم در شهر کارتن خواب نداریم، مگر فرد مهاجری که از شهرهای دیگر به اصفهان آمده است.

وی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد کارتن خواب، مراتب را با ۱۳۷ در میان بگذارند، در راستای همگرایی برای رفع معضل کارتن خوابی با نیروی انتظامی هم تعامل لازم انجام شده است که امیدواریم در خصوص سایر مسائل نیز با همگرایی اقدامات لازم را به خوبی انجام دهیم.

اصفهان نباید مغلوب خرده فرهنگ‌ها شود
شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده مدیریت شهری فقدان طرح جامع با توجه به شرایط جدید شهر اصفهان است، گفت: در این شهر طرح جامعی که توسعه شهری بر مبنای آن تعریف شود وجود ندارد که منجر به تغییر چهره شهر شده زیرا تصمیمات به صورت نقطه‌ای گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهر قوی پذیرای خرده فرهنگ‌ها است اما نباید مغلوب آن شود، اضافه کرد: اصفهان در بخش فرهنگی بسیار قوی عمل کرده است بنابراین اگر اصفهان هویت خود را حفظ کند می‌تواند پذیرای خرده فرهنگ‌ها باشد.

قاسم زاده اضافه کرد: با فرایند هوشمند سازی به دنبال آن هستیم که معاونت معماری شهرداری بر سیمای شهر تمرکز کرده و پاسدار هویت شهر باشد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی متغیرهای متعدد و پیچیده‌ای مانند جنگ، فقر، سیاست‌های غلط و نقطه‌ای دارد، تصریح کرد: اینکه بهارستان و فولادشهر محل ساخت مسکن انتخاب شده است، منجر به سرازیر شدن مردم از شهرهای همجوار به اصفهان و اختلاط فرهنگ می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند خانه‌های تاریخی را احیا کند، افزود: به دنبال جذب سرمایه‌گذار در این زمینه هستیم، به طوری که کاربری این مکان‌ها تغییر نکرده و پیرامون آن به محور گردشگری تبدیل شود بنابراین امید است سرعت این کار با جذب سرمایه‌گذار بیشتر شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهسازی و نوسازی مأموریت فوری دارد که تعدادی از این محورها را برای توسعه گردشگری به سرعت آماده کند، خاطرنشان کرد: امید است نگاه مدیر کل میراث فرهنگی جدید پویاسازی و احیا بافت‌های تاریخی باشد.

زمینه حضور دلالان در شهرداری باید حذف شود
شهردار اصفهان با تاکید بر ضرورت جلب اعتماد به شهروندان گفت: برای جلب اعتماد مردم باید خدمات صادقانه و شفاف به مردمی که به شهرداری مراجعه می‌کنند، ارائه شود، زیرا رعایت حقوق مردم و حقوق شهروندی در اولویت شهرداری است، البته در این مسیر باید برخی از فرآیندها و فرمت قراردادها اصلاح شود و مردم بدانند برای چه خدماتی به شهرداری هزینه پرداخت می‌کنند.

قاسم زاده اضافه کرد: وجود دلالان نیز منجر به بی‌اعتمادی بین مردم می‌شود به طوری که فرض می‌شود شهرداری به دنبال سرعت بخشی به انجام فرآیندها نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از افرادی که در شهرداری دستگیر شد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در طی شش سال رشوه دریافت کرده است، در این راستا زمینه حضور دلالان باید حذف شود و مردم با اعتماد به کارمندان شهرداری مراجعه کنند. ایده‌آل شهرداری این است که مردم برای انجام فعالیت‌های شخصی خود از جمله معاملات مسکن با شهرداری مشورت کنند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها ابتدا بنگاه اقتصادی، سپس خدماتی هستند اما هر گاه به نهاد فرهنگی اجتماعی تبدیل شوند به نقطه اوج خود رسیده‌اند.

قاسم زاده با بیان اینکه شهرداری نباید معامله‌گر باشد، گفت: اگر درآمدهای شهرداری کاهش یابد، نمی‌تواند هزینه‌های خود را پرداخت کند، بنابراین درآمدهای پایدار باید جایگزین منابع فعلی درآمدی شهرداری شود.

بودجه انقباضی دولت گلوی شهرداری‌ها را می‌فشارد
وی تصریح کرد: دولت امسال بودجه انقباضی ارائه کرده که بخشی از آن گلوی شهرداری‌ها را می‌فشارد، همه تبصره‌های کمک به شهرداری‌ها از جمله اوراق مشارکت و کمک به حمل و نقل عمومی، همچنین حق سه درصدی شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده در لایحه پیشنهادی رئیس سازمان برنامه و بودجه حذف شده است.

شهردار اصفهان گفت: با حذف این تبصره‌ها شهرداری‌ها زمین‌گیر شده و با بحران ملی مواجه می‌شود، امید است در مجلس به این موضوعات توجه شود، علاوه بر این اقدامات وظیفه سنگین مدیریت فاضلاب شهری و نوسازی آن به شهرداری‌ها واگذار شده است که بیش از پیش شهرداری‌ها را با بحران مواجه می‌کند.

سهم اصفهان از حضور صنایع تنها آلودگی است
قاسم زاده در خصوص وضعیت آلودگی هوا اظهار کرد: انگشت اتهام در ارتباط با آلاینده‌ها نباید به طور اختصاصی به سمت شهرداری گرفته شود، بر اساس آخرین مطالعاتی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده، سهم اصلی و محوری آلاینده‌ها به صنایع مربوط است اما به دلیل مکان قرارگیری این صنایع و فاصله آن با شهر، اصفهان نمی‌تواند از حق آلایندگی این صنایع استفاده کند و سهم اصفهان از حضور این صنایع در استان فقط آلاینده‌ها است.

وی افزود: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکل آلایندگی را رفع کند، لازم است صنایع در این امر مشارکت کرده و حداقل برای خروجی آلاینده‌های خود از فیلتر استفاده کنند، همچنین استفاده از سوخت مازوت هم باید حتماً جلوگیری شود.

فرونشست مشکلی برای قطار شهری به وجود نمی‌آورد
قاسم‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با تغییر مسیر قطار شهری با توجه به موضوع فرونشست زمین، گفت: مطالعات خاک شناسی انجام شده و اگر قرار بر تغییر مسیر باشد، قطعاً بر اساس مطالعات توسط شرکت‌های معتبر انجام خواهد شد؛ در اجرا هم دستگاه‌های عامل و ناظر مراقبت‌های لازم را انجام خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم فرونشست مشکلی برای قطار شهری به وجود نیاورد، ادامه داد: نقاط در معرض خطر فرونشست در مسیر مترو نبوده و جای نگرانی در این باره وجود ندارد.

تاکنون ابلاغی برای تبدیل وضعیت نیروهای حجمی نداشته‌ایم
شهردار اصفهان با بیان اینکه برای تبدیل وضعیت کارکنان بر اساس قانون اقدامات لازم را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: تاکنون ابلاغی برای تبدیل وضعیت نیروهای حجمی نداشته‌ایم البته خودمان نگران وضعیت کارگران هستیم و سعی کردیم از مسیر شرکت‌های طرف قرارداد شرایط آنها را بهبود بخشیم.

وی اضافه کرد: شهرداری در حال حاضر حدود ۲۴ هزار نیرو دارد که چهار هزار نفر از آنان رسمی و کارمند هستند، شرکت‌ها و اداره کار نیز مسئول مراقبت از تضییع حقوق کارکنان مربوط به خود هستند، شهرداری پرداخت بر اساس قانون کار را انجام می‌دهد، اگر هم خللی ایجاد شده ناشی از عملکرد شرکت‌ها بوده است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: امکان استخدام نیروهای حجمی و شرکتی اکنون به هیچ وجه وجود ندارد، اگر دولت شهرداری را موظف به این کار کرده و منابع آن را پیش بینی کند این کار را انجام خواهیم داد.

وعده‌های خود به جامعه معلولان را محقق می‌کنیم
شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری برای معلولان اظهار کرد: تاکنون چهار جلسه با معلولان برگزار شده است، زیرا دغدغه رسیدگی به حقوق آنان در مدیریت شهری وجود دارد، در این راستا سال آینده گزارش عملکرد شهرداری در رابطه با وعده‌هایی که به جامعه معلولان داده شده، ارائه خواهد شد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: سعی می‌کنیم «اصفهان من، شهر زندگی» برای همه اقشار از جمله معلولان شهر دوست داشتنی برای زندگی باشد.

صیانت از شهر و شهرداری را وظیفه خود می‌دانم
وی خاطرنشان کرد: بازداشت پرسنل شهرداری به این معنا نیست که همه پرسنل شهرداری از این رویه تبعیت می‌کنند، پرسنل شهرداری دلسوز شهر هستند، من هم صیانت از شهر و شهرداری را وظیفه خود می‌دانم، در این راستا از اقدامات افراد اندکی که اعتماد عمومی را مخدوش می‌کنند جلوگیری می‌شود تا حیثیت این نهاد خدوم زیر سوال برده نشود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: امید است در سال آینده شاهد این اتفاقات تلخ در شهر و رفتارهای توأم با رشوه و فساد در بدنه شهرداری نباشیم.

قاسم زاده گفت: صیانت از هویت تاریخی و شخصیت شهر بر عهده همه است، اگر جایی از شهر در معرض تعدی است به شهرداری گزارش دهید تا از آن صیانت شود.

تا ۲ هفته آینده کودک کاری بر سرچهارراه‌های اصفهان نخواهیم دید
وی اضافه کرد: برای غبارروبی اجتماعی ابتدا کارتن خواب‌ها و سپس کودکان کار مد نظر است البته برای رفع آن به برخی مشکلات قانونی برخورد کرده‌ایم، خیری در اصفهان پیشنهاد داده که می‌تواند به این کودکان آموزش دهد اما قانون این اجازه را نمی‌دهد، به دنبال آن هستیم که با همکاری استانداری به راه‌حلی برسیم تا از این کودکان سو استفاده نشود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: اقدامات لازم در این زمینه با جدیت توسط شهرداری پیگیری می‌شود و تا دو هفته آینده کودک کاری در سر چهارراه‌های اصفهان نخواهیم دید.

قاسم زاده در خصوص آزادسازی گذر آقا نورالله و تخلفات ساخت و ساز در چهارباغ گفت: نگاه حاکم بر شهرداری این نیست که تخلفاتی این چنینی در گذرهایی شبیه گذر آقا نورالله نجفی اتفاق افتد، پس از صدور پروانه، شهرداری نمی‌تواند ساخت ساختمان‌های غیر قانونی را متوقف کند، ما هم از تخلفات شاکی هستیم، در مقابل آنچه در مدت مدیریت من اتفاق افتاده پاسخگو خواهم بود و از شخصیت شهر حفاظت می‌کنم، نباید لباسی که بر قامت این شهر پوشیده نیست به آن پوشانده شود.

شهرداری لکه‌های در معرض خطر فرونشست را ایمن‌سازی می‌کند
وی افزود: در ارتباط با فرونشست زمین بی‌تفاوت نبودیم، اما معتقدیم وقتی بر روی موضوعی بیش از حد متمرکز شویم، باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ به عنوان مثال اخیراً در فضای مجازی با انتشار کلیپی اظهار نگرانی از فرونشست زمین در هارونیه مطرح بود که بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ترک ایجاد شده بر روی زمین آن نقطه، ناشی از فرونشست زمین نیست.

شهردار اصفهان گفت: برای بررسی مسئله فرونشست زمین، نشست‌های تخصصی داشتیم که ماحصل آن این بود که راه حل اساسی فرونشست تأمین آب است، تا زمانی که آب در بستر زاینده‌رود جاری نشود این مشکل رفع نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ابنیه تاریخی که در معرض تهدید فرونشست قرار دارد باید ایزوله شود لذا از مسئولان میراث فرهنگی می‌خواهیم با معرفی بناهای در معرض خطر، زمینه‌ای فراهم کنند تا اطراف آن را با بافت‌های خاص محکم کرده و اجازه ندهیم فرونشست، این بناها را تهدید کند.

قاسم‌زاده اضافه کرد: هر کجا در بافت شهری این نگرانی احساس شد، شهرداری به صورت اورژانسی ورود کرده و آن لکه را به لحاظ فنی ایمن‌سازی می‌کند و تیم‌های فنی نگرانی‌ها را برطرف خواهند کرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با الگوی جدید احیا و بازآفرینی بافت فرسوده همت آباد، توسط اداره کل راه و شهرسازی با همکاری بخش خصوصی در حال اجرا بوده و قابل تعمیم به سایر نقاط شهر است.

بانوان در سطوح میانی به کار گرفته شدند
شهردار اصفهان با اشاره به رویکرد مدیریت شهری به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و زنان، تاکید کرد: در حال حاضر در سطوح میانی بانوان به کار گرفته شدند اما در سطح معاونان شهردار از آن‌ها استفاده نشد زیرا در حوزه‌های شهرسازی، عمرانی و خدمات شهری کسی که مدعی کار در حوزه تخصصی باشد، در بین بانوان نداشتیم.

وی با بیان اینکه در موضوع درختان شهر، سازمان پارک‌ها و فضای سبز مدعی‌العموم حفاظت از بافت طبیعی شهر است و اگر تخلفی رخ داده قابل پیگیری است، گفت: اگر شهر ما در حال حاضر از سبزینگی لازم برخوردار است، ناشی از مراقبت شهرداری بوده و اگر این دغدغه را نداشتیم با وجود شرایط خشکسالی، شهر سرسبزی را شاهد نبودیم.

قاسم‌زاده اضافه کرد: برای بودجه رسانه‌ای شهرداری دنبال الگوی مشخص هستیم، این الگو سیاست‌های آینده مربوط به نحوه تعامل با رسانه‌ها را تبیین می‌کند و منابع مالی بر اساس آن الگو تعریف خواهد شد، البته آن الگو قطعاً مشابه شرایط قبل نخواهد بود.

وی در خصوص شفاف‌سازی هزینه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: هزینه‌های امسال جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان هنوز جمع بندی نشده و اسناد مربوطه مراحل اداری را طی می‌کند.

افق روشن در ارتباط میان مدیریت شهری و نمایندگان اصفهان
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه افق روشنی را در ارتباط با نمایندگان اصفهان در مجلس متصور هستیم، گفت: تنوع سلایق وجود دارد اما دغدغه این است که برای دردهای مشترک به راه‌حل‌های اغنایی دست پیدا کنیم که شورای اسلامی شهر در این خصوص پیشگام بوده و تاکنون دو جلسه برگزار شده است.

وی اظهار کرد: تیم فعلی در اصفهان از جمله استاندار و فرماندار اصفهان روحیه جهادی و کار دارند، هر چند هنوز پا به عرصه فعالیت نگذاشته، مشغول حل بحران آب و برخی دیگر از مسائل هستند، اما تلاش می‌کنیم همگرایی را محقق کنیم.

قاسم‌زاده افزود: معتقدم این دوره مدیریت از نظر نماد همگرایی و هم‌افزایی از دوره‌هایی است که می‌تواند الگو باشد.

شهردار اصفهان گفت: اصفهان شهری است که هر کسی بر روی این خاک و زیر آسمانِ آن زندگی می‌کند فارغ از عقاید و گرایش باید از امکانات لازم برخوردار باشد.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: سه ماه مصاحبه نکردیم تا امروز در این نشست خبری بتوانیم عملکرد اقدامات انجام شده را برای رسانه‌ها اعلام کنیم، به طوری که امروز اعلام کردیم که دیگر کارتن خواب نداریم همچنین فرایند شهرسازی سه ماه کوتاه‌تر شده که امیدوارم در نشست‌های بعدی گزارش‌های آماری و عملیاتی بیشتری ارائه کنیم.

سیاست مسیر دوچرخه امن وجود دارد
وی در خصوص راه اندازی مسیر دوچرخه سواری گفت: یکی از اولویت‌های معاونت حمل و نقل شهرداری ایجاد مسیری مناسب برای رفت و آمد دوچرخه سواران است، در دوره قبل مسیرهای دوچرخه ایجاد شد و برخی از آنها مورد اعتراض پلیس راهور، مردم و کسبه قرار گرفتند، زیرا در طراحی آن دقت لازم در نظر گرفته نشد؛ اما همچنان سیاست مسیر دوچرخه امن وجود دارد، از این رو مقرر شده معاون حمل و نقل شهرداری این مسیرها را با تیم تخصصی خود بازبینی کند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اینکه چه کسانی استفاده کننده مسیرهای دوچرخه باشند، در حیطه وظایف شهرداری نیست، یکی از مشکلات فرهنگی این است که ما خودمان را در تمام حوزه‌ها صاحب نظر می‌دانیم.

قاسم زاده اظهار کرد: شهرداری باید امکان رفت و آمد امن با دوچرخه را فراهم کند، اما اینکه چه کسانی استفاده کنند را ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم و درگیر این مباحث فرهنگی در این سطح نمی‌شویم، زیرا مجتهد نیستم که نظر بدهم، صاحب نظران باید اعمال نظر کنند.

وی در ارتباط با دور زدن قوانین باید گفت: در دوره شهرداری دکتر سقائیان نژاد به مدیران مناطق اجازه داده شد که در برخی نقاط اجازه طبقه مازاد را صادر کنند، اما این موضوع اعتراض شهروندان را به دنبال داشت؛ در حال حاضر نیز در یک پارادوکس افتادیم که اگر مجوز دهیم خلاف طرح تفصیلی اقدام کرده‌ایم و اگر مجوزی ندهیم بی‌عدالتی شده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در نهایت دستگاه‌های نظارتی پذیرفتند، اگر شهروندی درخواست ساخت و ساز داشت، شهرداری بر اساس رویه در بافت‌هایی که شکل گرفته و طبقه مازاد داده شده بود، مجوز لازم را صادر کند تا حس تبعیض ایجاد نشود.

قاسم زاده اظهار کرد: البته باز هم شورای شهر تاکید کرده هزینه طبقه مازاد را با توجه به اینکه حق اضافی از شهر است، شهروند وجه بیشتری پرداخت کند از این رو لابد هستیم این رویه را ادامه دهیم تا خط آسمان در شهر درست شود.

وی در خصوص فعالیت کمیسیون ماده صد شهرداری گفت: مدیریت کمیسیون ماده صد شهرداری در این دوره تغییر کرده و بسیاری از مسائل آن رفع شده است.

شهرداری بر اساس ساختار مصوب کشور می‌تواند نیرو جذب کند
شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری بر اساس ساختار مصوب کشور می‌تواند نیرو جذب کند، گفت: سه هزار و ۵۰۰ نیرو داشته باشیم، در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر در بهداشت و نگهداشت شهر همکاری می‌کنند که اکثر آنها در قالب شرکت‌ها وارد کار شده‌اند؛ اگر بخواهیم طبق قانون کار کنیم در قالب ۱۵ منطقه شهرداری باید فعالیت داشته باشیم.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: برای داشتن پاکبان و پارکبان برای انجام امور شهر، مسیر در نظر گرفته شده، استفاده از نیروهای حجمی و خدماتی در قالب شرکت‌های پیمانی است که این موضوع باعث به‌کارگیری نیروهای تأمین و حجمی شده است.

وی اضافه کرد: این افراد نیروهای شهرداری نیستند، در این راستا برای نگهداشت پارک‌ها با یک فرد قراردادی منعقد می‌کنیم و آن فرد جداگانه نیرو جذب می‌کند تا وظایفی که بر عهده گرفته را انجام دهد؛ قصه شرکت‌ها این است و اگر وزارت کشور مجوز استخدام داد باید برخی از شرکت‌ها را تبدیل وضعیت کنیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: البته قراردادهای نیروهای شرکتی متمم خواهد خورد و شرایط آنها بهبود خواهد یافت، آرام آرام باید به سمتی پیش رویم که کار مردم را به خودشان واگذار کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا