تيتر يكعناوین اخبار

پیش‌بینی قیمت دلار درسال۱۴۰۱

*رضا اخلاق پور
با توجه به اخبار مثبت از احتمال بالای توافق و لغو تحریم‌ها، ابتدای سال ۱۴۰۱ احتمالا با کاهش قیمت دلار شروع خواهد شد. البته این کاهش شدید نیست و تا محدوده احتمالی ۲۰ هزار تومان نیز پیشروی خواهد کرد.
*سناریوهای قیمت پس از توافق
کوتاه مدت: کاهش بر اثر هیجان و شوک حصول توافق و لغو برخی تحریم تا محدود ۲۰ هزارتومان
میان‌مدت: در صورتی که توافق به صورت معناداری حاصل شود و خلاصه به آزاد شدن مقداری از منابع دلاری و فروش محدود نفت و … نشود، شاهد ثبات قیمت در همان محدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و در صورتی که اینطور نباشد متناسب با تورم و رشد نقدینگی رشد تا محدوده ۲۹ هزار تومان را تجربه می‌کند.
بلندمدت: در صورت توافق اثرگذار، انتظار رونق و ثبات بیشتر و رشد دلار به اندازه رشد نقدینگی و تورم و متوسط سالانه ۳۰٪ و در صورت عدم توافق رشدهای عجیب و غریب حتی بیش از ۵۰٪.چنانچه توافقی انجام نشود، انتظار تورم بیشتر و رشد نرخ دلار را داریم. علاوه بر این کسری بودجه نیز در راه است که به شدت تورم زاست و پیش بینی می‌شود از سقف بودجه پیش‌بینی شده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشیم.علاوه بر آن میزان فروش نفت فعلا تغییر عجیبی نکرده و بخشی از فروش برای تهاتر کالاهای اساسی استفاده می‌شود. بنابراین در صورت عدم توافق سال ۱۴۰۱ سال شکست سقف‌های قیمتی دلار و ثبت رکوردهای جدید قیمت دلار است.اما اثر مثبت رفع تحریم‌ها و کاهش هزینه شرکت‌ها بسیار بیشتر از اثر منفی دلار است.
سلب مسئولیت : پیش بینی نباید مبنای خرید یا فروش قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا