اخبار صنعت، معدن و تجارتتيتر يكعناوین اخبار

غریب پور: طرح احیای معادن کوچک، فراگیر شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور)، خداداد غریب پور که در جمع اعضای شورای هماهنگی احیا و فعال سازی معادن کوچک سخن می گفت، تصریح کرد: تاکنون برخی شرکت های بزرگ از جمله شرکت ملی مس با هدف فعال کردن معادن کوچک و راکد مس، وارد این طرح شده اند، اکنون باید برای مواد معدنی دیگر از جمله سنگ آهن نیز شرایط توسعه همکاری و مشارکت شرکت های سنگ آهنی و فولادی را نیز فراهم کرد.

وی در این نشست که مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، رییس خانه معدن ایران، مجری طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی،‌ مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت در طرح فعال سازی معادن کوچک حضور داشتند، یادآور شد: هم اینک تیمی حرفه ای متشکل از وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو،‌ تشکل های بخش خصوصی و شرکت های دولتی هدایت و اجرای این طرح را برعهده دارند، از این رو ضرورت دارد که با حضور دیگر شرکت های بزرگ، موضوع فعال سازی معادن کوچک تبدیل به یک روند شود.

وی تاکید کرد: با توجه به هماهنگی و اراده ای که در این ستاد وجود دارد،‌ فضای مناسبی برای توسعه طرح فراهم شده است.

به گفته غریب پور، پیوستن معادن کوچک به زنحیره تولید، نه تنها سبب توسعه اشتغال و درآمدزایی برای این نوع معادن می شود که به زنجیره تامین مواد اولیه نیز کمک شایانی خواهد شد.

اطلاعات معادن کوچک ۵ استان

در این نشست سید رضا عظیمی مجری طرح فعال سازی معادن کوچک با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در این طرح گفت: در حال حاضر اطلاعات وسیع و مفیدی از معادن کوچک ۵ استان سیستان و بلوچستان،

هرمزگان،‌ زنجان، خراسان جنوبی و مرکزی آماده شده به طوری که نوع ماده معدنی، ذخایر،‌ عیار و نیازهای فعال سازی آن معادن مشخص شده اند.

وی تاکید کرد: در گزارش این طرح نام و تعداد معادن غیرفعال، علت توقف فعالیت و راه های فعال سازی معادن مورد نظر مشخص شده است.

۱۵ استان جدید

عظیمی خبر داد که امسال علاوه بر پنج استان، ۱۵ استان دیگر وارد طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک می شوند. به گفته وی، اولویت بندی بلوک های معدنی از نظر ذخایر احتمالی و قطعی و عیار ماده معدنی در ۱۵ استان طی یک برنامه، مشخص خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز در این نشست اظهار داشت: پس از جمع بندی اطلاعات مربوط به استان ها (که در حال نهایی شدن است)، می توان کنسرسیوم هایی برای فعال سازی معادن غیرفعال کوچک ایجاد کرد.

وجیه ا… جعفری با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات وسیعی از معادن تهیه شده که پایه تصمیم گیری ها برای سرمایه گذاری خواهد شد، ادامه داد: مشارکت شرکت ها در قالب کنسرسیوم می تواند به صورت نظام مند معادن غیرفعال را وارد چرخه تولید کند.

اطلاعات، پایه سرمایه گذاری

بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اظهار داشت: اطلاعات به دست آماده مشخص می کند که توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری معادن مورد نظر چگونه است. همچنین محل قرارگیری کارخانه فرآوری در اطراف معادن کوچک، نوع کمک های مالی و پوشش بیمه ای مورد نیاز برای سرمایه گذار مشخص می شود.

تفاهمنامه صندوق بیمه

فرید دهقانی مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این صندوق، گفت: اخیرا تفاهمنامه ای با بانک توسعه تعاون امضا شده تا مسیر اعطای تسهیلات به معادن کوچک فراهم شود. به گفته وی، شرکت ملی مس ایران، ۲۰ میلیارد تومان در این بانک سپرده گذاری می کند و بانک فوق نیز با ضمانتنامه صندوق بیمه تا ۴ برابر رقم مذکور، اعتبار به معادن کوچک مس می پردازد.

وی با بیان اینکه این روند با حضور شرکت های دیگر توسعه خواهد یافت، افزود: هم اینک ۳۰هزار تن ظرفیت خالی تولید کنسانتره مس وجود دارد که با معادن کوچک قابل تامین خواهد بود.

از سوی دیگر عابدینی زاده نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت در شورای هماهنگی احیای معادن کوچک گفت: اختصاص ۱۵درصد از مبالغ حاصل از حقوق دولتی برای زیرساخت معادن کوچک خواسته مسوولان استانی است و مورد تاکید قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا