بازار‌های مالی ، بورس و بانکتيتر يكعناوین اخبار

گزارش های نه ماهه شرکت ها چراغ راهنمای سهامداران // نوسان نرخ دلار ریسک مهمی برای بورس نیست

* رضا اخلاق پور

گزارش های نه ماهه شرکت ها چراغ راهنمای فعالان بازار سهام است و سمت وسوی سرمایه گذاری خوب و سودآور را تا حدود زیادی مشخص می کند .
به عنوان مثال یک شرکت در گزارش ۶ ماهه خود اعلام کرده که ۵۰ تومان سود ساخته است وفعالان بازار برآورد می‌کنند که در یکسال این شرکت ۱۱۰ تومان سود خواهد ساخت؛ حال زمانی که شرکت در گزارش ۹ ماهه خود از سود ۹۰ تومانی خبر می‌دهد، بازار سرمایه را به این قطعیت می رساند که در طول یکسال این شرکت به سودبالاتر از ۱۱۰ تومانی که اعلام کرده است، نیز خواهد رسید.
این موضوع ضمن اینکه می تواند سمت و سوی سود|آوری شرکت ها را نشان دهد ، ریسک خرید و فروش سهام را نیز تا حدود زیادی از میان می برد. با توجه به رشد دلار انتظار می‌رود که گزارش های ۹ ماهه شرکت‌ها، گزارش‌های خوبی باشند. با توجه به اینکه کلیت بازار ما کامودیتی محور است و کامودیتی محورها نیز بر مبنای دلار قیمت‌گذاری می شوند ، نوسان های نرخ دلار بر سودآوری شرکت ها بسیار تاثیرگذار است و سهامداران بر اساس گزارش های ۹ماهه ، نرخ دلار ، قیمت هاو تقاضای جهانی کالاها و… می توانند سودآوری سالانه شرکت ها و حتی سودسال بعد |آنها را پیش بینی نمایند .‎‌
پیش بینی می شود قیمت دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان نخواهد شد، بنابراین با توجه به اینکه شرکت‌ها، دلار خود را بر دلار نیمایی، با قیمت ۲۵ هزار تومان مورد فروش قرار می‌دهند، بنابراین نه تنها انتظار کاهش سودآوری شرکت‌ها را نداریم، بلکه با توجه به اینکه دلار نیمایی از ۲۳ به ۲۵ هزار تومان رسیده است این انتظار وجود دارد که حتی با افزایش سودآوری شرکت ها مواجه شویم.بنابراین می توان نتیجه گرفت در شرایط فعلی نوسان های قیمت دلار نمی تواند ریسک قابل توجه ای برای سودآوری شرکت ها باشد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا